nomore Skrevet 3. oktober Del Skrevet 3. oktober torbjornhb skrev (3 minutter siden): Godt poeng... Ikke langt fra å trykke "Etabler AS"-knappen i Fiken her nå. Men må få avklart noen ting først. Om du tenker holding struktur så oppretter du holding først naturligvis. Be om Folio i starten uansett da de tar seg av bekreftelse av innbetalt aksjekapital til Brreg gratis for deg. Vent på kontonummer til å overføre aksjekapital til og så er det bare å vente på beskjed at ting er klart. Tar ca 3-4 uker. Når det er opprettet så registrerer du driftsselskapet med holdingselskapet som eier. Velg Folio igjen. Når du nå får beskjed om å betale inn aksjekapital så gjør du det fra holdingselskapet til driftsselskapet. Og 3-4 uker etterpå er alt klart og du får to fakturaer fra Brreg på etablering av to AS. I tillegg setter da Fiken og Folio opp kontoer og integrasjoner seg i mellom så du er klar til å starte når selskapet er på plass 1 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 3. oktober Forfatter Del Skrevet 3. oktober nomore skrev (3 minutter siden): Om du tenker holding struktur så oppretter du holding først naturligvis. Be om Folio i starten uansett da de tar seg av bekreftelse av innbetalt aksjekapital til Brreg gratis for deg. Vent på kontonummer til å overføre aksjekapital til og så er det bare å vente på beskjed at ting er klart. Tar ca 3-4 uker. Når det er opprettet så registrerer du driftsselskapet med holdingselskapet som eier. Velg Folio igjen. Når du nå får beskjed om å betale inn aksjekapital så gjør du det fra holdingselskapet til driftsselskapet. Og 3-4 uker etterpå er alt klart og du får to fakturaer fra Brreg på etablering av to AS. I tillegg setter da Fiken og Folio opp kontoer og integrasjoner seg i mellom så du er klar til å starte når selskapet er på plass Tusen takk for nyttige tips! Visste ikke at jeg kunne opprette holding først. Er det ikke holdinget som skal eie AS-et? Og i så fall, bør navnestrukturen da følge for eksempel "XYZ Holding" og "XYZ AS"? Mente du her at jeg slipper unna med 30k i egenkapital totalt? Pluss kostnaden for etablering av to AS? Lenke til kommentar
cthores Skrevet 3. oktober Del Skrevet 3. oktober Jeg ville ha startet holding selskapet med 40.000- så har du nok til å dekke fakturaen fra Brreg og andre små utgifter , i tillegg til aksjekapitalen på 30 000 i drift-selskapet. Det er ikke noe krav til navn strukturen. Spørsmålet ingen har stilt, er om du har flytter verdier fra ENK til et AS uten betaling ? Er det en virksomhetsoverdragelse ? I såfall er det kanskje skatt på dette. Det finnes også muligheter for å omdanne ENK til AS skattefritt . 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 3. oktober Forfatter Del Skrevet 3. oktober cthores skrev (54 minutter siden): Jeg ville ha startet holding selskapet med 40.000- så har du nok til å dekke fakturaen fra Brreg og andre små utgifter , i tillegg til aksjekapitalen på 30 000 i drift-selskapet. Det er ikke noe krav til navn strukturen. Spørsmålet ingen har stilt, er om du har flytter verdier fra ENK til et AS uten betaling ? Er det en virksomhetsoverdragelse ? I såfall er det kanskje skatt på dette. Det finnes også muligheter for å omdanne ENK til AS skattefritt . Takk. Angående det siste så rådet Fiken meg til å vente til 1.januar, men det var vel kun for å unngå dobbel skattemelding. Skattefri omdanning av ENK til AS krever godkjenning av revisor. Jeg antar at alt jeg har kjøpt inn av utstyr til bedriften regnes som eiendeler... Det er registrert i regnskapet som inventar og verktøy, men det er vell fremdeles eiendeler. Et alternativ er å bare fortsette dagens drift i AS-et, men jeg må da skatte av eiendelene. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Ca hvor stor omsetning og hvor stort overskudd forventer du årlig? Holdingselskap er stort sett helt unødvendig med mindre du har betydelig risiko i driften, flere virksomheter med forskjellig risikoprofil eller skal ta inn andre eiere eller selge. Og er formålet andre eiere eller salg kan du løse det på transaksjonstidspunktet. Går stort sett fint med kun operativt as i starten. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 4. oktober Forfatter Del Skrevet 4. oktober Herr Brun skrev (2 minutter siden): Ca hvor stor omsetning og hvor stort overskudd forventer du årlig? Holdingselskap er stort sett helt unødvendig med mindre du har betydelig risiko i driften, flere virksomheter med forskjellig risikoprofil eller skal ta inn andre eiere eller selge. Og er formålet andre eiere eller salg kan du løse det på transaksjonstidspunktet. Går stort sett fint med kun operativt as i starten. Holding ville vært en fordel i mitt tilfelle ettersom inntekten er relativt god. Men nå kjøpte jeg akkurat bolig, så uttak av lønn vil være høyere enn dersom jeg ikke hadde gjort det. Jeg bruker minimalt med penger i hverdagen ellers. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober En jeg kjenner som hadde ENK ble nesten skatta ihjel ☹️ Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 4. oktober Forfatter Del Skrevet 4. oktober (endret) Maskinfører skrev (3 minutter siden): En jeg kjenner som hadde ENK ble nesten skatta ihjel ☹️ Det er vel det jeg føler på også. I år er det 49% for å være nøyaktig... Edit: 47% Endret 4. oktober av torbjornhb Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober torbjornhb skrev (48 minutter siden): Holding ville vært en fordel i mitt tilfelle ettersom inntekten er relativt god. Men nå kjøpte jeg akkurat bolig, så uttak av lønn vil være høyere enn dersom jeg ikke hadde gjort det. Jeg bruker minimalt med penger i hverdagen ellers. Du trenger ikke holdingselskap for å utsette beskatning (utover selskapsskatt), det holder med drift i AS for det. Det operative selskapet kan plassere overskuddet i aksjer og dermed få skattefordel av å investere overskuddet innenfor fritaksmetoden. Det er den sentrale skattefordelen med AS, og den oppnås helt uten holdingstruktur. Jeg tror du bør prate med en god regnskapsfører før du endrer strukturen. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå