Gå til innhold

Holde på ENK? Eller gå over til AS?


Anbefalte innlegg

Hei.
Har i dag er ENK som jeg driver fulltid på det tredje året. Inntekten er god, og det er fører til en beskatning på nærmere 50%. Selv om jeg i utgangspunktet skatter med glede, så må jeg innrømme jeg synes det begynner å bli høyt.

Flere har tipset meg om at det er på tide å få over til et holdingsbasert AS, men jeg kvier meg for å gå over fra dagens ENK. Lønn, innkjøp, etc., har helt andre prosedyrer enn for ENK.

Er det noen som har erfaring med å gå over til et AS? Vil det være noe særlig å spare økonomisk sett bort fra den økonomiske tryggheten man får fra bedre trygderettigheter?

Bedriften min har minimalt med utgifter og ingen risiko. Kun meg, og jeg har ikke behov for bedre sykepengerettigheter enn jeg har i dag. Pensjon sparer jeg til selv.

Takknemlig for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier holding AS så betyr vel det å opptrette 2 AS. Et eierfirma for det operative firmaet som blir et annet AS.

Ryddig på papiret og Holding AS kan ta utbytte fra Operative AS uten å skatte hvis de bare ligger der eller reinvesterer etc.

Jeg kan ikke sammenligne med ENK, men alt det administrative med 2 AS fikk meg til å gi opp hele modellen og heller bli ansatt igjen. Men klart man kan få seg en regnskapsfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (1 minutt siden):

Når du sier holding AS så betyr vel det å opptrette 2 AS. Et eierfirma for det operative firmaet som blir et annet AS.

Ryddig på papiret og Holding AS kan ta utbytte fra Operative AS uten å skatte hvis de bare ligger der eller reinvesterer etc.

Jeg kan ikke sammenligne med ENK, men alt det administrative med 2 AS fikk meg til å gi opp hele modellen og heller bli ansatt igjen. Men klart man kan få seg en regnskapsfører.

Takk for svar. Ja, jeg tenkte å opprette et holding som jeg kan investere overskuddet i. 

Helt ærlig har jeg mer trua på at et ENK er mest gunstig for min del, selv om jeg beskattes hardt. Du er i inne på noe også, at dersom det blir for komplisert, så blir det er ork. I dag gjør jeg absolutt alt selv, og trenger ikke akkurat mer 🙄

Når arbeidsgiveravgift, trygdeavgift og pensjon kommer i tillegg til vanlig skatt, så virker det som om totalen er omtrent det samme. Fordelen med et holding er så klart muligheten til å utsette skatten på overskuddet, men det skal jo beskattes på et tidspunkt dette også. 

I tillegg mister jeg de fleste forbrukerrettigheter når jeg handler som AS, og jeg handler om veldig mye utstyr i jobben min. 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (33 minutter siden):

Takk for svar. Ja, jeg tenkte å opprette et holding som jeg kan investere overskuddet i. 

Helt ærlig har jeg mer trua på at et ENK er mest gunstig for min del, selv om jeg beskattes hardt. Du er i inne på noe også, at dersom det blir for komplisert, så blir det er ork. I dag gjør jeg absolutt alt selv, og trenger ikke akkurat mer 🙄

Når arbeidsgiveravgift, trygdeavgift og pensjon kommer i tillegg til vanlig skatt, så virker det som om totalen er omtrent det samme. Fordelen med et holding er så klart muligheten til å utsette skatten på overskuddet, men det skal jo beskattes på et tidspunkt dette også. 

I tillegg mister jeg de fleste forbrukerrettigheter når jeg handler som AS, og jeg handler om veldig mye utstyr i jobben min. 

Tror du svarte ganske godt på ditt eget spørsmål her.

ENK er nok fornuftig dersom du ønsker å fortsette driften på samme måte. Men skal du ha flere ansatte og skalere opp kan det være lurt å se på AS etterhvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (8 minutter siden):

Du må jo ikke ha noe holdingselskap, ett enkelt AS er ikke mer styr enn et ENK utover du må skille på egen og ASet sine penger.

Nei er holding er ikke et krav, men gunstig dersom man ønsker en skattemessig fordel.

Ja, man må sikre på egne og AS-et sine penger, og som nevnt frafaller forbrukerrettigheter ved kjøp som bedrift. I tillegg kan vel ikke kredittkort som AMEX, SAS Mastercard Premium, etc., benyttes som standard betalingsmiddel i et AS så vidt jeg har forstått. Tar gjerne feil.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Bare synsing her, så ikke ta det for seriøst. 

 

Men jeg ville nok byttet av de 2 grunnene som er nevnt ovenfor:

-Mulighet for å forvalte penger på en helt annen måte i holdingselskap 

-mye lettere å skalere opp på et senere tidspunkt 

 

I tillegg:

-Du fjerner all personlig risiko. 

Nå sier du at det er minimalt med kostnader, men dersom du har et ønske om å skalere opp litt, da er det jo greit å distansere seg litt fra risikoen. 

Dersom du er fornøyd med å holde på alene, har null interesse av å ansette flere, vokse som bedrift eller på annen måte "vokse ut av garasjen" er det jo sikkert bare å holde på som i dag. 

 

Kommer jo mest ann på hvordan du ønsker at foretaket ditt skal se ut x år frem i tid. 

Noen drømmer om å ha andre som tar seg av salg, support, regnskap og installasjon, andre drømmer om å få holde på i fred. Finn ut hvem av kategoriene du tilhører så tror jeg du har svaret. 

 

Med mindre du ser at det er massevis av skatt å spare da.. (noe det kan være om omsetningen er høy nok) 

Da er det bare å sjekke opp regnskapsselskaper osv, mange som gjør AS administrasjonen ganske mye enklere enn man tror, men det er du sikkert litt kjent med allerede dersom du bruker slike programmer i utgangspunktet.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (9 timer siden):

Bare synsing her, så ikke ta det for seriøst. 

 

Men jeg ville nok byttet av de 2 grunnene som er nevnt ovenfor:

-Mulighet for å forvalte penger på en helt annen måte i holdingselskap 

-mye lettere å skalere opp på et senere tidspunkt 

 

I tillegg:

-Du fjerner all personlig risiko. 

Nå sier du at det er minimalt med kostnader, men dersom du har et ønske om å skalere opp litt, da er det jo greit å distansere seg litt fra risikoen. 

Dersom du er fornøyd med å holde på alene, har null interesse av å ansette flere, vokse som bedrift eller på annen måte "vokse ut av garasjen" er det jo sikkert bare å holde på som i dag. 

 

Kommer jo mest ann på hvordan du ønsker at foretaket ditt skal se ut x år frem i tid. 

Noen drømmer om å ha andre som tar seg av salg, support, regnskap og installasjon, andre drømmer om å få holde på i fred. Finn ut hvem av kategoriene du tilhører så tror jeg du har svaret. 

 

Med mindre du ser at det er massevis av skatt å spare da.. (noe det kan være om omsetningen er høy nok) 

Da er det bare å sjekke opp regnskapsselskaper osv, mange som gjør AS administrasjonen ganske mye enklere enn man tror, men det er du sikkert litt kjent med allerede dersom du bruker slike programmer i utgangspunktet.

 

 

Mange gode poenger her.
Jeg kommer nok ikke til å utvide med flere personer, dog er det allerede så stort at jeg kunne ha gjort det. Men det blir litt vanskelig basert på hva jeg gjør.
 

Men dersom vi skal ta regnestykke, ser det noe ut som dette?
 

Skatt ved AS:

- Lønnsskatt: ca 32%
- Arbeidsgiveravgift: ca 12%
- Trygdeavgift: ca. 9%
- Pensjon: 2-4%
- Eventuell utbytteskatt: 22%

Det mest lønnsomme vil være å ta ut lønn opp til ca 950 000 kr for å få maks opptjening mot pensjon og sykepenger. Deretter ta ut utbytte.

Skatt ved ENK:
Inntekt over 1 million, ca. 47%.
Pensjon må spares selv.

Opparbeider ikke rett til dagpenger, og noe lavere sykepenger.

Noe jeg overser?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Den viktigste forskjellen for meg ligger i skillet mellom ansvar som person og som AS. Det inkluderer alle økonomiske krav. Og det førte til at jeg valgte AS selv (med holdingstruktur).

Pr nå har jeg svært liten risiko. Men skulle noe gå galt eller helsa ryke i det så står jeg tryggere i det enn om jeg hadde gått for ENK.

En annen ting som og var tungtveiende for min del var muligheten for å kunne selge deler av eller hele bedriften til andre dersom muligheten skulle by seg, og da ha et ryddig skille. Det er lite sannsynlig at jeg får flere ansatte (med unntak av samboer) men at noen vil kjøpe bedrift med kunder/rettigheter/inventar er ikke så usannsynlig frem i tid og jeg innbiller meg at det er lettere når det er samlet i et AS enn blandet med min person igjennom ENK.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (Akkurat nå):

Den viktigste forskjellen for meg ligger i skillet mellom ansvar som person og som AS. Det inkluderer alle økonomiske krav. Og det førte til at jeg valgte AS selv (med holdingstruktur).

Pr nå har jeg svært liten risiko. Men skulle noe gå galt eller helsa ryke i det så står jeg tryggere i det enn om jeg hadde gått for ENK.

En annen ting som og var tungtveiende for min del var muligheten for å kunne selge deler av eller hele bedriften til andre dersom muligheten skulle by seg, og da ha et ryddig skille. Det er lite sannsynlig at jeg får flere ansatte (med unntak av samboer) men at noen vil kjøpe bedrift med kunder/rettigheter/inventar er ikke så usannsynlig frem i tid og jeg innbiller meg at det er lettere når det er samlet i et AS enn blandet med min person igjennom ENK.

Takk for godt svar. Det gir absolutt mening. Bruker du Fiken deler er annet regnskapsprogram? Og gjør du alt av regnskap selv?

Jeg tar alt regnskapet selv m og ønsker å fortsette med det. Veldig usikker på hvordan det er å ta ut lønn i et AS. Dette er jo veldig enkelt i et ENK. Det samme gjelder når jeg kjøper inn varer, noe jeg gjør i stor grad. I et AS må det vel handles nye et bankkort tilknyttet bedriften, men jeg skulle gjerne benyttet andre kredittkort.

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

I hovedsak fordi du slipper den personlige risikoen. Jeg ser du skriver at du mener at du ikke har risiko, men uansett, jeg ville likevel valgt et AS selv om det er større krav til rapportering der. 

Ja, i utgangspunktet ingen risiko. Men, jeg har jo tenkt tanken av. Man kan jo bli saksøkt for alt mulig rart, til og med falske påstander, og da er det kjipt å stå ansvarlig økonomisk.

Jeg har på en måte lyst til å etablere AS fordi det fremstår mer profesjonelt (i hvert fall i følge enkelte...), men kvier meg på alt det "ukjente" som lønn, innkjøp, rapportering, etc.. ENK-et mitt har jeg stålkontroll på.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (2 minutter siden):

Ja, i utgangspunktet ingen risiko. Men, jeg har jo tenkt tanken av. Man kan jo bli saksøkt for alt mulig rart, til og med falske påstander, og da er det kjipt å stå ansvarlig økonomisk.

Jeg har på en måte lyst til å etablere AS fordi det fremstår mer profesjonelt (i hvert fall i følge enkelte...), men kvier meg på alt det "ukjente" som lønn, innkjøp, rapportering, etc.. ENK-et mitt har jeg stålkontroll på.

Ja, det er den biten der, at man kan risikere å bli personlig konkurs, miste alt man eier ved å ha et ENK.

Jeg forstår at det ukjente kan virke litt skummelt. Men du greier kanskje å lese deg opp på det, evt få noe profesjonell veiledning eller hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Ja, det er den biten der, at man kan risikere å bli personlig konkurs, miste alt man eier ved å ha et ENK.

Jeg forstår at det ukjente kan virke litt skummelt. Men du greier kanskje å lese deg opp på det, evt få noe profesjonell veiledning eller hjelp. 

Jeg hadde håpt det jeg også, men vanskelig å få med alle detaljene. I utgangspunktet må man vel bare ta steget på ett tidspunkt, men vanskelig å gjøre det før jeg vet om jeg føler jeg klarer å mestre det. Helt ærlig er jeg ganske på randen av kapasitet allerede, selv om jeg absolutt ikke skal klage. 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (11 minutter siden):

Takk for godt svar. Det gir absolutt mening. Bruker du Fiken deler er annet regnskapsprogram? Og gjør du alt av regnskap selv?

Jeg tar alt regnskapet selv m og ønsker å fortsette med det. Veldig usikker på hvordan det er å ta ut lønn i et AS. Dette er jo veldig enkelt i et ENK. Det samme gjelder når jeg kjøper inn varer, noe jeg gjør i stor grad. I et AS må det vel handles nye et bankkort tilknyttet bedriften, men jeg skulle gjerne benyttet andre kredittkort.

Jeg bruker Fiken og Folio, og jeg eller samboer gjør alt av regnskap og lønnskjøring selv.

Holdingselskapet har svært lite aktivitet naturlig nok, så bokføring der er minimalt. Lønnskjøring i Fiken for driftsselskap er og veldig enkelt og A-melding kjøres samtidig.

Velger du Folio så får du automatisk et bankkort med i prisen du betaler der (debet-kort). Fordelen med dette og Folio/Fiken er at det er svært enkelt å føre kjøp inn i regnskapet rett fra Folio appen. Du får push varsel når kortet er brukt, velger regnskapskontor/kategori i appen og tar bilde av kvitteringen. Så er jobben gjort. Godt mulig andre har tilsvarende gode løsninger, men jeg er godt fornøyd med denne kombinasjonen.

Kjøp i Fiken om det er ENK eller AS er ikke så stor forskjell. Jeg tror faktisk ikke du vil merke forskjell. Betaler du med bedriftens bankkort er mye av jobben allerede gjort. Får du faktura er det likt som med ENK. Velger du å legge ut privat så huker du bare av for det når du registrerer kjøpet, dvs at eier har lagt ut. Når du da senere kjører lønn på deg selv så ligger utlegget klar til å overføres til deg samtidig.

Fiken selv og Sjekk Regnskapet har laget mange videoer på YouTube om hvordan du gjør regnskapsting i Fiken. Anbefaler å se på de når du står fast, evnt bruke Fiken hjelxegruppen på FB eller gruppen for Regnskapshjelp for småbedrifter på FB. :)

 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (8 minutter siden):

Ja, i utgangspunktet ingen risiko. Men, jeg har jo tenkt tanken av. Man kan jo bli saksøkt for alt mulig rart, til og med falske påstander, og da er det kjipt å stå ansvarlig økonomisk.

Jeg har på en måte lyst til å etablere AS fordi det fremstår mer profesjonelt (i hvert fall i følge enkelte...), men kvier meg på alt det "ukjente" som lønn, innkjøp, rapportering, etc.. ENK-et mitt har jeg stålkontroll på.

Idioter finnes over alt. Og selv om du gjerne har rett så kan allikevel den rette idioten allikevel ødelegge livet ditt. Er det AS er skaden begrenset til selskapet. Er det ENK så kan dette omfatte bil, bolig, hytte med mer.

Lenke til kommentar
nomore skrev (Akkurat nå):

Idioter finnes over alt. Og selv om du gjerne har rett så kan allikevel den rette idioten allikevel ødelegge livet ditt. Er det AS er skaden begrenset til selskapet. Er det ENK så kan dette omfatte bil, bolig, hytte med mer.

Godt poeng... Ikke langt fra å trykke "Etabler AS"-knappen i Fiken her nå. Men må få avklart noen ting først.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Jeg hadde håpt det jeg også, men vanskelig å få med alle detaljene. I utgangspunktet må man vel bare ta steget på ett tidspunkt, men vanskelig å gjøre det før jeg vet om jeg føler jeg klarer å mestre det. Helt ærlig er jeg ganske på randen av kapasitet allerede, selv om jeg absolutt ikke skal klage. 

Jeg ønsker deg uansett lykke til, samme hva det blir til. Norge trenger folk som tør å satse selv :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...