Gå til innhold

Hva ville du gjort?


Gjest 05f45...41c

Anbefalte innlegg

Gjest 05f45...41c

Har 20k til over hver mnd etter alle faste utgifter og har nå buffer på 3 mnd lønn i sparekonto.

Jeg ønsker egentlig å bli gjeldsfri, har ca 1Mnok igjen på lånet, samboer har ca 2.5Mnok igjen på sin andel av lånet på vår bolig.
vi står dog med 50/50 på lånet og hus.  Og betaler 50/50 i dag. ( Jeg har innbetalt 1.5Mnok mer enn samboer med arv ) 

Jeg tenker en av følgende løsninger
1. Spare 6k i fond, 4k til forbruk, 10k til ekstra nedbetaling av gjeld ( da er jeg gjeldsfri om 5-6 år ca)  Da blir samboer pissed for hun må da plutselig noen tusenlapper mer mest sannsynlig for å betale "sin del" av lånet alene.  
2. Spare 15k i fond, og 5k til eget forbruk ( reelt forbruk er på kanskje 1200-1500kr i mnd ) Og bare la lånet løpe frem til samboer arver og kan nedbetale tilsvarende det jeg har betalt inn ekstra.

 

Samboer skjønner ikke økonomi så godt. Hun skjønner ikke at jeg har gjort oss en tjeneste ved å betale inn ekstra på lånet, hun syntes det bare blir urettferdig at jeg skal bli ferdig fortere med "mitt" lån og at hun sitter igjen i støvet.

Samboer forventer å arve 500k-1.5Mnok innen 10 år, vi vet bare ikke når og hvor mye det vil være når vi kommer til stykket.
Senere i livet vil samboer også arve mye penger fra sine foreldre da de har mye eiendom uten gjeld. 
Hun er lavt lønnet i dag og har ingen hensikt å finne seg bedre betalt jobb enn hva en barnehage assistent tjener pga dette fallnettet hun har.

Så hva hadde du gjort? Skal sies at jeg må finne meg ny jobb innen 5 år også..Jeg tok kun jobben jeg er i pga penger og det spiser meg opp, jeg trives ikke og vil egentlig bare finne en jobb jeg liker.. Derfor jeg ønsker å bli gjeldsfri også slik at jeg fint kan leve på en lønn som utbetaler 25-30k hvis det er hva jeg ender opp med.  Jobbe redusert er også noe jeg ønsker for å drive med diverse hobbyer jeg har.
Men nå som jeg har småbarn har det vært viktigst å sikre familien sin økonomiske situasjon og det føler jeg at jeg gjør ved å bli gjeldsfri, da gjenstår det liksom bare at samboer får fingern ut av rævva og gjør noe med egen situasjon også.

 

Anonymous poster hash: 05f45...41c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...