Gå til innhold

Jordingsfeil?

Anbefalte innlegg

fikk litt lettere sjokk nettopp, jeg klarte nemmlig å få støt fra kabinettet mitt, merker det riktig nok bare gjennom nesa (!), ikke spørr hvordan jeg fikk rota nesa borti kabinettet. Det kjennes også ut som kabinettet vibrerer når jeg drar hånda langs det, selv om det ikke vibrerer. Får faktisk støt selv om jeg drar ut strøm ledningen fra maskina... :wow:

Noen som har noe peiling på hva dette kan skyldes? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette skyldes krypstrømmer i powersupply etc.

Det er vanligvis ufarlig. Om du kjenner det med powerledningen ute er det en av de andre enhetene som er tilkoplet som er synderen. Vanligvis kan du bli kvitt "problemet" ved å snu støpselet 180 grader.

"Dirringen" som du får når du stryker fingeren lett mot kabinettet er spesiell og må oppleves for å forstå hvordan det føles.

Good Luck.

Lenke til kommentar
Hei.

Dette skyldes krypstrømmer i powersupply etc.

Det er vanligvis ufarlig. Om du kjenner det med powerledningen ute er det en av de andre enhetene som er tilkoplet som er synderen. Vanligvis kan du bli kvitt "problemet" ved å snu støpselet 180 grader.

"Dirringen" som du får når du stryker fingeren lett mot kabinettet er spesiell og må oppleves for å forstå hvordan det føles.

Good Luck.

Takk for tipset, forsøkte å snu støpslet men det hadde ingen virkning.

Det var slik med den gammle PSU'en min også, tyder det på at det er en av de andre komponentene?

I tillfelle hvilken er det mest sansynlig at det er?

Har 1stk. cd-rw brenner, 1stk DVD-Rom, 3stk HD, stk. R9600 pro, 1stk. IDE kontroller, 1stk. Abit Nf7-S, + en haug med vifter...

PSU'en er en Thermaltake purepower 480W butterfly :thumbup:

den gammle var en Q-tech 450W :(

Lenke til kommentar

Så det eneste jeg må passe på er å ikke koble ut/inn noen kabler med strømmen på?

vil problemet forsvinne hvis jeg bruker en jordet stikkontakt?

Er det vanskelig å få forrandret en kotakt fra ujordet til jordet?

Tror rommet mitt er det eneste som ikke har jordete kontakter i hele kjellern :(

Lenke til kommentar

Jording er ikke påbudt annet enn på bad og kjøkken lenger! så med mindre du har maskina di på badet eller kjøkkenet er det ikke vits i å bytte om til jordede kontakter... koster ikke mye å bytte hvis du kjenner en elektriker som kan gjøre jobben gratis for deg, mendet er det ikke mange som gjør :p pappa er heldigvis elektriker så jeg kan spørre om det meste innen elektro!

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt så har jording blitt påbudt i alle rom ved nyinstallasjon eller totalrenovering (dvs bytte alt på en gang)

Hvis man har blanding mellom jordete og ujordete kontakter kan dette gjøre at man får støt ved å ta på noe jordet, og noe ujordet med jordfeil samtidig...

Og Jibril2k: Pappa er også elektriker :p

Lenke til kommentar
Etter det jeg har hørt så har jording blitt påbudt i alle rom ved nyinstallasjon eller totalrenovering (dvs bytte alt på en gang)

Hvis man har blanding mellom jordete og ujordete kontakter kan dette gjøre at man får støt ved å ta på noe jordet, og noe ujordet med jordfeil samtidig...

Og Jibril2k: Pappa er også elektriker :p

I alle nye installasjoner blir det satt inn jordfeilbryter og jorda stikkontakter.

Og saken er at dersom du jorder kabinettet så skjer ingen andre ting enn at jordfeilvarselet\brytaren varsler\slår ut stadig vekk. Ein jordfeil blir ikkje borte ved å jorde kabinettet, du bare sender den til jord for å unngå berøringsspenning.

Prøv å finn jordfeilen og fjern den.

Du fjerner ikkje jordfeilen ved å jorde kabinettet!

Einaste måten er å fjerne feilen.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke noe om at det ikke skal settes inn ved nyinnstallasjon... har pusset opp hele huset her, og da satte vi inn jordede kontakter over alt! men det jeg skulle frem til var at han ikke var nødt til å bytte til jordede kontakter...

Edit: Litt offtopic nå, men det er jo bare sundt! :D

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar
Om han skal bytte til jorda kontakter må han jo også trekke nye ledninger\legge nye kabler osv....og da blir det berre surr.

finn feilen, fjern den, einaste tipset eg har.

Det er ingen feil, slik Hårek har prøvd å si. Det skal være slik* og kommer av et det ligger kondensatorer mellom fase-fase og jord. Strømmene som går er svært små og er ikke til fare for mennesker. Spenningene tilstede kan dog ødelegge elektrisk utstyr. Kondensatorene er der for å fjerne støy ved å lede dem til jord.

Ved å jorde kabinettet vil man ikke få slike støt. Du (som er i kontakt med bakken) vil ikke få et spenningspotensiale over deg siden jordstrømmen heller tar veien via jord; Samme spenningspotensiale.

*Det beste er å jorde psu og det er den driftsformen den er laget for. Men, bruke den uten jord fungerer, uten problem for mange, selv om det ikke er anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...