Gå til innhold

ICE går over til Telenor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NorsknRev skrev (6 minutter siden):

Du trenger ikke å få noe varsel. Dette skal skje uten at kunden behøver å gjøre noe som helst.

Synes vel egentlig dette ikke er greit fordi det er stor forskjell på hvor Telia og Telenor har dekning, og dette kan være relativt alvorlig for de som påvirkes.

Lenke til kommentar

Enig idet, men å varsle 900.000 kunder ville bare ha generert et helvetes rush av henvendelser til kundeservice. Henvendelser som ville ha blokkert dem som virkelig trengte hjelp.

Hvis du mister dekning, så er det et kontraktsbrudd fra ICEs side som bør være gyldig grunn til å bryte evt bindingstid.

Endret av NorsknRev
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (På 10.1.2025 den 17.55):

Enig idet, men å varsle 900.000 kunder ville bare ha generert et helvetes rush av henvendelser til kundeservice. Henvendelser som ville ha blokkert dem som virkelig trengte hjelp.

Hvis du mister dekning, så er det et kontraktsbrudd fra ICEs side som bør være gyldig grunn til å bryte evt bindingstid.

Hvordan kan jeg finne ut om jeg nå har Telenordekning. Jeg finner ingenting på min Samsung om hverken Telia eller Telenor, kun ICE og ICE+

Lenke til kommentar

Du ser det når du manuelt søker opp. Ice og ice+ er de to nettene du har tilgang til, og N Telenor eller Telia N er det nettverket du ikke har tilgang til. Får du opp Telia N som valg utenom ice og ice+, har du tilgang til Telenors nett foruten ice.

Ga det mening? 😅

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (4 minutter siden):

Du ser det når du manuelt søker opp. Ice og ice+ er de to nettene du har tilgang til, og N Telenor eller Telia N er det nettverket du ikke har tilgang til. Får du opp Telia N som valg utenom ice og ice+, har du tilgang til Telenors nett foruten ice.

Ga det mening? 😅

Fikk opp ICE og ICE+ og Telenor mener jeg å huske, så da er nok abonnementet fortsatt på Telia. Det var ikke min telefon så har ikke mulighet til å sjekke igjen. Dette var i Asker.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Fikk opp ICE og ICE+ og Telenor mener jeg å huske, så da er nok abonnementet fortsatt på Telia. Det var ikke min telefon så har ikke mulighet til å sjekke igjen. Dette var i Asker.

Jeg sjekker daglig. Jeg vil ha store fordeler av å få emigrert til Telenors nett med ice, for jeg bruker dual som der jeg har Telia kontantkort som backup. Her i østfold er det svært variert hva en har av dekning ute i griselente strøk, og jeg har hele Sarpsborg kommune som arbeidsplass. Og jeg kjører mye rundt i østfold, akershus, Oslo og oppover i landet. 

Jeg håper operatørene en dag slår sammen alle tre nett når de er godt nok utbygd, eller åpner for nasjonal roaming avtale. Så en slipper å reke rundt og mangle dekning når det gjelder som mest.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (På 4.10.2024 den 8.55):

De har ikke 5G hos telia, så antar avtalen hos telenor er samme. Dvs kun 4G.

Tror faktisk at det blir annerledes denne gangen.

Når det gjelder tidsrom, så er det jo først og fremst avtalen som løper fra og med 1. januar, det betyr ikke at de kommer til å rushe med å få kunder over på det andre roamingpartnernettet, endringen må nok rulles ut i etapper.

Verdt å merke seg at de går over fra en operatør som slukker 2G nettet i år til en operatør som i desember forpliktet seg til å beholde 2G fram til slutten av 2027, det er gode nyheter for ice sine kunder, som er så uheldige å være innom 2G only områder.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (14 minutter siden):

Bror min jobber hos Lyse Tele og bekreftet at Telenor avtalen kun er for opp til 4G, ikke 5G.

Men fordel med forlenget 2G så klart!

ICE har kjøpt 2G dekning fra Telia. De har ikke 2G i eget nett slik jeg forstår.

I følge nettsiden til ICE legger ICE ned 2G i løpet av mars 2025. Mulig nettsiden ikke er oppdatert. Men, en mer naturlig årsak er avtalen ICE har med Telenor ikke inkluderer 2G. På det tidspunkt avtalen ble inngått var slukking av 2G hos Telenor satt til utgangen av 2025. Liten hensikt med noen måneder 2G dekning. Utsettelsen kom i starten av desember. 

https://www.ice.no/dekning/2g/

Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

ICE har kjøpt 2G dekning fra Telia. De har ikke 2G i eget nett slik jeg forstår.

I følge nettsiden til ICE legger ICE ned 2G i løpet av mars 2025. Mulig nettsiden ikke er oppdatert. Men, en mer naturlig årsak er avtalen ICE har med Telenor ikke inkluderer 2G. På det tidspunkt avtalen ble inngått var slukking av 2G hos Telenor satt til utgangen av 2025. Liten hensikt med noen måneder 2G dekning. Utsettelsen kom i starten av desember. 

https://www.ice.no/dekning/2g/

Interessant!

Fra brevet datert 15. januar 2025:

Sitat

I forbindelse med overgangen til Telenor, vil 2G ikke lenger være en del av tilbudet vårt. Vi
ønsker å levere de beste løsningene til kundene våre, og derfor er tiden inne for å legge 2G
bak oss. Vi starter arbeidet med utfasing 15. februar, og vil etter planen være ferdige i løpet
av mars 2025. Etter det vil utstyr som er avhengig av 2G-nettet slutte å fungere.

https://www.ice.no/globalassets/b2c/7.-dekning/2g-utfasing/varsling_b2c-1.pdf

Tviler da litt på at avtalen med Telenor kun vil gjelde 4G og ikke 5G, vi har allerede 5G roaming i store deler av Europa, hvorfor skulle det da ikke det være tilgjengelig i en nasjonal roamingavtale anno 2025.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

ICE ønsker mest mulig av trafikken går via eget nett. Trafikk som går via Telia eller Telenor sitt nett må de betale for. 

Ved å ta bort 2G trafikk, og bare tilby 4G der de ikke har dekning går kostnaden ned. ICE utvider også eget nett, men å bygge ut den siste delen har gjerne en høy kostnad. Da er det rimeligere kjøpe den siste delen.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (1 time siden):

For ICE er det strategisk lurt å ikke tilby 5G fra Telenor. Da unngår de at kundene låser seg til Telenor mens de bygger egen 5G.

Ser ikke det som en strategisk fordel at kunden opplever dårligere kvalitet på tjenesten i områder uten ice dekning, hvis kundeopplevelsen er et hovedfokus.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at ledelsen i ice har regnskapet klart for hvilke valg med hvilke begrunnelser de tar, når det gjelder plattform, frekvenser, 4G/5G osv som skal leveres til sluttkunde. Alt koker ned til penger. Hva som gir mest inn på kort sikt og lang sikt.

Alt i alt finner de et kompromiss som bringer inn mest mulig penger og fornøyde kunder. At ice nå velger Telenor er nok prisen det koster å leie, og strategisk for begge parter når det gjelder kunder og tilgang for kundene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...