TomTucker Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Sikkert noen regelryttere her nå som kommer å klyper meg; Vant en liten sak langt i gokk. 5000kr eller lignende. Auksjonen stiller seg som en mellom-mann uten informasjon og ansvar, å selger mener han/hun ikke har noe info om varen. Man kan jo kjøpe en bil, å få en bil uten motor, da eier ikke visste dette. Hva skjer om man bare ikke betaler? Altså at varen må bli lagt ut igjen. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) Auksjonen.no skriver selv: Quote 8. Kan jeg angre på kjøp gjort hos Auksjonen.no? Ethvert bud er juridisk bindende. Et bud kan derfor heller ikke slettes. (...) Dersom beløp ikke er betalt innen 5 virkedager (mandag til fredag med unntak for helligdager) fra inngåelse av avtale om overdragelse av Salgsgjenstanden, anses Kjøper å ha misligholdt sin betalingsforpliktelse vesentlig i henhold til Auksjonen.no sine vilkår, og kjøpet kan bli hevet/kansellert uten varsel. Ved heving/kansellering plikter budgiver å betale normaltapserstatning, som tilsvarer de omkostninger som normalt ville påløpt ved et gjennomført kjøp. Er det bil det er snakk om? Da har man vel vanlige regler for kjøp og salg av bil som håndteres utenfor auksjonssystemet. Der skiller det bl.a. på om man kjøpte fra ei bilsjappe eller en privatpersjon: Quote Angrerett: Mange ser etter en utvei for å trekke seg fra bilkjøpet. Dessverre så er det sjelden du har angrerett når du kjøper bil. (...) Det er ikke angrerett på kjøp av bil mellom privatpersoner. (...) Angrerettloven gjelder for kjøp mellom profesjonell forhandler og forbrukerkjøper. Du kan ha angrerett både på kjøp av nybil og bruktbil, men loven gjelder bare når avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenfor selgers forretningssted. (kilde: NAF) Også fra NAF: Bilen selges som den er I salgskontrakter mellom privatpersoner er det vanlig å ta forbehold om at bilen selges «slik den står» eller med liknende forbehold. Det betyr at bilen selges med de feil og mangler den måtte ha, også skjulte feil. Da kan det bli vanskeligere å klage. Men selgeren er ikke fritatt for ethvert ansvar. Du kan likevel klage hvis: Selger har gitt feil opplysninger og disse kan antas å ha virket inn på kjøpet Selger har tilbakeholdt opplysninger og disse opplysningene ville ha hatt betydning for deg Bilen er i vesentlig dårligere stand enn du kan forvente bla. ut fra kjøpesummens størrelse, alder og kjørte kilometer. Utover dette vet jeg ingenting. Jeg antar du ikke får en bil verdig forventninger for 5 000 men siden det var det eksemplet du brukte, var det også det eksemplet jeg svarte på. Hvis jeg kjøper f.eks. en telefon som selgeren sa var utestet for 5 000, ville jeg dessverre forventet at den var kaputt. Men det er kanskje endel konkursvarer på auksjon.no, og da vil de bruke minst mulig tid på hver vare, og det (forventningene mine) stiller seg litt annerledes. Endret 1. oktober av tommyb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå