Gå til innhold

Hva er grunnen til at folk som sliter med økonomien alltid kutter ut maten?


Gjest 8f27e...a4b

Anbefalte innlegg

Gjest 8f27e...a4b

Jeg leser historier om folk som må ha nødhjelp fra NAV fordi de har 10 kroner igjen på kontoen og ingen mat kjøleskapet.

Mitt spørsmål er hvorfor maten alltid er det første som ofres når økonomien ikke går rundt? Hadde jeg hatt dårlig råd og visste at jeg måtte innom NAV for nødhjelp, så hadde jeg droppet husleien. Uten mat så dør man. En ubetalt husleie lar seg ordne senere.

Er det ikke lettere å få hjelp av NAV når man har en konkret huseleie som må dekkes, fremfor det litt mer diffuse "har ikke mat".

Hvis du slet med å få det til å gå rundt økonomisk. Hva ville vært det siste du droppet?

Anonymous poster hash: 8f27e...a4b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8f27e...a4b skrev (6 minutter siden):

Mitt spørsmål er hvorfor maten alltid er det første som ofres når økonomien ikke går rundt? Hadde jeg hatt dårlig råd og visste at jeg måtte innom NAV for nødhjelp, så hadde jeg droppet husleien. Uten mat så dør man. En ubetalt husleie lar seg ordne senere.

Det er lettere å kutte ned på mat en å forholde seg til en stor midlertidig økning av husleie. Det baller bare på seg.

Lenke til kommentar
Gjest 8f27e...a4b skrev (14 minutter siden):

Hva ville vært det siste du droppet?

Jeg dropper jo ikke mat, men mat er litt mer flytende. Husleien er x antall kroner hver måned, hvis ikke så kan jeg miste hus og hjem. Når det kommer til mat kan jeg kjøpe veldig billig og tappe fra fryseboks eller kjøleskap. Jeg kan leve på et par first price kneipbrød en ukes tid før neste lønning, men jeg kan ikke risikere å bli kastet ut av boligen min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sidan mat er såpass akutt viktig så er det også dette lettare å få økonomisk sosialhjelp til ved å oppsøke NAV kontoret framfor å sende inn søknad.

Merk likevel at også husleige er definert som ein slik nødsituasjon, men ofte fyrst når du har komt så langt at husleiga må betalast umiddelbart for å unngå å bli kasta ut. Tilsvarande med straumrekninga. At du ikkje rekk å betale straumrekninga i tide er ikkje ein nødsituasjon, då må du søke om pengar på vanleg måte. Men om du har fått steningsvarsel slik at du må betale innan kort tid for at straumen ikkje skal blir kutta så er dette ein nødsituasjon som gir deg lettare tilgang til pengar.

Mat er med andre ord eit av dei behova som ein alltid får til å ordne på eit eller anna vis. Ein sjeldan gong så kan ein skaffe seg mat heilt gratis ved å invitere seg på besøk til vennar, i verste fall ein kan raide containere, og sjølv om det er ubehageleg så kan ein faktisk gå mange døgn utan mat.
Det er mykje vanskelegare å finne alternative måtar å betale husleiga på ettersom det der berre er pengar som gjeld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest 8f27e...a4b said:

Jeg leser historier om folk som må ha nødhjelp fra NAV fordi de har 10 kroner igjen på kontoen og ingen mat kjøleskapet.

Har de ingen mat i kjøleskapet er det for meg en klar indikasjon på at de hovedsaklig lever av ferdigmat og samtidig bruker for mye penger på dårlig mat. 

Lenke til kommentar

Ja det er nok ikkje nødvendigvis alle som seier at dei har tomt kjøleskap som bokstaveleg talt ikkje har mat. Ofte så meiner ein med dette at ein ikkje har mat som eignar seg til å lage middag av. Det å ha to løk, ei halv ketchupflaske, ein skvett med rapsolje og ein pakke med kveitemjøl er ikkje mykje å lage middag av. Sjølv om ein med dette kan lage gode friterte løkringar servert med ketchup som dipp-saus, så er det ikkje akkurat middag.

 

Ein anna ting er at når ein fyrst har dårleg råd så vil det å redusere i matbudsjettet ofte være det enklaste sparetiltaket.
Som @tigerdyr nemner så er det veldig mange som lever på ferdigmat og halvfabrikata. Det er mykje å spare på å droppe frossenpizzaen og i staden bake sin eigen pizza (eller helst sunnare alternativ).
Om du treng å spare kvar ei krone du kan så kan du også leve lenge på superlavbudsjett. Havregryn og matolje dekker det umiddelbare kaloribehovet og er mettande. Legg til litt billege grønsaker så har du dekt dei viktigaste næringsbehova. Dette er ein veldig kjedelig diett som ligg langt under grensa for verdigheit som NAV sett, ingen skal trenge å leve så enkelt. Men det er likevel ein fint overkomeleg måte å spare mange hundrelappar. Typisk så bruker gjennomsnittsnordmannen 300 kr på mat per dag, ved å berre ete superbilleg mat til ca 50 kr per dag så kan ein ganske enkelt spare 1750 kr i veka, som ein då kan bruke på andre ting.

For den som har fått innvilga økonomisk nødhjelp frå NAV og fått pengar på konto til å dekke dei mest nødvendige levekostnadane, så kan det nok være fristande å i staden for å fylle kjøleskapet med god mat, leve på superbilleg mat og bruke pengane du får til overs på andre utgifter eller andre ting som du kanskje prioriterer meir.
Eit typisk eksempel her er fattige som har kjæledyr. NAV gir ikkje økonomisk sosialhjelp til dyrehald, så har du til dømes ein hund (som ikkje er servicehund) så vil du måtte bruke av din sosialstønad til å kjøpe hundefôr. Mange hundeeigarar (dei fleste?) vil i slike tilfeller velge å bruke mindre på mat til seg sjølv for å kunne behalde kjæledyret sitt sjølv om ein er i ein vanskeleg økonomisk situasjon.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Typisk så bruker gjennomsnittsnordmannen 300 kr på mat per dag, ved å berre ete superbilleg mat til ca 50 kr per dag så kan ein ganske enkelt spare 1750 kr i veka, som ein då kan bruke på andre ting.

Gjennomsnittsnordmannen bruker ikke i nærheten av 300*30=9000 kr i måneden på mat.

Avhengig av om du tar med alkoholfri drikkevarer eller ikke, så ligger andelen som går til mat (og evt. drikke) mellom 10,5 og 12% av forbruket. Når vi så tar med at gjennomsnittsnordmannen tjener ca. 670.000 i året, eller ca. 56.000 i måneden og ganger det med 12% (som blir 6.700kr), så ser du at du er LANGT på bærtur; det månedlige forbruket er av åpenbare årsaker betydelig lavere enn den månedslønna på 56.000 før skatt.

Usikker på om denne linken kommer til å virke: https://www.ssb.no/statbank/table/14156/tableViewLayout1/

SIFO opererer med ca. 5000kr/mnd på mat og drikke for en yrkesaktiv ung voksen mann på 20-30 år; det samsvarer nok også sånn noenlunde med 12% av en netto månedslønn etter skatt.

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...