MrL Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Snikpellik skrev (28 minutter siden): Personlig synes jeg det er en ganske så liten pris (165.800 kroner) å betale for å fremme inkludering Det er jo ironisk. For denne religiøse tradisjonen er i utgangspunktet basert på tvang, fra en religion som er ikke inkluderende til de som ikke er en del av den. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Baranladion skrev (7 minutter siden): Staten er også vi som bor i den, og i så måte betaler for gildet, uansett om det er kommunen eller regjeringen som gjør selve innkjøpene. For min del er ikke selve pyntingen noe stort problem, men heller koblingen til religionen, altså de religiøse symbolene. Jeg er også usikker på om det egentlig er så innmari inkluderende? Det kan jo like gjerne bli en bjørnetjeneste, som skaper avstand, det er jo tydelig at en del blir provosert av dette. Jeg kan eksemplifisere ved å dra den lenger; man kan jo spørre seg om hva som hadde skjedd dersom vi skulle makse vår inkludering ved å feire flere religiøse høytider, og hang opp masse lysende kors i påsken eller lysende Davidstjerner under Hanukkaen. Evt Solkorset på stortinget når buddhistene feirer sin. Det siste er jeg enig i, det er hyggelig å bruke penger på lys i mørketiden, og blomster og dekorasjoner når det lyst og fint, men jeg vet ikke om det å legge vekt på det religiøse er riktig, i et så flerkulturelt samfunn som vårt. Enig med deg. Hvis man skal bruke noe som er koselig i mørketiden og samtidig inkluderende så hadde det vært mer naturlig med hjerter syns jeg. Det er iallefall det vi henger opp i vinduet i desember. (og jeg må innrømme at det hender at jeg har hatt det hengende ifra november til februar, siden hjertet ikke er spesifikt relatert til en høytid Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) MrL skrev (11 minutter siden): Det er jo ironisk. For denne religiøse tradisjonen er i utgangspunktet basert på tvang, fra en religion som er ikke inkluderende til de som ikke er en del av den. Hvis inkludering virkelig er målet, så blir vel det beste å bruke kommunistiske symboler i pride farger i alle slags feiringer Endret 4. april av Baranladion Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) Baranladion skrev (37 minutter siden): Jeg kan eksemplifisere ved å dra den lenger; man kan jo spørre seg om hva som hadde skjedd dersom vi skulle makse vår inkludering ved å feire flere religiøse høytider, og hang opp masse lysende kors i påsken eller lysende Davidstjerner under Hanukkaen. Evt Solkorset på stortinget når buddhistene feirer sin. Det er ekstremt mange flere innbyggere i Oslo som feirer jul og/eller ramadan enn for eksempel buddhistiske høytider, enten de er mye, litt eller ikke religiøse. Inkludering betyr selvfølgelig ikke nødvendigvis at man skal feire absolutt alt som eksisterer..? Derfor er heller ikke det et særlig aktuelt tema, eller noe som det virker å være et stort folkelig ønske om slik det er rundt for eksempel jul, ramadan, 17. mai eller pride og så videre. Ellers bruker jo kommunen forøvrig litt penger og ressurser på jødiske høytider. Synes ikke det er vits i å late som at årsaken til at Frp reagerer på at kommunen bruker noen skarve kroner på ramadan er fordi det er nettopp islam/muslimer det handler om. De ville ikke reagert dersom det ble pyntet for eksempel til Hanukkaen, og for Frp er ikke dette en prinsippsak om religiøse symboler. Endret 4. april av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Snikpellik skrev (11 minutter siden): Det er ekstremt mange flere innbyggere i Oslo som feirer jul og/eller ramadan enn for eksempel buddhistiske høytider, enten de er mye, litt eller ikke religiøse. Inkludering betyr selvfølgelig ikke nødvendigvis at man skal feire absolutt alt som eksisterer..? Joda, men det er en ekstremt viktig forskjell, og det er at vi ikke feirer jul pga det religiøse ved den. Inkludering (i denne sammenheng) i vårt sekulære samfunn betyr egentlig at du skal få lov å feire din religion/høytid (religionsfrihet) , ikke at staten skal gripe inn å feire den religiøse høytiden for deg. Jeg tror det kan skape mer splid, altså det er ingen som egentlig hever noen øyebryn på at muslimer feirer Ramadan og Eid, men det heves vesentlig fler øyebryn når staten også skal feire det. Poenget mitt var veldig satt på spissen da, men man kan jo tenke seg et lignende scenario frem i tid, hvis feks vi må ta imot haugevis av Israelske flyktninger, og deres feiring også skal inkluderes. Blir det da mer inkludering, eller legger man opp til mer splid? Snikpellik skrev (16 minutter siden): Derfor er heller ikke det et særlig aktuelt tema, eller noe som det virker å være et stort folkelig ønske om slik det er rundt for eksempel jul, ramadan, 17. mai eller pride og så videre. Ellers bruker jo kommunen forøvrig litt penger og ressurser på jødiske høytider. Forskjellen her igjen, er at det kun er en av disse som er religiøse. Når det gjelder feiring av jødisk høytid, så kan jeg ikke si jeg har hørt mye om dette, måtte google Hannukah for å i det hele tatt vite når det var, men jeg stoler på det du sier Jeg syns uansett ikke det er statens oppgave å sørge for feiring av denne, unntaket er selvfølgelig gladsaker i nyhetene, eller innslag på NrK osv. Snikpellik skrev (19 minutter siden): Synes ikke det er vits i å late som at årsaken til at Frp reagerer på at kommunen bruker noen skarve kroner på ramadan er fordi det er nettopp islam/muslimer det handler om. De ville ikke reagert dersom det ble pyntet for eksempel til Hanukkaen, og for Frp er ikke dette en prinsippsak om religiøse symboler. Nei, enig med deg her, glemte et sekund om at tråden handlet om FrP 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Hvis noe favoriseres her er det julepyntingen, kommunen hang opp ramadan-pynt rundt rådhuset: Roald Amundsens gate og på Fridthjof Nansens plass (som altså er gatene i umiddelbar nærhet til rådhuset, ikke gater som ble pyntet i tilegg til rundt rådhuset). Oslo kommune henger riktig nok ikke opp masse kors når det er jul, men hvem gjør egentlig det hjemme hos seg selv? Stjerner og hjerter er vel vanligere pynt både hjemme og ute? Også pyntes hele byen, byer over hele Norge faktisk. Kritikken av denne ramadan-pynten røper vel bare at man ikke tåler at noen andre livvssyn vises noe oppmerksomhet. Jeg sier noe oppmerksomhet, for de som anklager oppmerksomheten av å være av en lik, eller større størrelse, lyver. Vis man skal gi disse legitimitet som reagerer med å skape ytterligere splid, blir konsekvensen at man egentlig aldri kan lage oppmerksomhet rundt minoriteter for å ikke såre denne majoritetsfiguren som alltid vil reagere med å skape splid. Jeg synes dette tenkte individet skriver seg ut av samtalen hvis de skal reagere sånn. (Altså, ikke at de ikke er viktig å være bevisste, men ikke når det kommer til hvem som skal få ta plass i bybildet) Jeg ville protestert mot beskrivelsen som sier at staten feirer noe, kun ved å henge opp symboler, men det blir veldig pirkete, likevel vil jeg rette oppmerksomhet mot at det ikke handler om statens (eller kommunens) feiring som sådan, men å gi oppmerksomhet til borgerne av andre livssyn enn det som er majoritetssynet, og si, vi ser dere og annerkjenner at dere også er borgere, og vil med dette gjøre en gest for å vise at dere også får lov å ta rom og er verdifulle for byen. Man bør ikke undervurdere verdien av å vise folk at de er inkludert. 1 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) Baranladion skrev (41 minutter siden): Joda, men det er en ekstremt viktig forskjell, og det er at vi ikke feirer jul pga det religiøse ved den. Inkludering (i denne sammenheng) i vårt sekulære samfunn betyr egentlig at du skal få lov å feire din religion/høytid (religionsfrihet) Den forskjellen tror jeg ikke er særlig reell. Veldig langt fra alle feirer ramadan på grunn av det religiøse, og mange (de fleste?) muslimer her i Norge er nok heller ikke så voldsomt religiøse. Det handler nok oftest mest om familie og å holde i tradisjoner, sånn som det nok også er for de fleste som feirer jul i dette landet. Tror ikke jeg kjenner noen med bakgrunn fra en muslimsk familie eller land som sier de er personlig religiøse, selv om de er med på å feire ramadan (id) sammen med familien. Jeg kjenner også flere som har som tradisjon å gå i kirka på julaften, selv om de ikke er kristne. Det blir vel litt det samme. Personlig er jeg ikke tilhenger av religiøse symboler i offentligheten generelt sett, men jeg bare klarer ikke å se at det skal være noe problem eller splittende å anerkjenne titusener av en kommunes innbyggere sine tradisjoner ved å pynte med litt lys noen dager i året, enten det er en halvmåne eller et hjerte. Spesielt ikke når det koster mindre enn å sette opp et bysykkelstativ. Det er bare en fin gest, ikke så mye mer. At alle partiene bortsett fra Frp er enige forteller meg også at dette egentlig ikke er så kontroversielt. Sitat ikke at staten skal gripe inn å feire den religiøse høytiden for deg. Noe som ikke skjer? Endret 4. april av Snikpellik 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Snikpellik skrev (52 minutter siden): Den forskjellen tror jeg ikke er særlig reell. Veldig langt fra alle feirer ramadan på grunn av det religiøse, og mange (de fleste?) muslimer her i Norge er nok heller ikke så voldsomt religiøse. Det handler nok oftest mest om familie og å holde i tradisjoner, sånn som det nok også er for de fleste som feirer jul i dette landet. Tror ikke jeg kjenner noen med bakgrunn fra en muslimsk familie eller land som sier de er personlig religiøse, selv om de er med på å feire ramadan (id) sammen med familien. Jeg kjenner også flere som har som tradisjon å gå i kirka på julaften, selv om de ikke er kristne. Det blir vel litt det samme. Nei, de fleste jeg kjenner feirer også pga tradisjonen, men forskjellen er at vi har jo gjort om vår tradisjon til å handle om julenisser, gaver og julemiddagen, Ramadan er i så måte mye mer enn religiøs feiring, som nok oppleves som "skummelt" for mange (feks FrP) . Jul er en kulturell greie som egentlig henger igjen fra før religionen kom, en del av vår kultur, og det er den vi feirer og lyser opp med, nærmest helt fritt for det religiøse innslaget. Snikpellik skrev (54 minutter siden): Personlig er jeg ikke tilhenger av religiøse symboler i offentligheten generelt sett, men jeg bare klarer ikke å se at det skal være noe problem eller splittende å anerkjenne titusener av en kommunes innbyggere sine tradisjoner ved å pynte med litt lys noen dager i året, enten det er en halvmåne eller et hjerte. Spesielt ikke når det koster mindre enn å sette opp et bysykkelstativ. Det er bare en fin gest, ikke så mye mer. At alle partiene bortsett fra Frp er enige forteller meg også at dette egentlig ikke er så kontroversielt. Men det skaper jo også en splittelse. Det skaper debatt, det skaper hat/hets (mot muslimer) selvom tanken er at det skal være inkluderende. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig, tanken er jo god, at man skal inkludere, samt gi innsyn til hvordan muslimene feirer sine helligdager, noe som er viktig. Snikpellik skrev (1 time siden): Noe som ikke skjer? Litt dårlig formulert. Jeg vet ikke om det engang er et ønske fra de muslimske kretser at det henges opp, eller om det er noe man har funnet på fordi man tenker det er noe de vil ha. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Atib Azzad skrev (2 timer siden): Hvis noe favoriseres her er det julepyntingen, kommunen hang opp ramadan-pynt rundt rådhuset: Roald Amundsens gate og på Fridthjof Nansens plass (som altså er gatene i umiddelbar nærhet til rådhuset, ikke gater som ble pyntet i tilegg til rundt rådhuset). Oslo kommune henger riktig nok ikke opp masse kors når det er jul, men hvem gjør egentlig det hjemme hos seg selv? Stjerner og hjerter er vel vanligere pynt både hjemme og ute? Også pyntes hele byen, byer over hele Norge faktisk. Er vel ingen som har hevdet at ramadan pynten favoriseres foran julepynten? Det var en bruker som hevdet at det var krig mot kristendommen, fordi man hang opp ramadan pynt, dette er jeg uenig i. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal henges opp religiøse symboler i regi av stat/kommune i det hele tatt. Ramadan er sterkt knyttet opp mot religion, jul er sterkt knyttet opp mot våre skikker og tradisjoner som nasjon, ikke religion. Atib Azzad skrev (2 timer siden): Kritikken av denne ramadan-pynten røper vel bare at man ikke tåler at noen andre livvssyn vises noe oppmerksomhet. Jeg sier noe oppmerksomhet, for de som anklager oppmerksomheten av å være av en lik, eller større størrelse, lyver. Tja, ramadan er en hyggelig høytid og tradisjon for de aller fleste, men den inneholder også en rekke strenge føringer rundt faste. Islam i seg selv er, vel, komplisert, og religionen, utføres også her med verdier vi ikke aksepterer, og som konservative muslimer strengt følger. Når en fremmer (i mangelen på bedre ord, sorry) Ramadan, så fremmer man samtidig religionen, og da er det ikke like enkelt å vite hva man skal synes, og det blir enklere å kritisere. Jul er noe helt annet, det er så og si null sammenheng med religionen, men selv der også er det endel kritikk, pga mengden "fremming" det faktisk er. Kritikken går da i større grad på kjøpepress, sløsing og irritasjon (julemarsipan i oktober). Atib Azzad skrev (3 timer siden): Vis man skal gi disse legitimitet som reagerer med å skape ytterligere splid, blir konsekvensen at man egentlig aldri kan lage oppmerksomhet rundt minoriteter for å ikke såre denne majoritetsfiguren som alltid vil reagere med å skape splid. Jeg synes dette tenkte individet skriver seg ut av samtalen hvis de skal reagere sånn. (Altså, ikke at de ikke er viktig å være bevisste, men ikke når det kommer til hvem som skal få ta plass i bybildet) Godt poeng, takk. Atib Azzad skrev (3 timer siden): Jeg ville protestert mot beskrivelsen som sier at staten feirer noe, kun ved å henge opp symboler, men det blir veldig pirkete, likevel vil jeg rette oppmerksomhet mot at det ikke handler om statens (eller kommunens) feiring som sådan, men å gi oppmerksomhet til borgerne av andre livssyn enn det som er majoritetssynet, og si, vi ser dere og annerkjenner at dere også er borgere, og vil med dette gjøre en gest for å vise at dere også får lov å ta rom og er verdifulle for byen. Man bør ikke undervurdere verdien av å vise folk at de er inkludert. Det er dette som blir vanskelig, for hva er det staten i dette tilfellet ønsker å gi oppmerksomhet? Alle muslimer, religionen, eller kun tradisjonen/feiringen? Med religiøse symboler så gir man kanskje verdi til alt, og jeg mener staten burde fremme religion minst mulig, aller helst jobbe for å få det helt bort, men beholde de gode tradisjonene 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Baranladion skrev (14 minutter siden): Jul er noe helt annet, det er så og si null sammenheng med religionen, men selv der også er det endel kritikk, pga mengden "fremming" det faktisk er. Kritikken går da i større grad på kjøpepress, sløsing og irritasjon (julemarsipan i oktober). Jeg er ganske sikker på at du vil få sterk motbør fra kristne kretser når du sier at jul har så og si null sammenheng med religionen. For enkelte er en jul uten adventskrans, jesus og juleevangeliet helt utenkelig... Jeg er enig med deg i at jul og kristendom ikke samstemmer, Jeg feirer tross alt en religionsfri jul selv, men en stor andel av befolkningen ville nok være sterkt uenig i at julen ikke handler om kristendom (spesielt enkelte FRP - ere som er såååå bekymret for muslimske kvinner, men som gjerne syns den diskrimineringen og undertrykkingen som foregår i deres egen religion mot kvinner og homofile ikke er noe problematisk). 1 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april leticia skrev (6 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at du vil få sterk motbør fra kristne kretser når du sier at jul har så og si null sammenheng med religionen. For enkelte er en jul uten adventskrans, jesus og juleevangeliet helt utenkelig... Jeg er enig med deg i at jul og kristendom ikke samstemmer, Jeg feirer tross alt en religionsfri jul selv, men en stor andel av befolkningen ville nok være sterkt uenig i at julen ikke handler om kristendom (spesielt enkelte FRP - ere som er såååå bekymret for muslimske kvinner, men som gjerne syns den diskrimineringen og undertrykkingen som foregår i deres egen religion mot kvinner og homofile ikke er noe problematisk). Jeg tenker spesifikt på hvordan gater osv pyntes ifbm jul, altså hvordan julen frontes fra stat og medier. Det er særdeles liten kristen symbolikk 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Baranladion skrev (22 minutter siden): Jeg tenker spesifikt på hvordan gater osv pyntes ifbm jul, altså hvordan julen frontes fra stat og medier. Det er særdeles liten kristen symbolikk Ok, det blir annerledes. Men jeg vil tro at det f.eks pyntes med stjerner endel steder, som er kristent / jødisk symbol. Julen er uansett et sammensurium av mange forskjellige tradisjoner. Vil tro det er mer uttalt fokus på kristne symboler i land hvor katolisismen står sterkere. Uttalte religiøse symboler som f.eks kors tror jeg det hadde blitt sterk motstand mot hvis staten hadde hengt opp i gatene. Jeg vet ikke hvor sterkt den halvmånen står i islam, jeg er uansett uviten nok om islamske symboler til at jeg ikke hadde reagert og tenkt på det som et religiøst symbol uansett 😅 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 40 minutes ago, Baranladion said: Er vel ingen som har hevdet at ramadan pynten favoriseres foran julepynten? Det var en bruker som hevdet at det var krig mot kristendommen, fordi man hang opp ramadan pynt, dette er jeg uenig i. Jeg forstår bare ikke hvorfor det skal henges opp religiøse symboler i regi av stat/kommune i det hele tatt. Ramadan er sterkt knyttet opp mot religion, jul er sterkt knyttet opp mot våre skikker og tradisjoner som nasjon, ikke religion. En krig mot kristendommen, eller favorisering av ikke-kristne, ikke majoritets-religion, fremmed kultur, ikke-tradisjon, etc. Jeg sier ikke du eller noen i tråden har gjengitt en kritikk som er maken til hva jeg skisserer, jeg tillot meg bare å snakke generelt mot en generell oppfattning av hvordan denne såkalte problemstillingen løftes. Hvis man observerer juledekorasjonen og feiringen fra utsiden, er det lett å knytte alle disse tingene sammen, den vokser unektelig ut av en kristen tradisjon (som igjen vokser ut av andre tradisjoner men det er utenfor poenget). Det er mange som feirer jul uten å eksplisitt fylle feiringen med kristen tematikk, men det er likevel Jesus påståtte fødsel som er markeringen, selv om man ikke nødvendigvis ønsker å fokusere på det. Jeg forstår hva du mener med å forsøke å skille på sekulær julefeiring og ramadan, men synes likevel ikke det er en åpenbar forskjell, man kunne like mye hevdet at ramadan handlet om kultur, tradisjon, og skikker, og foreslått en distanse til det religiøse. Quote Tja, ramadan er en hyggelig høytid og tradisjon for de aller fleste, men den inneholder også en rekke strenge føringer rundt faste. Islam i seg selv er, vel, komplisert, og religionen, utføres også her med verdier vi ikke aksepterer, og som konservative muslimer strengt følger. Når en fremmer (i mangelen på bedre ord, sorry) Ramadan, så fremmer man samtidig religionen, og da er det ikke like enkelt å vite hva man skal synes, og det blir enklere å kritisere. Ingen hevder vel ramadan eller Islam er hevet over kritikk. Like lite som julen er det, man kan si jul er en hyggelig tid, men inneholder også strenge føringer for overkonsum, dårlige arbeidsforhold, forsøpling, giftige utslipp, global usolidaritet, overfladisk objektfetisjering, bare sånn hvis poenget er å lete etter ting å problematisere. At Oslo kommune viser oppmerksomhet rundt at det er ramadan, handler åpenbart om å vise at denne byen også inkluderer sine borgere som ikke tilhører samme religion som majoriteten, ikke om å fks. fremsnakke hva enn man tenker at strengt konservative religøse tenkere har for seg. Quote Jul er noe helt annet, det er så og si null sammenheng med religionen, men selv der også er det endel kritikk, pga mengden "fremming" det faktisk er. Kritikken går da i større grad på kjøpepress, sløsing og irritasjon (julemarsipan i oktober). Det er en ganske tydelig kobling mellom jul og kristen tradisjon. Kanskje den er vanskeligere å se fordi alt rundt julen er så normalisert, og vanlig. Jeg synes i alle fall ikke det fremstår veldig riktig dette skillet du hevder er så stort mellom de to, ikke rent overfladisk utenfra i alle fall, jeg synes kirkene står sentralt i julen, at det er en slags forventning om å besøke kirken på julaften,og ja, kanskje av tradisjon, fremfor tro, men slik er det jo for muslimer også, på individnivå er det ikke sikkert en person føler på noen større religiøs vekkelse under ramadan, men gjennomfører den av andre grunner. Quote Det er dette som blir vanskelig, for hva er det staten i dette tilfellet ønsker å gi oppmerksomhet? Alle muslimer, religionen, eller kun tradisjonen/feiringen? Med religiøse symboler så gir man kanskje verdi til alt, og jeg mener staten burde fremme religion minst mulig, aller helst jobbe for å få det helt bort, men beholde de gode tradisjonene Det er bare en oppmerksomhet til en minoritetsgruppe, en liten gest som viser at vi annerkjenner at dere feirer nå. Det handler om å vise at man forsøker å være inkluderende, hvordan ramadan feirer eller hva folk legger i det har kommunen lite anledning til å legge seg opp í. Akkurat som den ikke kan styre hvorvidt man leser disse julestjerne og hjulehjertene som noe kristent eller sekulært, man bare gjør gesten for de som feirer, også er det opp til de som feirer å fylle tiden med hva de mener den inneholder. Når man flagger opp til søttende mai er det ikke noen store bekymringer rundt hvorvidt man indirekte gir oppmerksomhet og næring til overdreven nasjonalisme og høyre-ekstremisme, sant? Og hvorfor ikke? Fordi det ville vært i overkant dramatisk, og synes som om man forsøkte å problematisere noe langt utenfor rimelighetens rammer. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Når det er så enormt mange muslimer i Oslo så er det vel også naturlig at man pynter til islamske høytider, det er jo en naturlig konsekvens av verdens mest liberale innvandringspolitikk. Vi har også avskaffet kristendommen som en statsreligion 1 Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Jeg har inntrykk av de med lav IQ stemmer frp 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) toppsecret skrev (1 time siden): Jeg har inntrykk av de med lav IQ stemmer frp Man har vel aldri kommet fram til / undersøkt en slik kobling, men lav utdanning og lav inntekt, (som selvsagt kan henge sammen med lav IQ er en faktor. Men jeg har større tro på at det handler om dårligere levekår, dårlige holdninger til minoriteter, dårlig kvinnesyn, ettersom en annen faktor er at flere på bygda stemmer FRP, hvor likestillingsidealer ikke har kommet like langt som i byene). Vi ser også at FRP har større oppslutning blant menn enn andre partier har. https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2021/valg-2021/hvem-stemmer-pa-frp.html Endret 4. april av leticia mer tekst 1 1 Lenke til kommentar
toppsecret Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april leticia skrev (5 minutter siden): Man har vel aldri kommet fram til / undersøkt en slik kobling, men lav utdanning og lav inntekt, overvekt av menn er faktorer som er litt vanligere blant FRP sine velgere enn i de andre partiene. https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2021/valg-2021/hvem-stemmer-pa-frp.html Som regel er pøbler og bråkmakere som stemmer FRP = som jeg anser som lav iq 😛 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) toppsecret skrev (24 minutter siden): Jeg har inntrykk av de med lav IQ stemmer frp Land som Japan, Kina og Sør Korea fører verdens strengeste innvandringspolitikk, er det fordi at dem er dumme og har en "lav IQ"? Høyresiden i Norge har uansett tapt,konsekvensene av politikken som venstresiden fører er irreversibel. Endret 4. april av freedomseeker 6 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april (endret) freedomseeker skrev (35 minutter siden): Land som Japan, Kina og Sør Korea fører verdens strengeste innvandringspolitikk, er det fordi at dem er dumme og har en "lav IQ"? Høyresiden i Norge har uansett tapt,konsekvensene av politikken som venstresiden fører er irreversibel. Don't feed.. Det er ikke akkurat samfunnets "grunnpilarer" som er mest aktive i denne tråden som handler om grunner for å stemme FrP. De er her for å se til at Jonas Gahr Støre kan fortsette med dekonstruksjonen av det Norge vi kjente. Endret 4. april av Neptun1 3 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april FrihetensRegn skrev (På 3.4.2025 den 2.49): Det begynner å snu, det blir flere elever på bibelskolene i Norge og flere søker mening med livet i kirken. Norge er også tradisjonelt sett en kristen nasjon. Selv om man ikke er kristen, gir det mer mening å feire kristne høytider som jul og påske enn ramadan og eid. Det som er interessant er at muslimske symbol som halvmånen pyntes det med i norske gater, men i jul og påske er det ingen kors å se, men kommersialisering med julenisser og påskeharer og påskeegg. Hvorfor så angst for kristne symbol? Like upassende som dette i Oslos gater, eller hammer og sigd i 1 mai tog. Hva tenkte de på? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå