Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, leticia said:

Det er forklart i innlegget du siterer. Var det vanskelig å lese hele innlegget?

Har du dokumentert denne sammenhengen? Hvor kommer det frem at kristendom har noe med uttrykket "stem frp!" som nærmest har blitt en meme?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HasuUser skrev (7 minutter siden):

Har du dokumentert denne sammenhengen? Hvor kommer det frem at kristendom har noe med uttrykket "stem frp!" som nærmest har blitt en meme?

Stemmer man ikke FRP for å få mer av FRP sin politikk da? Skal du kommentere på denne måten, så har du nok endel andre innlegg å ta for deg som ikke handler direkte om denne meme - en ;) 

Jeg kommer ikke inn på denne artikkelen, men overskriften sier vel sitt? Frp har størst andel velgere som sier: Å være ordentlig norsk er å være kristen – Vårt Land

FRP sin leder er ganske tydelig på at hun er personlig kristen Pastorsønn: – Listhaug sleiker kristne fundamentalister oppetter ryggen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Forsker Anders Ravik Jupskås har nettopp sett på hvordan kristne symboler brukes politisk her i Norge.

– Listhaug viser regelmessig til sin kristne tro, og som en av få norske politikere bærer hun korset særdeles iøynefallende, sier Jupskås.

Han har lagt merke til at Listhaug i sin selvbiografi hevder at innvandring ikke bare er en trussel mot velferdsstaten og liberale verdier, men også mot vår kristne kulturarv.

– Det siste gjelder særlig når det gjelder muslimsk innvandring. Ifølge Listhaug er det økte antallet muslimer i vestlige samfunn, inkludert Norge, en av hovedgrunnene til at kristne verdier er under press, sier Jupskås.

Listhaug legger vekt på forskjellene mellom kristne og muslimske samfunn.

– Kristne blir portrettert som fredelige og tolerante, mens muslimer, eller i alle fall en betydelig del av dem, har en hang til å utøve vold og være intolerante.

Slik bruker høyrepopulister kristendommen

Skjønner du nå hvorfor kristendom er relevant relatert til FRP? 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, leticia said:

Stemmer man ikke FRP for å få mer av FRP sin politikk da? Skal du kommentere på denne måten, så har du nok endel andre innlegg å ta for deg som ikke handler direkte om denne meme - en ;) 

Jeg kommer ikke inn på denne artikkelen, men overskriften sier vel sitt? Frp har størst andel velgere som sier: Å være ordentlig norsk er å være kristen – Vårt Land

FRP sin leder er ganske tydelig på at hun er personlig kristen Pastorsønn: – Listhaug sleiker kristne fundamentalister oppetter ryggen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Forsker Anders Ravik Jupskås har nettopp sett på hvordan kristne symboler brukes politisk her i Norge.

– Listhaug viser regelmessig til sin kristne tro, og som en av få norske politikere bærer hun korset særdeles iøynefallende, sier Jupskås.

Han har lagt merke til at Listhaug i sin selvbiografi hevder at innvandring ikke bare er en trussel mot velferdsstaten og liberale verdier, men også mot vår kristne kulturarv.

– Det siste gjelder særlig når det gjelder muslimsk innvandring. Ifølge Listhaug er det økte antallet muslimer i vestlige samfunn, inkludert Norge, en av hovedgrunnene til at kristne verdier er under press, sier Jupskås.

– Kristne blir portrettert som fredelige og tolerante, mens muslimer, eller i alle fall en betydelig del av dem, har en hang til å utøve vold og være intolerante.

Men det er jo en helt annen diskusjon. "Stem frp!" debatten har handlet om at uttrykket blir brukt mot innvandring. Det virker på meg som at du ikke setter deg inn i de forskjellige tema som debatterer, men heller leter etter unnskyldninger for å fortsette diskusjoner du har gåande i andre tråder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (2 timer siden):

Men det er jo en helt annen diskusjon. "Stem frp!" debatten har handlet om at uttrykket blir brukt mot innvandring. Det virker på meg som at du ikke setter deg inn i de forskjellige tema som debatterer, men heller leter etter unnskyldninger for å fortsette diskusjoner du har gåande i andre tråder.

Hvis du leser det jeg faktisk linker til, så ville du sett at FRP bruker "kristne verdier" som unnskyldning for å hindre innvandring. Derfor er det relevant å ta opp kristendom med tanke på "stem frp" og innvandring. Like relevant som at andre diskuterer islam til uttrykket. 

Det virker på meg som at enkelte er mer opptatt av brukeren min, enn hva som faktisk blir sagt. Bruker ord som "venninna mi"  om folk som har vært enige med meg i andre tråder som en hersketeknikk osv. Er ikke alltid slike tåpelige kommentarer får bli stående da men...

Endret av leticia
presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Det er litt underlig at det pyntes med muslimske symboler i norske gater, mens når jul og påske "feires" i Norge, er det ingen kors i gatene, men julenisser og påskeharer. Det er helt klart en krig mot kristendommen i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Det er litt underlig at det pyntes med muslimske symboler i norske gater, mens når jul og påske "feires" i Norge, er det ingen kors i gatene, men julenisser og påskeharer. Det er helt klart en krig mot kristendommen i Norge.

Hvorfor i all verden skal vi ha kors i gatene når vi feirer jul? Vi feirer jul, ikke kristmesse... Under halvparten av norges befolkning tror på en gud. 

Hva er disse muslimske symbolene det pyntes med? Har jeg ikke sett noe til. Det er ingen krig. Kristendommen er i ferd med å dø ut av seg selv pga at vi finner de fleste kristne i den eldre delen av befolkningen, og at de yngre generasjoner i større grad har valgt vitenskap, og logisk tenkning over tro.   

• Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

Hva er disse muslimske symbolene det pyntes med? Har jeg ikke sett noe til.

88f02eb1-d75e-4c5b-93e8-887557c996e3?fit

808697.webp?imageId=808697&width=960&hei

GrapichDSC_0394-1-scaled-1.jpg

9aa3a5a6-dff7-40c0-98fd-7bb03255d54e?for

NTB_tvcB2gYYc-Q.jpg?chk=4A0660

leticia skrev (11 minutter siden):

Kristendommen er i ferd med å dø ut av seg selv pga at vi finner de fleste kristne i den eldre delen av befolkningen, og at de yngre generasjoner i større grad har valgt vitenskap, og logisk tenkning over tro.   

Det begynner å snu, det blir flere elever på bibelskolene i Norge og flere søker mening med livet i kirken. Norge er også tradisjonelt sett en kristen nasjon. Selv om man ikke er kristen, gir det mer mening å feire kristne høytider som jul og påske enn ramadan og eid. Det som er interessant er at muslimske symbol som halvmånen pyntes det med i norske gater, men i jul og påske er det ingen kors å se, men kommersialisering med julenisser og påskeharer og påskeegg. Hvorfor så angst for kristne symbol?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 minutter siden):

88f02eb1-d75e-4c5b-93e8-887557c996e3?fit

808697.webp?imageId=808697&width=960&hei

GrapichDSC_0394-1-scaled-1.jpg

9aa3a5a6-dff7-40c0-98fd-7bb03255d54e?for

NTB_tvcB2gYYc-Q.jpg?chk=4A0660

Det begynner å snu, det blir flere elever på bibelskolene i Norge og flere søker mening med livet i kirken. Norge er også tradisjonelt sett en kristen nasjon. Selv om man ikke er kristen, gir det mer mening å feire kristne høytider som jul og påske enn ramadan og eid. Det som er interessant er at muslimske symbol som halvmånen pyntes det med i norske gater, men i jul og påske er det ingen kors å se, men kommersialisering med julenisser og påskeharer og påskeegg. Hvorfor så angst for kristne symbol?

Okay. Jeg har fremdeles ikke sett slike symboler i norske gater altså... :nei: (men jeg bor ikke i en av storbyene). 

Jeg er enig i at det gir mer mening å feire jul og påske enn ramadan og eid. Spesielt siden jul og påske for mange ikke har noe kristent innhold. Jeg ser ikke problemet med at man pynter med julenisser og påskeharer og påskeegg. Syns det hadde sett litt rart ut med kors i gatene, men stjerner har man vel? Stjernen er et kristent symbol. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 timer siden):

OK; altså de landene som sprang ut fra det britiske imperiet. Så jeg antar at du da mener det er kulturelt. Men hva med Latin-Amerika? Anser du de latin-amerikanske landene som vestlige? De springer ut av de gamle spanske og portugisiske imperiene slik som USA og Commonwealth-landene sprang ut fra det britiske imperiet. At de ikke normalt regnes som "vestlige" er nok av politiske grunner; da disse landene har gått sin egen vei med ofte ustabile politiske skifter og ikke blitt integrert i det vestlige politisk-økonomiske systemet(slik Japan og Sør-Korea ble). Noen vil kanskje også si at den iberiske halvøy ikke ble en del av "Vesten" før etter fascistregimenes fall på 1970-tallet og de startet med prosessen å bli med i EU og NATO(OK; Portugal var med i NATO fra starten i 1949 da det fortsatt var et militærdiktatur). Anyway; betrakter du Latin-Amerika som "vestlig". En del latin-amerikanere gjør det grunnet den sterke kulturelle arven fra Europa; men det er ikke alle i Europa og definitivt ikke i USA som ser det slik. Hva mener du?

Autraliere og "kiwi"er er direkte etterkommere etter briter og holder alle verdier som kjennetegner Vesten høyt.

Latin-Amerika er et sammensurium av folkeslag - spanjoler, portugisere, indianere, etterkommer etter afrikanske slaver osv.
Tilsammen utgjør dette en pøl av kriminalitet og vold som gjør at folk ikke vil bo der. Null menneskeverd.

Så hva mener du, er spørsmålet som bør stilles. (hva jeg mener er vel åpenbart)
Synes du Latin-Amerika holder vestlige verdier som demokrati, frihet (også seksuell), likestilling, rettsstat og empati veldig høyt?

Lenke til kommentar
leticia skrev (På 1.4.2025 den 21.38):

Tar du også avstand fra den undertrykkende religionen kristendom?

Premisset er feil.
Reformert kristendom er ikke undertrykkende - i motsetning til islam. Og har heller ikke politisk makt.
Dvs. du kan sikkert få lov til å jobbe på kristne fridager om du finner de støtende.

Jeg svarte deg i denne tråden for kort kort tid siden flg.
De "kristne" vestlige landene er uten sammenligning de mest likestilte og tolerante landene i verden. Men det finnes selvsagt noen råtne egg her også, selv om de er vanskelig å finne. Har dog ikke møtte noen kristne her i landet som tvinger kvinner til å dekke seg til og som tvangsgifter bort døtrene sine. Men du kjenner sikkert til "mange".

Kan du ikke ta denne kristendiskusjonen din i en mer velegnet tråd. (finnes en allerede)

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (22 minutter siden):

Autraliere og "kiwi"er er direkte etterkommere etter briter og holder alle verdier som kjennetegner Vesten høyt.

Latin-Amerika er et sammensurium av folkeslag - spanjoler, portugisere, indianere, etterkommer etter afrikanske slaver osv.
Tilsammen utgjør dette en pøl av kriminalitet og vold som gjør at folk ikke vil bo der. Null menneskeverd.

Så hva mener du, er spørsmålet som bør stilles. (hva jeg mener er vel åpenbart)
Synes du Latin-Amerika holder vestlige verdier som demokrati, frihet (også seksuell), likestilling, rettsstat og empati veldig høyt?

Samfunnet er uansett hvordan du vir på det en del av den judeo-kristne kulturarv. Kristendommen; da spesielt katolisismen står langt sterkere i LA enn i Europa. At de har hatt og fortsatt har et veldig problematisk forhold til demokrati skal jeg ikke se meg uenig i og de har store problemer med organisert kriminalitet og korrupsjon i flere av landene. I Argentina er forøvrig over 95% av befolkningen av europeisk avstamning og de innfødte er praktisk talt utryddet. Veldig få svarte i Argentina også - et langt "hvitere" land enn USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Samfunnet er uansett hvordan du vir på det en del av den judeo-kristne kulturarv. Kristendommen; da spesielt katolisismen står langt sterkere i LA enn i Europa. At de har hatt og fortsatt har et veldig problematisk forhold til demokrati skal jeg ikke se meg uenig i og de har store problemer med organisert kriminalitet og korrupsjon i flere av landene. I Argentina er forøvrig over 95% av befolkningen av europeisk avstamning og de innfødte er praktisk talt utryddet. Veldig få svarte i Argentina også - et langt "hvitere" land enn USA.

Men kristendom alene - og spesielt ikke den katolske - er ingen absolutt målestokk for vestlige verdier.

Store deler av Afrika er også "kristent" (ved misjonering).
Ikke mange kristne og vestlige verdier som holdes i hevd der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (47 minutter siden):

Premisset er feil.
Reformert kristendom er ikke undertrykkende - i motsetning til islam. Og har heller ikke politisk makt.
Dvs. du kan sikkert få lov til å jobbe på kristne fridager om du finner de støtende.

Jeg svarte deg i denne tråden for kort kort tid siden flg.
De "kristne" vestlige landene er uten sammenligning de mest likestilte og tolerante landene i verden. Men det finnes selvsagt noen råtne egg her også, selv om de er vanskelig å finne. Har dog ikke møtte noen kristne her i landet som tvinger kvinner til å dekke seg til og som tvangsgifter bort døtrene sine. Men du kjenner sikkert til "mange".

Kan du ikke ta denne kristendiskusjonen din i en mer velegnet tråd. (finnes en allerede)

Nei. Premisset er ikke feil. Kristendom er undertrykkende mot kvinner og homofile. At det finnes religioner som er enda mer undertrykkende, endrer ikke det faktum.

At kristendom ikke har politisk makt, handler om at det er de sekulære verdiene som har vunnet frem i vesten. Med opplysningstiden, arbeiderbevegelsen og kvinnebevegelsen som viktige faktorer for vår frihet og demokrati.

Vi har kristne partier i Norge som mer enn gjerne skulle fått innført religionens regler, og i noen grad har de også gjort dette. F.eks med innføring av kontantstøtte (som de spiller inn som en "valgfrihet". Og ja, det er forsåvidt et "fritt valg", men jeg mener det er innført for å bevege samfunnet i retning av deres "familieverdier" hvor kvinner skal sette sin karriere på vent. Noe som resulterer i lavere pensjon for henne i det lange løp. Det har også fungert som en forsterker for å holde muslimske kvinner i hjemmet i stedet for at de kommer seg ut i jobb og bidrar i samfunnet (noe flere av dere her ser på som et problem for de kvinnenes frihet. Eller kanskje det bare er et problem på papiret, denne spesielle omtanken for muslimske kvinner, og ofte relatert til en holdning om at vi må ha mindre innvandring). 

Det kristne partiet KRF forsøker jevnlig å endre grunnloven ved å komme med grunnlovsforslag som i praksis vil bety et abortforbud. Årsaken til at vi sannsynligvis nylig fikk en utvidelse av abortloven er en motvekt mot at høyre lot KRF røske i abortloven forrige gang.

Som jeg skreiv i noen innlegg over her til en annen så er det i diskusjonen når det gjelder "stem frp" like relevant å snakke om kristendom og "kristne verdier", som at andre drar inn islam når de ønsker å redusere eller stoppe innvandring fra muslimske land. Nettopp fordi FRP spiller inn disse kristne verdiene og kristenkulturen som verdier som er viktige i innvandringsspørsmålet så blir disse kristne verdiene relevant å ta opp.

Takk for svaret uansett.

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Det er vel heller stikk motsatt. 

Ja, enkelte vil mene det er slik.

- At vi må lære om toleranse og verdier fra afrikanske og muslimske land her i Vesten.
Faktisk vil mange si seg enige i det. Det betyr ikke at jeg er enig i den vurderingen - eller synes elektrifisering av Melkøya er veldig smart. Ei heller å slippe inn personer med en slik kulturell ballast - som de hegner om i Norge.

Derfor synes jeg tema i tråden er bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...