Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

leticia skrev (19 timer siden):

Den var jo litt morsom da.

Men jeg er ikke helt der altså. Folk må gjerne tro akkurat hva dem vil for meg, så lenge de holder det innenfor eget hjem.

Men når de tar denne troen utenfor hjemmet, ut i det offentlige rom, og forventer at andre folk og samfunnet skal etterleve de samme regler som de selv lever etter. Når de diskriminerer og prøver å lage lover som har sin bakgrunn i religiøse holdninger. Da ser jeg på dette som et problem. Da sier jeg ifra.

haha neida, jeg mente ikke at du er helt der :) Bare synes den var morsom og tenkte på diskusjonen vår da jeg så den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (17 timer siden):

Å bruke vestlige land, den vestlige verden og Vesten for å skille mellom deler av verden er unøyaktig. Det er uklart hvilke land man mener når man sier vestlige land, fordi det har betydd forskjellige ting på ulike tidspunkt i historien. Noen måter å bruke disse ordene på kan få det til å høres ut som at det som kalles Vesten er bedre eller rikere enn resten av verden.

https://lille.snl.no/vestlige_land

Folket i Iran er som folk i vesten, men regimet og regime-tilhengerne (som ikke er flertallet) står for det samme som de som vil gå motsatt vei av vesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (46 minutter siden):

Men tidligere brukte du nå etnisitet for å definere om folk var vestlige eller ikke.

Hvorfor gjelder ikke det for Estland?

Kanskje du bare er en gammel person som ikke er opplyst om at Europa har endret seg mye siden 80-tallet?

Dette var en umoden kommentar som vitner om lavt kunnskapsnivå.
Sånt faller selvsagt i smak hos andre personer i samme kategori.

Mye har endret seg siden 80 tallet, men grensene består i hovedsak. I høyeste grad også kulturen.
Unntatt er Tyskland der øst - og vest er gjenforent. Det gir ingen mening å omtale tidligere øst-tyskere som øst-europeere fordi de var tvunget inn i østblokken av russerne etter 2. verdenskrig.

Skal du snakke Estland inn i Vest-Europa fordi de etter eget ønske har blitt med i EU av økonomiske grunner og Nato av sikkerhetsgrunner - så må du ta med Ungarn også som er av samme opprinnelse som finner. (Ural)
Men Ungarn er like lite vestlige som det Estland er. De har ingen historie eller kultur som tilsier dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Neptun1 said:

Dette var en umoden kommentar som vitner om lavt kunnskapsnivå.
Sånt faller selvsagt i smak hos andre personer i samme kategori.

Eh, det var du som satte i gang om unge/gamles manglende kunnskap. Og alt tyder på at du er helt låst i hvordan ting var en gang i tiden uten å ha den fjerneste anelse om hvordan ståa er nå.

Mye har endret seg siden 80 tallet, men grensene består i hovedsak. I høyeste grad også kulturen.
Unntatt er Tyskland der øst - og vest er gjenforent. Det gir ingen mening å omtale tidligere øst-tyskere som øst-europeere fordi de var tvunget inn i østblokken av russerne etter 2. verdenskrig.

Om du snakker med en ung person i Tallinn i dag så har de fleste av de et langt mer vestlig tankesett enn mange av de gamle gubbene i Øst-Tyskland som savner DDR og stemmer AfD. Estere ble forresten også tvunget inn i østblokken via okkupasjon fra Sovjetunionen. Dette gjelder de aller fleste Europeiske østblokkland.

Skal du snakke Estland inn i Vest-Europa fordi de etter eget ønske har blitt med i EU av økonomiske grunner og Nato av sikkerhetsgrunner

Som absolutt alle andre land som er med i EU og/eller NATO.

- så må du ta med Ungarn også som er av samme opprinnelse som finner. (Ural)
Men Ungarn er like lite vestlige som det Estland er. De har ingen historie eller kultur som tilsier dette.

Et øyeblikk er det etnisitet, neste er det historie eller kultur. Historien er naturligvis under stadig utvikling, og kultur endrer seg også gradvis.

Finland har forresten ikke så veldig sterk historisk tilknytning til Vest-Europa. De kjørte en lang mer "balansert" tilnærming frem til Sovjetunionen gikk i oppløsning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Neptun1 said:

Det fantastiske med de Baltiske statene er at du kan dra folket over midten å skille dem ned til:

1. Minoriteten: Russere som er misfornøyd over at de er nå annenrangsborgere fordi de ikke prater lokalspråke, gjerne blandet med at savn over bevegelsesfriheten som Sovietunionen ga de Russiskespråkelige (som flyttet rundt etter fabrikkjobber og industrie) 
2. Ønske om å ikke være annenrangsborgere eller en vassalstat hvor man omtrent ikke fikk delta i verdikjeden

Det fantastiske med EUprosjektet, er at disse Russerne har flyttet videre innover til flere strøjobber utover i unionen, hvor de indirekte validerer det baltiske majoritetssynet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Smule8o said:

Kun "slaviske folk" melder seg inn i EU for økonomiske grunner. Nederland og andre germanske "folk" gjør det utelukkende av altruistiske grunner :mrgreen:

Men, fra spøk til alvor

Estere ble forresten også tvunget inn i østblokken via okkupasjon fra Sovjetunionen. Dette gjelder de aller fleste Europeiske østblokkland

Neptun1 som er kjent bedre kjent med historie enn de fleste, mener åpenbart at hvis du har blitt undertrykt av Russland i århundrer, så er man automatisk en del av Russisk sfære, og hvis man melder seg inn i EU er det utelukkende av økonomiske (les. falske) grunner. Siden de ble brutalt undertrykket av Russland ser ikke Neptun1 at de har noen annen grunn til å være medlem av den europeiske familien. Fordi "de er slaviske". De hører hjemme hos Russland, tydeligvis.

For et verdenssyn, i 2025 :sick:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (1 time siden):

Eh, det var du som satte i gang om unge/gamles manglende kunnskap. Og alt tyder på at du er helt låst i hvordan ting var en gang i tiden uten å ha den fjerneste anelse om hvordan ståa er nå.

Om du snakker med en ung person i Tallinn i dag så har de fleste av de et langt mer vestlig tankesett enn mange av de gamle gubbene i Øst-Tyskland som savner DDR og stemmer AfD. Estere ble forresten også tvunget inn i østblokken via okkupasjon fra Sovjetunionen. Dette gjelder de aller fleste Europeiske østblokkland.

Et øyeblikk er det etnisitet, neste er det historie eller kultur. Historien er naturligvis under stadig utvikling, og kultur endrer seg også gradvis.

Finland har forresten ikke så veldig sterk historisk tilknytning til Vest-Europa. De kjørte en lang mer "balansert" tilnærming frem til Sovjetunionen gikk i oppløsning.

Fordi det handler om opprinnelse, historie og kultur. Alt som gjør oss til nordmenn og polakker til polakker.
Virker ikke som du tar til deg essensen her.
Vestlig tankesett og kultur skiller seg diamentralt fra dto. afrikansk og arabisk. Og mye fra de tidligere østblokklandene.

Men blir ikke nordmann av å få tildelt norsk pass i gave fra AP, man blir norsk statsborger.
Likedes blir man ikke vestlig av ønsker om vestlige overføringer.
Fattige østblokkland ville inn i EU fordi de er (var) fattige. De er ikke drevet av begeistring for vestlige verdier.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (23 minutter siden):

Men blir ikke nordmann av å få tildelt norsk pass i gave fra AP, man blir norsk statsborger.

Og der avslører du fordommene dine. Jeg er født og oppvokst her i Norge. Jeg anser meg som norsk, noen ganger mer norsk enn nordmenn selv.

Endret av Boing_80
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (46 minutter siden):

Og der avslører du fordommene dine. Jeg er født og oppvokst her i Norge. Jeg anser meg som norsk, noen ganger mer norsk enn nordmenn selv.

... Og jeg er etnisk norsk, også født og oppvokst her og føler meg mer som en søreuropeer...

Det er ikke nasjonaliteten / etnisiteten som definerer oss som mennesker.

🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det handler om opprinnelse, historie og kultur. Alt som gjør oss til nordmenn og polakker til polakker.
Virker ikke som du tar til deg essensen her.
Vestlig tankesett og kultur skiller seg diamentralt fra dto. afrikansk og arabisk. Og mye fra de tidligere østblokklandene.

Men som jeg har påpeker, unge mennesker har mye mer vestligste verdier (da tenker jeg støtte for demokrati, ytringsfrihet og andre menneskeretter) enn "vestlige" gubber i Øst-Tyskland som lengter etter DDR og heier på Putin. Historie og kultur er i stadig endring. Du virker å være låst på det som gjaldt når ditt verdensbilde ble dannet.

Hva skal til for å bli normann i dine øyne da? Hvor mange generasjoner med norsk pas s må man ha på rullebladet? Eller er det hudfarge som er avgjørende?

Fattige østblokkland ville inn i EU fordi de er (var) fattige. De er ikke drevet av begeistring for vestlige verdier.

Når det kommer til feks. forsvar mot den største trusselen mot europeisk demokrati og verdier, altså Putins Russland, er det nå nettopp tidligere østblokkland som har gått i tet. Polen startet oppbygging av det som er i ferd med å bli Europas mektigste hær mens bla Tyskland og Frankrike jattet om dialog og forståelse. 

Du virker helt låst i et verdensbilde dannet under den kalde krigen. Europa(og spesielt den østlige delen) har endret seg MYE de siste 30+ årene. Flerfoldige generasjoner født i friet har blitt voksne.

Endret av Smule8o
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (50 minutter siden):

Det har ikke noe med fordommer å gjøre, men med realiteter.

Kulturen i muslimske og afrikanske land ér veldig forskjellig fra vestlig.
Samme med kulturen i Øst-Europa om enn i noe mindre grad. Kan nevne noen eksempler på dette;

- toleranse inkl. seksuell frihet for alle (også homofile), likestilling og empati er noen av de fremste vestlige kjerneverdier som har dårlige kår i 2. og 3. verden.
Trist at nordmenn spes. kvinner tar dette for gitt når mange rangerer alle kulturer for like gode. 
Men kulturrelativisme er som nevnt en del av hjernevasken de utsettes for i det norske skolesystemet i dag. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (2 minutter siden):

Det har ikke noe med fordommer å gjøre, men med realiteter.

Kulturen i muslimske og afrikanske land ér veldig forskjellig fra vestlig.
Samme med kulturen i Øst-Europa om enn i noe mindre grad. Kan nevne noen eksempler på dette;

- toleranse inkl. seksuell frihet for alle (også homofile), likestilling og empati er noen av de fremste vestlige kjerneverdier som har dårlige kår i 2. og 3. verden.
Trist at nordmenn spes. kvinner tar dette for gitt når mange rangerer alle kulturer for like gode. 
Men kulturrelativisme er som nevnt en del av hjernevasken de utsettes for i det norske skolesystemet i dag. 

Den samme gamle regla. Fortell noe nytt. Gjerne noe positivt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (23 minutter siden):

toleranse inkl. seksuell frihet for alle (også homofile), likestilling og empati er noen av de fremste vestlige kjerneverdier som har dårlige kår i 2. og 3. verden.

Da lurer jeg på hvordan du tenker om kristendom, for der er det også mangel på toleranse  og dårlige levekår for seksuell frihet for alle og likestilling. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (40 minutter siden):

Da lurer jeg på hvordan du tenker om kristendom, for der er det også mangel på toleranse  og dårlige levekår for seksuell frihet for alle og likestilling. 

De "kristne" vestlige landene er uten sammenligning de mest likestilte og tolerante landene i verden. Men det finnes selvsagt noen råtne egg her også, selv om de er vanskelig å finne. Har dog ikke møtte noen kristne her i landet som tvinger kvinner til å dekke seg til og som tvangsgifter bort døtrene sine. Men du kjenner sikkert til "mange".
https://www.nrk.no/norge/_-jenter-uten-hijab-far-juling-1.6505760

Høres ut som du sliter med kristne i Norge.
Anbefaler f.eks Iran som er kjent for å ha et veldig bra kvinnesyn og toleranse generelt.
(Love Iran)

Endret av Neptun1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...