Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrL skrev (10 minutter siden):

Sverige høster de nydlige konsekvensene av hodeløs, venstrevridd innvandrings politikk. 

Sverige ville ikke hatt kriminelle som tjente millioner på narkotika uten asylsøkere..?

Det kunne vært langt verre mafia enn det vi ser i dag.
Eller mindre gale.

Norge tok et oppgjør med gjengkriminelle, og har sågar til og med bistått Sverige i kampen deres mot gjengkriminalitet.
Men vi hadde lignende tilstander.

Sitat

På slutten av 1990-tallet og de første årene inn i 2000-tallet var «kriminelle ungdomsgjenger» et tema i pressen, politiet og i miljøer som befattet seg med kriminalitetsforebygging i Oslo.

Selv om vi av og til hører om gjengoppgjør i mediene, har denne typen kriminalitet nærmest blitt borte blant ungdommer under 18 år i Oslo.

Ungdomsgjenger får ikke fotfeste

Ser vi tilbake til tiden rundt årtusenskiftet var det åpne konflikter mellom ulike ungdomsgjenger i Oslo. Oslo politidistrikt opprettet på denne tiden et eget prosjekt rettet mot disse gjengene. Siden den gang har vi sett en jevn nedgang i den registrerte barne- og ungdomskriminaliteten i Oslo. Typisk gruppekriminalitet som ran, skjer langt sjeldnere blant unge under 18 år nå enn den gang.

Mye tyder på at en stadig større del av Oslos ungdom unngår å havne i problemer knyttet til rus og kriminalitet.

Mye tyder på at en stadig større del av Oslos ungdom unngår å havne i problemer knyttet til rus og kriminalitet. I tillegg har de unges sosiale liv forandret seg, inkludert deres måter å begå lovbrudd på.

Våren 2013 var det riktignok en periode hvor flere unge gjerningspersoner ble anmeldt for ran. Selv om ranene ble utført av flere unge sammen, og mange var involvert i en rekke ulike ran, dreide det seg her om unge som var knyttet direkte eller indirekte sammen i løsere nettverk. Dette var det nærmeste politiet kom når det gjaldt avdekking av etablerte «kriminelle ungdomsgjenger» i Oslo i 2013. Heller ikke i 2014 har vi sett at slike ungdomsgjenger har blitt etablert, selv om vi vet at noen unge trekkes til nettverk med lav terskel for kriminalitet og med potensial for konflikter.

https://www.nrk.no/ytring/forebygging-mot-gjengkriminalitet-virker-1.12373622

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Drar Sylvi virkelig rasisme kortet i de tragiske hendelsene i Sverige? "Vi kan ikke være naive"? 

Peker vell mye mer mot nok en høyre vridd galning?

I det minste er det kommunale utdanningssystemet kalt Komvux organisert ved Campus Risbergska utdanningsinstitusjon for voksne.

For tiden undervises i det minste det svenske språket der til innvandrere. Dette forteller også en finne som studerer i Örebro til Ilta-Sanomat.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011011621.html

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

I det minste er det kommunale utdanningssystemet kalt Komvux organisert ved Campus Risbergska utdanningsinstitusjon for voksne.

For tiden undervises i det minste det svenske språket der til innvandrere. Dette forteller også en finne som studerer i Örebro til Ilta-Sanomat.

https://www.is.fi/

Ja akkurat, skolen er full av innvandrere. Så at dette er høyre vridd tenker jeg er ganske sannsynlig.

Men tenker det er uansett uheldig av lysthaug å drive på slikt. Men det er jo som normalt i fra hun der

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (54 minutter siden):

Ja akkurat, skolen er full av innvandrere. Så at dette er høyre vridd tenker jeg er ganske sannsynlig.

Men tenker det er uansett uheldig av lysthaug å drive på slikt. Men det er jo som normalt i fra hun der

Kan bety rasistisk uttalelse, kan bety en uttalelse om hvor langt det har gått med skytevåpen og volds og drapskriminalitet i Sverige. 

Uansett, en veldig merkelig uttalelse, blir litt som å pisse på politi og myndigheter i Sverige når de ligger nede. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Kan bety rasistisk uttalelse, kan bety en uttalelse om hvor langt det har gått med skytevåpen og volds og drapskriminalitet i Sverige. 

Uansett, en veldig merkelig uttalelse, blir litt som å pisse på politi og myndigheter i Sverige når de ligger nede. 

Ja jeg tenker den var ekstremt uheldig. Iallefall så tidelig og uten særlig info samt det Sverige står oppi, de trenger ikke mer greier...

Men det er vell nesten blitt ett kjennemerke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Skoleskytinger er det minste problemet Sverige har om dagene. Uansett hvem som står bak denne ene hendelsen så er det den daglige volden og truslene folk må leve med. Dessverre har Sverigedemokraterna vært for små og for svake til å ta tak i problemene.

Værste I Svensk historie.. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 23.1.2025 den 2.41):

Jeg syns ikke det er så veldig relevant å komme med undersøkelser som er gjort mellom 1992 og 2015 når det er dagens situasjon som er interessant. 

Den nyere statistikken du henviser til om at innvandrere er mer utsatt for vold kan kanskje ses litt i sammenheng med denne statistikken: 

For kun grov mishandling i nære relasjoner, står innvandrere for hele 60 prosent av siktelser i perioden 2020-2023.

Mange kommer fra land hvor kvinner og barns rettigheter er nærmest ikke-eksisterende sammenlignet med Norge.

Innvandring, Integrering | Grov mishandling i nære relasjoner: Innvandrere står for 60 prosent av siktelsene

Hovedpoenget mitt er at innvandrere er overrepresentert i fengsel i forhold til hvor stor andel av befolkningen de utgjør. Så er det flere årsaker som kan ligge bak den statistikken, som f.eks fattigdom og traumer som jeg nevnte lenger opp.  Men tallene er som de er, og jeg tenker at kultur  spiller en stor rolle her. )

Siktelser og siktede personer etter innvandringsbakgrunn – SSB

Jeg er helt med på at vi må se på årsaken bak tallene, og ikke bare tallene i seg selv. Hvis vi vet årsaksforklaringen (e) er det mye lettere å få en endring i positiv retning. Jeg mener ikke at vi skal stoppe innvandring, men at politikerne bør tenke litt over om det kanskje kan finnes bedre måter å gjøre ting på enn hvordan vi løser situasjonen i dag. (Jeg sier heller ikke at FRP sitter med løsningen, som nevnt så stemmer jeg ikke FRP). Jeg tar også utgangspunkt i at de aller fleste innvandrere er lovlydige borgere, akkurat slik som de fleste nordmenn er. 

Gode poeng du kommer med Leticia 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (31 minutter siden):

Gode poeng du kommer med Leticia 👍

Takk 🙂 Jeg syns det er så dumt når man er så fastlåst i egen tankegang og svart / hvitt - tenkning politisk (spesielt gjelder dette ytterpunktene på høyresiden og venstresiden) at man ikke greier å se utover egen boble 😜Jeg mener man finner de beste løsningene av å samarbeide bredt politisk og høre på hverandre i stedet for å "hogge hodet av hverandre" 😔

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 23.1.2025 den 2:41 AM):

Den nyere statistikken du henviser til om at innvandrere er mer utsatt for vold kan kanskje ses litt i sammenheng med denne statistikken: 

For kun grov mishandling i nære relasjoner, står innvandrere for hele 60 prosent av siktelser i perioden 2020-2023.

De er overrepresentert som ofre for vold, underepresentert som ofre for seksuallovbrudd.

For å sammenligne trenger vi å vite hvor stor andel av anmeldt vold som er i nære relasjoner.

---

De er overrepresentert med å utsatt for vold og mishandling 80% oftere, men utsettes 44% sjeldnere for seksuallovbrudd, så det er lyspunkter. 

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/innvandrere-som-ofre-for-anmeldte-lovbruddimage.png.9b75611294e2b26ae108b700a40ed862.png

Jeg har ikke oversikten over gjerningspersoner, men det er riktig at barn av innvandrere ofte blir utsatt for vold fra foreldre -- mens norske barn utsettes for mer seksuallovbrudd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

De er overrepresentert som ofre for vold, underepresentert som ofre for seksuallovbrudd.

For å sammenligne trenger vi å vite hvor stor andel av anmeldt vold som er i nære relasjoner.

---

De er overrepresentert med å utsatt for vold og mishandling 80% oftere, men utsettes 44% sjeldnere for seksuallovbrudd, så det er lyspunkter. 

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/innvandrere-som-ofre-for-anmeldte-lovbruddimage.png.9b75611294e2b26ae108b700a40ed862.png

Jeg har ikke oversikten over gjerningspersoner, men det er riktig at barn av innvandrere ofte blir utsatt for vold fra foreldre -- mens norske barn utsettes for mer seksuallovbrudd.

Jeg er vel egentlig mest bekymret for vold og seksuallovbrudd som ikke havner i statistikken.

Hvor store er mørketallene? Og da tenker jeg både på mørketallene blant innvandrere og blant nordmenn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Hvor store er mørketallene? Og da tenker jeg både på mørketallene blant innvandrere og blant nordmenn.

Jeg tipper det er store mørketall, der det er mange unge, etnisk norske gutter og menn som er offer for ran og vold av innvandrergjenger der de velger å ikke anmelde av frykt for gjengjeldelse eller skam. Den eneste måten å få bukt med disse macheteviftende individene er å sende de hjem til dit de kom fra, uansett alder og hvor de er fra. Og har de fått tildelt norsk statsborgerskap så må det trekkes tilbake før de sendes ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som Stoltenberg kom tilbake i regjeringen, så spøker det nok for at FrP kommer til å bli valgvinner til høsten.
Tror Ap kommer til å gå opp igjen på meningsmålingene. Stoltenberg er mye mer populær enn Støre, og det kan få flere Ap-velgere tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...