Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

1 hour ago, leticia said:

Det er faktisk ikke til å komme unna at innvandrere er overrepresentert i norske fengsler i forhold til hvor stor gruppe dem utgjør i befolkningen. Det kan selvsagt ha forskjellige årsaker, som bl.a fattigdom, traumer osv, men tallene er ganske tydelige, og vi som samfunn har sannsynligvis gjort noe feil i mottaket og oppfølging av innvandrere over lang tid. Jeg sier ikke at FRP har løsningen, men en kursendring på en eller annen måte må til, både for samfunnet som helhet sin del, og for livet til den enkelte vi tar imot. 

Innvandrere er ikke overrepresentert dersom man tar med de andre faktorene som spiller inn vel?

Ser man på typisk "overklassekriminalitet", så er vel etniske nordmenn overrepresentert om man ser på befolkningen over ett. Ser man på like grupper, altså de rike/mektige isolert, så er vel forskjellene innen for normal avvik. Det samme gjelder i andre enden av skalaen. Det er mer kriminalitet i de laveste samfunnslagene, og der er innvandrere overrepresentert.

Dersom vi kun var etniske nordmenn, så ville de laveste samfunnslagene kun vært nordmenn og kriminaliteten ville nok vært ganske lik.

Kriminaliteten som helhet har jo dessuten vært synkende, selv om innvandrerdelen har vært stigende. Det er også en identifikator på at kriminalitet handler mest om fattigdom, utenforskap, mangel på rollemodeller, ++

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Innvandrere er ikke overrepresentert dersom man tar med de andre faktorene som spiller inn vel?

Ser man på typisk "overklassekriminalitet", så er vel etniske nordmenn overrepresentert om man ser på befolkningen over ett. Ser man på like grupper, altså de rike/mektige isolert, så er vel forskjellene innen for normal avvik. Det samme gjelder i andre enden av skalaen. Det er mer kriminalitet i de laveste samfunnslagene, og der er innvandrere overrepresentert.

Dersom vi kun var etniske nordmenn, så ville de laveste samfunnslagene kun vært nordmenn og kriminaliteten ville nok vært ganske lik.

Kriminaliteten som helhet har jo dessuten vært synkende, selv om innvandrerdelen har vært stigende. Det er også en identifikator på at kriminalitet handler mest om fattigdom, utenforskap, mangel på rollemodeller, ++

Jeg sitter stadig på kollektivtransport med innvandrerbarn, som fra den ene til den andre forteller om alle de skal ta, har vært i knivkamp, forteller hvordan de skal pule og drepe hele familien til folk. Det er "Wallah" i annhver setning. Det er ikke enkelt tilfeller, men kontinuelig.  

Jeg har aldri hørt hvite barn snakke på samme måte.

Gutt (16) knivstakk med machete for å drepe: Det handlet om ære, hevdet tenåringsgutten som ifølge politiet drepte 16-åringen.

Mao, man må slutte å bare skylde på sosiale forskjeller -  dette er en (u)kultur/ærekultur som kun eksisterer hos innvandrere.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (38 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, fordi du tar det for gitt at det ville være like mange fattige nordmenn som det er fattige innvandrere nå. Det er ikke sikkert. Det ignorerer også den kulturelle dimensjonen av kriminalitet. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, MrL said:

Jeg sitter stadig på kollektivtransport med innvandrerbarn, som fra den ene til den andre forteller om alle de skal ta, har vært i knivkamp, forteller hvordan de skal pule og drepe hele familien til folk. Det er "Wallah" i annhver setning. Det er ikke enkelt tilfeller, men kontinuelig.  

Jeg har aldri hørt hvite barn snakke på samme måte.

Gutt (16) knivstakk med machete for å drepe: Det handlet om ære, hevdet tenåringsgutten som ifølge politiet drepte 16-åringen.

Mao, man må slutte å bare skylde på sosiale forskjeller -  dette er en (u)kultur/ærekultur som kun eksisterer hos innvandrere.

Du kan ikke forkaste statistikk og basere deg på personlige bussturer. 

45 minutes ago, VifteKopp said:

Ikke nødvendigvis, fordi du tar det for gitt at det ville være like mange fattige nordmenn som det er fattige innvandrere nå. Det er ikke sikkert. Det ignorerer også den kulturelle dimensjonen av kriminalitet. 

Det er mange lavtlønns yrker som er ekstremt viktige for samfunnet. Dersom det er få som vil gjøre de tingene, så vil lønningene gå kraftig opp. Da vil man ikke ha en gruppe "fattige". Problemet da er at utdannelse ikke lønner seg i like stor grad. Får du 800K for å vaske barnehager, så  er det klart at langt færre vil gå lange studier. 

Men uansett;
Dersom dere har rett at dette handler om gener og kultur, hvorfor ser vi da ikke en økning i kriminaliteten som samsvarer med økningen i innvandringen?
Hvorfor er ikke velstående/godt utdannede innvandrer like overrepresentert i kriminaliteten siden både kulturen og genene fremdeles er den samme?

• Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (23 minutter siden):

Men uansett;
Dersom dere har rett at dette handler om gener og kultur, hvorfor ser vi da ikke en økning i kriminaliteten som samsvarer med økningen i innvandringen?

Det kan nok forklares med at majoritetsbefolkningen i samme tidsrom samtidig blir mindre kriminelle. Dessuten utvikler samfunnet seg stadig teknologisk, som kan gjøre at visse typer kriminalitet blir vanskeligere å begå. 

Sitat

Hvorfor er ikke velstående/godt utdannede innvandrer like overrepresentert i kriminaliteten siden både kulturen og genene fremdeles er den samme?

Jeg har aldri avfeid sosio-økonomiske forklaringsmodeller, jeg påpeker kun at kulturelle faktorer også er en viktig del av bildet. Og kultur blir påvirket av økonomi/utdanning. Dessuten er ikke kulturen til en fattig syrer fra landsbygda og en utdannet og bemidlet syrer fra Damaskus akkurat den samme. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (17 minutter siden):

Du kan ikke forkaste statistikk og basere deg på personlige bussturer. 

Men du kan forkaste statistikk om at innvandrere er overrepresentert i fengsel?

WiiBoy skrev (19 minutter siden):

Hvem her har sagt at det handler om gener? Jeg forventer faktisk at du kan navngi brukere som har sagt dette, ellers så mister du enhver form for troverdighet. Å si at det handler om kultur og religion kan jeg være med på, men kultur og religion har absolutt nada med gener å gjøre 😵😵

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, leticia said:

På ingen måte. Hvor leser du det? De er overrepresentert om du ser på alle dømte kriminelle, men det gir ingen mening å gjøre det på den måten.

Etniske nordmenn er overrepresentert i forhold til massedrap på utøya feks. Det betyr selvfølgelig ikke at nordmenn er mer blodtørste, det er bare jeg som "jukser" med tallene.

Nordmenn er overrepresent i grisekjøring med posher i Norge. Det betyr ikke at innvandrere er flinkere til å kjøre posher. Nok en gang så er det jeg som "jukser" med tallene.

Jeg er 100% for å gjøre tiltak for å redusere kriminalitet, men å misbruke statistikk hjelper ikke.

1 minute ago, leticia said:

Hvem her har sagt at det handler om gener? Jeg forventer faktisk at du kan navngi brukere som har sagt dette, ellers så mister du enhver form for troverdighet. Å si at det handler om kultur og religion kan jeg være med på, men kultur og religion har absolutt nada med gener å gjøre 😵😵

Hvor i kriminalstatistikken kommer det fram kultur? Det er i hovedsak opprinnelsesland/slektens opprinnelsesland. Derav gener.
Dessuten så handler innvandringsdebatten om gener/opprinnelse, ikke om du feirer jul, spiser pinnekjøtt og digger Miley Cyrus. 

Derfor nevnte jeg gener.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Hvor i kriminalstatistikken kommer det fram kultur? Det er i hovedsak opprinnelsesland/slektens opprinnelsesland. Derav gener.
Dessuten så handler innvandringsdebatten om gener/opprinnelse, ikke om du feirer jul, spiser pinnekjøtt og digger Miley Cyrus. 

Derfor nevnte jeg gener.

Du kan altså ikke nevne andre brukere enn deg selv som sier at dette handler om gener. Greit å vite. Når man snakker om opprinnelse så tenker iallefall jeg på , kultur og eventuelt religion, ikke på dna. Kanskje du er mer opptatt av dna enn de andre i tråden siden du ikke kunne nevne andre som er opptatt av genene?

WiiBoy skrev (9 minutter siden):

WiiBoy skrev (8 minutter siden):

De er overrepresentert om du ser på alle dømte kriminelle, men det gir ingen mening å gjøre det på den måten.

Neivel? Hva gir mening da?

WiiBoy skrev (10 minutter siden):

Jeg er 100% for å gjøre tiltak for å redusere kriminalitet, men å misbruke statistikk hjelper ikke.

Det er sant at statistikk kan brukes og misbrukes slik at tall viser det man selv vil få frem. Men når tallgrunnlaget er såpass stort (det er 3 - 4 tusen personer som sitter fengslet til enhver tid) så vil jeg ikke si at det er en misbruk av statistikk bare fordi du har lyst til å kode statistikken på en annen måte.

(Jeg må bare for n'te gang poengtere at jeg ikke stemmer FRP, og sannsynligvis heller aldri kommer til å gjøre det, hvis det skulle være tvil om det).

Lenke til kommentar
leticia skrev (33 minutter siden):

Da det var undersøkelse av unge mennesker sin kriminalitet i anonyme spørreundersøkelser sist, så oppga nordmenn og innvandrere at begikk lignende rater kriminalitet.

Side 8-9:

https://www.regjeringen.no/contentassets/2fa4635ae7b54a4aaab4d62cfa5bb2b5/innvandrere-og-kriminalitet---en-litteraturgjennomgang.pdf

Så.

Side 13-14:

De utfører circa like ofte kriminalitet som nordmenn, men blir oftere tatt.
Vice versa, Norske gutter, og jenter, med vestlig utseende slipper oftere unna uten anmeldelse, arrestasjon og dom -- sannsynligvis på alle tre felt -- i Norge.

Ikke i like betydelig grad som i USA, men statistisk betydelig likevel.

Og til slutt:

Innvandrere er oftere ofre for vold og ran enn befolkningen for øvrig. Og det er ved anmeldt kriminalitet.
Det kan forventes at det er betydelig mørketall og høyere terskel for å gå til anmeldelse for asylsøkere enn for etniske nordmenn.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/kriminalitet-og-rettsvesen/artikler/innvandrere-som-ofre-for-anmeldte-lovbrudd

Fordi de, forståelig nok, har noe mindre tillit til politiet.

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter-strategier-og-horinger/pod/rapporter/temarapport---tillit-til-politiet.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...