VifteKopp Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Nasjonalisten skrev (12 minutter siden): Du finner nok ikke en eneste undersøkelse hvor svaret ''mer innvandring'' har hatt majoritet, helt fra 1960 til 2025. Like vel har vi ikke bare fått mer innvandring i absolutte tall, men eskalerende hyppighet også, mer per år. Har du en undersøkelse på det motsatte? 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) WiiBoy skrev (7 timer siden): Usikker på om du sikter til meg eller han med den kommentaren der.. Var til han du siterte Jeg mener at vi kan diskutere dette til det uendelige og enkelte kilder/empiri/statistikk som forlanges av flere her ikke finnes. Da blir diskusjonen egentlig i nullpoeng spill for slike som Nasjonalisten. Jeg har møtt flere slike i virkeligheten, spesielt i Arendal og Namsos. Det er skremmende tanker disse personene har og jeg er glad for at det er flere motstemmer. Å ha ytringsfrihet betyr ikke at ens meninger ikke skal kunne kritiseres. Det klarte Carl I. Hagen spesielt å "kode" inn blant folk ved å antyde at folk ikke har ytringsfrihet. Slike som han vil jeg kategorisere som mobbere som blir i harnisk når de får motstand. Siv Jensen lanserte begrepet snikislamisering. Hva det har betydd for integreringen kan jeg bare tenke meg frem til. First House har mye av æren for å ha skapt dagens politikere. Slike som Nasjonalisten (beklager om jeg virker stigmatiserende) var veldig aktive på 80-tallet. Det er en grunn til bøkene til Ingvar Ambjørnsen spesifikt siktet til nazistene som opererte i det skjulte. I Brumunddal var det et aktivt miljø som skremte vannet av mange og Arne Myrdal skremte folk til døde. Og jeg fatter og begriper ikke hvordan Carl. I Hagen fikk så mye suksess til tross for at han brukte et falsk brev under valgkampen? Men spørsmålet er: hva sier vi til et innvandrerbarn som blir født i Norge? Det valgte først og fremst ikke å bli født. Mange av typen folk som Nasjonalisten skjønner ikke (eller vet det veldig godt) at de skaper vansker for innvandrere som både er integrerte og de som ønsker å bli det. Han skriver på et språk som er forførende fordi ordene er mektige. Men alt det han skriver er gjenkjennbart mtp. hovedmotivet bak meningene. Jeg frykter at Diskusjon.no er på vei til å bli en norsk versjon av 4Chan. Og Nasjonalisten; har du hørt denne sangen før? Ja, vi hater alle svartingene som de popper frem. Furet, værtbitt over vannet måtte de vende hjem Det har jeg. I sjette klasse på en skole i Ullensaker kommune. Jeg skjønte ikke hvorfor denne gutten som jeg syntes var kul og morsom kunne synge en slik sang. Men han var påvirket av sin storebror som var aktiv i nazistmiljøet. Men trolig er du så forblindet av hat og frykt at du ikke vil tenke noe mer over det. Og mitt innerste ønske er at du blir så forelsket i en "svarting" at du møter alle fordommene dine og må endre tankemåten din. Per Sandberg skilte seg jo fra sin kone for å bli sammen med en iraner. Samme mannen som skrøt av at han hadde dratt til en asylsøker. Jøye meg, for et mannfolk! Endret 2 timer siden av Boing_80 3 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Duriello skrev (6 timer siden): 100% sikker på at han sikter til den andre. 🙂 Touchè 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Ref. diskusjonen over. Holdninger til innvandrere og innvandring 2023 https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/artikler/holdninger-til-innvandrere-og-innvandring-2023 Holdninger til innvandrere og innvandring har de siste årene gått i retning av å bli stadig mer positive, og resultatene av årets undersøkelse viser at denne trenden fortsetter. For eksempel er det stadig flere som mener at innvandrere flest gjør en nyttig innsats i arbeidslivet og at arbeidsinnvandring for det meste bidrar positivt til norsk økonomi. Samtidig gir stadig færre uttrykk for at innvandrere flest misbruker sosiale velferdsordninger eller at de utgjør en kilde til utrygghet i samfunnet. Det har lenge vært flere som har gitt uttrykk for at innvandrere som bor i Norge bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig. Fra 2021 til 2023 har andelen som sier seg uenig imidlertid blitt større enn dem som sier seg enig. De fleste er også komfortabel med å få en innvandrer som hjemmehjelp, lege, nær kollega eller som svigersønn eller -datter. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Snikpellik skrev (7 minutter siden): Ref. diskusjonen over. Holdninger til innvandrere og innvandring 2023 https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/artikler/holdninger-til-innvandrere-og-innvandring-2023 Holdninger til innvandrere og innvandring har de siste årene gått i retning av å bli stadig mer positive, og resultatene av årets undersøkelse viser at denne trenden fortsetter. For eksempel er det stadig flere som mener at innvandrere flest gjør en nyttig innsats i arbeidslivet og at arbeidsinnvandring for det meste bidrar positivt til norsk økonomi. Samtidig gir stadig færre uttrykk for at innvandrere flest misbruker sosiale velferdsordninger eller at de utgjør en kilde til utrygghet i samfunnet. Det har lenge vært flere som har gitt uttrykk for at innvandrere som bor i Norge bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig. Fra 2021 til 2023 har andelen som sier seg uenig imidlertid blitt større enn dem som sier seg enig. De fleste er også komfortabel med å få en innvandrer som hjemmehjelp, lege, nær kollega eller som svigersønn eller -datter. Kan dette ha endret seg sterkt i løpet av 1 - 2 år? Altså siden 2023 da undersøkelsen ble gjort? Sånn med tanke på at FRP er så veldig i vinden? Er det ikke siden da at det har blitt veldig fokus på de gjengene som "terroriserer" sitt lokalmiljø med våpen og knivstikking osv? (Jeg bare spør, sitter ikke med et svar selv. ). Endret 3 timer siden av leticia 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) leticia skrev (4 minutter siden): Kan dette ha endret seg sterkt i løpet av 1 - 2 år? Altså siden 2023 da undersøkelsen ble gjort? Sånn med tanke på at FRP er så veldig i vinden? Er det ikke siden da at det har blitt veldig fokus på de gjengene som "terroriserer" sitt lokalmiljø med skyting og knivstikking osv? (Jeg bare spør, sitter ikke med et svar selv. ). Hvis vi skal få slutt på disse gjengene så må Frp appellere til alle og endre språket en smule slik at flere blir med. Dvs. innvandrerforeldre. Jeg kommer i alle fall aldri til å stemme på det partiet når diskursen er lagt opp slik det er. Og de stadige løskanonene gjør meg veldig utrygg på det partiet. Men jeg hadde trolig aldri stemt på et nyliberalistisk parti. I mine øyne må som samfunn også ta oss av de svakerestilte og ressurssvake. Endret 3 timer siden av Boing_80 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev (1 minutt siden): Hvis vi skal få slutt på disse gjengene så må Frp appellere til alle og endre språket en smule slik at flere blir med. Jeg kommer i alle fall aldri til å stemme på det partiet når diskursen er lagt opp slik det er. Men jeg hadde trolig aldri stemt på et nyliberalistisk parti. I mine øyne må som samfunn også ta oss av de svakerestilte og ressurssvake. Jeg stemmer heller ikke på de. Men jeg mener at det er gjort noen feil i innvandringspolitikken oppigjennom likevel. Frp har noen poeng syns jeg, men språkbruket og da spesielt i form av "oss og dem" - retorikken hjelper ikke så mye. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden leticia skrev (10 minutter siden): Kan dette ha endret seg sterkt i løpet av 1 - 2 år? Altså siden 2023 da undersøkelsen ble gjort? Sånn med tanke på at FRP er så veldig i vinden? Er det ikke siden da at det har blitt veldig fokus på de gjengene som "terroriserer" sitt lokalmiljø med skyting og knivstikking osv? (Jeg bare spør, sitter ikke med et svar selv. ). Er det gitt at det må være innvandringspolitikken som gjør at de får velgere da? Jeg syns det er merkelig hvis 15% av befolkningen plutselig skal mene at innvandring er grusomt og at nå må man stemme FrP. Jeg tror svaret er mye enklere. AP og H er for like, og venstresiden har styrt politikken i en periode hvor ting har gått skikkelig ræva, folk vil ha en merkbar endring og velger da et i større grad et litt blåere parti enn H. FrP mener jo også at folk skal få bestemme mer over sitt eget liv og økonomi, jeg tror dette også er en faktor som påvirker en del, når man ser de siste års skandaler blant våre folkevalgte, samt en del sløsing og utrolig dårlige økonomiske valg. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Snikpellik skrev (16 minutter siden): Ref. diskusjonen over. Holdninger til innvandrere og innvandring 2023 https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/artikler/holdninger-til-innvandrere-og-innvandring-2023 Holdninger til innvandrere og innvandring har de siste årene gått i retning av å bli stadig mer positive, og resultatene av årets undersøkelse viser at denne trenden fortsetter. For eksempel er det stadig flere som mener at innvandrere flest gjør en nyttig innsats i arbeidslivet og at arbeidsinnvandring for det meste bidrar positivt til norsk økonomi. Samtidig gir stadig færre uttrykk for at innvandrere flest misbruker sosiale velferdsordninger eller at de utgjør en kilde til utrygghet i samfunnet. Det har lenge vært flere som har gitt uttrykk for at innvandrere som bor i Norge bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig. Fra 2021 til 2023 har andelen som sier seg uenig imidlertid blitt større enn dem som sier seg enig. De fleste er også komfortabel med å få en innvandrer som hjemmehjelp, lege, nær kollega eller som svigersønn eller -datter. Kan ikke se spesifikk fra hvilken land innvandringen kommer ifra. Sverige, Danmark Polen, India, Somalia, USA, Portugal, Tyrkia osv? Og ikke minst for min egen del, fra Finland Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Baranladion skrev (35 minutter siden): Er det gitt at det må være innvandringspolitikken som gjør at de får velgere da? Jeg syns det er merkelig hvis 15% av befolkningen plutselig skal mene at innvandring er grusomt og at nå må man stemme FrP. Jeg tror svaret er mye enklere. AP og H er for like, og venstresiden har styrt politikken i en periode hvor ting har gått skikkelig ræva, folk vil ha en merkbar endring og velger da et i større grad et litt blåere parti enn H. FrP mener jo også at folk skal få bestemme mer over sitt eget liv og økonomi, jeg tror dette også er en faktor som påvirker en del, når man ser de siste års skandaler blant våre folkevalgte, samt en del sløsing og utrolig dårlige økonomiske valg. Hvis vi tar utgangspunkt i dette "lille utvalget " som er her på siden, så er det en klar overvekt av de som ville stemt på FRP som gjør det pga innvandring. Klart det kan være andre årsaker. Hvor økonomi kan være en årsak. Men jeg tenker at hvis man velger FRP og tror at det vil føre til bedre økonomi for en selv da har man bomma ganske grovt. (Men det er en annen diskusjon). Jeg ser at det er endel unge menn som ville valgt både FRP og evt Trump hvis de hadde hatt muligheten til det. De føler seg "glemt" og kjenner seg ikke igjen i " woke" og likestillingssamfunnet. Men innvandring er nok hovedårsaken, folk begynner å bli lei av denne kriminaliteten og voldsutviklingen i samfunnet. Edit: av de i 51 stykker i denne pollen som faktisk ville ha stemt på FRP så har 29 av dem sagt at innvandring var hovedårsaken. Altså 56,9 % av dem... Endret 2 timer siden av leticia edit 3 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sjamanen skrev (7 timer siden): Besatt? Hva synes du egentlig om en amoralsk partileder som ikler seg KORS om halsen for å stille på et kristent seminar og trekke velgere? Synes du denne typen manipulasjon og falskhet representerer verdier som skal lede landet vårt? FRP er avhengig av et kristenfundamentalistisk grunnfjell. Ikke glem det. Jeg har dessverre ikke noe godt alternativ til deg - det er problemet. Det finnes fa** ikke noe alternativ ! Men skal du velge, gå for Venstre, til tross av den idiotiske innvandringspolitikken de har ført. Den er for upopulær til å bli gjennomført uansett. Venstre som vil avvikle strømstøtten, innføre ACER 4, bygge flere utenlandskabler, knytte oss enda tettere til EU, øke drivstoffavgiften kraftig, føre Norges mest "liberale" innvandringspolitikk.. Nei takk, de er blant de tre siste partiene i Norge jeg ville stemt på - sammen med Rødt og MDG. "Kristenfundamentalistisk grunnfjell".. jøss, det har jeg aldri merket noe til - hva går det ut på? Er det kristne eller muslimer som er problemet nå? Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Via denne linken kan man se hva som var de viktigste sakene ved hvert valg siden 1977. https://www.samfunnsforskning.no/valg/viktigste-saker/ Jeg valgte ut innvandring, og som jeg påstod har ikke dette vært spesielt viktig for velgerne før utover 00-tallet, og spesielt etter migrantkrisen i 2015. Så falt det dramatisk etter at politikerne tok grep og tilstrømningen ble redusert. Så får vi se hva velgerne sier i høst, om det faktisk er innvandringsspørsmålet som gjør at FRP vokser (jeg tviler). Endret 25 minutter siden av VifteKopp 3 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) leticia skrev (24 minutter siden): Hvis vi tar utgangspunkt i dette "lille utvalget " som er her på siden, så er det en klar overvekt av de som ville stemt på FRP som gjør det pga innvandring. leticia skrev (24 minutter siden): Edit: av de i 51 stykker i denne pollen som faktisk ville ha stemt på FRP så har 29 av dem sagt at innvandring var hovedårsaken. Altså 56,9 % av dem... Joda, det har du helt rett i, men samtidig så tenker jeg at dette forumet ikke er særlig representativt. I meningsmålingen er det nesten enten eller, stemmer FrP pga innvandring eller stemmer ikke Frp. Det samme gjelder jo nyhetsaker der folk kommenterer, tar man utgangspunktet i slike ting, så er jo 80% av befolkningen blodrasister. På slike fora er det sterke meninger som er de som kommenterer, og da blir det enten eller. Hadde dog vært morsomt å sett noen spørreundersøkelser på hvorfor folk velger FrP nå for tiden. Jeg hørte med Chatgpt, den svarer følgende: Sitat Høyreorientert økonomisk politikk: Frp er kjent for sin liberale økonomiske politikk, med fokus på lavere skatter, redusert offentlig sektor og mer individuell frihet. Mange som stemmer på Frp, tilhører grupper som ønsker lavere skatter og færre offentlige inngrep. Immigrasjon og integrering: Frp har hatt en streng holdning til innvandring og asylpolitikk. Mange av velgerne deres er opptatt av innvandringsspørsmål og ønsker en strengere kontroll med hvem som får komme til Norge. Dette kan være en viktig faktor for mange som stemmer på partiet. Protestmot etablerte partier: Frp har tiltrukket seg velgere som er misfornøyde med de etablerte partiene, særlig Arbeiderpartiet og Høyre. Frp har i mange år blitt sett på som et alternativ for de som ønsker endring i hvordan landet styres, spesielt i forhold til hva de oppfatter som ineffektive eller byråkratiske systemer. Sosial og økonomisk utrygghet: Enkelte studier har vist at Frp tiltrekker seg velgere som føler seg økonomisk usikre eller som opplever at de ikke får del i den økonomiske veksten som har vært i Norge de siste tiårene. Frp appellerer til folk som føler at de ikke blir hørt av de mer etablerte partiene. Kritikk av klima- og miljøpolitikk: Frp er et parti som ofte uttrykker skepsis til tiltak som kan skade norsk industri, spesielt i forbindelse med klimapolitikk. Velgere som er bekymret for arbeidsplasser og økonomisk utvikling i tradisjonelle næringer som olje, gass og landbruk kan være tilbøyelige til å stemme på Frp. Populisme og sterk lederfigur: Frp har hatt en tydelig og karismatisk leder, som har vært en viktig faktor i å tiltrekke velgere. Partiets populistiske retorikk, som ofte setter fokus på folkets behov mot et «elitistisk» etablert politisk system, appellerer til de som føler seg marginalisert i den politiske debatten. Så da har vi begge litt rett kanskje? leticia skrev (24 minutter siden): Klart det kan være andre årsaker. Hvor økonomi kan være en årsak. Men jeg tenker at hvis man velger FRP og tror at det vil føre til bedre økonomi for en selv da har man bomma ganske grovt. (Men det er en annen diskusjon). Kanskje? Hvis man selv kan styre en større andel av sin lønn, istedenfor å gi til staten slik at den kan styre for den, så ville en del mennesker fått en mye bedre personlig økonomi, mens en del mennesker virkelig ville fått det ille, fordi de ikke setter av eller prioriterer de rette tingene. Så er jo det morsomme her, at de som ville klart seg best er de som har en god økonomi, mens mennesker med dårligere økonomi ville slitt, samtidig så er det jo slik at det ofte er folk med dårlig økonomi som stemmer FrP... Jeg tenker dette er folk som føler staten tar for mye av pengene dems, og at det er derfor de er fattige, men det er ikke til å stikke under en stol at for en veldig stor del av befolkningen så er det en enorm fordel at staten faktisk forvalter en stor del av deres inntekt. leticia skrev (24 minutter siden): Men innvandring er nok hovedårsaken, folk begynner å bli lei av denne kriminaliteten og voldsutviklingen i samfunnet. Kanskje, det har jo blitt mer fokus på det, og ikke like mye berøringsangst som tidligere, samtidig så tror jeg fort innvandring blir syndebukk når økonomien går dårligere, slik den har gjort de siste årene. Selvom dagens regjering ehar hatt ansvaret, er det nok ikke dere skyld at økonomien går trått, og det er heller ikke opplagt for meg at en blå regjering hadde håndtert denne perioden noe bedre Endret 2 timer siden av Baranladion 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden VifteKopp skrev (13 minutter siden): Via denne linken kan man se hva som var de viktigste sakene ved hvert valg siden 1997. https://www.samfunnsforskning.no/valg/viktigste-saker/ Jeg valgte ut innvandring, og som jeg påstod har ikke dette vært spesielt viktig for velgerne før utover 00-tallet, og spesielt etter migrantkrisen i 2015. Så falt det dramatisk etter at politikerne tok grep og tilstrømningen ble redusert. Så får vi se hva velgerne sier i høst, om det faktisk er innvandringsspørsmålet som gjør at FRP vokser (jeg tviler). Takk for linken. Interessant. Personlig så er nok innvandring den eneste av FRP sine saker som kunne ha bikket meg over til dem. Men jeg har ikke kommet helt dit enda. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Baranladion skrev (5 minutter siden): Kanskje? Hvis man selv kan styre en større andel av sin lønn, istedenfor å gi til staten slik at den kan styre for den, så ville en del mennesker fått en mye bedre personlig økonomi, mens en del mennesker virkelig ville fått det ille, fordi de ikke setter av eller prioriterer de rette tingene. Så er jo det morsomme her, at de som ville klart seg best er de som har en god økonomi, mens mennesker med dårligere økonomi ville slitt, samtidig så er det jo slik at det ofte er folk med dårlig økonomi som stemmer FrP... Jeg tenker dette er folk som føler staten tar for mye av pengene dems, og at det er derfor de er fattige, men det er ikke til å stikke under en stol at for en veldig stor del av befolkningen så er det en enorm fordel at staten faktisk forvalter en stor del av deres inntekt. Du har nok mye rett her. Baranladion skrev (5 minutter siden): Kanskje, det har jo blitt mer fokus på det, og ikke like mye berøringsangst som tidligere, samtidig så tror jeg fort innvandring blir syndebukk når økonomien går dårligere, slik den har gjort de siste årene. Selvom dagens regjering ehar hatt ansvaret, er det nok ikke dere skyld at økonomien går trått, og det er heller ikke opplagt for meg at en blå regjering hadde håndtert denne perioden noe bedre Jeg er enig med deg i dette. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Baranladion skrev (9 minutter siden): Selvom dagens regjering ehar hatt ansvaret, er det nok ikke dere skyld at økonomien går trått, og det er heller ikke opplagt for meg at en blå regjering hadde håndtert denne perioden noe bedre Det får vi aldri vite.. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 29 minutes ago, leticia said: Hvis vi tar utgangspunkt i dette "lille utvalget " som er her på siden, så er det en klar overvekt av de som ville stemt på FRP som gjør det pga innvandring ... Men innvandring er nok hovedårsaken, folk begynner å bli lei av denne kriminaliteten og voldsutviklingen i samfunnet. Jeg har fulgt med på utvikling i den pollen, og den bekrefter det jeg mistenker. Folk er ikke i mot innvandring pga kriminalitet. De er opptatt av kriminalitet for å få stoppet innvandringen. Når man kun kan velge en grunn til å stemme FrP, så velger 29 innvandring som det viktigste og 1 kriminalitet. Satt på spisse; Folk godtar kriminalitet, så lenge etnisiteten er i orden.. Ps. Forundrer meg ikke om det jeg skriver her påvirker pollen fremover. 2 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden WiiBoy skrev (14 minutter siden): Jeg har fulgt med på utvikling i den pollen, og den bekrefter det jeg mistenker. Folk er ikke i mot innvandring pga kriminalitet. De er opptatt av kriminalitet for å få stoppet innvandringen. Når man kun kan velge en grunn til å stemme FrP, så velger 29 innvandring som det viktigste og 1 kriminalitet. Satt på spisse; Folk godtar kriminalitet, så lenge etnisiteten er i orden.. Ps. Forundrer meg ikke om det jeg skriver her påvirker pollen fremover. Fulgte også med på den en stund (men nå måtte jeg lete godt for å finne den igjen). Det som overrasket meg mest var egentlig at det ikke var noen personlige stemmer på Listhaug eller Velle. Når det gjelder innvandring / kriminalitet så tror jeg man tenker annerledes om det hvis man bor i et område hvor man merker dette godt, enn hvis man ikke merker noe til dette i hverdagen. Det er faktisk ikke til å komme unna at innvandrere er overrepresentert i norske fengsler i forhold til hvor stor gruppe dem utgjør i befolkningen. Det kan selvsagt ha forskjellige årsaker, som bl.a fattigdom, traumer osv, men tallene er ganske tydelige, og vi som samfunn har sannsynligvis gjort noe feil i mottaket og oppfølging av innvandrere over lang tid. Jeg sier ikke at FRP har løsningen, men en kursendring på en eller annen måte må til, både for samfunnet som helhet sin del, og for livet til den enkelte vi tar imot. 1 Lenke til kommentar
Nasjonalisten Skrevet 49 minutter siden Del Skrevet 49 minutter siden 2 hours ago, Snikpellik said: Ref. diskusjonen over. Holdninger til innvandrere og innvandring 2023 https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/artikler/holdninger-til-innvandrere-og-innvandring-2023 Holdninger til innvandrere og innvandring har de siste årene gått i retning av å bli stadig mer positive, og resultatene av årets undersøkelse viser at denne trenden fortsetter. For eksempel er det stadig flere som mener at innvandrere flest gjør en nyttig innsats i arbeidslivet og at arbeidsinnvandring for det meste bidrar positivt til norsk økonomi. Samtidig gir stadig færre uttrykk for at innvandrere flest misbruker sosiale velferdsordninger eller at de utgjør en kilde til utrygghet i samfunnet. Det har lenge vært flere som har gitt uttrykk for at innvandrere som bor i Norge bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig. Fra 2021 til 2023 har andelen som sier seg uenig imidlertid blitt større enn dem som sier seg enig. De fleste er også komfortabel med å få en innvandrer som hjemmehjelp, lege, nær kollega eller som svigersønn eller -datter. Vet ikke om det finnes direkte spm om innvandring i antall, jeg mener å huske å ha sett det ett sted, og jeg mener den var veldig lik denne, som gir mening. Det er også ganske problematisk å spørre om de liker innvandringsvolumet, når de ikke informerer eller en gang spør om de vet hvor høy den i det hele tatt er, noe jeg vet at nesten ingen i Norge vet, selv ikke mine ''rasistiske'' venner som vil ha null innvandring. 5-21% ønsker mer, så da burde politikerne bare kjøre på med mer og mer og mer? Er du like fjern som jeg tror? Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 48 minutter siden Del Skrevet 48 minutter siden Nasjonalisten skrev (1 minutt siden): Er du like fjern som jeg tror? ..? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå