Gå til innhold

Stem Frp!

Anbefalte innlegg

scuderia skrev (37 minutter siden):

Det er kanskje fordi du patetisk stadig prøver å klistre dette på FRP når det var AP, SV og SP som startet det hele støttet av komplett storting. Et kollektiv idioti

Jeg klistrer det på alle. Det er du som prøver å renvaske FrP. Ekstremt lite troverdig når de var like positive som de andre og til alt overmål hadde statsråden da kronen på verket ble satt. 

Endret av Folkflesk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2.10.2024 at 6:54 PM, Abigor said:

Skulle ønske jeg var rik bedriftseier som ble flådd av staten :D

Le så mye du vil. Det er en grunn til at ingen gidder å investere i Norge. Når man skal beskattes av urealiserte verdier så er det ikke akkurat lukrativt å prøve å starte bedrift i dette landet.

"Hurr durr de er så rike så det er ikke synd på dem"... Det handler ikke om synd, de har til salt i maten. Det handler om hva som er fornuftig eller ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
15 hours ago, Tåkefyrste said:

Le så mye du vil. Det er en grunn til at ingen gidder å investere i Norge. Når man skal beskattes av urealiserte verdier så er det ikke akkurat lukrativt å prøve å starte bedrift i dette landet.

"Hurr durr de er så rike så det er ikke synd på dem"... Det handler ikke om synd, de har til salt i maten. Det handler om hva som er fornuftig eller ikke.

Mange som investere i Norge hver eneste dag.

Det som er fornuftig er at de som har mest bidrar mest.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 2.10.2024 at 7:33 PM, sveibuen said:

Strømmen som tar knekken på meg. Den 1000lappen eg klarte å spare tidligere, går rett i strømsluket. Å på strømmen har jeg spart det jeg kan! Gått fra rundt 2000kwt i snitt pr mnd i året til 1500kwt i snitt, men hjelper jo ikke når strømprisen er så høy!

Dessverre er fortsatt strømmen for billig til at det investeres nok i utbygging av ny kraft. Forstå meg rett, jeg synes ikke strømmen skal være dyrere men allikevel er det behov for mer strøm i fremtiden. For å kunne bygge opp denne kapasiteten må det være en realistisk pris i forhold til investeringen, og der sliter man litt nå.

Rent individuelt og på kort sikt føler jeg med deg. Og for å toppe det, når strømprisen er for lav og folk bruker for lite strøm så stiger nettleia. Kanskje en rettferdig løsning kunne vært x antall kWt som garanti til hver innbygger til kostpris fra vannkraft...? 

On 2.10.2024 at 7:43 PM, Folkflesk said:

FrP gjorde derimot noe. De bygde eksportkabler til Storbritannia og Tyskland.

https://www.tu.no/artikler/tord-lien-vil-ha-dyrere-strom/234939

Kablene går begge veier, så kalle dem eksportkabler er litt misvisende.

On 2.10.2024 at 8:19 PM, Markiii said:

Kristne har stått for mye ekstrem brutalitet gjennom historien.

Jepp. Det samme kan vel sies om de fleste religioner - eller mer korrekt folkene som praktiserer dem. En religion gjør ingen skade alene, det må et menneske til - og vi som art er ganske jævlige til tider.

On 2.10.2024 at 9:11 PM, WiiBoy said:

Kjernen til FrP er et fritt marked med minst mulig innblanding fra staten.
Altså strøm på børs der de som betaler mest får varen, mat baronene skal fritt få bestemme pris uten innblanding fra konkurransetilsynet, bøndene bør få betalt for varene sine (noe som igjen øker matprisen) og ikke over statsbudsjettet, +++

Nja, du kutter svingene her. Ja, et fritt marked ønsker nok de fleste i FrP, men det må være konkurranse i markedet. For å oppnå dette kan det være nødvendig å sette rammer slik at baronene ikke blir tyranner.

Når det gjelder bonden så er vel alle enige om hen skal ha betalt for varene sine? Målprisen fra Tine på melk er per 01.07.24 på 6.54 kroner per liter og man kan vel på en måte si at det ikke tilføres særlig verdi i leddene etter som tilsvarer utsalgspris på over 20 kroner per liter? 

Jeg tror det er rom for å gjøre endringer til fordel for bonden og forbrukeren, og samtidig fremme god konkurranse på dagligvaremarkedet. 

Må nesten legge til at jeg ikke representerer FrP på noe måte. Dette er mine meninger og konklusjoner.

On 3.10.2024 at 2:16 PM, Snikpellik said:

Med den vanvittige forbruksøkningen av strøm i Norge er vi avhengig både av kablene og å bygge mer kraft og nett her hjemme. De som hverken vil ha kabler eller bygge ut mer kraft har ikke tatt innover seg virkeligheten.

Korrekt. Ingen vil ha storforbrukere av kraft i sin nærhet, men alle vil ha utbygging av linjer. Ingen vil ha en motorvei i hagen, men alle vil kjøre til jobb uten kø. Det å være stat er ikke alltid like greit, og da må man ha langsiktige planer slik som vi har historie på med Nasjonal Transport Plan som ikke skal endres hvert 4. år. Kanskje en Nasjonal Kraft Plan ville vært noe?

Og ja... Stem gjerne FrP, eller det du ellers måtte føle for. Men gjør din plikt for pokker - stem ved neste valg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 30.9.2024 den 3:26 PM):

Dersom begrunnelsen er at det vanner ut den hvite hudfargen, de har en rar kultur, de skal innføre sharia, ++ så er det naturlig å kalle en rasist for en rasist.

Veldig bisarr konklusjon.

Om du mener at folk som vil bevare sin etniske folkegruppe er rasister kaller du noen milliarder mennesker for rasister.

Det å synes at noen kulturuttrykk er rare er jo neppe rasistisk, nordmenn selv har jo noen finurlige ting som tilskrives vår kultur.

Sharia er vel ikke akkurat ønskelig her av forskjellige årsaker, hudfarge er nok ikke noe en av dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, Crooked Cracker said:

Veldig bisarr konklusjon.

Om du mener at folk som vil bevare sin etniske folkegruppe er rasister kaller du noen milliarder mennesker for rasister.

Det å synes at noen kulturuttrykk er rare er jo neppe rasistisk, nordmenn selv har jo noen finurlige ting som tilskrives vår kultur.

Selvfølgelig er det mye rar kultur ute å går (inkludert deler av vår egen). Det er ingen ting rasistisk med å tenke det. Rasismen kommer inn når man ikke aksepterer andres kultur. Når man bruker det som argument for å ekskludere.

Jeg synes joking er veldig rart. Jeg mener ikke derav at ingen samer bør få innpass i Oslo. 

Dersom du bruker "å bevare min etniske folkegruppe" som et argument for å stoppe innvandringen, så sier du indirekte at lyse nordmenn ikke får velge sin optimale partner. De skal velge blant de som er like lyse som dem selv. Det er selvfølgelig rasisme i det. 

Dersom du gifter deg med en same, afrikaner eller svenske så er det ditt valg fullt og helt. Det å begrense innvandringen for å øke sannsynligheten for at du skal velge en partner med same etnisitet som deg selv er jo bare sprøtt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig er det mye rar kultur ute å går (inkludert deler av vår egen). Det er ingen ting rasistisk med å tenke det. Rasismen kommer inn når man ikke aksepterer andres kultur. Når man bruker det som argument for å ekskludere.

Dette er feil på minst 2 punkter. Kultur går på tvers av etnisiteter, hvite folk kan ha problemer å akseptere subkulturer innen hvite grupper, samme gjelder med andre folk. Det å mikse rasismebegrepet med kulturkritikk blir i beste fall upresist. Så har vi også det faktum at en kan akseptere en kultur isolert sett uten en vil at det skal bli dominerende i sine omgivelser. 

WiiBoy skrev (34 minutter siden):

Dersom du bruker "å bevare min etniske folkegruppe" som et argument for å stoppe innvandringen, så sier du indirekte at lyse nordmenn ikke får velge sin optimale partner. De skal velge blant de som er like lyse som dem selv. Det er selvfølgelig rasisme i det. 

Dersom du gifter deg med en same, afrikaner eller svenske så er det ditt valg fullt og helt. Det å begrense innvandringen for å øke sannsynligheten for at du skal velge en partner med same etnisitet som deg selv er jo bare sprøtt.

Dette kunne vært et poeng om alle, eller flertallet av en folkegruppe, ville gifte seg med representanter fra andre folkegrupper. Det er jo ikke tilfelle, i andre kulturer er det jo til og med helt tabu, således maler en seg i et hjørne om en roper rasisme om folk ikke respekter alle kulturer, inkludert kulturer som har en etnisk ramme for giftemål.

Uansett, la oss si at en person er imot at norske skal gifte seg med utlendinger. Her kan det være forskjellige motiver, det kan være klassisk rasisme som i hat, eller et motiv i form av et ønske om å bevare sin etniske gruppe\kultur uten å ha noe imot andre grupper. Såvidt jeg vet så kommer ikke hovedandelen innvandrere gjennom å gifte seg med etniske nordmenn, og rent prinsippielt er jeg ikke personlig imot at nordmenn gjør det heller.    

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (8 timer siden):

Dessverre er fortsatt strømmen for billig til at det investeres nok i utbygging av ny kraft. Forstå meg rett, jeg synes ikke strømmen skal være dyrere men allikevel er det behov for mer strøm i fremtiden. For å kunne bygge opp denne kapasiteten må det være en realistisk pris i forhold til investeringen, og der sliter man litt nå.

Rent individuelt og på kort sikt føler jeg med deg. Og for å toppe det, når strømprisen er for lav og folk bruker for lite strøm så stiger nettleia. Kanskje en rettferdig løsning kunne vært x antall kWt som garanti til hver innbygger til kostpris fra vannkraft...? 

Behovet for mer kraft er politikerskapt, det snakk om prosjekter som elektrifisering av sokkelen og utenlandskeide datasentre.

Bare datasenteret til google kommer til å forbruke like mye som hele Oslo by, det er snakk om et helt enormt forbruk.
Dette er prosjekter som ikke bidrar positivt til norsk økonomi, vil heller påstå at det er direkte skadelig.

Det er også spesielt at vi ikke kan produsere elektrisitet på sokkelen av den gassen som utvinnes, men samtidig så blir den eksportert til Tyskland osv.. for nettopp å produsere elektrisitet m.m.

Det er også slik at de prosjektene som er planlagt vedr havvind osv.. er så dyrt og ustabilt at det er skremmende. Da hadde det vært bedre å ikke gjøre det, men heller å  bare importer strømmen fra Danmark og Tyskland. Men spørs om disse landene er like keene på å ha kablene om strømmen går motsatt retning.

Edit, du må huske på at målet med EU/EØS og det indre markedet er å utjevne forskjeller. Noe som også inkluderer elektrisitet.

Vår industri er basert på lave og stabile strømpriser, nå er dette fortrinnet borte. Hva som kommer til å skje på sikt sier seg selv, det er en grunn til at produktiviteten i Norge er nedadgående og dette er en av mange grunner til dette.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar
On 5.10.2024 at 12:09 AM, freedomseeker said:

Behovet for mer kraft er politikerskapt, det snakk om prosjekter som elektrifisering av sokkelen og utenlandskeide datasentre.

Ja, for Norge trenger ikke datasentere. Vi går jo i lusekofte og spiser Kvikklunch i skogen og sier "Hei" til alle vi ikke kjenner. 

Og selv om politikerne våre er på TikTok og andre SoMe så er det vel litt drøyt å gi dem æren for at vi trenger datasentre?

Det er også slik at de prosjektene som er planlagt vedr havvind osv.. er så dyrt og ustabilt at det er skremmende.

Enig. Har liten tro på verken land- eller havvind som primærenergikilde.

Edit, du må huske på at målet med EU/EØS og det indre markedet er å utjevne forskjeller. Noe som også inkluderer elektrisitet.

Ser på det å ha tilgang til det indre marked som en positiv ting jeg. At vi har et sted å selge varene våre liksom.

Vår industri er basert på lave og stabile strømpriser, nå er dette fortrinnet borte. Hva som kommer til å skje på sikt sier seg selv, det er en grunn til at produktiviteten i Norge er nedadgående og dette er en av mange grunner til dette.

Du vet at elektrifiseringen førte til at lampeføreryrket forsvant. Det var sikkert stor oppstandelse på julebordene til lampeførerne, men er sikkert på at de fleste taklet denne omstillingen helt greit på lang sikt.

Sånn er det med næringslivet, det må omstilles og tilpasses de til enhver tid gjeldene forutsetninger.

En ting som er skummelt er andelen av yrkesaktive i prosent av befolkningen som jevnt og trutt går nedover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke deltatt i denne tråden tidligere, men har nettopp lest litt sånn "slag under beltestedet" (som det heter i boksesporten og regnes som et ulovlig simpelt slag) der en viss kjent gammel journalist (nå delvis tilknyttet Nettavisen tydeligvis) ramser opp alt det gale/rare Trump åpenbart står for, og han avslutter kronikken med spørsmål om Sylvi også  støtter Trump, slik han derre ungdomspartilederen visstnok på sin side ikke har utelukket.  Svaret hadde han ikke oppsøkt hos Listhaug selv, men overlater det til kommentarfeltet å svare.  Vedkommende freelanser-journalist burde vel fulgt med såpass at Listhaug i fjor (var det vel?) var gjest i dette intervjuprogrammet som sjefsredaktøren, Stavrum, har (sammen med en annen jeg ikke husker navnet på i farten) og der fikk hun det direkte spørsmålet hvem hun ville støttet hvis hun var en USA-velger.  Sylvi svarte at hun syntes begge kandidatene (Biden var fortsatt  aktuell på den tid) var for gamle, men hun ville nok absolutt stemt på Biden... 

Kommentariatet jeg viste til er overbevist om at hun støtter Trump, folk som ikke har fulgt med da tydeligvis.

Forøvrig om inneværende tråd kan det jo være at mange har sympati for partiet fordi de går inn for lavere avgifter.  F.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (11 timer siden):

Listhaug i fjor (var det vel?) var gjest i dette intervjuprogrammet som sjefsredaktøren, Stavrum, har (sammen med en annen jeg ikke husker navnet på i farten)

Har i ettertid funnet mer nøyaktig hva dette dreide seg om.  Det var  podcasten "Stavrum og Eikeland"  fra 1. februar i år, med tittelen "Listhaug om vold og æresdrap".  Det var flere interessante temaer de var innom i den sendingen,  men ca. 36 min. ut i sendingen (nøyaktig 36:25) der kommer  Listhaug inn på situasjonen i USA, og hvor hun uttrykker usikkerhet mht. situasjonen omkring Nato og sier: "Det kan bli et skifte i USA, og det kan bli en utfordring for oss".  Altså uttrykker hun iallfall der tydelig skepsis hvis Trump skulle komme til å overta.  På et direkte spørsmål til slutt i  podcasten (43 min. ut i sendingen) hvor Stavrum da stiller henne det direkte spørsmålet om  hva hun på  sin side ville valgt av de to presidentkandidatene, så svarer Listhaug:  "Ville nok stemt på Biden, for vi vet mer om hvor vi har han".

For den som da hørte denne podcasten (kanskje ikke A. Magnus har hørt på sin sjefsredaktørs podcast da eller?), så virket det veldig spesielt å se hans nevnte kommentar  i nettopp Nettavisen i går (er der i skrivende stund fortsatt) med bilde av Sylvi Listhaug og med overskriften: "Heier frem USAs farligste mann".   

Har jo hørt/lest om hans politiske bakgrunn, men dette synes jeg var en ganske så simpel journalistikk (Kampanje-journalistikk?).  Slikt kan selvfølgelig lett påvirke oppslutning om Frp, og det kan jo kanskje være hensikten, hvem vet?

(Ikke fair play synes jeg, med mindre han kjenner til at Listhaug har endret synspunkt omkring temaet da, men neppe).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...