Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (2 timer siden):

Det går litt dårligere med svensk økonomi enn med norsk gjennom 2022-2024, totalt sett.
https://www.nrk.no/ytring/hvorfor-kutter-de-renten-i-sverige_-og-ikke-her_-1.17009186

"Den svenske økonomien står nå på stedet hvil. I juni 2024 var den økonomiske aktiviteten på samme nivå som juni i 2022 - det vil si at økonomien står og stamper, ifølge svenske statistikkmyndigheter.

Sverige hadde noen måneder med vekst i januar og februar, før en svakere vår. Svenskene bruker fortsatt mindre penger inn i økonomien, noe detaljhandelen merker godt. Den lavere pengebruken henger blant annet sammen med de høye rentene.

Norsk økonomi er inne i en periode med svakere vekst, men det er fortsatt vekst. I 2024 forventer Norges Bank at økonomien kommer til å vokse med 1,1 prosent. De aller fleste næringer går bra, med unntak av byggebransjen."

Arbeidsledigheten har vært betydelig høyere:

"I Sverige er arbeidsledigheten nå på over 8 prosent. Siden november 2022 er ledigheten opp med ett prosentpoeng, og siden mai 2018 er den opp to prosentpoeng.

Dersom man ser bort fra pandemiårene så er det den høyeste ledigheten på ti år. Nå har veksten i ledigheten stanset opp og er på vei til å stabilisere seg.

I Norge har den registrerte arbeidsledigheten ligget rundt 2 prosent en god stund, som er historisk lavt. Selv om tendensen er litt økende, er vi fortsatt veldig trygge nivåer. Det betyr at en veldig stor andel av befolkningen er i jobb, og det er også mye av grunnen til at norske husholdninger har vist seg å være overraskende robuste i møte med alle rentehevingene."

Svenskene har tatt til takke med reallønnsnedgang for å få økonomien til å bli bedre og for å få lavere prisvekst, mens vi har kjørt høyere reallønn og satser på høyere økonomisk vekst enn Sverige satser på.

"Lønnsoppgjørene har blitt avtalt for flere år. Det betyr at svenskene ikke får reallønnsvekst. Det står i sterk kontrast til det norske lønnsoppgjøret.

Selv om prisveksten i Norge er på vei ned, og ligger rundt tre prosent, kan det være krevende å få på plass det siste prosentpoenget. Norges Bank sa forrige uke at selv om prisveksten har falt mye fra toppen, vil høy vekst i bedriftenes kostnader trolig bremse den videre nedgangen."

---

Så.
Tja.

De trenger gjerne flere nye bedrifter for å få ned arbeidsledigheten -- mens vi ikke har folk å ta av til nye bedrifter.

Samtidig så gleder jeg meg til Flensfeltet og det neste naturressurs-eventyret starter i Norge.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Red Frostraven said:

Har 'vi' æren for dette?

Screenshot_20250116-173313.thumb.png.8ac713b0575fd7f19f8e5a6605e1a13d.png

Eller er det konservative nasjonalistiske politikere som aldri har hatt reell innflytelse sin fortjeneste?

Hvor er nærmeste vestlige land med en høyreradikale regjering på lister over livskvalitet, lykke, levestandard?

...

Ved å ikke forstå hvor lite og sykt oppblåst problemene med asylsøkere er, og hvor farlig retorikk som følger asylmotstanden, så tråkker høyrepopulismen inn i de samme fotspor som antisemittene gjorde for både 140 og 100 år siden, bare med et nytt semittiske folkeslag.

...

Ytre høyre løser ikke problemer.

De står bare for korrupsjon, kupp av makt for å misbruke den for å oppnå enda mer makt, misinformasjon og kontroll av informasjon, og selvberikelse.

Hvor langt mot Russland ønsker du at Norge skal være?

Helt som dem?

Det er ingen reell forskjell på ytre høyre i Europa, ytre høyre i USA og korrupsjonen i regjeringen i Russland.

Det er konsekvensen av deres politikk.

Den listen kunne like godt vært 10/10 i alle de landene, det endrer ingen faktiske faktum, det faktum at under moderne 'venstre'politikk har fødselsraten kollapset, europa har stagnert og mistet sin militære og økonomiske posisjon i verden, Europas folk er offer i en massekolonisering  uten folkestøtte(invasjon ifht ulovlig innvandring(som tollereres av hensyn til ''menneskerettigheter'')), og kastrering av ungdom er blitt forventet norm hos mange.
(jeg minnes om memen ''and out of nowhere, the people elected hitler''). Venstresiden har veldig liten sjanse for å lykkes bredt, så det er høy sjans for at folket velger noen ubehagelige folk til å løse problemene, med de andre problemene det bringer, men venstresiden kan i det minste anerkjenne strømningene i folket å slutte å gjøre problemene verre, og slutte å forakte folket for at de ønsker ting som politiker/investor-klassen ikke ønsker, legge vekk cordon sanitaire/brandmauer.

Livet handler ikke kun om dopamin og penger, om vi i dag ga dopamin-tilskudd, slik at alle var ''100%lykkelig'', men ingen fikk barn, altså ville Norge om ca 100 år kun vært skog og fjell igjen, ville det vært ett positivt resultat for deg?

De virkelig store problemene spesifikt med mangfold og spesielt islam vil hovedsakelig være for barna våre, jeg ser det som veldig sannsynlig at politiske partier vil formes rundt etniske grupper og islam, og der maktbalansen noen gang kommer under tvil, er risiko for nasjonal skilsmisse, kupp, og borgerkrig høy, spesielt der islam er sterk, slik historien har vist i 1400 år. Gratulerer, du har balkanisert/lebanisert verdens mest fremgangsrike land.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (50 minutter siden):

Den listen kunne like godt vært 10/10 i alle de landene, det endrer ingen faktiske faktum, det faktum at under moderne 'venstre'politikk har fødselsraten kollapset, europa har stagnert og mistet sin militære og økonomiske posisjon i verden, Europas folk er offer i en massekolonisering  uten folkestøtte(invasjon ifht ulovlig innvandring(som tollereres av hensyn til ''menneskerettigheter'')), og kastrering av ungdom er blitt forventet norm hos mange.
(jeg minnes om memen ''and out of nowhere, the people elected hitler''). Venstresiden har veldig liten sjanse for å lykkes bredt, så det er høy sjans for at folket velger noen ubehagelige folk til å løse problemene, med de andre problemene det bringer, men venstresiden kan i det minste anerkjenne strømningene i folket å slutte å gjøre problemene verre, og slutte å forakte folket for at de ønsker ting som politiker/investor-klassen ikke ønsker, legge vekk cordon sanitaire/brandmauer.

Livet handler ikke kun om dopamin og penger, om vi i dag ga dopamin-tilskudd, slik at alle var ''100%lykkelig'', men ingen fikk barn, altså ville Norge om ca 100 år kun vært skog og fjell igjen, ville det vært ett positivt resultat for deg?

De virkelig store problemene spesifikt med mangfold og spesielt islam vil hovedsakelig være for barna våre, jeg ser det som veldig sannsynlig at politiske partier vil formes rundt etniske grupper og islam, og der maktbalansen noen gang kommer under tvil, er risiko for nasjonal skilsmisse, kupp, og borgerkrig høy, spesielt der islam er sterk, slik historien har vist i 1400 år. Gratulerer, du har balkanisert/lebanisert verdens mest fremgangsrike land.

Ok, boomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Selvsagt ser vi mørkt på alt...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (10 minutter siden):

Klassesvar

Diskusjonen kan vel egentlig avsluttes her?

Hvordan kan man komme med et tilsvar til en slik grundig tankegang

Leste du posten jeg svarte på?

Svaret mitt var langt bedre og mer uttenkt enn posten jeg svarte på, og adressere hvert eneste legitime poeng i posten, på en passende måte.

Når noen ikke vet eller forstår hva som har skjedd i politikken eller hvem som har styrt den de siste 20 år, ikke forstår at raseteori er totalt utdatert for 200 år siden -- da det aldri var relevant i utgsngsåunktet og kaller Norge kolonisert...

Det er bare for dumt. Og nå får du meg til å mate dette trollet gjennom å impliserer at oppkastet det kom med fortjente mer enn å bli spylt ut i grøften med hageslange.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

Leste du posten jeg svarte på?

Svaret mitt var langt bedre og mer uttenkt enn posten jeg svarte på, og adressere hvert eneste legitime poeng i posten, på en passende måte.

Når noen ikke vet eller forstår hva som har skjedd i politikken eller hvem som har styrt den de siste 20 år, ikke forstår at raseteori er totalt utdatert for 200 år siden -- da det aldri var relevant i utgsngsåunktet og kaller Norge kolonisert...

Det er bare for dumt. Og lå for du meg til å mate dette trollet gjennom å impliserer at oppkastet det kom med fortjente mer enn å bli spylt ut i grøften med hageslange.

Ok, boomer

• Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

...og kaller Norge kolonisert...

Når urfolket på 60 år har gått fra 99% til ~70% av beboerne, så syns jeg det er ett veldig passende ord.
Dere som er så opptatt av minoritets-vern, burde vel anerkjenne at det er en sterkt uønsket ting å bli minoritet i eget hjemland.
At vi potensielt kan gå fra nær 100% til under 49% i knapt mer ett menneskes livstid er helt sykt, og testament til hvor vanvittig skalaen på innvandringen har vært i etterkrigstiden.

https://x.com/amnestyusa/status/1607798742983360516 Jeg syns posten og kommentarseksjonen her er interessant, og kanskje belysende for deg.

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (18 minutter siden):

Når urfolket på 60 år har gått fra 99% til ~70% av beboerne, så syns jeg det er ett veldig passende ord.
Dere som er så opptatt av minoritets-vern, burde vel anerkjenne at det er en sterkt uønsket ting å bli minoritet i eget hjemland.
At vi potensielt kan gå fra nær 100% til under 49% i knapt mer ett menneskes livstid er helt sykt, og testament til hvor vanvittig skalaen på innvandringen har vært i etterkrigstiden.

https://x.com/amnestyusa/status/1607798742983360516 Jeg syns posten og kommentarseksjonen her er interessant, og kanskje belysende for deg.

Hva med at nordmenn jobber for å ha stabile forhold slik at familier ikke oppløses? Hva med å jobbe for å utbedre kår slik at barnefamilier kan investere i barna? Du prøver med skremselspropaganda ytre høyre har drevet med i flere tiår. Alt er ikke innvandrernes feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (6 timer siden):

Et enormt svik mot våre etterkommere å slippe inn totalitære menneskefiendtlige ideologier som river ned det andre har skapt og bygget opp.
Så hvorfor denne higen etter å ødelegge de mest suksessrike nasjonene i historien - de vestlige?
Når det gjelder venstresiden så er det enkelt - i mangel av egen suksess og misunnelse ønsker de at alle skal ha det like ille, alle skal ned.
Men hvorfor sentrumspartiene står for samme destruktive politikken er litt verre å forstå.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...