wampster Skrevet mandag kl 00:57 Del Skrevet mandag kl 00:57 (endret) Salvesen. skrev (11 minutter siden): Har ikke noe behov for å gi deg personlige tilbakemeldinger jeg, som du åpenbart har. Men du har jo nettopp gjort det i ett innlegg igjen selv om oppfordret til å ta det på en annen arena. Men enig i at en bør la dette ligge nå ja. Det er vell lite som ikke er sagt tenker jeg. For det første, det var du som begynte med dette i dag: Salvesen. skrev (55 minutter siden): Jeg skjønner at du tar deg veldig nær av det For det andre. Det (mine siste innlegg ang å ta det i DM) var sarkasme (fordi du hele tiden/gjentatte ganger maser om det)... Lord have mercy Når alt er sagt, for å få dette tilbake "på tråden" Stem FrP ? Endret mandag kl 01:03 av wampster 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 11:08 Del Skrevet mandag kl 11:08 Skjønner ikke helt den her barnehagediskusjonen. Staten subsidierer private og offentlige barnehager likt. Vi putter altså like mye offentlig guffe i begge. Så langt er det likt. Begge lønner de ansatte omtrent det samme, og noen synes det er for lite. Fortsatt er det rimelig likt mellom privat og offentlig. Begge utfører omtrent samme tjeneste til omtrent samme kvalitet. Lite skilnad så langt. Så hvorfor mener noen det er urettferdig, usosialistisk eller noe sånt når en privat barnehage klarer å drive med overskudd? Hvis det offentlige kunne drive billigere, burde vi redusere subsidiene. Men faktum er at noen kommunale barnehager får mer penger enn private for å gjøre samme jobb. For meg virker det som det er feil – ikke at noen private klarer å tjene penger. Når det gjelder eiendomssalg, er det norsk skattepolitikk som gjør det økonomisk lurt. Offentlige barnehager skatter ikke av eiendommer, men private gjør det. Det er bedre for regnskapet å selge og leie tilbake. Hvem ville ikke gjort det samme? Og nei, det er ikke rettferdig at barnehageeiere tar ut millionlønninger. Men livet er generelt ikke rettferdig. Folk dør av sykdommer som kan behandles, enten det er i sykehuskø eller fordi et medikament ikke er "sosialistisk nok". 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 11:21 Del Skrevet mandag kl 11:21 rozon skrev (11 minutter siden): Skjønner ikke helt den her barnehagediskusjonen. Staten subsidierer private og offentlige barnehager likt. Vi putter altså like mye offentlig guffe i begge. Så langt er det likt. Begge lønner de ansatte omtrent det samme, og noen synes det er for lite. Fortsatt er det rimelig likt mellom privat og offentlig. Begge utfører omtrent samme tjeneste til omtrent samme kvalitet. Lite skilnad så langt. Så hvorfor mener noen det er urettferdig, usosialistisk eller noe sånt når en privat barnehage klarer å drive med overskudd? Hvis det offentlige kunne drive billigere, burde vi redusere subsidiene. Men faktum er at noen kommunale barnehager får mer penger enn private for å gjøre samme jobb. For meg virker det som det er feil – ikke at noen private klarer å tjene penger. Når det gjelder eiendomssalg, er det norsk skattepolitikk som gjør det økonomisk lurt. Offentlige barnehager skatter ikke av eiendommer, men private gjør det. Det er bedre for regnskapet å selge og leie tilbake. Hvem ville ikke gjort det samme? Og nei, det er ikke rettferdig at barnehageeiere tar ut millionlønninger. Men livet er generelt ikke rettferdig. Folk dør av sykdommer som kan behandles, enten det er i sykehuskø eller fordi et medikament ikke er "sosialistisk nok". Det er egentlig ikke en diskusjon, bare en mening. Altså jeg mener at det burde ryddes opp i lønn og at tilskuddene gikk til barna og ikke eierene. Jeg er ikke i regjering så det er bare en helt random mening. Skjønner ikke at den er så kontroversiell heller, men det er den vist. Jeg stemmer stort sett etter robinhood stil selv om mitt liv hadde hatt mange fordeler av blå regjering som gir skattelette til de som har mer enn "normalen". Det trigger vist folk. 3 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 11:46 Del Skrevet mandag kl 11:46 21 minutes ago, Salvesen. said: Altså jeg mener at det burde ryddes opp i lønn og at tilskuddene gikk til barna og ikke eierene. Ja, siden private klarer drive mer effektivt så bør de kommunale effektiviseres. Da blir det mindre behov for subsidier, og inntektene til eierne går ned. Da vinner vi alle! Sosialistisk løsning: Spesialskatt på barnehageiere <= Da taper vi alle, og det offentlige forblir ineffektivt. Skjønner ikke hvorfor dette snakkes om. Vi burde jo skjems av vår evne til å bygge opp offentlige løsninge som er suboptimale, og vår evne til å drive proteksjonisme ovenfor de dårlige løsningene vi har laget. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 11:50 Del Skrevet mandag kl 11:50 (endret) rozon skrev (5 minutter siden): Ja, siden private klarer drive mer effektivt så bør de kommunale effektiviseres. Da blir det mindre behov for subsidier, og inntektene til eierne går ned. Da vinner vi alle! Sosialistisk løsning: Spesialskatt på barnehageiere <= Da taper vi alle, og det offentlige forblir ineffektivt. Skjønner ikke hvorfor dette snakkes om. Vi burde jo skjems av vår evne til å bygge opp offentlige løsninge som er suboptimale, og vår evne til å drive proteksjonisme ovenfor de dårlige løsningene vi har laget. Ja jeg mener generelt sett at nivået i barnehagen må opp, samt lønningene. Men har bare personlig erfaring i fra det private og ser eierene tømme selskapet mens de ansatte sliter og ungene har dårlig tilbud. Det skaper irritasjon Edit men nå er jeg med på ny avsporing på dette. Tilbake til frp! Hva ser folk frem til når Frp kommer i regjering? Endret mandag kl 11:52 av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 12:02 Del Skrevet mandag kl 12:02 11 minutes ago, Salvesen. said: Hva ser folk frem til når Frp kommer i regjering? Kanskje håp om ny rekord i antall justisministre i en regjeringsperiode? 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 12:10 Del Skrevet mandag kl 12:10 Smule8o skrev (6 minutter siden): Kanskje håp om ny rekord i antall justisministre i en regjeringsperiode? Ja jeg ser for meg at det blir en del bytter, det er jo blitt den nye normalen og det er jo litt ymse som skjuler seg i partiet så journalistene garantert sitter klar til å lansere allerede😅 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet mandag kl 12:18 Del Skrevet mandag kl 12:18 6 minutes ago, Salvesen. said: Ja jeg ser for meg at det blir en del bytter, det er jo blitt den nye normalen og det er jo litt ymse som skjuler seg i partiet så journalistene garantert sitter klar til å lansere allerede😅 Om de ender opp med nærmere 30% så vil det nok dukke opp mangre interresante karakterer fra lengre nedpå listene som ikke har fått medieoppmerksomhet før. Hvem vet hva som ligger å venter der 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 12:39 Del Skrevet mandag kl 12:39 Smule8o skrev (20 minutter siden): Om de ender opp med nærmere 30% så vil det nok dukke opp mangre interresante karakterer fra lengre nedpå listene som ikke har fått medieoppmerksomhet før. Hvem vet hva som ligger å venter der Ja akkurat det jeg tenker! Det blir iallefall spennende, det er det ingen tvil om. Jeg håper bare ikke det blir for gale. Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 12:40 Del Skrevet mandag kl 12:40 40 minutes ago, Salvesen. said: Ja jeg mener generelt sett at nivået i barnehagen må opp, samt lønningene. Samme tariffavtaler så argumentet er dødt. 41 minutes ago, Salvesen. said: ser eierene tømme selskapet mens de ansatte sliter og ungene har dårlig tilbud. Hva definerer du som dårlig tilbud? Er det innafor standarden, så er det godt nok. 42 minutes ago, Salvesen. said: Hva ser folk frem til når Frp kommer i regjering? Å få effektivisert det offentlige. Men jeg mener ikke FrP bør gå i noe regjering denne perioden. Å oppnå det velgerne ønsker er det enklest å gjøre i opposisjon dersom tallene fra i dag stemmer, samt man slipper regjeringsslitasje. Jeg ser også frem til at tiden fra nye legemidler kommer til de blir innført i Norge reduseres ned fra 522 dager til nærmere dansk nivå med 154 dager. Håper også det blir en effektiv stopp av vindkraftutbygging, og at det kan tas steg i en bærekraftig kraftutvikling basert på thorium f.eks. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 12:48 Del Skrevet mandag kl 12:48 rozon skrev (4 minutter siden): Samme tariffavtaler så argumentet er dødt. Hva definerer du som dårlig tilbud? Er det innafor standarden, så er det godt nok. Å få effektivisert det offentlige. Men jeg mener ikke FrP bør gå i noe regjering denne perioden. Å oppnå det velgerne ønsker er det enklest å gjøre i opposisjon dersom tallene fra i dag stemmer, samt man slipper regjeringsslitasje. Jeg ser også frem til at tiden fra nye legemidler kommer til de blir innført i Norge reduseres ned fra 522 dager til nærmere dansk nivå med 154 dager. Håper også det blir en effektiv stopp av vindkraftutbygging, og at det kan tas steg i en bærekraftig kraftutvikling basert på thorium f.eks. Argumentet er ikke dødt, for jeg mener avtalene er for dårlige og må opp. I tillegg burde de få allmengjort avtale for alle som går uten tariff. Tilbudet min datter får er for dårlig, er det innenfor standarden så må den revideres. Både ift til fasiliteter men også tilbud. Har det endret seg så mye med thorium? Når jeg startet på forkurs til ingeniør for en manns alder siden var kjemi læreren helt klar på at dette ikke var mulig på grunn av ressurskrevende mining. Hjelper ikke å ha noe en ikke får ut på en effektiv måte. Men har ikke fulgt med på utviklingen. Personlig liker jeg møller. 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 12:58 Del Skrevet mandag kl 12:58 7 minutes ago, Salvesen. said: Argumentet er ikke dødt, for jeg mener avtalene er for dårlige og må opp. I tillegg burde de få allmengjort avtale for alle som går uten tariff. Det er dødt fordi det ikke har noe med privat eller offentlig barnehage å gjøre. At lønnen for mange yrkesgrupper bør opp kan vi sikkert enes om. 8 minutes ago, Salvesen. said: Tilbudet min datter får er for dårlig, er det innenfor standarden så må den revideres. Både ift til fasiliteter men også tilbud. Og som argumentasjon mot private barnehager mener du dette funker bra? 9 minutes ago, Salvesen. said: Personlig liker jeg møller. Vi er uenige. Jeg kan redgjøre hvorfor jeg har min mening, men det er lite matnyttig under emnet for diskusjonen. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 14:20 Del Skrevet mandag kl 14:20 rozon skrev (1 time siden): Det er dødt fordi det ikke har noe med privat eller offentlig barnehage å gjøre. At lønnen for mange yrkesgrupper bør opp kan vi sikkert enes om. Og som argumentasjon mot private barnehager mener du dette funker bra? Vi er uenige. Jeg kan redgjøre hvorfor jeg har min mening, men det er lite matnyttig under emnet for diskusjonen. Har ikke sagt det bare handler om privat jeg men det er min erfaring og det er de som har overskudd til å gjøre noe med det. 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 15:08 Del Skrevet mandag kl 15:08 34 minutes ago, Salvesen. said: Har ikke sagt det bare handler om privat jeg men det er min erfaring og det er de som har overskudd til å gjøre noe med det. Eieren til den offentlige barnehagen har 17.745 milliarder kroner på bok. Hvem har overskudd til å gjøre hva, sa du? Det virker som at kritikken mot private barnehager ofte handler om økonomisk overskudd, men det er vanskelig å se hvordan dette er annerledes enn de offentlige. Hvis argumentet handler om at overskudd ikke skal gå til noe annet enn barnas beste, burde vi stille det samme spørsmålet til offentlige barnehager – hvor pengene også kunne vært brukt mer effektivt. Så kanskje kritikken egentlig ikke handler om barnehagenes eierskap, men om en grunnleggende skepsis til barnehager som system? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 15:12 Del Skrevet mandag kl 15:12 rozon skrev (Akkurat nå): Eieren til den offentlige barnehagen har 17.745 milliarder kroner på bok. Hvem har overskudd til å gjøre hva, sa du? Det virker som at kritikken mot private barnehager ofte handler om økonomisk overskudd, men det er vanskelig å se hvordan dette er annerledes enn de offentlige. Hvis argumentet handler om at overskudd ikke skal gå til noe annet enn barnas beste, burde vi stille det samme spørsmålet til offentlige barnehager – hvor pengene også kunne vært brukt mer effektivt. Så kanskje kritikken egentlig ikke handler om barnehagenes eierskap, men om en grunnleggende skepsis til barnehager som system? Som sagt, jeg er FOR at en skal opp i kvalitet både for offentlig og privat barnehage samt øke lønningene. Helst med en allmengjort avtale. Så nei, det handler om min datters hverdag og de som passer på henne hele dagen. Verken mer eller mindre. I mitt tilfelle er dette en privat barnehage hvor eierene tar ut gigantiske overskudd mens barnehagen forfaller, tilbudene går ned(evt må en betale ekstra for det...) samt personalet forsvinner fortere enn de kom pga de tragiske lønningene og fasilitetene. DET er mitt problem og min mening. Og nå har jeg forklart det 5738928584929589 ganger så om du lurer på mer bør du kanskje bla litt i postene bakover. Dette er ferdig diskutert og vell som det i fra meg. 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet mandag kl 15:28 Del Skrevet mandag kl 15:28 10 minutes ago, Salvesen. said: Så nei, det handler om min datters hverdag og de som passer på henne hele dagen. Verken mer eller mindre. I mitt tilfelle er dette en privat barnehage hvor eierene tar ut gigantiske overskudd mens barnehagen forfaller, tilbudene går ned(evt må en betale ekstra for det...) samt personalet forsvinner fortere enn de kom pga de tragiske lønningene og fasilitetene. Du har en kraftig måte å påvirke dette på: Ved å velge en annen barnehage. Som forelder har du faktisk makt til å påvirke fortjenesten til eieren ved å ta barnet ut av barnehagen, hvis du mener den drives uforsvarlig. Dette er kjernen i hvordan markedet fungerer – kvalitet og kundetilfredshet skal belønnes, mens dårlig drift får konsekvenser. På denne måten kan du, sammen med andre foreldre som eventuelt er misfornøyde, bidra til å skape insentiver for endring. Hvis mange nok velger bedre alternativer, vil eiere av barnehager som ikke leverer på kvalitet, enten måtte skjerpe seg eller gå ut av markedet. Det er et kraftig signal. Derfor vil FrP at du skal ha et mangfoldig barnehagetilbud hvor både private og offentlige aktører spiller sin rolle. Det er bekymrigsverdig at de røde partiene ønsker å kneble denne muligheten du har med å tvinge private aktører ut av markedet med kunstige skattereformer og kutt i støtteordninger. 14 minutes ago, Salvesen. said: Dette er ferdig diskutert og vell som det i fra meg. Sorry, klarer ikke la være når noen på internett har feil. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet mandag kl 15:34 Del Skrevet mandag kl 15:34 On 12.11.2024 at 9:38 AM, WiiBoy said: Tviler på at Listhaugs fokus har endret seg; "Hva kan jeg si/mene/fronte som gir oss mest stemmer". Hva som gir mest stemmer til en hver tid endrer seg, men hennes fokus på å sanke stemmer står nok fjellstøtt. Synes FrP er de som har mest konsekvent politikk jeg. 4 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 16:04 Del Skrevet mandag kl 16:04 rozon skrev (34 minutter siden): Du har en kraftig måte å påvirke dette på: Ved å velge en annen barnehage. Som forelder har du faktisk makt til å påvirke fortjenesten til eieren ved å ta barnet ut av barnehagen, hvis du mener den drives uforsvarlig. Dette er kjernen i hvordan markedet fungerer – kvalitet og kundetilfredshet skal belønnes, mens dårlig drift får konsekvenser. På denne måten kan du, sammen med andre foreldre som eventuelt er misfornøyde, bidra til å skape insentiver for endring. Hvis mange nok velger bedre alternativer, vil eiere av barnehager som ikke leverer på kvalitet, enten måtte skjerpe seg eller gå ut av markedet. Det er et kraftig signal. Derfor vil FrP at du skal ha et mangfoldig barnehagetilbud hvor både private og offentlige aktører spiller sin rolle. Det er bekymrigsverdig at de røde partiene ønsker å kneble denne muligheten du har med å tvinge private aktører ut av markedet med kunstige skattereformer og kutt i støtteordninger. Sorry, klarer ikke la være når noen på internett har feil. Nei det har jeg ikke, vi fikk 4 valg og det finnes ingen ledige plasser og de fleste barnehager er eid av de samme folkene og har tilsvarende tilstand. Ok, så jeg har en mening som er feil. Sorry, det blir for dumt. Lykke til videre. Igjen, noen som vill diskutere frp? 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet mandag kl 16:54 Del Skrevet mandag kl 16:54 bzzlink skrev (1 time siden): Synes FrP er de som har mest konsekvent politikk jeg. Hagen var virkelig forut for sin tid. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 17:08 Del Skrevet mandag kl 17:08 DJViking skrev (13 minutter siden): Hagen var virkelig forut for sin tid. Her er innvandrerene FRP tenker å gi returbillett til så snart de når grensa: Helt ekstremt! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå