Gå til innhold

Stem Frp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det slik at dere som skriver så jævlig mange innlegg i en  tråd også skriver så forbanna uinteressant? Er det eksempel på Dunning-Kruger mon tro 🤔

Hvorfor må dere gå på person? 

Ja det er kanskje uinteressant at jeg forklarer meg mot de som siterer meg. Forstår det, men det må jeg få lov til å gjøre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Hvorfor må dere gå på person? 

Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Men da er vi likestilt ang det da. 

Såklart driver du med eiendom :p Ikke stort bedre med andre ord..

Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Ja de forguder deg nok :)

Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Sure 🤣 Sutrer ikke, deler min mening. Det er dere som ikke tåler den og tar dere nær og griner offa meg så se på deg selv. 

Ja du er jo vaksinert mot å gå på person selv

Hyklersk, dobbelmoralsk og sutrete i tillegg. 
Har du ikke et speil du kan se i?

• Liker 5
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 minutt siden):

Ja du er jo vaksinert mot å gå på person selv

Hyklersk, dobbelmoralsk og sutrete i tillegg. 
Har du ikke et speil du kan se i?

Ja som sagt tidligere er jeg ikke feilfri og går gjerne i fellen selv. Men det leste du vell antar jeg :)

Jeg prøver bare å få oss tilbake på tema her, så må dere mene hva dere vill om meg. Send meg gjerne en melding å få det ut! men la oss prøve å komme litt inn på tema igjen da hen's :)

EDIT: Og som du ser er de fleste tingene du siterer meg i svar på personlig rettede kommentarer. Slik går jeg gjerne på, som sagt.

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Javel

Så kort oppsumert er det dette vi har kommet frem til

• at fritaksmetoden er umoralsk/feil å bruke selv om den er lovlig (og de rødgrønne ikke har gjort noe med den)
  • at å flytte til utlandet for å skatte mindre burde straffes med fengsel (selv om det er lovlig)
  • at folk som driver med eiendom er dårlige folk fordi de tjener penger på andre (i motsetning til alt annet...?)
  • at private barnehager ikke burde eksistere fordi folk lønnes på lik linje med det offentlige og det er en tøff jobb
  • at alt som har med barn å gjøre er ekstra viktig/sensitivt
  • at Salvesen muligens flytter ut av landet om FrP vinner
  • edit: Og at jeg fryktelig nok gikk litt på person i noen av innleggene mine og det er fy-fy

Endret av wampster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
wampster skrev (Akkurat nå):

Javel

• at fritaksmetoden er umoralsk/feil å bruke selv om den er lovlig (og de rødgrønne ikke har gjort noe med den)
  • at å flytte til utlandet for å skatte mindre burde straffes med fengsel (selv om det er lovlig)
  • at folk som driver med eiendom er dårlige folk fordi de tjener penger på andre (i motsetning til alt annet...?)
  • at private barnehager ikke burde eksistere fordi folk lønnes på lik linje med det offentlige og det er en tøff jobb

Dette er din oppsummering, jeg er ikke enig i den.  Tenker det er dine konklusjoner dratt ut av veldig lite informasjon, men det kan du bare svare på selv. 

Det eneste jeg har ytret meg om er at jeg synes private barnehager er underregulert i dag og at det tas ut for mye utbytte på bekostning av ansatte og barna. At både de ansatte og barna KUNNE hatt det bedre om utbyttet var begrenset. 

Disse andre tingene som dras in er stort sett fra andre diskusjoner og ikke fra i dag slik jeg ser det. 

Også tenker jeg igjen at det er unødvendig å dra inn personlige ting som ditt siste punkt her å nevne navn etc. Men det får du stå inne for selv. Alle kan lese hva jeg har skrevet ang det. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, wampster said:

Javel

• edit: Og at jeg fryktelig nok gikk litt på person i noen av innleggene mine og det er fy-fy

Litt mer:

-Det er ingenting som tyder på at private barnehager er hverken betydelig bedre eller dårligere enn kommunale 

-De koster kommunene ca. det samme 

-De betale de ansatte like dårlig 

-Enkelte drivere av private barnehager tar stort utbytte 

Og vil noe som helst av dette endre seg om Frp kommer til makten? Jeg kan i alle fall ikke se at de har konkrete planer om å gjøre betydelige endringer innen denne sektoren. På godt eller vondt 

Endret av Smule8o
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (På 14.12.2024 den 9:43 PM):

Litt mer:

-Det er ingenting som tyder på at private barnehager er hverken betydelig bedre eller dårligere enn kommunale 

-De koster kommunene ca. det samme 

-De betale de ansatte like dårlig 

-Enkelte drivere av private barnehager tar stort utbytte 

Og vil noe som helst av dette endre seg om Frp kommer til makten? Jeg kan i alle fall ikke se at de har konkrete planer om å gjøre betydelige endringer innen denne sektoren. På godt eller vondt 

Det må også legges til:

Praktisk talt alt overskudd, historisk, kom fra at private barnehager har tatt penger som skulle gå til ansatte sin pensjon.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/awJBj4/ny-rapport-private-barnehager-fikk-over-1-mrd-for-mye-til-pensjoner

Sitat

Sats langt over virkeligheten

Tallene i rapporten viser at private barnehager i snitt betaler inn 7,7 prosent av lønnskostnadene til pensjon. Dette er langt under satsen på 13 prosent som blir brukt for å beregne tilskuddet.

Rundt dette gjennomsnittet varierer den rapporterte pensjonskostnaden mye. Noen private barnehager har rapportert nær null i pensjonskostnader, mens litt over 5 prosent av barnehagene har over 13 prosent.

Med andre ord: Knapt 95 prosent av de private barnehagene får for mye penger til pensjon.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

Det må også legges til:

Praktisk talt alt overskudd, historisk, kom fra at private barnehager har tatt penger som skulle gå til ansatte sin pensjon.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/awJBj4/ny-rapport-private-barnehager-fikk-over-1-mrd-for-mye-til-pensjoner

Dette høres nå ut som noe særs ulovlig om det stemmer? Ser det er en sak fra 2017. Har det blitt fulgt opp mon tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Fantastiske folk der altså!

https://www.utdanningsnytt.no/private-barnehager-okonomi/private-barnehager-gar-med-stadig-mindre-overskudd/380879

Hvem vet, kanskje får du snart viljen din og de gir opp å drive. Færre barnehager blir nok bra for barna skal vi se!

Lurer fortsatt på om rørleggere og elektrikere som tar på seg oppdrag for kommunen skal få lov til å drive med overskudd.

Og hvorfor bedriften du jobber for tjener så mye penger at de har råd til å betale deg mer lønn enn du noen gang får brukt opp når de også kunne drevet veldedighet. Og hvordan du har samvittighet til å jobbe for en så ond bedrift 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (10 minutter siden):

Dette høres nå ut som noe særs ulovlig om det stemmer? Ser det er en sak fra 2017. Har det blitt fulgt opp mon tro?

Ny artikkel fra 2023, men fra fagforeningen:

https://fagbladet.no/nyheter/barnehagene-fikk-35-milliarder-for-mye-pensjonstilskudd-hevder-14-milliarder-til-ny-pensjon-blir-katastrofalt-6.91.910993.170ce91b40

Det var lov fordi det ikke var krav om at pensjonsutgifter skulle brukes på pensjon, og så har de jo selvsagt noe svada å si om det.

Strategien er endret for mange av de større aktørene:

Eierene av større kjeder har gjort mye rart, men det fremstår som om de forsøker å tjene penger på å øke kostnader til leie akkurat nå, og så høste penger på at barnehagene betaler høy leie til deres egne selskaper og får tilskudd for å betale denne leien, i stedet for å trylle med penger ment for ansatte sin pensjon.

https://www.utdanningsnytt.no/finansiering-politikk-private-barnehager/kostnadene-gikk-i-vaeret-da-barnehagene-gikk-fra-a-eie-til-a-leie/379888

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (53 minutter siden):

https://www.utdanningsnytt.no/private-barnehager-okonomi/private-barnehager-gar-med-stadig-mindre-overskudd/380879

Hvem vet, kanskje får du snart viljen din og de gir opp å drive. Færre barnehager blir nok bra for barna skal vi se!

Lurer fortsatt på om rørleggere og elektrikere som tar på seg oppdrag for kommunen skal få lov til å drive med overskudd.

Og hvorfor bedriften du jobber for tjener så mye penger at de har råd til å betale deg mer lønn enn du noen gang får brukt opp når de også kunne drevet veldedighet. Og hvordan du har samvittighet til å jobbe for en så ond bedrift 

Nye personlige rettede poster, dere er flinke altså! Godt gjemt inne i ignore listen der og disse postene bare verifiserer hvorfor dere er der. 

Sveitsernes white Knights! Håper de betaler dere godt for gildet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Nye personlige rettede poster, dere er flinke altså! Godt gjemt inne i ignore listen der og disse postene bare verifiserer hvorfor dere er der. 

Sveitsernes white Knights! Håper de betaler dere godt for gildet

Foreløpig er du den eneste her som har sagt at du vurderer å flytte til utlandet av politiske grunner.

Selv om du tidligere i tråden mente at de (utflyttere) burde i fengsel.

Hva gjør det deg til?

edit: Kan du forklare hvordan du logisk sett selv kan sitte med tanken (og selv synes det er ok) å flytte kun basert på en forandring i det politiske landskapet i Norge, samtidig som du mener at de som har gjort det hittil burde i fengsel?

Endret av wampster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
wampster skrev (7 minutter siden):

Foreløpig er du den eneste her som har sagt at du vurderer å flytte til utlandet av politiske grunner.

Selv om du tidligere i tråden mente at de (utflyttere) burde i fengsel.

Hva gjør det deg til?

Siter meg gjerne der jeg sier at folk som flytter ut av Norge "burde i fengsel"? For da har du åpenbart ikke lest posten skikkelig.

Det handler om å underbetale folk på det groveste for egen vinning samt la det gå ut over barn. Det mener jeg er fengsel verdig. At de flytter til Sveits for å slippe skatt er bare en god "bonus".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Siter meg gjerne der jeg sier at folk som flytter ut av Norge "burde i fengsel"? For da har du åpenbart ikke lest posten skikkelig.

Det handler om å underbetale folk på det groveste for egen vinning samt la det gå ut over barn. Det mener jeg er fengsel verdig. At de flytter til Sveits for å slippe skatt er bare en god "bonus".

Hvem er det som underbetaler folk på det groveste? Har vi ikke minstelønn satser i Norge? 
Er det noen som betaler ulovlig lite så er det vel bare å rapportere?
edit: Er  det noen som "underbetaler folk på det groveste" står man fritt til å si opp/finne noen som ikke gjør det?

edit 2: Hvis poenget er at ikke-utdannede folk som jobber i barnehage-sektoren (som du ofte drar frem) har dårlig lønn så er ikke det så rart? Ingen utdanning -> lav(ere) lønn. Selv om jeg ikke synes en minstelønn på 367.000 kan karakteriseres som lav når en ikke har utdanning

"men jobber du som ufaglært assistent i en privat barnehage, er minstelønna på 367 200 kroner."

Endret av wampster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Men hvorfor er det verre at private barnehager betaler sine ansatte dårlig når de betaler ca det samme som offentlige? 

https://www.faktisk.no/faktasjekk/over-95-prosent-av-ansatte-i-private-barnehager-har-tariffavtale/119376

Mener du ledelsen i landets kommuner burde fengsles av samme grunn som de som driver enkelte av de private? 

Kommer nok å gråte meg i søvn nå som jeg er på slemme-lista til selveste Salvesen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...