Gå til innhold

Stem Frp!

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

https://www.dn.no/arbeidsliv/milliardarpar-og-barnehage-grundere-flytter-til-sveits/2-1-1344788

Første som kom opp på google, sender faktura for min tid ;) Det er bare ett av mange par med samme historie, drive barnehage, hente ut MASSE penger, dra til Sveits. 

Har sett den der; 19 års arbeidet.

Sitat

Paret Hans Jacob (57) og Randi Sundby (53) åpnet sin første barnehage i 2003. 19 år senere har de blitt smellrike på barnehagekjeden Læringsverkstedet som er blitt Norges største.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Ser dog ikke ut som om alle pengene er tjent i Norge, og at skatt nødvendigvis er hovedårsaken til at de flytter

Jepp de har ikke tjent en krone på norske skattepenger og andres elendighet(ansatte og barna). 

Orker ikke snakke med dere når dere har så store skylapper. Det blir for dumt og for uintelligent for meg til å bruke tid på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja, det er faktisk ett stort problem. Hadde vi satt strenge krav til de private kunne vi hatt enormt gode private barnehager. Det er dette jeg ønsker. Evt oppegående mennesker som ser at det de driver med er helt ugreit og pusher pengene tilbake til barna. Men, det har jeg gitt opp for lengst. 

Skal man stille strengere krav til private barnehager enn offentlige da? Meg bekjent er kravene for offentlige og private helt like per i dag. Eneste forskjell er at enkelte private er i stand til å drive mer effektivt med samme kvalitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ikke ett halvt arbeidsliv engang med andre ord, og bygget på andre sin elendighet. Sorry, se kommentaren over til din menigmann. 

Sjekk ut alle IT-bedrifter som lever av de offentlige. Barnehager er bare barnemat i forhold. Osv..

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Jepp de har ikke tjent en krone på norske skattepenger og andres elendighet(ansatte og barna). 

Orker ikke snakke med dere når dere har så store skylapper. Det blir for dumt og for uintelligent for meg til å bruke tid på. 

Så det er vi som faktisk dokumenter våre påstander, og ikke bare kommer med ideologisk fjas som har skylapper på? Jaja, god kveld.

Litt off topic:

Er det ikke ca.  nå du skal proklamere at noen går på ignore lista og at de dermed mister det o-store privileget å diskutere med selveste Salvesen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ikke ett halvt arbeidsliv engang med andre ord, og bygget på andre sin elendighet. Sorry, se kommentaren over til din menigmann. 

https://www.vg.no/nyheter/i/69JJJ3/ny-ap-minister-vil-loefte-private-barnehager

https://www.fagforbundet.no/a/374623/yrke/barnehage/sporsmal-og-svar-om-endringer-barnehagelov/sporsmal-og-svar-om-barnehageloven/kan-kommunen-legge-ned-private-barnehager/

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Sjekk ut alle IT-bedrifter som lever av de offentlige. Barnehager er bare barnemat i forhold. Osv..

Da snur jeg krona, gi ett eksempel som betaler sine ansatte like dårlig https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/pbl/ samt at det direkte går utover barn sin hverdag både ift faciliteter og tilbud. 

Forventer at du også kommer med link til konkret eksempel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Så det er vi som faktisk dokumenter våre påstander, og ikke bare kommer med ideologisk fjas som har skylapper på? Jaja, god kveld.

Litt off topic:

Er det ikke ca.  nå du skal proklamere at noen går på ignore lista og at de dermed mister det o-store privileget å diskutere med selveste Salvesen? 

Du er allerede i lista så unødvendig å nevne, men siden du spør så :)  Jeg gir dere kjangsen innimellom men ender alltid likt. Denne gangen også.. 

Vet ikke hvilke påstander du mener du har dokumentert men det har ikke vært noe som endrer på realiteten at det går ut over våre barn og pengene som kunne gitt de bedre liv går til ufordraglige folk som i tillegg blir skatteflyktninger. Og 3434x ufordragligheten. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Da snur jeg krona, gi ett eksempel som betaler sine ansatte like dårlig https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/pbl/ samt at det direkte går utover barn sin hverdag både ift faciliteter og tilbud. 

Forventer at du også kommer med link til konkret eksempel. 

Fellesbestemmelser og lønnssystem er i hovedsak på nivå med kommunale avtaler.

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Smule8o said:

Her er forresten litt forskning på teamet:

https://snf.no/media/ks1l2oai/r27_01.pdf

På side 57 kan man leser følgende:

IMG_0476.thumb.jpeg.c030115dfde564f27384ce95bbd62f97.jpeg

Men så bemerkes der at det ikke nødvendigvis er så rett frem mtp monopol og slikt.

En artig rapport det der. Om man ser bort fra din uærlige sitatvirksomhet der du bare tar med det lille avsnittet som tilsynelatende støtter deg. Ordet kan er et nøkkelord i det avsnittet btw…

Jeg likte spesielt godt den delen som tydelig viser at høyresidens politikk er ideologisk drevet. Ideologi er viktigere enn kunnskap.

Samtidig er det liten grunn til å tro at privatiseringsbølgen på 1980-tallet i
særlig grad var bygd på sikker kunnskap om effektivitetsvirkningene av
privatisering (Pitelis og Clarke 1993:5). Megginson, Nash og Randenborg
(1994: 404) skriver at:
"Det vi finner mest overraskende ved privatiseringsprogrammene på 1980-
tallet…er ikke deres størrelse og omfang, men det faktum at de ble iverksatt
stort sett basert på tro
. Den akademiske litteraturen tilgjengelig på det
tidspunktet…ga fint lite veiledning om den beste måten å overføre statlig
eiendom pÂ, og bare begrenset teoretisk analyse av de predikerte kostnadene
og fordelene ved privatisering".

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

En artig rapport det der. Om man ser bort fra din uærlige sitatvirksomhet der du bare tar med det lille avsnittet som tilsynelatende støtter deg. Ordet kan er et nøkkelord i det avsnittet btw…

Jeg likte spesielt godt den delen som tydelig viser at høyresidens politikk er ideologisk drevet. Ideologi er viktigere enn kunnskap.

Vi lever i år 2024 nå, snart 2025.

• Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Du er allerede i lista så unødvendig å nevne, men siden du spør så :)  Jeg gir dere kjangsen innimellom men ender alltid likt. Denne gangen også.. 

Åh, så priviligerte vi er som får sjansen innimellom 🤡 Burde nok være langt mer takknemlig

13 minutes ago, Salvesen. said:

Vet ikke hvilke påstander du mener du har dokumentert men det har ikke vært noe som endrer på realiteten at det går ut over våre barn og pengene som kunne gitt de bedre liv går til ufordraglige folk som i tillegg blir skatteflyktninger. Og 3434x ufordragligheten. 

Det er fremlagt dokumentasjon på at private barnehager ikke er dårligere enn offentlige og at de ikke koster mer i drift. Hadde alle barnehager vært offentlige ville eneste forskjell vært at ingen fikk utbytte. Hverken barna eller de ansatte hadde fått det bedre (eller dårligere).

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, rabler said:

Ja, og nå vet man faktisk at innen enkelte områder kan faktisk privatisering og konkurranseutsetting en god idé. Stikk i strid med dine påstander om at det alltid blir dyrere og dårligere.

Det er resultatet som betyr noe, ikke hvorfor det ble sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Åh, så priviligerte vi er som får sjansen innimellom 🤡 Burde nok være langt mer takknemlig

Det er fremlagt dokumentasjon på at private barnehager ikke er dårligere enn offentlige og at de ikke koster mer i drift. Hadde alle barnehager vært offentlige ville eneste forskjell vært at ingen fikk utbytte. Hverken barna eller de ansatte hadde fått det bedre (eller dårligere).

Hadde en pålagt de private å bruke pengene i barnehagen og ikke til utbytte så hadde ungene fått det bedre i det private. Det er enkel matematikk. Eller med de folken så hadde de sikkert bare brent av pengene for å gjøre det bedregelig... 

Så må en gjerne gjøre noe offentlig også såklart for å gjøre ting bedre der. 

Generelt sett må det bli bedre, og det kan fikses med å fjerne utbyttet i de private. Det er igjen, enkel logikk. 

Første fokus burde være allmengjort tariff for de ansatte med levelig lønn. De er kanskje de arbeiderene jeg respekterer mest i hverdagen ift arbeidet de utfører. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, leticia said:

Jeg vet ikke om jeg ikke har forklart meg tydelig nok, eller om det bare er økonomikunnskapene det skorter på hos enkelte i tråden.

Men den skatten private betaler inn er en inntekt til staten. Den lønna staten betaler ut til sine ansatte er en utgift for staten. Den skatten offentlige ansatte betaler av sin lønn kommer dermed fra skatten noen andre allerede har betalt inn til staten.

Altså hvis man gir noen (offentlig ansatte) en inntekt som noen andre har betalt inn (via skatt og avgifter). Da kan man ikke si at den offentlige ansatte bidrar på lik måte, fordi den skatten den offentlige ansatte betaler inn er egentlig bare skatten en ansatt i privat sektor allerede har betalt inn for å dekke den offentlige ansattes lønn...

En privat och offentlig barnehage får ju in lika mycket pengar fra föräldrar och staten (hvis staten är med på finansieringen av utbudet). Inget av alternativen kostar staten mer pengar och skateintäkterna kommer ju fra bedriftens inkomst. 

Kanske är tydligare med helsevesenet där staten i praktiken är den som köper nästan alla tjänster. Hvis de gör det via lön till statligt anställda eller via fakturor till bedrifter som betalar sina ansatta spelar ingen roll.  

Privata bedrifter som säljer produkter och tjänster till vanliga folk resulterar i att staten får in pengar via skatt. 

Man kan ju dock ha en statlig bedrift som också säljer produkter och tjänster till vanligt folk som också gör att staten får in pengar eftersom staten inte  bruker pengar på bedriften. 

Poängen med allt detta är att skole och helsevesenet och annat som staten finansierar är en ren utgift och det spelar ingen roll om staten sköter allt eller om det går via privata bedrifter och man kan också ha det motsatta, statliga bedrifter som tjänar in pengar till staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Hadde en pålagt de private å bruke pengene i barnehagen og ikke til utbytte så hadde ungene fått det bedre i det private. Det er enkel matematikk. Eller med de folken så hadde de sikkert bare brent av pengene for å gjøre det bedregelig... 

Så må en gjerne gjøre noe offentlig også såklart for å gjøre ting bedre der. 

Generelt sett må det bli bedre, og det kan fikses med å fjerne utbyttet i de private. Det er igjen, enkel logikk. 

Første fokus burde være allmengjort tariff for de ansatte med levelig lønn. De er kanskje de arbeiderene jeg respekterer mest i hverdagen ift arbeidet de utfører. 

Eller så får man inga privata barnehager hvis de ikke får tjäna pengar. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...