Gå til innhold

Stem Frp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrL skrev (3 minutter siden):

Og hvor mange sykepleiere i det offentlige får julegaver og julebord?  Mens ledere fråtser det på kurs og konferanser

Det er ikke alt på privatsiden som drives perfekt nei,men det gjør det jo overhodet ikke i det offentlige heller. Det er masse eksempeler på privat drevet virsomheter som hjelper staten positivt.

Det er jo også slik at gjennom anbudsprosser staten har har man muligheter til å stille krav og gi bøter for dårlig kvalitet. 

Det er helt forskjellige ligaer, bak barnehagene sitter det milliardærer i Sveits mens de ansatte slaver og ungene får svi i dårlige tilbud og dårlige lokaler. 

Ja, det er noen ledere i helsesektoren som tjener greit, men det er langt i fra det samme. Og jeg er helt for å skjerpe inn der også samt gi bedre tilbud til sykepleiere, 100%. 

Ja de må bli bedre på kravene om de skal fortsette med privatiseringen, tilskuddene til barnehagene skal gå til barna ikke rikinger i Sveits som mangler skam i kroppen. 

Forøvrig har jeg verken fått julegave eller Julebord i år jeg heller. En ok+ sommerfest dog. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det er helt forskjellige ligaer, bak barnehagene sitter det milliardærer i Sveits mens de ansatte slaver og ungene får svi i dårlige tilbud og dårlige lokaler. 

Ja, det er noen ledere i helsesektoren som tjener greit, men det er langt i fra det samme. Og jeg er helt for å skjerpe inn der også samt gi bedre tilbud til sykepleiere, 100%. 

Ja de må bli bedre på kravene om de skal fortsette med privatiseringen, tilskuddene til barnehagene skal gå til barna ikke rikinger i Sveits som mangler skam i kroppen. 

Det finnes råtne private selskaper, uten tvil. Jeg vet ikke så mye om barnehagesektoren, men ihvertfall viktig å ikke dra private under en kam. Men det er nok forbedringspotensiale. 

Det er dog mange, mange privatselskaper som behandler ansatte langt bedre enn det offentlige. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Enorme utbytter skal de ha, de rikeste her i området er bygget på barnehager. Eller noen av de iallefall. Det er hjerterått, og når pengene sendes videre til ungene så flytter de til Sveits. 

Jeg er ikke for mye regulering, men det der bør gjøres noe med! Har selv barn i privat barnehage, de får enorme tilskudd samt betaling av oss. Likevel har de ikke penger til noe som helst og ber om vipps for julegaver til de ansatte. Mens eierene sitter i Sveits å koser seg gløgg med en lavere skattesats en de stakkars ansatte i barnehagen som såvidt pusher minste trygdesats. 

Dessverre er det blitt slik at en ikke kan velge seg vekk i fra dette da det ikke er nok plasser i offentlige barnehager og ikke nok ift at det gjøres på en enkel måte om en er så heldig å få plass. 

100% imot denne ordningen, samt mange andre private ordninger. 

Men spiller det egentlig noen rolle så lenge de ikke koster hverken kommune eller innbyggere noe mer, og ikke er dårligere? Og da tenker jeg på andre grunner enn at du personlig ikke liker det. Hadde vi ikke skremt vekk alle med mye penger kunne det nå ha vært tilfellet at overskuddet hadde blitt investert her til lands også.

Her er en rapport som faktisk sier at de koster kommunene mindre enn offentlige barnehage. Rapporten er dog bestilt av Private Barnehagers Landsforbund, så man skal nok ta den med en god klype salt 

https://www.pbl.no/aktuelt/pedagogikk/ny-rapport-det-offentlige-sparte-49-milliarder--kroner-pa-bruk-av-private-barnehager-i-2022/

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg verken fått julegave eller Julebord i år jeg heller. En ok+ sommerfest dog. 

https://www.faktisk.no/faktasjekk/over-95-prosent-av-ansatte-i-private-barnehager-har-tariffavtale/119376

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (29 minutter siden):

En offentlig ansatt er betalt av Staten/Fylkeskommuner/Kommuner dvs. med skattepenger. Privat sektor må tjene pengene selv for å betale lønn til ansatte.

Private kan gå i konkurs, det kan aldri skje med offentlige arbeidsplasser.

Takk for spesifiseringen. Da er det iallefall minimum en til her som har skjønt hvordan ting henger sammen. 👍

Endret av leticia
glemte et ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (1 minutt siden):

Det finnes råtne private selskaper, uten tvil. Jeg vet ikke så mye om barnehagesektoren, men ihvertfall viktig å ikke dra private under en kam. Men det er nok forbedringspotensiale. 

Det er mange, mange privatselskaper som behandler ansatte langt bedre enn det offentlige. 

Nei absolutt ikke, jeg har aldri jobbet utenfor det private og ser ikke for meg å gjøre noe annet heller. Men noen ting må reguleres hardere når det er snakk om tilskudd som hovedinntekt feks. 

Helt enig i at det generelt sett er bedre å jobbe privat enn offentlig, kun sett fra utsiden fra det offentlige. Har også hørt at det er mange fine jobber der også med enkle dager og lønnen drar seg til i noen sektorer som IT. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Smule8o said:

Om du leser artikkelen så har forskerne hensyntatt det, og konklusjonen er at resultatet er det samme.

Forstår at det kanskje ikke er lett å lese konklusjoner som går mot dine ideologiske overbevisninger. Men sånn er det.

De tok høyde for barnehager med mange forskjellige språk, men det er bare en liten del av det jeg mener med økt kompleksitet. Forøvrig snakker den om foreldrenes oppfattelse av barnehagen, ikke effektivitet og faktiske kostnader.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

Det sier bare at begge suger, og det er gjerne sant. Men det er åpenbart at barnehagen kunne hatt bedre fasiliteter og tilbud når eiere tar ut utbytte i milliardklassen og majoriteten stammer i fra offentlige tilskudd... 

Har aldri prøvd kommunal barnehage selv, men hadde gjort det uten å tenke meg om hadde det vært mulig. Ikke sikkert jeg hadde vært mer fornøyd med fasiliteter og tilbud. Men jeg hadde sovet bedre om natten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

eierene tar ut milliardær

Har du link til påstander? Tar de ut milliarder ved drift eller salg av eiendommer? Eller ved noe annet?

I statistikken inngår alle private barnehager som var i drift hele 2021 og som har rapportert både resultatregnskap for private barnehager og årsmelding for barnehager per 15.12.2021. Totalt var det 2 796 private barnehager og av disse var det 1 787 som avsluttet med positivt årsresultat i 2021. Til sammen utgjorde overskuddet nærmere 1 milliard kroner, og det var 127 millioner kroner mindre enn året før.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Har du link til påstander? Tar de ut milliarder ved drift eller salg av eiendommer? Eller ved noe annet?

I statistikken inngår alle private barnehager som var i drift hele 2021 og som har rapportert både resultatregnskap for private barnehager og årsmelding for barnehager per 15.12.2021. Totalt var det 2 796 private barnehager og av disse var det 1 787 som avsluttet med positivt årsresultat i 2021. Til sammen utgjorde overskuddet nærmere 1 milliard kroner, og det var 127 millioner kroner mindre enn året før.

Hva vill du ha, milliardærer som har hentet pengene på å drive barnehage? Det klarer du vell å google selv men om ikke kan jeg såklart gjøre det for deg. 

Hva har det å si? Hvordan er eiendommene kjøpt? Jo tilskudd. 

Om en ikke klarer å forstå slike enkle konsept så har du like store skylapper som eierene som tenker de gjør gode ting og må belønne seg med 0 skatt i sveits for gildet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Det sier bare at begge suger, og det er gjerne sant. Men det er åpenbart at barnehagen kunne hatt bedre fasiliteter og tilbud når eiere tar ut utbytte i milliardklassen og majoriteten stammer i fra offentlige tilskudd... 

Har aldri prøvd kommunal barnehage selv, men hadde gjort det uten å tenke meg om hadde det vært mulig. Ikke sikkert jeg hadde vært mer fornøyd med fasiliteter og tilbud. Men jeg hadde sovet bedre om natten. 

Offentlige og private barnehager er ca like gode/dårlige. De koster ca det samme og betaler det samme. 

Så om alle barnehager var offentlige ville eneste forskjell vært at ingen fikk utbytte. Og det er altså et kjempeproblem?

• Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, rabler said:

De tok høyde for barnehager med mange forskjellige språk, men det er bare en liten del av det jeg mener med økt kompleksitet. Forøvrig snakker den om foreldrenes oppfattelse av barnehagen, ikke effektivitet og faktiske kostnader.

Men har du noen som helst dokumentasjon/sannsynliggjøring på at de faktisk er dårligere? Eller er det bare at du tror/ønsker at det er sånn det er?

Kommunenes kostnader til private barnehager er faktisk lavere enn offentlige

Det er 47 prosent av barnehagene som er kommunale, og 53 prosent er private. Kommunene brukte totalt 23,2 milliarder kroner på tilskudd til private barnehager i 2020, det vil si 44 prosent av kommunenes totale utgifter til barnehagedrift (Statistisk sentralbyrå 2022a).

Kilde: https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/kostnader-til-barnehage-og-grunnopplaringen/kostnader-til-barnehage/#:~:text=Kommunene finansierer 85 prosent av,2022).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Offentlige og private barnehager er ca like gode/dårlige. De koster ca det samme og betaler det samme. 

Så om alle barnehager var offentlige ville eneste forskjell vært at ingen fikk utbytte. Og det er altså et kjempeproblem?

Ja, det er faktisk ett stort problem. Hadde vi satt strenge krav til de private kunne vi hatt enormt gode private barnehager. Det er dette jeg ønsker. Evt oppegående mennesker som ser at det de driver med er helt ugreit og pusher pengene tilbake til barna. Men, det har jeg gitt opp for lengst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Og om det er privat barnehage kjem pengane frå innbetalt skatt.

Kor er skilnaden, utover at private skal ha utbytte?

Jeg vet ikke om jeg ikke har forklart meg tydelig nok, eller om det bare er økonomikunnskapene det skorter på hos enkelte i tråden.

Men den skatten private betaler inn er en inntekt til staten. Den lønna staten betaler ut til sine ansatte er en utgift for staten. Den skatten offentlige ansatte betaler av sin lønn kommer dermed fra skatten noen andre allerede har betalt inn til staten.

Altså hvis man gir noen (offentlig ansatte) en inntekt som noen andre har betalt inn (via skatt og avgifter). Da kan man ikke si at den offentlige ansatte bidrar på lik måte, fordi den skatten den offentlige ansatte betaler inn er egentlig bare skatten en ansatt i privat sektor allerede har betalt inn for å dekke den offentlige ansattes lønn...

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

https://www.dn.no/arbeidsliv/milliardarpar-og-barnehage-grundere-flytter-til-sveits/2-1-1344788

Første som kom opp på google, sender faktura for min tid ;) Det er bare ett av mange par med samme historie, drive barnehage, hente ut MASSE penger, dra til Sveits. 

Ser dog ikke ut som om alle pengene er tjent i Norge, og at skatt nødvendigvis er hovedårsaken til at de flytter

– Nå er det over ti år siden vi begynte å ekspandere utenlands, og vi er i dag større utenfor Norge i ti land på tre kontinenter. Vi har bodd i utlandet seks-syv ganger før. Ønsket er å følge utenlandsetableringen, sier Hans Jacob Sundby til DN.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...