Salvesen. Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Smule8o skrev (4 minutter siden): Personlig synes jeg mer synd på de som tror Oslo Høyre skal finne opp hydrogenfly og faktisk ha de i rute til Kristiansand innen 2030. Men nå bor jeg ikke i Oslo og stemmer dermed ikke i kommunevalget der. Så greit for meg. Jeg er heller på ingen måte overbevist om at mange av Frps vage løfter kan innfris. Og de har ikke all verdens track record å vise til. Det som tiltaler meg ved Frp er at de igrunn er eneste parti som i det minste ytrer et ønske om å kutte i den elleville økningen i offentlige utgifter og detaljstyring av menneskers liv. Hvilken detaljstyring mener du at du er utsatt for i dag? 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Sannsynligvis vil du få rett i det. Tja - er man sikker på det? Har selv aldri stemt FRP, men ærlig talt er det mange områder jeg ønsker at det offentlige slutter å bruke penger og konsentrerer seg om de tjenestene vi MÅ ha i et velferdssamfunn. F.eks mener jeg at vi ikke trenger noen kulturminister eller noe kultur på statsbudsjettet overhodet. Vil ikke savnet det overhodet om kultursektoren fikk 0 offentlige kroner. Så allerede her kunne vi kuttet 25.8 milliarder. Hvorfor skal det offentlige sponse noen kroner overhodet på slikt? Det er slikt hver og en kunne dekket selv om de hadde interesse av dette. Mhp veibygging så mener jeg vi bruker alt for mye penger på pynt og tull på de prosjektene som bygges. Og jeg mener vi kunne bygget mer 90 km/h veier enn 100 og 110 - litt i strid med FRP politikk dette, men jeg ser ikke poenget med å bygge veier for så store hastigheter da det vil rasere for mye natur og gi lite tilbake til samfunnet uansett. Og jeg finner det totalt meningsløst å kaste bort enorme kroner på bistandsbudsjettet - vi bør ligge på samme nivå som snitt EU og mener det må rekke i massevis. Og jeg reagerer veldig på denne tullete bruken på offentlige bygg og slikt sentralt i Oslo - hvorfor ikke bare flytte hele regjeringen ut på landet nær gardermoen? Det er jo tullete å bruke opp masse dyre areal på regjeringsbygg sentralt i Oslo - dette trekker jo bare til seg masse andre mennesker og legger press på den infrastrukturen som allerede er der. Og vet å flytte alle sentrale departement ,storting og regjering UT av oslo så får man MYE mer for pengene og vil redusere miljø og klima avtrykket mye for veldig mange - ikke blir det dyr stortingsgarasje, ikke blir det dyre pendlerboliger osv..Dette er jo totalt bortkastede penger. Og så til offentlig bruk til f.eks reiser og julebord osv...Bare tull. Har selv ALDRI vært på noe julebord og klarer meg fint uten - hvorfor skal offentlige etater kaste bort penger på sllkt? Og listen kunne fortsatt og fortsatt. På mange områder renner pengene ut av det offentlige på mange budsjettposter vi helt klart kunne klart oss uten . Folk er for "fine på det" og det må da kunne være mulig å kutte masse i offentlige budsjetter uten at folk må gå av skaftene en den grunn? Det er mye jeg er uenig i FRP i - f.eks Israel politikken - men jeg tenker som så at kanskje de burde fått sjansen til å rasere en del områder for å kutte kostnader. Jeg mener vi trenger å satse MER på skole,utdanning og forskning. Mer på helse og eldreomsorg - og få MER ut av hver krone mhp samferdselsutbygging. Ut fra mitt ståsted synes jeg det sløses noe ekstremt med skattepenger - noe hinsides ekstremt. Er vel bare å kikke på Finland og se hvordan de disponerer offentlige penger. De er MYE flinkere enn oss - og defintivt et land vi burde sammenligne oss mer med. 1 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Delvis skrev (42 minutter siden): Skal de ikke kutte ganske mye i utgifter til bistand, antall asylsøkere, diverse klimatiltak de ikke tror på og slanke byråkratiet? Har forstått det som at de skal ta pengene fra forskjellig sånt. Det er utrolig at bompenger finnes i Norge, dette er ren griskhet og ikke gavmildhet. Tenke måte som ikke hører hjemme noen steder, allikevel stemmer folk på partier som ikke har evne å begrense avgifter, og skjulte skatter befolkningen skal betale til staten. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden 1 hour ago, obygda said: Tja - er man sikker på det? Har selv aldri stemt FRP, men ærlig talt er det mange områder jeg ønsker at det offentlige slutter å bruke penger og konsentrerer seg om de tjenestene vi MÅ ha i et velferdssamfunn. F.eks mener jeg at vi ikke trenger noen kulturminister eller noe kultur på statsbudsjettet overhodet. Vil ikke savnet det overhodet om kultursektoren fikk 0 offentlige kroner. Så allerede her kunne vi kuttet 25.8 milliarder. Hvorfor skal det offentlige sponse noen kroner overhodet på slikt? Det er slikt hver og en kunne dekket selv om de hadde interesse av dette. Mhp veibygging så mener jeg vi bruker alt for mye penger på pynt og tull på de prosjektene som bygges. Og jeg mener vi kunne bygget mer 90 km/h veier enn 100 og 110 - litt i strid med FRP politikk dette, men jeg ser ikke poenget med å bygge veier for så store hastigheter da det vil rasere for mye natur og gi lite tilbake til samfunnet uansett. Og jeg finner det totalt meningsløst å kaste bort enorme kroner på bistandsbudsjettet - vi bør ligge på samme nivå som snitt EU og mener det må rekke i massevis. Og jeg reagerer veldig på denne tullete bruken på offentlige bygg og slikt sentralt i Oslo - hvorfor ikke bare flytte hele regjeringen ut på landet nær gardermoen? Det er jo tullete å bruke opp masse dyre areal på regjeringsbygg sentralt i Oslo - dette trekker jo bare til seg masse andre mennesker og legger press på den infrastrukturen som allerede er der. Og vet å flytte alle sentrale departement ,storting og regjering UT av oslo så får man MYE mer for pengene og vil redusere miljø og klima avtrykket mye for veldig mange - ikke blir det dyr stortingsgarasje, ikke blir det dyre pendlerboliger osv..Dette er jo totalt bortkastede penger. Og så til offentlig bruk til f.eks reiser og julebord osv...Bare tull. Har selv ALDRI vært på noe julebord og klarer meg fint uten - hvorfor skal offentlige etater kaste bort penger på sllkt? Og listen kunne fortsatt og fortsatt. På mange områder renner pengene ut av det offentlige på mange budsjettposter vi helt klart kunne klart oss uten . Folk er for "fine på det" og det må da kunne være mulig å kutte masse i offentlige budsjetter uten at folk må gå av skaftene en den grunn? Det er mye jeg er uenig i FRP i - f.eks Israel politikken - men jeg tenker som så at kanskje de burde fått sjansen til å rasere en del områder for å kutte kostnader. Jeg mener vi trenger å satse MER på skole,utdanning og forskning. Mer på helse og eldreomsorg - og få MER ut av hver krone mhp samferdselsutbygging. Ut fra mitt ståsted synes jeg det sløses noe ekstremt med skattepenger - noe hinsides ekstremt. Er vel bare å kikke på Finland og se hvordan de disponerer offentlige penger. De er MYE flinkere enn oss - og defintivt et land vi burde sammenligne oss mer med. For et trist og grått samfunn du legger opp til 😟 4 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden rabler skrev (1 minutt siden): For et trist og grått samfunn du legger opp til 😟 Ikke for meg i alle fall. Min største glede livet er god helse for min familie og meg samt fritid jeg kan bruke ute i naturen.. Det er enkle gratis gleder og jeg og min familie er fornøyd med det. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) rabler skrev (27 minutter siden): For et trist og grått samfunn du legger opp til 😟 Det har flere fått under dagens regjering nå.. https://www.forskning.no/finans-okonomi/forbruksforskere-na-sliter-nesten-tre-ganger-sa-mange-nordmenn-okonomisk/2215585 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/gjerrig-regjering-mot-dem-som-sliter/o/5-95-1818573 https://www.vg.no/nyheter/i/OoW1Rw/sifo-matutgiftene-steg-mer-enn-dobbelt-saa-mye-som-prisveksten-paa-tre-aar Osv.. Endret 13 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
obygda Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (4 minutter siden): Det har flere fått under dagens regjering nå.. https://www.forskning.no/finans-okonomi/forbruksforskere-na-sliter-nesten-tre-ganger-sa-mange-nordmenn-okonomisk/2215585 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/gjerrig-regjering-mot-dem-som-sliter/o/5-95-1818573 Osv.. Tror flere av disse som sliter er forbannet på den offentlige pengesløsingen. Du fisker jo lett Frp.stemmer når folk ser hvordan det offentlige bruker penger på områder et lite antall har glede av Tipper høyresiden vinner valget i 2025 enkelt..svært enkelt 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden obygda skrev (1 time siden): F.eks mener jeg at vi ikke trenger noen kulturminister eller noe kultur på statsbudsjettet overhodet. Vil ikke savnet det overhodet om kultursektoren fikk 0 offentlige kroner. Okay. Jeg er heller ikke så glad i kultur hvis man snakker om ting som operaen, teateret o.l. Men idrettsklubber , fritidsklubber og andre sosiale aktiviteter faller også inn under kultur. Aktiviteter som er viktige for folkehelsa, ikke minst for barn og ungdom, spesielt de som kommer fra fattige familier som ellers ikke ville hatt et sted å gå. Helt ærlig, ville du kuttet ut støtte til slike aktiviteter og heller latt ungdom reke rundt på gata, havne i kriminelle miljøer fordi de ikke har noe å ta seg til? Og hva ville det gjort med den mentale helsa? Har vi ikke allerede nok psykisk uhelse blant folk, og da spesielt en økning blant de yngste? Jeg gidder ikke gå inn på hver enkelt post du ellers tenker på man kan kutte. Men det som er greia er som nevnt lenger opp at folk er forskjellige og hvor du vil kutte er det kanskje noen andre som vil øke. Kanskje de tingene du syns er viktige er det andre som vil redusere pengebruken på? Det jeg er enig med deg i er at ja, det sløses med skattepenger. Stortinget burde være mye mer forsiktig med hva dem bruker penger på. Men hva som er sløsing, og hva som ikke er det vil det være uenighet om, ettersom hva som er viktig for deg kanskje er totalt uinteressant for meg og vice versa... Når alt kommer til alt så handler det om å bruke de pengene man får tildelt effektivt. Det nytter svært lite å bare pøse penger inn på diverse områder (som f.eks eldreomsorg som du har nevnt) hvis man ikke nyttiggjør seg pengene. Et eksempel her kan være at man øker grunnbemanningen fremfor å leie inn dyre vikarer, slik at man får færre sykemeldinger pga utslitte medarbeidere. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Jarmo skrev (35 minutter siden): Det har flere fått under dagens regjering nå.. https://www.forskning.no/finans-okonomi/forbruksforskere-na-sliter-nesten-tre-ganger-sa-mange-nordmenn-okonomisk/2215585 https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/gjerrig-regjering-mot-dem-som-sliter/o/5-95-1818573 Osv.. Har ikke folk selv ansvar for sin egen økonomi? Sånn helt uavhengig av hvem som sitter i regjering, hvorfor kan ikke folk ta litt mer ansvar for eget liv fremfor å skylde på de som sitter i regjering... ? Vi har (som folk) blitt en gjeng med bortskjemte sytere 🫣 alltid en forventning om at "storebror" som må ordne opp for oss når vi driter oss ut. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden obygda skrev (32 minutter siden): Tipper høyresiden vinner valget i 2025 enkelt..svært enkelt Tipper høyresiden er under sperregrensen i 2030 på grunn av rasering av Norge med Lysthaug og knarkeren i spissen 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden leticia skrev (4 minutter siden): Det jeg er enig med deg i er at ja, det sløses med skattepenger. Stortinget burde være mye mer forsiktig med hva dem bruker penger på. Ikke bare Stortinget men også Fylkeskommuner og kommuner. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden leticia skrev (11 minutter siden): Vi har (som folk) blitt en gjeng med bortskjemte sytere 🫣 alltid en forventning om at "storebror" som må ordne opp for oss når vi driter oss ut. Joda, kjøper den der og. Men si det offentlig i SOME så får du tyn. FRP politikk.. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jarmo skrev (9 minutter siden): Ikke bare Stortinget men også Fylkeskommuner og kommuner. Ja særlig noen kommuner har lite styring... 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jarmo skrev (Akkurat nå): Joda, kjøper den der og. Men si det offentlig i SOME så får du tyn. FRP politikk.. Ja vi får se hvor mye tyn jeg får nå da 😄 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) leticia skrev (2 minutter siden): Ja vi får se hvor mye tyn jeg får nå da 😄 Mer sivilisert folk her da. Som alltid.. Edit: Nå tenkte jeg på FB osv.. Endret 12 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
rabler Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 58 minutes ago, obygda said: Ikke for meg i alle fall. Min største glede livet er god helse for min familie og meg samt fritid jeg kan bruke ute i naturen.. Det er enkle gratis gleder og jeg og min familie er fornøyd med det. Jeg meg og mine og resten kan dra til helvete. Typisk FRP-prioriteringer ja… 🤮 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden leticia skrev (14 minutter siden): Okay. Jeg er heller ikke så glad i kultur hvis man snakker om ting som operaen, teateret o.l. Men idrettsklubber , fritidsklubber og andre sosiale aktiviteter faller også inn under kultur. Aktiviteter som er viktige for folkehelsa, ikke minst for barn og ungdom, spesielt de som kommer fra fattige familier som ellers ikke ville hatt et sted å gå. Helt ærlig, ville du kuttet ut støtte til slike aktiviteter og heller latt ungdom reke rundt på gata, havne i kriminelle miljøer fordi de ikke har noe å ta seg til? Og hva ville det gjort med den mentale helsa? Har vi ikke allerede nok psykisk uhelse blant folk, og da spesielt en økning blant de yngste? Jeg gidder ikke gå inn på hver enkelt post du ellers tenker på man kan kutte. Men det som er greia er som nevnt lenger opp at folk er forskjellige og hvor du vil kutte er det kanskje noen andre som vil øke. Kanskje de tingene du syns er viktige er det andre som vil redusere pengebruken på? Det jeg er enig med deg i er at ja, det sløses med skattepenger. Stortinget burde være mye mer forsiktig med hva dem bruker penger på. Men hva som er sløsing, og hva som ikke er det vil det være uenighet om, ettersom hva som er viktig for deg kanskje er totalt uinteressant for meg og vice versa... Når alt kommer til alt så handler det om å bruke de pengene man får tildelt effektivt. Det nytter svært lite å bare pøse penger inn på diverse områder (som f.eks eldreomsorg som du har nevnt) hvis man ikke nyttiggjør seg pengene. Et eksempel her kan være at man øker grunnbemanningen fremfor å leie inn dyre vikarer, slik at man får færre sykemeldinger pga utslitte medarbeidere. Jeg er ikke helt blåst - så ser verdien av noen tiltak som f.eks idrettsklubber og fritidsaktiviteter. Men dette bør vel ligge under helsedepartementet - ikke kultur. I alle fall ser jeg det på den måten. Samtidig så vet jeg jo at det brennes bort penger på bare tull i idrettsklubber også. F.eks endte min idrettskarriere med å kaste x antall sorte plastsekker med tinn og glass premier ++. Etterhvert som jeg ble eldre ble det gitt mer fornuftige premier som kunne brukes til noe, men selv barnet mitt fikk jo noen idiotiske tinn pokaler og noe å henge rundt halsen som selvfølgelig gikk i søpla - så dette var jo enkle eksempler på midler som burde vært brukt mer fornuftig - et papir diplom burde rekke lenge. Dette er jo latterlige enkle små ting - men man må jo kunne stille krav dersom en klubb får offentlige midler. Men jeg ser verdien av å holde barn og unge med sunne aktiviteter. Men der stopper vel også min støtte til kulturen. Har f.eks selv aldri vært på teater,opera eller konsert - og har aldri savnet det heller - og skulle jeg gått på noe slikt så burde jeg dekke det selv er nå min holdning. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden rabler skrev (6 minutter siden): Jeg meg og mine og resten kan dra til helvete. Typisk FRP-prioriteringer ja… 🤮 Synes du det er helt ok at jeg og min familie dekker aktiviteter for din famile? Lenke til kommentar
leticia Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Jarmo skrev (12 minutter siden): Mer sivilisert folk her da. Som alltid.. Edit: Nå tenkte jeg på FB osv.. Det er vel både og syns jeg. Men bedre enn facebook o.l ja. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) Smule8o skrev (3 timer siden): Jeg er heller på ingen måte overbevist om at mange av Frps vage løfter kan innfris. Og de har ikke all verdens track record å vise til. Et sted må man jo begynne, og de har sagt at det er sånt som ikke vil skje over natten, men over tid. Men med Frp/H vil det bli lettere for virksomheter å drive her i landet. Det blir penger av det også, så jeg er ikke så veldig skeptisk. Sånn som det er nå, med at så mange kvalifiserte folk drar ut av landet, er hvertfall ikke bra. Har mistet helt troen på sosialistene. Inkludert Ap. Endret 12 timer siden av Delvis 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå