Jarmo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): At de ga skatteletter for de rike er enkelt å vise da skattekalkulator går tilbake til 2018 på skatteetaten sine sider. Så kan en se på medianen, her var den tilnærme lik og litt økning i perioden tilgjengelig. Så har den gått drastisk ned, så om de vill tilbake til der de var må de øke skatten til de "fattige" og redusere for de rike. Tall fra SSB viser at de ti prosent med høyest (brutto)inntekt i Norge betaler nesten 40 prosent av landets samlede personskatt. Dette er på samme nivå som som under den rødgrønne regjeringen (38,6 prosent i 2019 mot 38,5 % i 2013). Det betyr at de ti prosent med høyest inntekt betaler mer skatt enn de 70 prosent som tjener minst. ps. google din venn.. 1 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jarmo skrev (19 minutter siden): Tall fra SSB viser at de ti prosent med høyest (brutto)inntekt i Norge betaler nesten 40 prosent av landets samlede personskatt. Dette er på samme nivå som som under den rødgrønne regjeringen (38,6 prosent i 2019 mot 38,5 % i 2013). Det betyr at de ti prosent med høyest inntekt betaler mer skatt enn de 70 prosent som tjener minst. ps. google din venn.. Men likevell unngår du kilden min(skatteetaten sin skattekalkulator som beviser min påstand) og viser til urelevante artikler. Jo, INNTEKTSSKATTEN gikk ned for rike(si 10 mill?) mellom 2018-2021 og omvendt fra 2021 til 2024. Så igjen for de "normale" eller fattige så var den flat/gikk noe opp i 2018-2021 mens den har gått DRASTISK ned 2021 - 2024. At det skal være så vanskelig å få så enkle ting inn i skallen som en kan plotte inn selv er for meg utrolig. Men du er jo "skatteekspert" som har jobbet med det hele livet.... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Men du er jo "skatteekspert" som har jobbet med det hele livet.... Pissprat, det har jeg aldri sagt. Om jeg hjelper noen med skatteberegninger er allmennkunnskap for de aller fleste i dag. Skatteetaten leverer alt info til SSB som siste instans for verifisering av fakta. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Jarmo skrev (5 minutter siden): Pissprat, det har jeg aldri sagt. Om jeg hjelper noen med skatteberegninger er allmennkunnskap for de aller fleste i dag. Skatteetaten leverer alt info til SSB som siste instans for verifisering av fakta. Enten har du forklart dårlig ellers husker jeg feil, tipper begge aktuelle. Du nevnte iallefall noe med skatt og hele livet. Igjen antyder du at skattekalkulator er feil. SSB sine tall omfatter langt mer enn innteksskatt... Igjen, det er bare til å dra inn på kalkulatoren å plotte inn. Men siden du er så treg og aldri gjør det får jeg gjøre jobben for deg nok engang. Person med 500k i inntekt. Fra 2018 til 2021 fikk personen en reduksjon i skatt på 3719 kroner. Og majoriteten kom i 2019 ellers var det ganske jevnt. Fra 2021 til 2024 har samme person fått 10518 i reduksjon. Slenger vi på neste år er vi nok nærme 12k eller 1000 pr måned. Eller egentlig mer da en skatter 10.5 måneder. De fleste iallefall Person med 10 mill: 2018 til 2021: 29496 i redusert skatt. 2021 til 2024 76086 i ØKT skatt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (1 time siden): Enten har du forklart dårlig ellers husker jeg feil, tipper begge aktuelle. Du nevnte iallefall noe med skatt og hele livet. Igjen antyder du at skattekalkulator er feil. SSB sine tall omfatter langt mer enn innteksskatt... Igjen, det er bare til å dra inn på kalkulatoren å plotte inn. Men siden du er så treg og aldri gjør det får jeg gjøre jobben for deg nok engang. Person med 500k i inntekt. Fra 2018 til 2021 fikk personen en reduksjon i skatt på 3719 kroner. Og majoriteten kom i 2019 ellers var det ganske jevnt. Fra 2021 til 2024 har samme person fått 10518 i reduksjon. Slenger vi på neste år er vi nok nærme 12k eller 1000 pr måned. Eller egentlig mer da en skatter 10.5 måneder. De fleste iallefall Person med 10 mill: 2018 til 2021: 29496 i redusert skatt. 2021 til 2024 76086 i ØKT skatt. Nettotallene for folk flest: https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger/artikler/nedgang-i-husholdningenes-realinntekt https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/nasjonalregnskap/statistikk/nasjonalregnskap-inntekts-og-kapitalregnskapet/artikler/lavere-kjopekraft-i-2023 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Jarmo skrev (6 minutter siden): Nettotallene for folk flest: https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger/artikler/nedgang-i-husholdningenes-realinntekt https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/nasjonalregnskap/statistikk/nasjonalregnskap-inntekts-og-kapitalregnskapet/artikler/lavere-kjopekraft-i-2023 Igjen blander du inn andre ting og ser vekk i fra det jeg prøver å diskutere, altså inntekt og skatt på inntekt. Ja, vi har hatt en enorm inflasjon som har gjort at reduksjonene nåværende regjering har blitt spist opp. Og inflasjonen stammer fra penegebruken til regjeringen før, med mer. Tallene blir helt feil. Om blått hadde fortsatt og blitt utsatt for samme inflasjon som nåværende regjering hadde vi mest sannsynlig(basert på historien) hatt det verre da de hadde prioritert rike slik at en hadde betalt mer skatt som "normal" og hatt like høye utgifter. Det er ganske enkel matematikk, men det går ikke inn. Man ser også at befolkningen forventer lavere skatter fremover da årets "oppgjør" ble latterliggjort. Bare vent til de blå kommer til makten og folk realiserer at det er enda verre. Da blir det baluba da. Så om de blå kommer til makten neste gang tviler jeg sterkt på at de klarer en periode til da folk kommer til å bli drit skuffa. Og med folk tenker jeg da på de med medianlønn og ned. Dette er såklart bare spekuleringer og teorier, men det er iallefall hva jeg ser for meg fremover med blå regjerng. EDIT: Og bare så det er sagt nok en gang kommer jeg bare til å få goder om de blå kommer til makten da jeg har relativt god lønn vs medianen samt en del opptjent kapital via aksjer som jeg da må betale mindre skatt på osv. Men, jeg synes "vi" allerede har det skamgodt og mener de som har det værre bør prioriteres i slike "vanskelige" tider som vi er inne i. Endret 2 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (8 minutter siden): Igjen blander du inn andre ting og ser vekk i fra det jeg prøver å diskutere, altså inntekt og skatt på inntekt. Det er netto i lommeboka som teller for folk, ikke tallene dine. Fakta. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Jarmo skrev (5 minutter siden): Det er netto i lommeboka som teller for folk, ikke tallene dine. Fakta. Håpløst, poenget er at det hadde vært verre med blå regjering nå. På grunn av mer skatt for "vanlige" folk men samme og kanskje høyere priser siden de sannsynligvis hadde fortsatt den ekstreme pengebruken. Det samme vill skje når de nå sannsynligvis kommer til makten. De "vanlige" forventer sterk reduksjon i skatt, men det vill de ikke få. Faktisk så hadde de blå kun ett år der de gidde vanlige folk mer i skattelette enn det som er planlagt for 2025 som folk har tatt som ett latterlig oppgjør... Ja tiden vill vise, men jeg er ganske sikker på at jeg får rett å dette området og at de blå får ett helt latterlig valg i 2030 eller hva det nå blir. Endret 2 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå