leticia Skrevet tirsdag kl 17:16 Del Skrevet tirsdag kl 17:16 DJViking skrev (5 timer siden): Det er ikke bra at regjeringen skal få fra bedriftene så mye at de ikke klarer å betale skatten og må selge midlene sine for å kunne betale den. Jeg forstår hvorfor mange nå flytter til Sveits med sin formue. Skulle også gjerne sett mindre skatt på gevinsten fra Aksjesparekonto og Individuell Pensjonsparekonto. Men senere regjeringen kan sette den opp igjen når det er min tur å gå i pensjonistens rekker om 20 år. Enig. Vi får et samfunn hvor rikingene flytter til Sveits og uføre / pensjonister reiser til Spania. Jeg syns også som deg at utbyttegevinst fra aksjefondene ligger altfor høyt. Men som du sier, ting kan endre seg til man skal gå av med pensjon. Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 19:46 Del Skrevet tirsdag kl 19:46 2 hours ago, leticia said: Enig. Vi får et samfunn hvor rikingene flytter til Sveits og uføre / pensjonister reiser til Spania. Jeg syns også som deg at utbyttegevinst fra aksjefondene ligger altfor høyt. Men som du sier, ting kan endre seg til man skal gå av med pensjon. Hvorfor skal ikke inntekt fra aksjer skattes som vanlig inntekt? Ingen flytter til Sveits på grunn av formueskatten. De flytter til Sveits for å kunne ta ut ubegrenset skattefritt utbytte. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet tirsdag kl 20:17 Del Skrevet tirsdag kl 20:17 (endret) Må vel være greit at syke folk eller folk som har jobbet hele livet reiser til et varmere land hvor pengene strekker lenger og helsa krangler mindre? Endret tirsdag kl 20:17 av Theo343 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet tirsdag kl 20:29 Del Skrevet tirsdag kl 20:29 9 hours ago, DJViking said: Det er ikke bra at regjeringen skal få fra bedriftene så mye at de ikke klarer å betale skatten og må selge midlene sine for å kunne betale den. Jeg forstår hvorfor mange nå flytter til Sveits med sin formue. Det gjør de heller ikke. Det der er et høyst oppkonstruert ikke-problem. Ingen flytter til Sveits på grunn av formueskatt. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 00:34 Del Skrevet onsdag kl 00:34 rabler skrev (4 timer siden): Hvorfor skal ikke inntekt fra aksjer skattes som vanlig inntekt? Ingen flytter til Sveits på grunn av formueskatten. De flytter til Sveits for å kunne ta ut ubegrenset skattefritt utbytte. Vel, jeg syns det er noe kynisk med det hele at de pengene man velger å investere etter at man har betalt inntektsskatten sin, hvis investeringen man gjør går bra så skal man betale skatt av dette også. Det samme gjelder forsåvidt med mva og andre avgifter, man betaler skatt oppå skatten. Så de som sier at de flytter til Sveits pga formuesskatten lyver da? Eller tilslører den egentlige årsaken? (jeg sier ikke at du tar feil når det gjelder at de reiser pga at de etterhvert kan ta ut skattefritt utbytte, jeg bare syns det blir feil å skylde på formuesskatten hvis dette ikke er årsaken). Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 00:37 Del Skrevet onsdag kl 00:37 Theo343 skrev (4 timer siden): Må vel være greit at syke folk eller folk som har jobbet hele livet reiser til et varmere land hvor pengene strekker lenger og helsa krangler mindre? Kanskje min kommentar du tenkte på (uten at du siterte meg). Ja, jeg syns det er helt innenfor at uføre og pensjonister flytter til et varmere land hvor pengene strekker til og helsa kan holdes bedre i sjakk. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet onsdag kl 02:41 Del Skrevet onsdag kl 02:41 leticia skrev (9 timer siden): Enig. Vi får et samfunn hvor rikingene flytter til Sveits og uføre / pensjonister reiser til Spania. Jeg syns også som deg at utbyttegevinst fra aksjefondene ligger altfor høyt. Men som du sier, ting kan endre seg til man skal gå av med pensjon. Med tanke på den stadig svakere kronekursen og dårligere pensjonsordninger så blir neppe "problemet" ved at pensjonistene flytter til Spania noe større. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 10:55 Del Skrevet onsdag kl 10:55 freedomseeker skrev (8 timer siden): Med tanke på den stadig svakere kronekursen og dårligere pensjonsordninger så blir neppe "problemet" ved at pensjonistene flytter til Spania noe større. Det er viktig å spare utenom. Begynner man å sette 500 kr i fond i måneden som 20 åring så er dette sannsynligvis et sted mellom 1 og 2 millioner når man går av med pensjon, så det er ikke så mye som skal til for å gjøre pensjonstilværelsen enklere. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 11:25 Del Skrevet onsdag kl 11:25 (endret) leticia skrev (10 timer siden): Ingen flytter til Sveits på grunn av formueskatten. De flytter til Sveits for å kunne ta ut ubegrenset skattefritt utbytte. Utbytter fra Norge til Sveits gir null kildeskatt til selskaper, men 15 prosent til personer. Aksjegevinster skattlegges i Sveits med unntak av latent gevinst opptjent i Norge. Formuesskatt og «stamp tax» betales til Sveits. Eiendomsskatten for hytta må selvfølgelig betales i Norge. Utenlandske aksjonærer (endelige utbyttemottakere) er i utgangspunktet skattepliktige til Norge for utbytter de mottar fra norske aksjeselskaper. Hvis det norske utdelende selskapet ikke kjenner til den utenlandske aksjonærens identitet og skattemessige status, skal selskapet trekke 25 prosent kildeskatt på aksjeutbytte. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/rutiner-regnskap-og-kassasystem/lonn-lan-og-utbytte/utbytte-fra-norske-selskaper-til-utenlandske-aksjonarer----krav-til-dokumentasjon-for-trekk-av-kildeskatt-med-redusert-sats/ Endret onsdag kl 11:30 av Jarmo Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet onsdag kl 11:31 Del Skrevet onsdag kl 11:31 leticia skrev (18 timer siden): Enig. Vi får et samfunn hvor rikingene flytter til Sveits og uføre / pensjonister reiser til Spania. Jeg syns også som deg at utbyttegevinst fra aksjefondene ligger altfor høyt. Men som du sier, ting kan endre seg til man skal gå av med pensjon. Hva mener du med det? Utbytte er bare én måte for eierne å forvalte sin eiendom på. Tror du ikke på privat eiendomsrett. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 11:34 Del Skrevet onsdag kl 11:34 Jarmo skrev (7 minutter siden): Utbytter fra Norge til Sveits gir null kildeskatt til selskaper, men 15 prosent til personer. Aksjegevinster skattlegges i Sveits med unntak av latent gevinst opptjent i Norge. Formuesskatt og «stamp tax» betales til Sveits. Eiendomsskatten for hytta må selvfølgelig betales i Norge. Utenlandske aksjonærer (endelige utbyttemottakere) er i utgangspunktet skattepliktige til Norge for utbytter de mottar fra norske aksjeselskaper. Hvis det norske utdelende selskapet ikke kjenner til den utenlandske aksjonærens identitet og skattemessige status, skal selskapet trekke 25 prosent kildeskatt på aksjeutbytte. https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/rutiner-regnskap-og-kassasystem/lonn-lan-og-utbytte/utbytte-fra-norske-selskaper-til-utenlandske-aksjonarer----krav-til-dokumentasjon-for-trekk-av-kildeskatt-med-redusert-sats/ Hvorfor får du det til å virke som om det er jeg som skrev kommentaren over? Dette var @rabler sitt sitat. Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 11:37 Del Skrevet onsdag kl 11:37 Orion666 skrev (3 minutter siden): Hva mener du med det? Utbytte er bare én måte for eierne å forvalte sin eiendom på. Tror du ikke på privat eiendomsrett. Sorry, jeg mente selvfølgelig å skrive at jeg syns at skattesatsen på utbyttegevinsten ligger altfor høyt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 11:37 Del Skrevet onsdag kl 11:37 (endret) leticia skrev (2 minutter siden): Hvorfor får du det til å virke som om det er jeg som skrev kommentaren over? Dette var @rabler sitt sitat. Kopierte teksten fra hens post. Men ser den var sammen med din post. Endret onsdag kl 11:38 av Jarmo Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 11:38 Del Skrevet onsdag kl 11:38 Jarmo skrev (1 minutt siden): Kopierte teksten fra hens post. Men ser den var sammen med din post. Ok, takk for oppklaring 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet i går, 21:08 Del Skrevet i går, 21:08 (endret) On 13.11.2024 at 1:34 AM, leticia said: Så de som sier at de flytter til Sveits pga formuesskatten lyver da? Eller tilslører den egentlige årsaken? (jeg sier ikke at du tar feil når det gjelder at de reiser pga at de etterhvert kan ta ut skattefritt utbytte, jeg bare syns det blir feil å skylde på formuesskatten hvis dette ikke er årsaken). Ja. Om du følger litt med så er de aller fleste som flytter til Sveits smarte nok til ikke å kommentere hvorfor de flytter. De bryr seg ikke om å rette på folk som påstår at de flytter pga formueskatten, men de har selv aldri hevdet dette. I følge skatterådgivere gir det minimal gevinst å flytte til Sveits. Den egentlige grunnen er som sagt skattefritt utbytte. De flyttet nå siden de er redd for at regjeringen skal klare å rett opp i dette hullet, og oppnår i samme slengen at egen grådighet kan brukes politisk. https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2022/februar/er-det-greit-at-fem-ar-utenlands-gir-skattefrihet-for-alltid/ Edit: Jeg spår at de kommer tilbake til Norge etter et par år med Høyreregjering. Kanskje etter at regjeringen har satt ned formueskatten med en eller to promille. 🙄 Og igjen kommer folk til å forklare det med formueskatten. 🤮 Endret i går, 21:13 av rabler 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 21:44 Del Skrevet i går, 21:44 rabler skrev (34 minutter siden): så er de aller fleste som flytter til Sveits smarte nok til ikke å kommentere hvorfor de flytter. https://www.dn.no/marked/dn-investor/sveits/milliardar-jens-rugseth-flytter-til-sveits/2-1-1362892 https://www.dn.no/jus/skatt/skatteparadiser/formuesskatt/milliardar-kjetil-holta-flyttet-utenlands-pa-grunn-av-formuesskatten-en-liten-andel-mangemillionarer-gjor-det-samme/2-1-1050149 https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/12/16/7969831/fredrik-haga-flytter-til-sveits https://www.nrk.no/norge/halvparten-av-norges-400-storste-formuer-styres-fra-utlandet-1.17049970 Osv.. 2 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet i går, 22:00 Del Skrevet i går, 22:00 15 minutes ago, Jarmo said: https://www.dn.no/marked/dn-investor/sveits/milliardar-jens-rugseth-flytter-til-sveits/2-1-1362892 https://www.dn.no/jus/skatt/skatteparadiser/formuesskatt/milliardar-kjetil-holta-flyttet-utenlands-pa-grunn-av-formuesskatten-en-liten-andel-mangemillionarer-gjor-det-samme/2-1-1050149 https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/12/16/7969831/fredrik-haga-flytter-til-sveits https://www.nrk.no/norge/halvparten-av-norges-400-storste-formuer-styres-fra-utlandet-1.17049970 Osv.. Du vet hva "de fleste" betyr sant? Men jeg har sett en endring siden de to idiotene satt å NRK og løy så det rant av dem. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 22:06 Del Skrevet i går, 22:06 (endret) rabler skrev (29 minutter siden): Du vet hva "de fleste" betyr sant? Men jeg har sett en endring siden de to idiotene satt å NRK og løy så det rant av dem. Og du vet hva osv betyder? Jeg kan hente frem ørten andre artikler om formueskatt fra forskjellige medier, i tillegg. https://www.nrk.no/norge/amerikansk-professor-mener-formuesskatten-er-en-vekstbrems-1.17125607 Men OT i tråden, back to tha basic.. Endret i går, 22:31 av Jarmo 2 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden rabler skrev (2 timer siden): Ja. Om du følger litt med så er de aller fleste som flytter til Sveits smarte nok til ikke å kommentere hvorfor de flytter. De bryr seg ikke om å rette på folk som påstår at de flytter pga formueskatten, men de har selv aldri hevdet dette. I følge skatterådgivere gir det minimal gevinst å flytte til Sveits. Den egentlige grunnen er som sagt skattefritt utbytte. De flyttet nå siden de er redd for at regjeringen skal klare å rett opp i dette hullet, og oppnår i samme slengen at egen grådighet kan brukes politisk. https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2022/februar/er-det-greit-at-fem-ar-utenlands-gir-skattefrihet-for-alltid/ Edit: Jeg spår at de kommer tilbake til Norge etter et par år med Høyreregjering. Kanskje etter at regjeringen har satt ned formueskatten med en eller to promille. 🙄 Og igjen kommer folk til å forklare det med formueskatten. 🤮 Jeg ser hva du skriver, men som @Jarmo over meg her har vist deg så er det nok av eksempler på at folk forklarer det med eiendomsskatten. Jeg leste også en artikkel tidligere hvor en av dem sa at Sveits er et fint land å bo i, det er sentralt i Europa, med fin natur. Jeg skjønner godt den som sa dette. Vi er ganske så isolerte her oppi nord. Jeg tror selvsagt ikke noe på at det er den fine naturen som er hovedgrunnen til at denne milliardæren valgte å flytte. Jeg vil bare få frem at det kan være sammensatte årsaker til at man velger å dra. At man kan få skattefritt utbytte etter 5 år kan være et av dem, som du viser i artikkelen du har lagt ved. Men det er nok enda mer presserende hvis man blir nødt til å selge virksomheten sin for å få råd til å betale eiendomsskatt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå