Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

leticia skrev (7 timer siden):

Men å fremsnakke en menneskefiendtlig religion til fordel for en annen menneskefiendtlig religion ser jeg ikke på som en god løsning. 

Jeg er ateist selv, jeg synes bare at dere overdriver og at kritikken deres mot kristendom her i vesten er mye utdatert. Men om man er født i en av disse kristne sektene på sørlandet eller noe og var utilpass der så føles det selvsagt annerledes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (20 minutter siden):

Alt dette er lov i kristne, vestlige land. Et lite unntak for abort i USA der gærningen styrer for tiden. Problemet er vel mer at han er en russisk agent som spiller på splittelse heller enn at han er så veldig religiøs, dog.

Er du født i et muslimsk land derimot så er ikke noe av dette tillatt stort sett. Du risikerer i det minste langt større konsekvenser.

Mhm - som i Polen? 

Abortrettigheter i Polen | Human-Etisk Forbund

I flere land i Europa begrenses nå kvinners abortrettigheter.

Konservative, religiøse nettverk og populistiske politikere samarbeider om å begrense kvinners rettigheter.

Abort var lovlig i Polen under kommunistperioden etter andre verdenskrig.

Prawo i Sprawiedliwość (PiS) er Polens største politiske parti, og heter på norsk Lov- og rettferdighetspartiet. PiS er et nasjonal-konservativt, kristent og høyrepopulistisk parti.

Partiet bruker religion som begrunnelse for å snevre inn rettighetene til kvinner, livssynsminoriteter og LHBT-personer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (27 minutter siden):

Jeg er ateist selv, jeg synes bare at dere overdriver og at kritikken deres mot kristendom her i vesten er mye utdatert. Men om man er født i en av disse kristne sektene på sørlandet eller noe og var utilpass der så føles det selvsagt annerledes.

Det er en ting om hva som er tillatt og hva som skjer. Når stater forsøkte å bannlyse alkohol, hva skjedde? Hjemmebrent ble vel populært. Abort skjer i alle samfunn, noen åpenlyst og noen i det skjulte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Jeg mener da at det er kristendommen selv som er utdatert, og passer ikke inn i et fritt likestilt samfunn. Jeg er ikke født i en av sektene. Men hele samfunnsstrukturen på sørlandet blir påvirket av pietismen som er innad i sektene. 

Hindrer likestilling på Sørlandet

Dårlig likestilling mellom kvinner og menn kan føre til at barna faller ut av skolen, blir kriminelle eller uføretrygdet. Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen fra forskere som har studert Agder-fylkene.

–Dårlig likestilling påvirker barna – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (3 minutter siden):

Det er en ting om hva som er tillatt og hva som skjer. Når stater forsøkte å bannlyse alkohol, hva skjedde? Hjemmebrent ble vel populært. Abort skjer i alle samfunn, noen åpenlyst og noen i det skjulte.

Og det er de skjulte, som foregår utenfor sykehus / uten helsehjelp som er de farlige abortene. 

Verdens Helseorganisasjon (WHO) estimerer at nesten halvparten alle alle aborter i verden er utrygge. Det tilsvarer rundt 25 millioner utrygge aborter årlig, og minst syv millioner kvinner får komplikasjoner som følge av dette.

Hvert år dør minst 22.000 kvinner av utrygg abort, ifølge Guttmacher Institute. På grunn av underrapportering regner man med at mørketallet er mye høyere.

Trygg abort - Leger Uten Grenser

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (42 minutter siden):

Mhm - som i Polen? 

Jeg skjønner at du kan finne enkelteksempler som du kan cherrypicke her og der, men i hovedsak har du langt bedre rettigheter i vestlige, kristne land enn du har i f.eks muslimske land. Klarer du i det minste se det? I Iran kan du risikere å bli hengt fra en kran hvis du står frem som homofil eller blir tatt for det.

Tror du kvinner i Afghanistan har noen rettigheter å snakke om kontra kvinner i likestilte, vestlige og kristne land?

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (30 minutter siden):

Jeg mener da at det er kristendommen selv som er utdatert, og passer ikke inn i et fritt likestilt samfunn. Jeg er ikke født i en av sektene. Men hele samfunnsstrukturen på sørlandet blir påvirket av pietismen som er innad i sektene. 

Hindrer likestilling på Sørlandet

Dårlig likestilling mellom kvinner og menn kan føre til at barna faller ut av skolen, blir kriminelle eller uføretrygdet. Det er den oppsiktsvekkende konklusjonen fra forskere som har studert Agder-fylkene.

–Dårlig likestilling påvirker barna – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Jeg har fått med meg at du mener det og overdriver voldsomt hvor ille kristendom er i Norge i 2025. Men jeg får tydeligvis ikke overbevist deg om noe annet, så hva er da poenget med å gjenta og gjenta? Jeg er ikke enig i at kristendom er noe stort problem her i en moderne utgave.

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (38 minutter siden):

Til info: Norge er et av verdens mest likestilte land. At folk ansatt i staten i din 11 år gamle link (!) har som jobb å fremsnakke offentlige institusjoner er ingen overraskelse. Men det går nok veldig fint  uansett.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner at du kan finne enkelteksempler som du kan cherrypicke her og der, men i hovedsak har du langt bedre rettigheter i vestlige, kristne land enn du har i f.eks muslimske land. Klarer du i det minste se det? I Iran kan du risikere å bli hengt fra en kran hvis du står frem som homofil eller blir tatt for det.

Tror du kvinner i Afghanistan har noen rettigheter å snakke om kontra kvinner i likestilte, vestlige og kristne land?

Det er ingen uenighet mellom deg og meg om at islam er verre enn kristendom. Poenget mitt er at all religion er ille, og at heller ikke kristendom er fritatt fra å være fiendtlig mot enkelte grupper i samfunnet, som kvinner og homofile. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Det er ingen uenighet mellom deg og meg om at islam er verre enn kristendom. Poenget mitt er at all religion er ille, og at heller ikke kristendom er fritatt fra å være fiendtlig mot enkelte grupper i samfunnet, som kvinner og homofile. 

Så hvor mange ganger skal du gjenta at du mener dette? Jeg er ikke enig i at kristendom er noe stort problem i vesten i moderne utgaver. Og at du må dra frem 11 år gamle linker for å lage en eller annen syltynn link som liksom skal sette kristendom i Norge i et negativt lys forsterker vel bare det jeg allerede tenker her... 

Som Sam Harris sa det så fint, det er stor forskjell på religionene:

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Jeg har fått med meg at du mener det og overdriver voldsomt hvor ille kristendom er i Norge i 2025. Men jeg får tydeligvis ikke overbevist deg om noe annet, så hva er da poenget med å gjenta og gjenta? Jeg er ikke enig i at kristendom er noe stort problem her i en moderne utgave.

Ja, hva er poenget ditt med å dra inn islam i enhver diskusjon om kristendom for å "frikjenne kristendommen". Kanskje det er du som overdriver voldsomt hvor bra kristne samfunn / land er i 2025? Årsaken til at vi har det greit i Norge er at kristendommen ( i hovedsak) ikke har innflytelse på hvordan vi lever livene våre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (10 minutter siden):

Ja, hva er poenget ditt med å dra inn islam i enhver diskusjon om kristendom for å "frikjenne kristendommen". Kanskje det er du som overdriver voldsomt hvor bra kristne samfunn / land er i 2025? Årsaken til at vi har det greit i Norge er at kristendommen ( i hovedsak) ikke har innflytelse på hvordan vi lever livene våre. 

Har ikke overdrevet noe som helst, jeg er bare uenig i at kristendom i moderne utgaver er så voldsomt ille. At noen mennesker på sørlandet ønsker å leve i en eller annen kristen sekt er forøvrig strengt tatt innenfor loven også. Hvis de selv ønsker å leve bokstavtro etter utdaterte tekster så kan man ikke nekte de det, men det er ikke nødvendigvis dette som er representabelt for kristendom i Norge.

Islam er en naturlig ting å sammenligne med, spesielt i en tråd som handler om FrP/muslimsk innvandring i utgangspunktet.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

hvor mange ganger skal du gjenta at du mener dette? Jeg er ikke enig i at kristendom er noe stort problem i vesten i moderne utgaver. Og at du må dra frem 11 år gamle linker for å lage en eller annen syltynn link som liksom skal sette kristendom i Norge i et negativt lys forsterker vel bare det jeg allerede tenker her... 

Pussig at denne kommentaren kommer fra noen som jevnlig nærmest kopierer eget utsagn om kristne vestlige samfunn  utallige ganger. Jeg trenger ikke å sette kristendom i noe dårlig lys. Det greier kristendommen fint på egenhånd. Er bare å ta en titt i bibelen det. 

aah - problemet ditt var at det var for gammel link. Vel, her er en fra i fjor. Agders mødre svekker fedrenes mulighet til full fedrekvote - Universitetet i Agder - det er et veldig kjent problem at Agder ligger tilbake når det gjelder likestilling, det er ikke noe som har endret seg på de 10 årene at Agder fremdeles gjør... 

Nye likestillingsfunn i Agder - Universitetet i Agder (2024)

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Pussig at denne kommentaren kommer fra noen som jevnlig nærmest kopierer eget utsagn om kristne vestlige samfunn  utallige ganger. Jeg trenger ikke å sette kristendom i noe dårlig lys. Det greier kristendommen fint på egenhånd. Er bare å ta en titt i bibelen det. 

aah - problemet ditt var at det var for gammel link. Vel, her er en fra i fjor. Agders mødre svekker fedrenes mulighet til full fedrekvote - Universitetet i Agder - det er et veldig kjent problem at Agder ligger tilbake når det gjelder likestilling, det er ikke noe som har endret seg på de 10 årene at Agder fremdeles gjør... 

Nye likestillingsfunn i Agder - Universitetet i Agder (2024)

Sikkert interessant det at Rasha Abdallah har skrevet en kronikk med fokus på at litt færre fedre i Agder tar ut foreldrepermisjon enn i resten av landet. Du verden.

Kristendom er ikke nevnt i kronikken..

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Sikkert interessant det at Rasha Abdallah har skrevet en kronikk med fokus på at litt færre fedre i Agder tar ut foreldrepermisjon enn i resten av landet. Du verden.

Kristendom er ikke nevnt i kronikken..

Jeg vet at kristendom ikke er nevnt. Det er underforstått at årsaken til at Agder ligger så langt tilbake på likestilling i forhold til resten av landet at dette har sin årsak i holdninger om  kjønnsroller pga kristendommen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (19 minutter siden):

Ikke like interessant som at du bevisst valgte å dra frem et navn som kanskje kan bety at personen er muslim, mens du ikke var interessert i å nevne den andre personen som også var forfatter for kronikken. Nina Jentoft. Men Ninas navn passet sikkert ikke inn i agendaen din. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (48 minutter siden):

Så hvor mange ganger skal du gjenta at du mener dette? Jeg er ikke enig i at kristendom er noe stort problem i vesten i moderne utgaver. Og at du må dra frem 11 år gamle linker for å lage en eller annen syltynn link som liksom skal sette kristendom i Norge i et negativt lys forsterker vel bare det jeg allerede tenker her...

Å si at en fugl som ikke kan fly og drite over alt fordi den er vingeklippet er bedre enn en fugl som kan fly og driter over alt er å gi ære til fuglen som er vingeklippet den virkelig ikke har.

Kristendommen vingeklippet ikke seg selv ut av egen makt, den satt stille fordi den var redd.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (37 minutter siden):

Det er underforstått at årsaken til at Agder ligger så langt tilbake på likestilling i forhold til resten av landet at dette har sin årsak i holdninger om  kjønnsroller pga kristendommen. 

Er det underforstått at kristendom er årsaken til mindre mobbing i Agder også?

Elevene i Agder oppgir noe mindre mobbing enn snittet for landet.

Det er forholdsvis mindre mobbing i Agder enn resten av landet, og både elever og lærlinger omtaler kvaliteten som god.

• Liker 3
Lenke til kommentar
On 3/28/2025 at 8:54 PM, Neptun1 said:

Islam er religion, kultur og lovverk (sharia). Altså altomfattende - en ideologi.
Aldri hørt om politisert islam?

Selvsagt er nasjonalsosialisme sammenlignbart med kommunisme, de deler en rekke fellestrekk..
Bl. annet sterk stat, offentlige løsninger, liten grad av personlig og økonomisk frihet, forakt mot jøder mm. Samme med islam og fascisme.
Hitler var ikke veldig politisk uenig med Stalin det var mer en kamp om land og ressurser. Hitler beundret egentlig Stalin.

ideologienes-korrekte-plassering-på-den-politiske-skala (1).webp

Denne grafen var så dum at jeg måtte finne ut hvor den kom fra, såvidt jeg kan se tilhører den enten en side som kaller seg fakta 360 med overskriften det finnes ingen klimakrise, eller liberalistene twitter.

Også er det ikke sånn at hvis folk ikke inngår med tesen din, at du dermed burde annse den som validert.
En mindre selvgod tolkning kunne vært at tesen er såpass dårlig og røper såpass svak innsikt at det synes som tidstyveri å skulle inngå med deg og den.

I min bok er noen som støtter ideologier verre enn nazisme, slik grafen din fremstiller det, fiender av menneskeverd og frihet, og jeg ville advart deg om at dersom du fristes til å plassere en hel politisk akse på et så mørkt sted, er det kanskje du som er blitt radikalisert.

Jeg kunne sikkert forsøkt å forklare mer om forskjellen mellom Stalinisme som styresett og prinsippet rundt arbeidereide produksjonsmidler, men noe forteller meg at du ikke er så interessert i å høre på slikt, det vil vel bare oppleves som verre enn nazismen-apologi.

• Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Alt dette er lov i kristne, vestlige land. Et lite unntak for abort i USA der gærningen styrer for tiden. Problemet er vel mer at han er en russisk agent som spiller på splittelse heller enn at han er så veldig religiøs, dog.

Er du født i et muslimsk land derimot så er ikke noe av dette tillatt stort sett. Du risikerer i det minste langt større konsekvenser.

Hva mener du med at alt dette er lov?

Det er tilbakegang eller press på rettigheter for både kvinner og lbghtq flere steder i vesten og en omfattende høyrepopulitisk dreining, som er forstyrrende. Østerrike, Nederland, Frankrike, Ungarn, Polen og Italia er ikke engang full liste.

USA er for øvrig et prakteksempel på at konservativ kristendom spiller en rolle, hvor religiøse grupper alltid har lobbyert og det er en økning i mennesker som anser seg som religiøst konservative eller evangelister, også uten å gå i kirken. Den konservative bølgen beveger seg mot tro, og ellers er holdningene til eksempelvis anti-lbtqht, anti-abort og kvinner ofte like, bare med ulik begrunnelse. Ingenting av dette ser bedre ut selv om det er flere av denne typen holdninger blant mennesker som definerer seg som muslimer eller det er verre holdninger. Whataboitisme og relativisering er ikke argumenter for kristendom eller at noe holder mål.

En mer human kristendom ble for øvrig presset frem av bla. et skille mellom stat og kirke, økt økonomisk velstand og av kritikk. Det er ikke noen original 'vestlig, pen eller bedre kristendom'. Det trenger ingen videre forklaring.

Religion er ikke en statisk størrelse, men justeres og forandres som alt annet gjennom ulike historiske prosesser.

Endret av Ole-Br
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...