Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, frohmage said:

Det var vel bare en middag. Eller ser du på vanlig norsk julemiddag som vekkelsesmøte også? I såfall feirer du på en annen måte enn jeg er vant til.

https://visjonnorge.com/nor/2024/04/30/frp-topper-preger-hovedstaden-med-pastor-torp-i-mai/

Sånne ting liker jeg dårlig. 

Men politikere skal representere alle i folket, så alle partier løper rundt å tilber de religionene som kan skaffe de stemmer. Det er en uting, og samfunnet vårt ville vært mye bedre mye raskere om vi ble kvitt religion.

Kristendommen dør heldigvis ut av seg selv, og vi har klart å skille kirke og stat (som en av de siste opplyste land i verden). All religions innflytelse må stoppes. FrP er ikke riktig parti for det (vet ikke hvilket som er, de løper rundt etter stemmene alle sammen)

Men først må vi begrense innvandring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, leticia said:

Det kan så være at du ikke snakket om det. Jeg vet ikke hvor mye kjennskap du har til muslimer, bortsett fra det du leser i media. De fleste er fredelige, det er de ekstreme tilfellene man kan lese om. Og slike ekstreme tilfeller passer ikke inn i et vestlig samfunn, der er jeg enig med deg. Men man må ikke skjære alle under en kam. Nordmenn flest er f.eks ikke terrorister pga 22.juli - hendelsen...

Jeg har bodd 25 år på østkanten i Oslo… og bor nå i Norge mest innvandrertette kommune Ullensaker.
Selvfølgelig skjærer jeg ikke alle over en kam.
Jeg snakker ikke om enkeltmennesker her, men grupper av mennesker. Enkeltmennesker er ikke noe problem, og de aller fleste tar lett på Ramadan, hijab og at kvinner ikke skal jobbe.

Men moskeer kommer opp som paddehatter, og der forfektes ikke et bra kvinnesyn, eller syn på homofile etc. 

10 hours ago, leticia said:

Det kan hende du har rett. Likevel så kommer trusselen mot kvinner i f.eks USA fra konservative kristne. Og i Norge så har man ikke engang et politisk parti som har islam som grunnpilar. Frykten er nok større enn trusselen. Men du har rett, det kan endre seg.

Ja, dersom indremisjon, pinsemenigheter og jehovas vitner sitt verdisyn og kirkebygging var på full fremmarsj, så finner du meg på barrikadene mot det også.

Men de krymper jo.

Det er jo bare å lese Abid Rajas bok. Så ser man hva i må sloss mot. Det er ikke noe tvil om at når man pøser på med mennesker med et forvaklet menneskesyn, så påvirker man i feil retning. 

FrP er den sterkeste stemmen vi har for å slutte å ta inn mennesker som ikke bare koster Norge penger, men som gruppe tilfører de ingenting til å bygge Norge, tvert i mot bryter de ned det vi har bygget.
Dersom du har et bedre parti til meg, så er jeg lutter øre.

Boken Klanerna - Den systemhotande brottsligheten skrevet av politimenn i Sverige er en annen som peker på hva vi må få slutt på

https://www.tronsmo.no/produkt/klanerna-den-systemhotande-brottslighete/

På tjue år har Sverige gått fra bunnen til toppen av EUs liste over dødelig vold. På ti år er antallet skytinger i landet tredoblet. Men volden er bare toppen av isfjellet, under overflaten trenger organisert kriminalitet stadig lenger inn i selve samfunnsstrukturen. Dette er historien om hva som skjer bak overskriftene. Boka gir et skremmende bakteppe for utfordringene samfunnet nå står overfor.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ett eneste parti jeg er enig med på mine viktige saker. Og jeg sliter veldig med å vektlegge hva jeg synes er viktigst. Sånn sett peker valg 2025 inn mot at det blir blank stemme i år. Det er trist at det politiske bildet har blitt slik, men sakene har blitt så polariserende at jeg ser ikke annen utvei. Og bare det å delta i denne debatten viser jo at jeg egentlig er svært interessert i politikk og samfunn - og at jeg har sterke meninger og er godt informert og således burde stemme. Men jeg klarer ikke svelge unna ett eneste parti slik situasjonen er.  Tidligere har ikke dette vært et like stort problem da man alltid har funnet saker som helt åpenbart har veid mer enn andre slik at man kan svelge en sur pille - men der er vi ikke i år.

FRP sitt syn på Israel er f.eks helt umulig for meg å akseptere. AP sin økonomiske/skatte politikk og bare synet av Barth Eide gjør meg uvel.  SP sine tollmurer og hestehandler får meg bare til å riste på hodet. Venstre sin EU politikk blir bare helt feil. Høyre sitt EU standpunkt likeså. Rødt og SV har så mange rare ideer at det helt åpenbart ikke er mulig å stemme på dem.  Og det er ikke slik at det bare en enkelt sak er imot hos enkelte partier...det er mange pluss og mange minus på alle - og flere av dem er det helt umulig å gå på akkord med

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (14 timer siden):

Islam er religion, kultur og lovverk (sharia). Altså altomfattende - en ideologi.
Aldri hørt om politisert islam?

Du må legge av hva enn du røyker, og komme deg ut fra hvilke enn nettsted du lar forgifte deg og sinnet ditt, og røre litt gress -- og forsøke å finne ut hvorfor det er så ekstremt få mennesker i verden, som vet noe om verden og hva som har skjedd i den, som deler noen av oppfatningene dine i denne posten.

---

Sharia er arabisk, og har en oversettelse, 'den rette veien'.
Som mange andre arabiske ord, som Jihad, så er en del av misinformasjonen mot islam nettopp det at ordene blir forbundet med handlinger, når ordene helt fint kan oversettes til norsk, og man helt fint kan bruke den norske oversettelsen av ordene.

"jihad, in Islam, a meritorious struggle or effort. The exact meaning of the term jihād depends on context; it has often been erroneously translated in the West as “holy war.” Jihad, particularly in the religious and ethical realm, primarily refers to the human struggle to promote what is right and to prevent what is wrong."

Resten av artikkelen er også viktig å lese for oss vestlige, som generelt har hørt høyrepopulistisk misinformasjon om Islam etter vi gikk ut fra skolen.

https://www.britannica.com/topic/jihad

En rett oversettelse av Jihad er altså et aktivt forsøk på å oppnå hva individet anser som rettferdig i en spesifikk konflikt.
Ord som skaper endring eller enighet helt uten vold er en akseptabel løsning i jihad.
Det er forskjellig fra individ til individ, fra muslimske leder til muslimske leder.
Når noen erklærer at de driver jihad, og de er sinnsyke, misinformerte, eller moralsk forkvaklede -- så er det jo ikke jihad de driver med, men det motsatte.

På samme måte som at det ikke er rettferdighet eller landets beste Trump og co arbeider for der borte, selv om noen gjerne innbiller seg det:
Det er moralsk forkvaklede og grovt misinformerte mennesker.
Det gjelder også mange muslimer.
Men ikke alle.

Det er uendelig mye mer effektivt, på det retoriske plan, å angripe moralen deres enn å tro at alle muslimer er onde og at jihad betyr hellig krig.
Da er man allerede skjevt ute og lar kunnskapsløshet farge sitt syn på en gruppe mennesker, fundert på egne mangler på kunnskap, og fremmedfrykt.

Sitat

Selvsagt er nasjonalsosialisme sammenlignbart med kommunisme, de deler en rekke fellestrekk..
Bl. annet sterk stat, offentlige løsninger, liten grad av personlig og økonomisk frihet, forakt mot jøder mm. Samme med islam og fascisme.
Hitler var ikke veldig politisk uenig med Stalin det var mer en kamp om land og ressurser. Hitler beundret egentlig Stalin.

Ja, hvis du ikke vet hva ord betyr, så er jordbær og danglebær like -- begge er bær.

Nå er både stalinismen og nazismen danglebær.
Det var autoritære regimer, ledet av en politisk elite, hvor folket ikke hadde reell innflytelse, og partiets medlemmer og støttespillere fungerte som adel.

Begge deler er tilsvarende kongedømmer, bare med andre navn på konge og adel og mer volatilitet i tittelskiftene og maktfordelingen.

Hvorfor eksisterer politiske venstre igjen?

Det er ideologien om at mennesker er likeverdige, og at ingen er gitt makt av gud, eller bør ha en gud sin makt. Grunnlaget og ønsket om demokrati, i stedet for dikatur.

Politiske høyre er historisk dem som er uenige med det i en viss grad, men bevegelsen har gradvis gått fra å favorisere adelen og dens barn, og kirken og dens makt, til å favorisere kapitaleiere og sørge for at kapitaleiere blir en egen klasse gjennom å arbeide for de rike og deres barn skal forbli en overklasse.
Og tilber dem og behøver å ha en tro på at de rike er rike fordi de er bedre enn andre.

Slik sett får de oppfylt overmenneske-ideologien sin, som ligger i politiske høyre sin natur.

Desto lengre til høyre man går, desto mer tro har de på at noen mennesker er verdt mer enn andre, og at det finnes overmennesker.
Diktatur, kongedømme, er den klassiske definisjonen på høyresiden.

I dag forsøker politiske høyre, fra og med Høyre i Norge, å forsvare sin ideologi med at alle har like muligheter, både rike og fattige, samtidig som at de åpenbart ikke tar hensyn til at det langt fra er like muligheter for rike og fattige til å lykkes.
Og jobber aktivt med politikk som øker klasseskillene, sørger for at overklassen sine barn er garantert å slippe konkurranse.

Som svekker landets konkurranseevne, da det i lavere grad er evner og meritter som bestemmer hvem som blir ledere og grundere, og større grad arv og klasse og kontakter.

Sitat

I høyreretningen øker personlig og økonomisk frihet jfr. Høyre og FrP. Ytterst til høyre (av de seriøse) har vi liberalistene som vil ha en minimalistisk stat og avskaffe skatt. De er faktisk for fri innvandring. Noe som kanskje hadde fungert uten en velferdsstat som i dag.

ideologienes-korrekte-plassering-på-den-politiske-skala (1).webp

Til høyre øker økonomisk frihet, i den forstand at reguleringer og bestemmelser til gunst for arbeiderklassen fjernes, og beskatningen rammer arbeiderklassen hardere.

Høyresiden ønsker at arbeiderene i større grad skal finansiere velferdsgodene, gjennom avgifter på kjøp og at de må betale mer selv for å være syke, uføre, for utdannelsen til sine barn -- eller sørger for at barn, eller deres foreldre, må ta opp lån for at barna deres skal få studere. 

Statistikk fra USA viser at landet går bedre om bedrifter som ikke tåler et høyt skattenivå får gå konkurs, nettopp fordi det skjerper effektiviteten i privat sektor, og at det er bedre at arbeiderklassen har råd til å realisere ideer enn at bare overklassen har det.
https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/701424

Samtidig så bytter firmaer som går fra steder med høy skatt til lav skatt produktivitet mot skatteletter:
De får lavere produktivitet ved å operere i områder med lav skatt.
https://www.nber.org/reporter/2023number3/how-do-corporate-taxes-affect-economic-activity

Personlig, politisk, og sosial frihet er det politiske venstre  som er garantister for.

Høyre i Norge er temmelig sentrumsorienterte i historisk sammenheng, men sørger likevel for at det blir større forskjeller i mulighetene barn har fundert på foreldrene sin inntekt.

Endret av Red Frostraven
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Men moskeer kommer opp som paddehatter, og der forfektes ikke et bra kvinnesyn, eller syn på homofile etc. 

Det er sikkert riktig. Jeg bor på en kant av landet hvor man ser det samme, bare at her så heter det bedehus, sekter og kristendom...

FrP er den sterkeste stemmen vi har for å slutte å ta inn mennesker som ikke bare koster Norge penger, men som gruppe tilfører de ingenting til å bygge Norge, tvert i mot bryter de ned det vi har bygget.
Dersom du har et bedre parti til meg, så er jeg lutter øre.

Jeg har dessverre ikke det. Jeg er enig med deg at Frp er den sterkeste stemmen hva angår det. Jeg mener bare at FRP  ikke bidrar til et bra kvinnesyn, eller syn på grupper i samfunnet generelt. Så derfor er det umulig for meg å stemme på dem. De er også nei til EU, og er for nasjonalistiske for mitt syn.

Det er jo bare å lese Abid Rajas bok. Så ser man hva i må sloss mot. Det er ikke noe tvil om at når man pøser på med mennesker med et forvaklet menneskesyn, så påvirker man i feil retning. 

Jeg er jo enig i dette. Jeg bare syns ikke det skal bli en "kamp om religionene". FrP bidrar til mer fokus på kristendom. Islam må ikke byttes ut mot kristendom. Man må få bort alt dårlig menneskesyn,  og bytte det ut med mer sekularisme. Og da må all religion vike, også kristendommen...

(Det er vanskelig for meg å sette meg inn i hvordan det er å bo på Oslo øst, men jeg har familie der, så jeg får med meg litt likevel).

Boken Klanerna - Den systemhotande brottsligheten skrevet av politimenn i Sverige er en annen som peker på hva vi må få slutt på

Jeg deler din bekymring rundt dette, men jeg tror vi allerede er for seint ute...

Lenke til kommentar
obygda skrev (4 timer siden):

Jeg finner ikke ett eneste parti jeg er enig med på mine viktige saker. Og jeg sliter veldig med å vektlegge hva jeg synes er viktigst.

Jeg kjenner litt på det samme. Men hvis du skifter fokus til å finne det partiet du er minst uenig med, så blir det kanskje enklere.

Endret av leticia
utheving
Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 timer siden):

Det var vel bare en middag. Eller ser du på vanlig norsk julemiddag som vekkelsesmøte også? I såfall feirer du på en annen måte enn jeg er vant til.

Hvordan er en "vanlig norsk julemiddag " for deg? Hjemme hos oss er det null innslag av religion på julaften (som ellers i året).

Lenke til kommentar
6 hours ago, leticia said:

Det er sikkert riktig. Jeg bor på en kant av landet hvor man ser det samme, bare at her så heter det bedehus, sekter og kristendom...

Jeg har dessverre ikke det. Jeg er enig med deg at Frp er den sterkeste stemmen hva angår det. Jeg mener bare at FRP  ikke bidrar til et bra kvinnesyn, eller syn på grupper i samfunnet generelt. Så derfor er det umulig for meg å stemme på dem. De er også nei til EU, og er for nasjonalistiske for mitt syn.

Jeg er jo enig i dette. Jeg bare syns ikke det skal bli en "kamp om religionene". FrP bidrar til mer fokus på kristendom. Islam må ikke byttes ut mot kristendom. Man må få bort alt dårlig menneskesyn,  og bytte det ut med mer sekularisme. Og da må all religion vike, også kristendommen...

(Det er vanskelig for meg å sette meg inn i hvordan det er å bo på Oslo øst, men jeg har familie der, så jeg får med meg litt likevel).

Jeg deler din bekymring rundt dette, men jeg tror vi allerede er for seint ute...

Høres ut som vi er ganske så enige. Jeg liker ikke all politikken til FrP, jeg liker ikke all politikken til noe parti egentlig.

Men på en eller annen måte så må man få høyre og ap til å få opp øynene sine og stramme inn.

Det kan være at jobben allerede er gjort, ved at FrP dominerte på meningsmålingene, slik at de snur litt på kappene sine i andre partier, men jeg er redd de bare snur dem tilbake etter valget. Så håper på et stort FrP i valget

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (8 timer siden):

Hvordan er en "vanlig norsk julemiddag " for deg? Hjemme hos oss er det null innslag av religion på julaften (som ellers i året).

Sølvguttene fra kirken er minimum selvom familien min er ganske Sekulære bortsett fra søsteren min og jeg.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Sølvguttene fra kirken er minimum selvom familien min er ganske Sekulære bortsett fra søsteren min og jeg.

Uff - det var vel det første som ble fjernet hos oss 😅 (jeg vet det skal bli ansett å være pent / fint å høre på, men jeg syns det er grusomt... )

Som nevnt så er det ikke noen religiøse innslag hos oss i julen. (Jeg skjønner at dette kan være vanskelig for enkelte kristne å forstå at man kan feire denne tiden uten noen kristendomspåvirkning, men slik er det). Det fine er at man kan ha sine egne tradisjoner, uten å tenke på hva alle andre måtte mene. Det syns jeg alle skal ha, inkludert de som ikke kan tenke seg en jul uten jesus. Bare ikke pålegg andre å feire på samme måte som enselv så er det greit ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 28.3.2025 den 19.11):

Jeg forstår at du mener islam er totalitært, men det er det nok uenighet om. Noen islamister er totalitære, men neppe de som inviterte Frp-politikeren på middag.

Uenighet om? Noen pappskaller som fornekter virkeligheten? 

Å hevde at Islam er totalitært er da akkurat like lite kontroversielt som å hevde at nazismen eller kommunismen er totale ideologier. Islam, selv i en moderne verden, viser seg å være nok en feilslått ideologi (fordekt som religion) som ikke går sammen med demokrati, ytringsfrihet, likestilling og andre vestlige verdier. 50 muslimske land, ikke et eneste muslimsk demokrati. Land med stor muslimsk innvandring til seg blir allerede presset på ytringsfrihet og demokratiske verdier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Land med stor muslimsk innvandring til seg blir allerede presset på ytringsfrihet og demokratiske verdier.

Noen spesielle land du tenker på? Når du snakker om land som blir presset på ytringsfrihet og demokratiske verdier så tenker jeg i hovedsak på USA, og der er andelen muslimer lavere enn andelen muslimer i Norge.   

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Noen spesielle land du tenker på? Når du snakker om land som blir presset på ytringsfrihet og demokratiske verdier så tenker jeg i hovedsak på USA, og der er andelen muslimer lavere enn andelen muslimer i Norge.   

For eksempel så ser vi at det er prat om å hente tilbake gamle blasfemi-lover pga koranbrenning og utsagn om profeten Muhammed som muslimer blir veldig sinte for. 

Ytringsfrihet og religionsfrihet går dårlig sammen med Islam og vi blir allerede presset på dette. Venstresiden støtter selvsagt forbud mot koranbrenning, hadde det vært noen som brente bibelen eller "krenket Jesus" ville det vært utenkelig at de ville hatt lover mot det.

https://www.nrk.no/urix/danmark-forbyr-koranbrenning-1.16669679

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

For eksempel så ser vi at det er prat om å hente tilbake gamle blasfemi-lover pga koranbrenning og utsagn om profeten Muhammed som muslimer blir veldig sinte for. 

Ytringsfrihet og religionsfrihet går dårlig sammen med Islam og vi blir allerede presset på dette. Venstresiden støtter selvsagt forbud mot koranbrenning, hadde det vært noen som brente bibelen eller "krenket Jesus" ville det vært utenkelig at de ville hatt lover mot det.

https://www.nrk.no/urix/danmark-forbyr-koranbrenning-1.16669679

Danmark er vel i utgangspunktet det nordiske landet som har strengest innvandringspolitikk. Men hva er egentlig poenget med å stille seg opp offentlig for å brenne andres "hellige bøker" bare for provokasjon? Er dette ytringsfrihet eller er det ordensforstyrrelse? Jeg er imot å hente frem gamle blasfemilover. 

For min del så kan de bare brenne akkurat hva de vil. Men det er måten man gjør det på som kan skape et problem. Jeg tviler på at kristne ville gått stille i dørene hvis det var noen som stilte seg opp på denne måten og gjorde det samme med bibelen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg tviler på at kristne ville gått stille i dørene hvis det var noen som stilte seg opp på denne måten og gjorde det samme med bibelen. 

Det har skjedd og det ble ingen blasfemilov ut av det gitt. Ingen som ble truet på livet heller.

leticia skrev (4 minutter siden):

Men hva er egentlig poenget med å stille seg opp offentlig for å brenne andres "hellige bøker" bare for provokasjon?

Sine egne bøker, ikke andres. Det er lov å brenne sin egen bok, eller det burde i det minste være lov. Nå får vel snart muslimene viljen sin og dermed i praksis blasfemilov.

Forøvrig er det nok av politikere som ser problemet med Islam og vestlige verdier. Og nei, ikke bare FRP.

"Fremveksten av Islam i Europa truer vestlige verdier" mener Abid Raja.

https://www.nrk.no/norge/abid-raja-med-kritisk-kronikk-om-islam-1.17019441

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (17 minutter siden):

Det har skjedd og det ble ingen blasfemilov ut av det gitt. Ingen som ble truet på livet heller.

Sine egne bøker, ikke andres. Det er lov å brenne sin egen bok, eller det burde i det minste være lov. Nå får vel snart muslimene viljen sin og dermed i praksis blasfemilov.

Forøvrig er det nok av politikere som ser problemet med Islam og vestlige verdier. Og nei, ikke bare FRP.

"Fremveksten av Islam i Europa truer vestlige verdier" mener Abid Raja.

https://www.nrk.no/norge/abid-raja-med-kritisk-kronikk-om-islam-1.17019441

Hvis jeg tar for meg dette, som er skrevet i artikkelen du linker til:

Islam tillater ikke homofili, sex utenfor ekteskapet, selvbestemt abort eller blasfemiske ytringer.

Dette er ikke ting som er populært i kristendommen heller. KRF forsøker f.eks jevnlig å komme med endringsforslag til grunnloven, hvor man i praksis forsøker å hindre kvinner i å kunne ta abort. Har vel nevnt det før i andre settinger, men Frankrike har gått andre veien og grunnlovsfestet retten til abort...

Jeg er elles enig med deg (og Raja) i at det ikke er alle kulturer som passer så bra sammen. Men å fremsnakke en menneskefiendtlig religion til fordel for en annen menneskefiendtlig religion ser jeg ikke på som en god løsning. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (6 timer siden):

Dette er ikke ting som er populært i kristendommen heller.

Alt dette er lov i kristne, vestlige land. Et lite unntak for abort i USA der gærningen styrer for tiden. Problemet er vel mer at han er en russisk agent som spiller på splittelse heller enn at han er så veldig religiøs, dog.

Er du født i et muslimsk land derimot så er ikke noe av dette tillatt stort sett. Du risikerer i det minste langt større konsekvenser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...