frohmage Skrevet fredag kl 17:26 Del Skrevet fredag kl 17:26 Jarmo skrev (1 time siden): Dagens Svenskene ville ikke bytte. bzzlink skrev (1 time siden): Greit nok at ikke alle er like ekstreme som han karen her. Er det greit for deg som stemmer på partiet at en Frp-politiker besøker en familie og feirer Ramadan Iftar med dem? 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet fredag kl 17:56 Del Skrevet fredag kl 17:56 frohmage skrev (1 time siden): Du var kanskje en av de som kommenterte, eller? Jeg svarte grundig om mitt ståsted. Kunne ikke misforstås. Derimot fikk jeg ingen svar på flg; Litt mer usikker på venstresiden/sentrum - tar de avstand fra totalitære alle undertrykkende ideologier som f.eks. islam, kommunisme og nasjonalsosialisme? Har ikke inntrykk av det. Spørsmålet (sitert) i stedet for svar på dette kunne indikere at venstresiden ikke ser negativt på totalitære og menneskefiendtlige ideologier .... eller? 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet fredag kl 18:11 Del Skrevet fredag kl 18:11 Neptun1 skrev (12 minutter siden): Derimot fikk jeg ingen svar på flg; Litt mer usikker på venstresiden/sentrum - tar de avstand fra totalitære alle undertrykkende ideologier som f.eks. islam, kommunisme og nasjonalsosialisme? Hvordan forventer du at jeg (eller noen andre) kan svare for hele venstresiden/sentrum? Jeg forstår at du mener islam er totalitært, men det er det nok uenighet om. Noen islamister er totalitære, men neppe de som inviterte Frp-politikeren på middag. 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet fredag kl 19:11 Del Skrevet fredag kl 19:11 frohmage skrev (57 minutter siden): Hvordan forventer du at jeg (eller noen andre) kan svare for hele venstresiden/sentrum? Jeg forstår at du mener islam er totalitært, men det er det nok uenighet om. Det kan du selvsagt ikke, men tausheten er påfallende. Men takk for svaret i alle fall. Jo, ideologien islam er i aller høyeste grad totalitært etter alle målestokker. 4 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet fredag kl 19:15 Del Skrevet fredag kl 19:15 Neptun1 skrev (2 minutter siden): Jo Vi kan si "jo" og "nei" forever, men jeg sier altså at ikke alle er enige med deg. Det er diskutert hundre ganger på forumet fra før. Søk. Støtter man en totalitær ideologi om man spiser middag med muslimer? 2 Lenke til kommentar
Ole-Br Skrevet fredag kl 19:31 Del Skrevet fredag kl 19:31 (endret) Neptun1 skrev (4 timer siden): Antar det er folk fra Norgesdemokratene el. lign. De hater FrP enda mer enn venstresiden gjør. Bare sjekk i diverse kommentarfelt på f.eks inyheter. FrP får mest kjeft. Nå vet jeg ikke helt hva som var bakgrunnen for besøket. Om det var for å hvitvaske en totalitær ideologi som brutalt undertrykker frafalne, kvinner og homofile så har jeg like lite sans for det som NrKs evigvarende feiring av ramadan og promotering av islam. Men - det er et stykke fra å ta avstand fra totalitære ideologier til å æresskjelle folk i all offentlighet. Vi skal mene det vi vil, men innenfor ytringsfrihetens og anstendighetens grenser. Og vi skal selvsagt behandle alle like bra i Norge. Litt mer usikker på venstresiden/sentrum - tar de avstand fra totalitære alle undertrykkende ideologier som f.eks. islam, kommunisme og nasjonalsosialisme? Har ikke inntrykk av det. Både nasjonalsosialisme og kommunisme er politiske ideologier, men bare nasjonalsosialisme er nazisme. Islam er en religion. Jeg er ikke interessert i eller begeistra for kommunisme, og jeg kjenner ingen på venstresiden som støtter feks Nord-Korea , men det er ikke sammenlignbart med nasjonalsosialistisk ideologi, selv om styreformen kan være totalitær. Kommunismens mål er et klasseløst samfunn og frigjøring av produksjonsmidler til fellesskapet, motsatt av nasjonalsosialisme, som er en overlegenhetsideologi, allerede på idéstadiet. Endret fredag kl 19:39 av Ole-Br 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet fredag kl 19:33 Del Skrevet fredag kl 19:33 frohmage skrev (15 minutter siden): Vi kan si "jo" og "nei" forever, men jeg sier altså at ikke alle er enige med deg. Det er diskutert hundre ganger på forumet fra før. Søk. Støtter man en totalitær ideologi om man spiser middag med muslimer? Nei, det gjør man ikke. Men tvilsomt om det var det som var formålet. Hva som er diskutert før er uvesentlig. Når venstresiden f.eks. fremstiller det som om USA går i en totalitær retning og samtidig er overbærende mot islam og kommunisme så bunner det i uvitenhet om hva totalitært er. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet fredag kl 19:35 Del Skrevet fredag kl 19:35 Neptun1 skrev (3 timer siden): Litt mer usikker på venstresiden/sentrum - tar de avstand fra totalitære alle undertrykkende ideologier som f.eks. islam, kommunisme og nasjonalsosialisme? Har ikke inntrykk av det. ...det er mye urovekkende i denne posten, men jeg antar at du ikke er så fjernt fra virkeligheten at noen har klart å narre deg til å bære deres misinformasjon og vrangforestillinger om at nazismen tilhører politiske venstre, for det er bare for dumt til å ta seriøst. Selvsagt tar politiske venstre avstand fra autoritære høyre. Jeg tar avstand fra Stalin og Mao sine autoritære diktaturer, og alle andre diktaturer, uansett hva de kaller seg. Den Demokratiske Folkerepublikken Korea er autoritær, selv om de kaller seg demokratisk -- de er det motsatte av demokratisk. Selv om de kaller seg det. Noen mennesker lyger for å oppnå makt, og klarer å lure folk til å tro på helt idiotiske ting, som at de er sosialister, eller kommunister, utrolig, jeg vet. Det er som at mange tror på Donald Trump, fordi de liker hva de hører nok til å ikke tenke over hva det er Donald faktisk gjør. På samme måte har jeg en dyp forakt for folk som lot seg lure, og dem som i dag lar seg lure, av Stalin eller Mao, eller Putin, eller Donald Trump. Islam er en religion, og er ikke mer autoritær i snitt enn jødedommen sin hellige bok, eller kristendommen har blitt praktisert majoriteten av de siste 2000. Islam behøver ikke være autoritært, derfor må man skille mellom autoritær islam, og islam som religion. På samme måten som man må skille mellom autoritær kristendom, og kristendom som religion. Selvsagt tar jeg avstand fra autoritær islam, slik jeg tar avstand fra autoritær kristendom, autoritær buddhisme og autoritær hinduisme. Og jeg tviler på forstanden til dem som tror at det ikke gjelder 99% av politiske venstre. 2 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet fredag kl 19:54 Del Skrevet fredag kl 19:54 (endret) Ole-Br skrev (23 minutter siden): Både nasjonalsosialisme og kommunisme er politiske ideologier, men bare nasjonalsosialisme er nazisme. Islam er en religion. Jeg er ikke interessert i eller begeistra for kommunisme, men det er ikke sammenlignbart med nasjonalsosialistisk ideologi. Kommunismens mål er et klasseløst samfunn og frigjøring av produksjonsmidler til fellesskapet, motsatt av nasjonalsosialisme, som er en overlegenhetsideologi, allerede på idéstadiet. Islam er religion, kultur og lovverk (sharia). Altså altomfattende - en ideologi. Aldri hørt om politisert islam? Selvsagt er nasjonalsosialisme sammenlignbart med kommunisme, de deler en rekke fellestrekk.. Bl. annet sterk stat, offentlige løsninger, liten grad av personlig og økonomisk frihet, forakt mot jøder mm. Samme med islam og fascisme. Hitler var ikke veldig politisk uenig med Stalin det var mer en kamp om land og ressurser. Hitler beundret egentlig Stalin. I høyreretningen øker personlig og økonomisk frihet jfr. Høyre og FrP. Ytterst til høyre (av de seriøse) har vi liberalistene som vil ha en minimalistisk stat og avskaffe skatt. De er faktisk for fri innvandring. Noe som kanskje hadde fungert uten en velferdsstat som i dag. Endret fredag kl 19:55 av Neptun1 2 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 20:16 Del Skrevet fredag kl 20:16 (endret) bzzlink skrev (3 timer siden): Som far til to jenter er det som får meg til å stemme FrP saker som denne. https://www.nettavisen.no/nyheter/mener-det-er-aresrelatert-gutt-holdt-familie-i-volds-og-trusselregime/s/5-95-2357272 Greit nok at ikke alle er like ekstreme som han karen her. Men det underliggende menneskesynet (les kvinnesynet) deles jo av store grupper. Som i tillegg får statsstøtte for å forfekte et menneskesyn som river ned det vi som samfunn har jobbet for å bygge opp i hundrevis av år. Stem FrP Hvis du tenker deg om, hvilket kvinnesyn tror du flesteparten av FRP sine velgere har? Hvor mange kvinner som er aktive i FRP (står på valglisten til FRP, samt hvor mange kvinner som stemmer på FRP kan gi oss en pekepinn. FRP er nært koblet opp mot kristendom, om ikke like tydelig som KRF og partiet de kristne... https://www.vl.no/reportasje/2019/09/06/frp-har-storst-andel-velgere-som-sier-a-vaere-ordentlig-norsk-er-a-vaere-kristen/ (Betalingsartikkel, men er overskriften som var relevant). Jeg syns dette er vanskelig, for jeg er enig med flere at venstresiden politisk er for naive med tanke på innvandring, men samtidig så er et parti som FRP ikke løsningen for et godt menneskesyn. (Kvinnesyn). https://www.nrk.no/ytring/frp-vil-ikke-ha-moderne-kvinner-1.16925389 Edit: Som far til 2 jenter så er nok jentene dine i større fare på en hjemmefest blant kjente, eller innad i egen familie av familiemedlemmer og venner du stoler på enn at de skal bli utsatt for f.eks en overfallsvoldtekt fra en muslim med et dårlig kvinnesyn... Endret fredag kl 20:24 av leticia edit 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet fredag kl 20:21 Del Skrevet fredag kl 20:21 Jeg tror ganske sikkert at en høyrevridd Frp regjering kommer til å svike Norge og selge oss til Russland og Kina. Dere hørte det av meg først.. Etter kongen dør, så tror jeg Norge blir invadert. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet fredag kl 21:01 Del Skrevet fredag kl 21:01 3 hours ago, frohmage said: Svenskene ville ikke bytte. Er det greit for deg som stemmer på partiet at en Frp-politiker besøker en familie og feirer Ramadan Iftar med dem? Nei. Det er ikke greit at de er med på de vekkelsemøtene til andre religioner heller, eller løper rundt med kors på halsen. Men man kan ikke få alt. FrP er de som har gjort mest, og har potensiale til å gjøre mest i fremtiden for å stramme inn innvandringspolitikken. 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet fredag kl 21:01 Del Skrevet fredag kl 21:01 bzzlink skrev (Akkurat nå): Nei. Det er ikke greit at de er med på de vekkelsemøtene til andre religioner heller, eller løper rundt med kors på halsen. Men man kan ikke få alt. FrP er de som har gjort mest, og har potensiale til å gjøre mest i fremtiden for å stramme inn innvandringspolitikken. Og slipper inn Russerne.. Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet fredag kl 21:06 Del Skrevet fredag kl 21:06 Gouldfan skrev (2 minutter siden): Og slipper inn Russerne.. Er det ikke AP som gjør dette ved Storskog? Mens FrP og Høyre vil stenge grensen. 2 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet fredag kl 21:07 Del Skrevet fredag kl 21:07 (endret) 58 minutes ago, leticia said: Hvis du tenker deg om, hvilket kvinnesyn tror du flesteparten av FRP sine velgere har? Hvor mange kvinner som er aktive i FRP (står på valglisten til FRP, samt hvor mange kvinner som stemmer på FRP kan gi oss en pekepinn. FRP er nært koblet opp mot kristendom, om ikke like tydelig som KRF og partiet de kristne... https://www.vl.no/reportasje/2019/09/06/frp-har-storst-andel-velgere-som-sier-a-vaere-ordentlig-norsk-er-a-vaere-kristen/ (Betalingsartikkel, men er overskriften som var relevant). Jeg syns dette er vanskelig, for jeg er enig med flere at venstresiden politisk er for naive med tanke på innvandring, men samtidig så er et parti som FRP ikke løsningen for et godt menneskesyn. (Kvinnesyn). https://www.nrk.no/ytring/frp-vil-ikke-ha-moderne-kvinner-1.16925389 Edit: Som far til 2 jenter så er nok jentene dine i større fare på en hjemmefest blant kjente, eller innad i egen familie av familiemedlemmer og venner du stoler på enn at de skal bli utsatt for f.eks en overfallsvoldtekt fra en muslim med et dårlig kvinnesyn... Man kan ikke få alt. Jeg er veldig imot all religion og er fullt klar over at FrP frir til kristenkonservative. Men innvandringen må stoppes, fort, og FrP er beste verktøyet for det i det oppkommende valget. Døtrene mine lever farligere av å være på feil hjemme alene fest. Det kan fikses med oppfølging. Jeg snakket forøvrig ikke om overfallsvoldtekt. Saken jeg linket til var at den 15 år gamle sønnen i huset holdt søstre og moren i et trussel regime og behandlet de som tjenere. Rettighetene dems, og anseelsen av kvinner i samfunnet generelt lever farligere av at 20% av Oslos befolkning er muslimer. Og over 8% av Oslos befolkning er medlem av en moské Og det er stigende. Det kan fikses ved å stemme FrP Endret fredag kl 21:15 av bzzlink Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet fredag kl 21:08 Del Skrevet fredag kl 21:08 5 minutes ago, Gouldfan said: Og slipper inn Russerne.. Jeg er på diskusjon.no for å lære, setter pris på en link eller beskrivelse slik at jeg kan sette meg inn i hva nå enn du hinter til Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet fredag kl 21:12 Del Skrevet fredag kl 21:12 (endret) bzzlink skrev (12 timer siden): Jeg er på diskusjon.no for å lære, setter pris på en link eller beskrivelse slik at jeg kan sette meg inn i hva nå enn du hinter til Jeg har framtidsvisioner som blir til virkelighet gjennom hele livet, og jeg ser at Russland og Kina vil invadere Norge. Jeg ser ikke en Verdens krig men mange små kriger slik som Ukraina og mot Nato land. Noe kommer til å skje i USA som gjør at de ikke kan eller vil hjelpe oss. Jeg vet ikke om det er Frp eller AP regjering som vil svike Norge men de som sitter med makten vil selge ut Norge for egen rikdoms skyld. Frp og Høyre er mer trolig til å gjøre dette enn Stoltenberg og co fra Nato. Endret lørdag kl 10:04 av Gouldfan Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 21:32 Del Skrevet fredag kl 21:32 bzzlink skrev (12 minutter siden): Man kan ikke få alt. Jeg er veldig imot all religion og er fullt klar over at FrP frir til kristenkonservative. Ok, da er vi enige om det. bzzlink skrev (13 minutter siden): Men innvandringen må stoppes, fort, og FrP er beste verktøyet for det i det oppkommende valget. Jeg er enig med deg i at den bør (om ikke akkurat stoppes), så reduseres. Vi er uansett avhengige av arbeidsinnvandring, men vi bør redusere innførselen av sosialklienter... bzzlink skrev (15 minutter siden): Døtrene mine lever farligere av å være på feil hjemme alene fest. Det kan fikses med oppfølging. Skal du bli med dem inn på festen? Sitte og holde dem i hånda? Det blir sikkert populært. bzzlink skrev (16 minutter siden): Jeg snakket forøvrig ikke om overfallsvoldtekt. Saken jeg linket til var at den 15 år gamle sønnen i huset holdt søstre og moren i et trussel regime og behandlet de som tjenere. Det kan så være at du ikke snakket om det. Jeg vet ikke hvor mye kjennskap du har til muslimer, bortsett fra det du leser i media. De fleste er fredelige, det er de ekstreme tilfellene man kan lese om. Og slike ekstreme tilfeller passer ikke inn i et vestlig samfunn, der er jeg enig med deg. Men man må ikke skjære alle under en kam. Nordmenn flest er f.eks ikke terrorister pga 22.juli - hendelsen... bzzlink skrev (21 minutter siden): Rettighetene dems, og anseelsen av kvinner i samfunnet generelt lever farligere av at 20% av Oslos befolkning er muslimer. Og over 8% av Oslos befolkning er medlem av en moské Det kan hende du har rett. Likevel så kommer trusselen mot kvinner i f.eks USA fra konservative kristne. Og i Norge så har man ikke engang et politisk parti som har islam som grunnpilar. Frykten er nok større enn trusselen. Men du har rett, det kan endre seg. 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet fredag kl 22:13 Del Skrevet fredag kl 22:13 (endret) frohmage skrev (6 timer siden): Du glemte Kola-halvøya 😉 Det finnes Kola-nordmenn (søk), men ellers litt usikker på hvorfor Kola-halvøya var med på kartet jeg fant. (finnes muligens en grunn) Én ting er sikkert - Kola var enda mindre russisk enn norsk på den tiden. Russland 200 år senere dvs. på 1400 tallet var fremdeles et lite land sentrert rundt Moskva, på størrelse med Sverige i dag. Ellers er kartet over Norges-veldet riktig så vidt jeg kan se. Endret fredag kl 22:22 av Neptun1 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet lørdag kl 02:07 Del Skrevet lørdag kl 02:07 bzzlink skrev (5 timer siden): Nei. Det er ikke greit at de er med på de vekkelsemøtene til andre religioner heller, eller løper rundt med kors på halsen. Det var vel bare en middag. Eller ser du på vanlig norsk julemiddag som vekkelsesmøte også? I såfall feirer du på en annen måte enn jeg er vant til. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå