Gå til innhold

Stem Frp!

:utakt

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (På 16.1.2025 den 23.28):

Det går litt dårligere med svensk økonomi enn med norsk gjennom 2022-2024, totalt sett.
https://www.nrk.no/ytring/hvorfor-kutter-de-renten-i-sverige_-og-ikke-her_-1.17009186

"Den svenske økonomien står nå på stedet hvil. I juni 2024 var den økonomiske aktiviteten på samme nivå som juni i 2022 - det vil si at økonomien står og stamper, ifølge svenske statistikkmyndigheter.

Sverige hadde noen måneder med vekst i januar og februar, før en svakere vår. Svenskene bruker fortsatt mindre penger inn i økonomien, noe detaljhandelen merker godt. Den lavere pengebruken henger blant annet sammen med de høye rentene.

Norsk økonomi er inne i en periode med svakere vekst, men det er fortsatt vekst. I 2024 forventer Norges Bank at økonomien kommer til å vokse med 1,1 prosent. De aller fleste næringer går bra, med unntak av byggebransjen."

Arbeidsledigheten har vært betydelig høyere:

"I Sverige er arbeidsledigheten nå på over 8 prosent. Siden november 2022 er ledigheten opp med ett prosentpoeng, og siden mai 2018 er den opp to prosentpoeng.

Dersom man ser bort fra pandemiårene så er det den høyeste ledigheten på ti år. Nå har veksten i ledigheten stanset opp og er på vei til å stabilisere seg.

I Norge har den registrerte arbeidsledigheten ligget rundt 2 prosent en god stund, som er historisk lavt. Selv om tendensen er litt økende, er vi fortsatt veldig trygge nivåer. Det betyr at en veldig stor andel av befolkningen er i jobb, og det er også mye av grunnen til at norske husholdninger har vist seg å være overraskende robuste i møte med alle rentehevingene."

Svenskene har tatt til takke med reallønnsnedgang for å få økonomien til å bli bedre og for å få lavere prisvekst, mens vi har kjørt høyere reallønn og satser på høyere økonomisk vekst enn Sverige satser på.

"Lønnsoppgjørene har blitt avtalt for flere år. Det betyr at svenskene ikke får reallønnsvekst. Det står i sterk kontrast til det norske lønnsoppgjøret.

Selv om prisveksten i Norge er på vei ned, og ligger rundt tre prosent, kan det være krevende å få på plass det siste prosentpoenget. Norges Bank sa forrige uke at selv om prisveksten har falt mye fra toppen, vil høy vekst i bedriftenes kostnader trolig bremse den videre nedgangen."

---

Så.
Tja.

De trenger gjerne flere nye bedrifter for å få ned arbeidsledigheten -- mens vi ikke har folk å ta av til nye bedrifter.

Samtidig så gleder jeg meg til Flensfeltet og det neste naturressurs-eventyret starter i Norge.

De gjør det jo egentlig bra med tanke på den KATASTROFALE innvandringspolitikken de har hatt. Hvis de hadde sett problemet med det litt før så hadde de nok knust Norge ganske greit til tross for at vi har olje.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Salvesen. said:

Sorry, kan ikke hjelpe deg om du ikke forstår enkle spørsmål som dette:

Lykke til videre, forhåpentligvis får du bli.

Hur många påhopp ska du komma med? 

Men är ju ingen poäng med att fortsätta. Alla ser ju vad du håller på med. Någon kunskap, information, kilder eller ideer kommer du ju inte heller med. 

Har för mig att du har rätt många inlägg där du kritiserar andra att de tar upp vad du har skrivet tidligare för att det er personligt och ikke ska förekomma på forumet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (2 minutter siden):

Hvem skal ta jobbene du kaller "drittjobber"? Vanlige mennesker som ser verdien i ærlig arbeid.

Hvor er de? Som sagt jeg kjenner ingen som ønsker eller står klar for dette. 

Og etter de svarene jeg har fått ser det ikke ut som verken Trump eller Frp har noen plan for dette.

Og jeg kaller dem ikke drittjobber, jeg refererer til hva andre ofte kaller for drittjobber derav "". Jeg har stor respekt for alle jobber jeg, som min mor lærte meg fra tidlig alder når jeg stilte spørsmål til dette: Noen må gjøre det og.

Og jeg er glad for at vi har feks innvandrere som tar seg av dette. Uten hadde samfunnet fungert dårlig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Det er jo ikke noe rart du ikke kjenner noen når du kaller jobbene for "drittjobber".

- Hei Ola, kunne du tenke deg å jobbe i en drittjobb?

Ser du ikke den negative spiralen med import av en underklasse for visse jobber skaper, og som stempling av jobber som "drittjobber" bidrar til?

(Ja, også er ikke din personlige erfaring nødvendigvis representativ.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gammel Gubbe skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke noe rart du ikke kjenner noen når du kaller jobbene for "drittjobber".

- Hei Ola, kunne du tenke deg å jobbe i en drittjobb?

Ser du ikke den negative spiralen med import av en underklasse for visse jobber skaper, og som stempling av jobber som "drittjobber" bidrar til?

(Ja, også er ikke din personlige erfaring nødvendigvis representativ.)

Som sagt, jeg ser ikke på noen jobber som drittjobber. 

Jeg stiller jo kritiske spørsmål til hva som vill skje for typiske yrker som har høy andel av innvandrere/asylsøkere. 

Da jeg er redd for konsekvensene.

Så du kjenner mange som står klar da tenker du? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Nordmenn som ikke vil ta jobbene idag fordi lønningene er presset ned, alternativt noen av de titusenvis av arbeidsinnvandrere fra europa som kommer til Norge for å arbeide hvert år. Eller noen av flyktningene som idag står utenfor arbeidslivet, flyktninger har langt lavere sysselsettingsgrad enn den øvrige befolkningen,

Det mangler ikke på tilgjenglig arbeidskraft, vi trenger ikke ta inn enda flere ikke-vestlige for å klare å fylle arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Som sagt, jeg ser ikke på noen jobber som drittjobber. 

Jeg stiller jo kritiske spørsmål til hva som vill skje for typiske yrker som har høy andel av innvandrere/asylsøkere. 

Da jeg er redd for konsekvensene.

Så du kjenner mange som står klar da tenker du? 

Finnes det noen yrkesgrupper som har høy andel asylsøkere som ikke har fått statsborgerskap eller varig oppholdstillatelse?

Ikke det nei. Så du kan slappe helt av.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 timer siden):

Finnes det noen yrkesgrupper som har høy andel asylsøkere som ikke har fått statsborgerskap eller varig oppholdstillatelse?

Ikke det nei. Så du kan slappe helt av.

Problemet er jo at disse en dag skal pensjoneres, i ny jobb osv. Og når vi da har sendt alle til Afrika oppstår problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Problemet er jo at disse en dag skal pensjoneres, i ny jobb osv. Og når vi da har sendt alle til Afrika oppstår problemet.

Fordi de har lyst til å sende ut folk som ikke har rett til opphold (og dermed uansett aldri vil jobbe her) kjappere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (9 timer siden):

Nordmenn som ikke vil ta jobbene idag fordi lønningene er presset ned, alternativt noen av de titusenvis av arbeidsinnvandrere fra europa som kommer til Norge for å arbeide hvert år. Eller noen av flyktningene som idag står utenfor arbeidslivet, flyktninger har langt lavere sysselsettingsgrad enn den øvrige befolkningen,

Det mangler ikke på tilgjenglig arbeidskraft, vi trenger ikke ta inn enda flere ikke-vestlige for å klare å fylle arbeidsmarkedet.

Nå innbiller jeg meg ikke at du bryr deg om hva Jesus mener, men hva tror du Jesus ville sagt om å ta i mot flyktninger når man har best råd av alle land i verden?

Asyl handler ikke om arbeidskraft.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Nå innbiller jeg meg ikke at du bryr deg om hva Jesus mener, men hva tror du Jesus ville sagt om å ta i mot flyktninger når man har best råd av alle land i verden?

Asyl handler ikke om arbeidskraft.

Som kristen gjør jeg det.Vi bør ta imot reelle flyktninger, ikke med begrunnelsen i at vi trenger arbeidskraft slik innlegget jeg svarte på gjorde, eller økonomiske migranter eller velferdsmigranter som vi ikke klarer eller som ikke vil la seg integrere.

At Norge har god råd betyr ikke at vi kan ta imot alle som ønsker å komme hit, selv om vi vet at venstresiden synes alle skal få. Det står ingenting i Bibelen, Guds ord, om at vi skal gjøre det heller.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (5 minutter siden):

Som kristen gjør jeg det.Vi bør ta imot reelle flyktninger, ikke med begrunnelsen i at vi trenger arbeidskraft slik innlegget jeg svarte på gjorde, eller økonomiske migranter eller velferdsmigranter som vi ikke klarer eller som ikke vil la seg integrere.

At Norge har god råd betyr ikke at vi kan ta imot alle som ønsker å komme hit. Selv om vi vet at venstresiden synes alle skal få. 

Jeg har aldri sagt at vi må ta i mot flyktninger på grunn av arbeidskraft, jeg stilte ett konkret spørsmål om dette var hensyntatt i planene.

Vill ha meg frabedt slike påstander, takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (16 timer siden):

Tar gjerne imot dine og andre som er så besatte av FrP sine tips om hvilke parti man heller bør stemme på, ettersom vi ikke vet vårt eget beste.

Regner med en storm av gode forslag og begrunnelser.

Besatt? Hva synes du egentlig om en amoralsk partileder som ikler seg KORS om halsen for å stille på et kristent seminar og trekke velgere? Synes du denne typen manipulasjon og falskhet representerer verdier som skal lede landet vårt?

FRP er avhengig av et kristenfundamentalistisk grunnfjell. Ikke glem det.

Jeg har dessverre ikke noe godt alternativ til deg - det er problemet. Det finnes fa** ikke noe alternativ !

Men skal du velge, gå for Venstre, til tross av den idiotiske innvandringspolitikken de har ført. Den er for upopulær til å bli gjennomført uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg ikke forstår med norske politikere er denne trangen til innvandring. Velgerne har sagt klart i fra i snart 30 år - Nordmenn ønsker ikke innvandring. Det er ikke rart at det ulmer både her og der når dette åpenbare ønsket ikke respekteres.

Ikke nok med det - dette er den ene saken som FRP har skodd seg på i alle år. Uten denne saken, hadde de aldri kommet til makten.

Nordmenns stilltiende "aksept" av innvandring siden 90-tallet er etter min mening grovt misforståt av de styrende partiene. Dette er kulturelt betinget, nordmenn har stort sett betydelig tillit til lederne og nordmenn er generelt konfliktsky og generelt med et moderat og rolig sinnelag. Så det er ikke rart at det ikke har vært store protester tidligere - det betyr ikke at folk vil ha det!

Hvor ofte ser vi protester i Norge som man ser andre steder i Europa? Nesten aldri

Jeg tror det har vært flertall mot innvandring i alle årene, men av overnevnte årsaker så ser vi andre veien og overlater det til lederne våre.

Innvandring har vært upopulært siden dag 1 og nå må snart andre enn FRP innse det.

Styringspartiene har på det groveste misbrukt verdens beste og enkleste velgermasse, og det ødelegger tillitssamfunnet vårt innenfra.

Endret av sjamanen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (16 timer siden):

Da har du en helt hinsides rettsforståelse.

Dine holdninger er ekstremt farlig, og det representerer noe av det "verste" jeg har lest noen komme med på Diskusjon.no

Det er triste tanker og et like trist sinn som klarer å lire av seg slikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, sjamanen said:

En ting jeg ikke forstår med norske politikere er denne trangen til innvandring. Velgerne har sagt klart i fra i snart 30 år - Nordmenn ønsker ikke innvandring. Det er ikke rart at det ulmer både her og der når dette åpenbare ønsket ikke respekteres.

Folk har en irrasjonell frykt for det fremmede/ukjente/annerledes. Dersom man skulle latt denne frykten styre samfunnet, så ville vi fremdeles vært et stammesamfunn i steinalderen. 

Selv noe så enkelt som fargetv møtte jo motstand pga frykten for hvor mye negativt det ville påføre samfunnet.

Ikke nok med det - dette er den ene saken som FRP har skodd seg på i alle år. Uten denne saken, hadde de aldri kommet til makten.

FrP er populister og dersom innvandring ikke var en stor sak, så hadde de hoppet på hva en det er som enkelt gir velger.
Ta strømprisene. Partiprogrammet til FrP støtter på ingen som helst måte oppunder statlig eierskap og statlig styrt strømpris. Det er bare noe de kaster ut for å sanke stemmer, og overhode ikke en politikk de står inne for.

Nordmenns stilltiende "aksept" av innvandring siden 90-tallet er etter min mening grovt misforståt av de styrende partiene. Dette er kulturelt betinget, nordmenn har stort sett betydelig tillit til lederne og nordmenn er generelt konfliktsky og generelt med et moderat og rolig sinnelag. Så det er ikke rart at det ikke har vært store protester tidligere - det betyr ikke at folk vil ha det!

Hvor ofte ser vi protester i Norge som man ser andre steder i Europa? Nesten aldri

Det er ikke slik at nordmenn er genetisk konfliktsky eller underkastende. Vi har jo en lang historie med vikingetokter o.l.

Grunnen til at du ikke ser mye av dette i Norge er fordi landet er styrt særdeles godt i mange, mange tiår. Vi har det veldig godt målt mot andre, og det gjør at kamplysten og kampbehovet ikke er like relevant her.

Innvandring har vært upopulært siden dag 1 og nå må snart andre enn FRP innse det.

Styringspartiene har på det groveste misbrukt verdens beste og enkleste velgermasse, og det ødelegger tillitssamfunnet vårt innenfra.

Innvandring har gjort oss godt. Som nevnt over så "importerer" vi en lavere klasse som gjør de "enkle" lavtlønte jobbene etniske nordmenn ikke ønsker å gjøre. Det gjør at vi kan utdanne oss og være innovative. Det gjør at vi har mer arbeidskraft, som igjen gjør at vi kan utvikle samfunnet vårt raskere.

I tillegg så medfører innvandring til  å vaske bort oss/dem som er hovedårsaken til konfliktene i verden. Putin og hans likemenn elsker jo å tegne fiendebilde av alle rundt seg å overbevise befolkningen om hvor farlig alle andre er..

Det betyr ikke at vi kan ta i mot ubegrenset, eller at jo flere jo bedre. Det betyr bare at det ikke er så enkelt som de populistiske skremselsprofitørene vil ha det til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

olk har en irrasjonell frykt for det fremmede/ukjente/annerledes. Dersom man skulle latt denne frykten styre samfunnet, så ville vi fremdeles vært et stammesamfunn i steinalderen. 

Selv noe så enkelt som fargetv møtte jo motstand pga frykten for hvor mye negativt det ville påføre samfunnet.

Det stemmer at vi mennesker har arvet en del impulser som ikke alltid hører hjemme i et moderne samfunn. Men akkurat fremmedfrykten er overhodet ikke irrasjonell. Den har nok derimot vært svært utslagsgivende for vår ovelevelse og du kan umulig ha god nok oversikt til å si at det ikke er tilfelle i dag. Hvordan vet du konsekvensene av innvandringen på sikt? 
Det du skriver har du ikke dekning for.

Når det er sagt, så har vi nå betydelig med data og informasjon til å konkludere med at denne frykten er berettiget. Innvandringen til Europa siden 90-tallet har skapt enorme utfordringer for velstandsamfunnene, bare gnisningene og uenighetene alene bidrar til å rive i filler tilliten i samfunnet. Du må gjerne ønske vekk frykten som ligger til grunn for dette, men den forsvinner ikke av den grunn.

WiiBoy skrev (9 minutter siden):

FrP er populister og dersom innvandring ikke var en stor sak, så hadde de hoppet på hva en det er som enkelt gir velger.
Ta strømprisene. Partiprogrammet til FrP støtter på ingen som helst måte oppunder statlig eierskap og statlig styrt strømpris. Det er bare noe de kaster ut for å sanke stemmer, og overhode ikke en politikk de står inne for.

Innvandringssaken står i særstilling og har vært FRP sin gjennomgående fanesak i alle år, mens andre saker har kommet og gått. Som for eksempel utbygging av veier, som de nå også kanskje innser at de må legge vekk.
Jeg tror du tar grovt feil hvis du sidestiller innvandring med andre populistiske saker. Som nevnt, innvandring er en reell utfordring.

WiiBoy skrev (11 minutter siden):

Det er ikke slik at nordmenn er genetisk konfliktsky eller underkastende. Vi har jo en lang historie med vikingetokter o.l.

Grunnen til at du ikke ser mye av dette i Norge er fordi landet er styrt særdeles godt i mange, mange tiår. Vi har det veldig godt målt mot andre, og det gjør at kamplysten og kampbehovet ikke er like relevant her.

La oss ikke bruke historie for 1000 år siden som grunnlag for det moderne norske "lynnet". Det finnes naturligvis spor av hvordan vi er blitt som vi er blitt, sikkert 10 000 år bakover, men som en direkte forklaring på dagens nordmenn er det helt ubrukelig.

Og nei, jeg tror du tar helt feil angående det norske moderne lynnet. Jeg tror svaret på hvorfor vi er som vi er ligger i levekårene her i norden hvor vi over lengre tid har vært betinget av å jobbe sammen uten for mye protester, for å i det hele tatt overleve så langt nord. Se gjerne Sturla Ellingvågs tanker om dette. Det er ikke den politiske ordenen siden 1945 som har båret dette frem, det er motsatt! Det er det norske lynnet (inspirert av blant annet den franske revolusjon) og tankesett som tilrettela for den sosialdemokratiske staten, solidaritetstanken og "alle for en".

WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Innvandring har gjort oss godt. Som nevnt over så "importerer" vi en lavere klasse som gjør de "enkle" lavtlønte jobbene etniske nordmenn ikke ønsker å gjøre. Det gjør at vi kan utdanne oss og være innovative. Det gjør at vi har mer arbeidskraft, som igjen gjør at vi kan utvikle samfunnet vårt raskere.

I tillegg så medfører innvandring til  å vaske bort oss/dem som er hovedårsaken til konfliktene i verden. Putin og hans likemenn elsker jo å tegne fiendebilde av alle rundt seg å overbevise befolkningen om hvor farlig alle andre er..

Det betyr ikke at vi kan ta i mot ubegrenset, eller at jo flere jo bedre. Det betyr bare at det ikke er så enkelt som de populistiske skremselsprofitørene vil ha det til.

Dette synes jeg er fælt at du skriver. For å ta det litt anekdotisk. Da jeg kom hjem til Norge i Januar 2021 landet jeg på Gardermoen som i praksis var satt opp som et feltsykehus for covidtesting. Det jeg registrerte, var at så godt som alle som jobbet der var 2-3. generasjonsinnvandrere. Da snakker jeg ikke polske gjestearbeiere, jeg snakker om sønnene og døtrene av innvandrede pakistanere, somaliere, syrere ++. Du nevner det selv, vi har skapt en "underklasse" av mennesker som er født og oppvokst i Norge, som utfører arbeidet vi "etnisk norske" ikke ønsker å gjøre.

Dette synes du altså er OK ? Jeg antar at du siktet til arbeidsinnvandring, for dette kan du neppe stå for.

Man ser det samme i samfunnslivet, observasjoner av nordmenn med utenlandsk bakgrunn som tar "streberjobbene", det vil kjipe eksperingsjobber i bank o.l. Jeg opplever også veldig ofte at familier og personer med utenlandsk bakgrunn jobber hardt for å være enda mer "norske" enn de norskeste. Nordmenn er et rimelig sammensveiset folk, det er etter min mening praktisk talt umulig å bli akseptert fullt ut på linje med andre nordmenn. Også dette er et problem med innvandring, og lite man kan gjøre med blant befolkningen.

Dette kombinert med et stadig mer privatisert helsevesen (det var Dr. Dropin, ikke den norske offentlige legevesen, jeg møtte på gardermoen) som øker forskjellene forsterker effekten.

Vi har en etnisk norsk middeklasse som gir faen så lenge de kan fortsette med netflix og grandcanaria.

Personlig ble jeg trist denne dagen jeg var på Gardermoen over å se mitt kjære land synke ned på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...