DukeNukem3d Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Red Frostraven skrev (På 16.1.2025 den 23.28): Det går litt dårligere med svensk økonomi enn med norsk gjennom 2022-2024, totalt sett. https://www.nrk.no/ytring/hvorfor-kutter-de-renten-i-sverige_-og-ikke-her_-1.17009186 "Den svenske økonomien står nå på stedet hvil. I juni 2024 var den økonomiske aktiviteten på samme nivå som juni i 2022 - det vil si at økonomien står og stamper, ifølge svenske statistikkmyndigheter. Sverige hadde noen måneder med vekst i januar og februar, før en svakere vår. Svenskene bruker fortsatt mindre penger inn i økonomien, noe detaljhandelen merker godt. Den lavere pengebruken henger blant annet sammen med de høye rentene. Norsk økonomi er inne i en periode med svakere vekst, men det er fortsatt vekst. I 2024 forventer Norges Bank at økonomien kommer til å vokse med 1,1 prosent. De aller fleste næringer går bra, med unntak av byggebransjen." Arbeidsledigheten har vært betydelig høyere: "I Sverige er arbeidsledigheten nå på over 8 prosent. Siden november 2022 er ledigheten opp med ett prosentpoeng, og siden mai 2018 er den opp to prosentpoeng. Dersom man ser bort fra pandemiårene så er det den høyeste ledigheten på ti år. Nå har veksten i ledigheten stanset opp og er på vei til å stabilisere seg. I Norge har den registrerte arbeidsledigheten ligget rundt 2 prosent en god stund, som er historisk lavt. Selv om tendensen er litt økende, er vi fortsatt veldig trygge nivåer. Det betyr at en veldig stor andel av befolkningen er i jobb, og det er også mye av grunnen til at norske husholdninger har vist seg å være overraskende robuste i møte med alle rentehevingene." Svenskene har tatt til takke med reallønnsnedgang for å få økonomien til å bli bedre og for å få lavere prisvekst, mens vi har kjørt høyere reallønn og satser på høyere økonomisk vekst enn Sverige satser på. "Lønnsoppgjørene har blitt avtalt for flere år. Det betyr at svenskene ikke får reallønnsvekst. Det står i sterk kontrast til det norske lønnsoppgjøret. Selv om prisveksten i Norge er på vei ned, og ligger rundt tre prosent, kan det være krevende å få på plass det siste prosentpoenget. Norges Bank sa forrige uke at selv om prisveksten har falt mye fra toppen, vil høy vekst i bedriftenes kostnader trolig bremse den videre nedgangen." --- Så. Tja. De trenger gjerne flere nye bedrifter for å få ned arbeidsledigheten -- mens vi ikke har folk å ta av til nye bedrifter. Samtidig så gleder jeg meg til Flensfeltet og det neste naturressurs-eventyret starter i Norge. De gjør det jo egentlig bra med tanke på den KATASTROFALE innvandringspolitikken de har hatt. Hvis de hadde sett problemet med det litt før så hadde de nok knust Norge ganske greit til tross for at vi har olje. 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 2 minutes ago, Salvesen. said: Sorry, kan ikke hjelpe deg om du ikke forstår enkle spørsmål som dette: Lykke til videre, forhåpentligvis får du bli. Hur många påhopp ska du komma med? Men är ju ingen poäng med att fortsätta. Alla ser ju vad du håller på med. Någon kunskap, information, kilder eller ideer kommer du ju inte heller med. Har för mig att du har rätt många inlägg där du kritiserar andra att de tar upp vad du har skrivet tidligare för att det er personligt och ikke ska förekomma på forumet. 4 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 2 hours ago, Salvesen. said: Du forstår hvorfor en bruker "" sant? Men kan du heller svare på spørsmålet? Hvem skal ta jobbene du kaller "drittjobber"? Vanlige mennesker som ser verdien i ærlig arbeid. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gammel Gubbe skrev (2 minutter siden): Hvem skal ta jobbene du kaller "drittjobber"? Vanlige mennesker som ser verdien i ærlig arbeid. Hvor er de? Som sagt jeg kjenner ingen som ønsker eller står klar for dette. Og etter de svarene jeg har fått ser det ikke ut som verken Trump eller Frp har noen plan for dette. Og jeg kaller dem ikke drittjobber, jeg refererer til hva andre ofte kaller for drittjobber derav "". Jeg har stor respekt for alle jobber jeg, som min mor lærte meg fra tidlig alder når jeg stilte spørsmål til dette: Noen må gjøre det og. Og jeg er glad for at vi har feks innvandrere som tar seg av dette. Uten hadde samfunnet fungert dårlig. 1 Lenke til kommentar
Gammel Gubbe Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 2 minutes ago, Salvesen. said: Hvor er de? Som sagt jeg kjenner ingen som ønsker eller står klar for dette. Det er jo ikke noe rart du ikke kjenner noen når du kaller jobbene for "drittjobber". - Hei Ola, kunne du tenke deg å jobbe i en drittjobb? Ser du ikke den negative spiralen med import av en underklasse for visse jobber skaper, og som stempling av jobber som "drittjobber" bidrar til? (Ja, også er ikke din personlige erfaring nødvendigvis representativ.) 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Gammel Gubbe skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke noe rart du ikke kjenner noen når du kaller jobbene for "drittjobber". - Hei Ola, kunne du tenke deg å jobbe i en drittjobb? Ser du ikke den negative spiralen med import av en underklasse for visse jobber skaper, og som stempling av jobber som "drittjobber" bidrar til? (Ja, også er ikke din personlige erfaring nødvendigvis representativ.) Som sagt, jeg ser ikke på noen jobber som drittjobber. Jeg stiller jo kritiske spørsmål til hva som vill skje for typiske yrker som har høy andel av innvandrere/asylsøkere. Da jeg er redd for konsekvensene. Så du kjenner mange som står klar da tenker du? 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (2 timer siden): Hvor er de? Som sagt jeg kjenner ingen som ønsker eller står klar for dette. Nordmenn som ikke vil ta jobbene idag fordi lønningene er presset ned, alternativt noen av de titusenvis av arbeidsinnvandrere fra europa som kommer til Norge for å arbeide hvert år. Eller noen av flyktningene som idag står utenfor arbeidslivet, flyktninger har langt lavere sysselsettingsgrad enn den øvrige befolkningen, Det mangler ikke på tilgjenglig arbeidskraft, vi trenger ikke ta inn enda flere ikke-vestlige for å klare å fylle arbeidsmarkedet. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 2 hours ago, Salvesen. said: Som sagt, jeg ser ikke på noen jobber som drittjobber. Jeg stiller jo kritiske spørsmål til hva som vill skje for typiske yrker som har høy andel av innvandrere/asylsøkere. Da jeg er redd for konsekvensene. Så du kjenner mange som står klar da tenker du? Finnes det noen yrkesgrupper som har høy andel asylsøkere som ikke har fått statsborgerskap eller varig oppholdstillatelse? Ikke det nei. Så du kan slappe helt av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå