Gå til innhold

Stem Frp!

Anbefalte innlegg

Neptun1 skrev (22 minutter siden):

Spoler tilbake.
Du stilte spørsmål om hva norsk kultur er - og jeg repliserte at det er det mange som av en eller annen grunn gjør.
Vet de ikke bedre? Jo, det tror jeg ganske bestemt. Men de har sin agenda..

Ja, og grunnen til at man spør er kanskje fordi at den "norske kulturen"  ikke har avgrensede kanter og at den er i stadig endring. At det ikke finnes et svar med 2 streker under hva norsk kultur er (selv om det er noen  ting som går igjen).

Det betyr ikke at man ikke samtidig kan se problemer ved at kulturer som er veldig forskjellig fra den norske kan utgjøre et problem når disse kulturene møtes.

Det handler også om viljen til å tilpasse seg den nye kulturen som er eksisterende i landet man kommer til. Hvordan tror du norske pensjonister i Spania oppfører seg? Tror du dem glir inn og tar til seg den spanske kulturen, eller tror du de samler seg, bor nær hverandre og har nærmest egne norske "landsbyer" i visse områder? Jeg er klar over at sammenligningen ikke blir helt den samme ettersom det er færre forskjeller mellom Norge og Spania og mellom Norge og der religionen islam er fremtredende. Det er bare for å sette perspektiv på at man trekkes mot folk som er mer like seg selv, og at det er derfor det dannes egne miljøer i visse områder, og at det er en grunn for at forekomsten av ikke - vestlige innvandrere er større i Oslo enn i andre norske byer.

Hvilken agenda snakker du egentlig om? Hvilken agenda skal "venstresiden "(siden det er den som tydeligvis er en del av fiendebildet) ha? Og hva skal de vinne / tjene på denne agendaen sin?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (1 time siden):

Hvordan tror du norske pensjonister i Spania oppfører seg? Tror du dem glir inn og tar til seg den spanske kulturen, eller tror du de samler seg, bor nær hverandre og har nærmest egne norske "landsbyer" i visse områder? Jeg er klar over at sammenligningen ikke blir helt den samme ettersom det er færre forskjeller mellom Norge og Spania og mellom Norge og der religionen islam er fremtredende.

For det første så tror jeg de fleste norske pensjonister oppfører seg fint. For det andre tror jeg ikke at de ville vært velkommen i Spania hvis det var spanske myndigheter som måtte betale for deres livsopphold der nede.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Dokumentasjon på dette? Ut fra de tallene som jeg kunne finne var det snakk om en tredjedel av dette beløpet du skisserer.

. I 2024 vil det koste Norge 31,4 milliarder kroner å ta i mot de ukrainske flyktningene.

https://www.nettavisen.no/okonomi/bare-1-av-5-ukrainere-i-jobb-en-fallitterklaring/s/5-95-1698226

Det er for kun introduksjonsprogrammet og bosetning for 2024, det er flere utgifter som tilkommer utover dette. Samt det er bare for ett år. Det er en grunn til at det kommer så sinnskyt mange hit.
I Danmark så er det både lavere boligpriser og som oftest høyere lønninger, så da er det stønadsnivået og ikke minst at det er veldig lett å få permant oppholdstillateltelse som gjør at så mange søker seg hit.

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (37 minutter siden):

Det er for kun introduksjonsprogrammet og bosetning for 2024, det er flere utgifter som tilkommer utover dette. Samt det er bare for ett år. Det er en grunn til at det kommer så sinnskyt mange hit.
I Danmark så er det både lavere boligpriser og som oftest høyere lønninger, så da er det stønadsnivået og ikke minst at det er veldig lett å få permant oppholdstillateltelse som gjør at så mange søker seg hit.

Vel, du skrev da selv at det var 100 milliarder i året, så da har du vel noen tall du kan backe dette opp med?

Jeg er forøvrig enig i at forskjellen på stønadsnivået er årsaken til at flere kommer til Norge enn f.eks til Danmark.

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (51 minutter siden):

For det første så tror jeg de fleste norske pensjonister oppfører seg fint. For det andre tror jeg ikke at de ville vært velkommen i Spania hvis det var spanske myndigheter som måtte betale for deres livsopphold der nede.

Vel, kommentaren min var kun for å påpeke at man samler seg med folk som man føler nærhet og trygghet til  ikke at norske pensjonister oppfører seg dårlig (selv om noen gjør det). Man kan ta samme konklusjonen om innvandrere fra ikke -  vestlige land. Også mesteparten av de oppfører seg fint. Det er alltid de som ikke gjør det som ødelegger for en hel gruppe samme hvilken gruppe det gjelder.

(De lokale i søreuropa begynner å bli ganske lei av turister som ikke oppfører seg fint, kjøper opp boliger som gjør at boligprisene stiger, og at folk leier ut til turister via airbnb så de lokale ikke har råd til å kjøpe seg bolig).

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FrP er globalister og EU tilhengere, de er for ACER, EØS og NATO. Det blir få forandringer med dem. Men jeg må si jeg forstår godt at flere tenker på å stemme på FrP når de er så misfornøyd med matpriser, bensinpriser, strømpriser og lave straffer for grov kriminalitet. FrP er det mest populistiske partiet på Stortinget og det er ikke nødvendigvis negativt, men de rir på bølger av problemer i samfunnet.

Når ranere slipper straff fordi de er mindreårige og de som utfører ran og knivstikking får noen få måneder i fengsel, blir folk provosert og ønsker strengere straffer.

Ta denne saken feks: https://www.nrk.no/stor-oslo/16-aring-ble-knivstukket-pa-t-banen-i-oslo_-na-er-to-menn-domt-1.17171331

Her står det at ranerne som knivstakk fikk:

En 19-åring ble dømt til fengsel i 5 år og 8 måneder for drapsforsøk.

En 21-åring ble dømt til fengsel i 10 måneder for grov kroppsskade.

De to andre tiltalte ble frifunnet.

Personlig mener jeg at alle burde fått 30 års ubetinget fengsel (21 års forvaring er det strengeste i dag, men det kan forandres), både for avskrekking og som passelig straff. Er man villig til å begå slike handlinger, må man vite at straffen er streng.

Vi er også et land som fint kunne tatt oss råd til å fjerne alle skatter, avgifter og moms på mat, drivstoff og strøm - men det finnes andre underliggende problemer man kan fikse først, feks å fjerne alle utenlandskablene og få Norge ut av ACER og Nord Pool, samt lempe på tollmurene og tariffene på mat.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
leticia skrev (44 minutter siden):

Vel, kommentaren min var kun for å påpeke at man samler seg med folk som man føler nærhet og trygghet til  ikke at norske pensjonister oppfører seg dårlig (selv om noen gjør det). Man kan ta samme konklusjonen om innvandrere fra ikke -  vestlige land. Også mesteparten av de oppfører seg fint. Det er alltid de som ikke gjør det som ødelegger for en hel gruppe samme hvilken gruppe det gjelder.

(De lokale i søreuropa begynner å bli ganske lei av turister som ikke oppfører seg fint, kjøper opp boliger som gjør at boligprisene stiger, og at folk leier ut til turister via airbnb så de lokale ikke har råd til å kjøpe seg bolig).

Jeg har en venn fra England og han forteller at saudi-arabere oppfører seg eksemplarisk når de kommer til hans by som turister. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (18 minutter siden):

Vel, du skrev da selv at det var 100 milliarder i året, så da har du vel noen tall du kan backe dette opp med?

Jeg er forøvrig enig i at forskjellen på stønadsnivået er årsaken til at flere kommer til Norge enn f.eks til Danmark.

Ja, stemmer det. 100 millarder i året på kun ukrainske flyktniner mener jeg er et meget forsiktig estimat.

Den budsjettsposten handler primært om bosetting i kommunene, og kostander til introuduskjonsprogrammet.
Men det er også flyktninger som er uføre, og det er alderspensjonister. Disse går rett i den regulære budsjettposten.

Man har derfor mange kumulative utgifter som ikke er medberegnet i denne budsjettposten, som:
-Utgifter til helsesektoren
-Utdanningsinstitusjoner
-tolketjenester
-Fengselsplasser
-Institusjonsplasser
-Barnevernet
-Kriminalitet
-Justis
-Trygder og sosiale tjenester
-Pensjon
-Press på lønninger
-Høyere boligpriser
-Økte utbetalinger av sosialhjelp
-Mange innvandrere/flyktninger sender penger og oppholder seg mye i hjemlandet, det er en  ubetydelig kostnad ved normal innvandring. Men vi er et lite land, og i løpet av en meget kort tidsperiode så har det kommet over 1 million innvandrere.
-Så absurd høy innvandring vi har hatt over tid bidrar også til et fraksjonert og dysfunksjonelt samfunn.

Vi gir bort 8 ganger flere statsborgerskap i året enn det USA gjør(korrigert for befolkningsstørrelse), man stiller ikke krav til kvalifikasjoner eller sosiale utgifter. For et lite samfunn som Norge med universelle velferdsgoder så er det også langt viktigere å føre en ansvarlig innvandringspolitikk, noe som ikke gjøres.
Norge er vel det eneste landet i verden hvor man ikke engang har krav om selvforsørgelse for å få statsborgerskap.

De totale utgiftene som masseinnvandringen de siste 20 årene har medført Norge, er jeg sikker på at langt overstiger det totale oljepengeforbruket.

Sønadsnivået er åpenbart en driver, men den primære årsaken til at så mange kommer hit kontra f.eks Danmark er vel nettopp vilkårene for permant oppholdstillatelse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

Ja, stemmer det. 100 millarder i året på kun ukrainske flyktniner mener jeg er et meget forsiktig estimat.

Den budsjettsposten handler primært om bosetting i kommunene, og kostander til introuduskjonsprogrammet.
Men det er også flyktninger som er uføre, og det er alderspensjonister. Disse går rett i den regulære budsjettposten.

Man har derfor mange kumulative utgifter som ikke er medberegnet i denne budsjettposten, som:
-Utgifter til helsesektoren
-Utdanningsinstitusjoner
-tolketjenester
-Fengselsplasser
-Institusjonsplasser
-Barnevernet
-Kriminalitet
-Justis
-Trygder og sosiale tjenester
-Pensjon
-Press på lønninger
-Høyere boligpriser
-Økte utbetalinger av sosialhjelp
-Mange innvandrere/flyktninger sender penger og oppholder seg mye i hjemlandet, det er en  ubetydelig kostnad ved normal innvandring. Men vi er et lite land, og i løpet av en meget kort tidsperiode så har det kommet over 1 million innvandrere.
-Så absurd høy innvandring vi har hatt over tid bidrar også til et fraksjonert og dysfunksjonelt samfunn.

Vi gir bort 8 ganger flere statsborgerskap i året enn det USA gjør(korrigert for befolkningsstørrelse), man stiller ikke krav til kvalifikasjoner eller sosiale utgifter. For et lite samfunn som Norge med universelle velferdsgoder så er det også langt viktigere å føre en ansvarlig innvandringspolitikk, noe som ikke gjøres.
Norge er vel det eneste landet i verden hvor man ikke engang har krav om selvforsørgelse for å få statsborgerskap.

De totale utgiftene som masseinnvandringen de siste 20 årene har medført Norge, er jeg sikker på at langt overstiger det totale oljepengeforbruket.

Sønadsnivået er åpenbart en driver, men den primære årsaken til at så mange kommer hit kontra f.eks Danmark er vel nettopp vilkårene for permant oppholdstillatelse.

Jeg ser hva du skriver og jeg er delvis enig i endel av det du skriver. Men likevel så har du ikke kommet opp med det jeg ba om, som var dokumentasjon ( i tall) på at de ukrainske innvandrerne koster 100 milliarder i året. Jeg ser også at du ikke har tatt med at de ukrainerne som får seg jobb bidrar med skatt tilbake til staten, så det må trekkes fra kostnaden, slik at det er nettoutgifter vi snakker om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, freedomseeker said:

Ingen oppholdstillatelser burde vært permanent, og statsborgerskap burde vært uoppnåelig for folk som er født utenfor grensa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, FrihetensRegn said:

FrP er globalister og EU tilhengere, de er for ACER, EØS og NATO.

Ja huff, tenkt å være for NATO da. Skikkelig lurt å være et lite alliansefritt land som grenser mot Russland har det vist seg.

9 hours ago, FrihetensRegn said:

Det blir få forandringer med dem. Men jeg må si jeg forstår godt at flere tenker på å stemme på FrP når de er så misfornøyd med matpriser, bensinpriser, strømpriser og lave straffer for grov kriminalitet. FrP er det mest populistiske partiet på Stortinget og det er ikke nødvendigvis negativt, men de rir på bølger av problemer i samfunnet.

Når ranere slipper straff fordi de er mindreårige og de som utfører ran og knivstikking får noen få måneder i fengsel, blir folk provosert og ønsker strengere straffer.

Ta denne saken feks: https://www.nrk.no/stor-oslo/16-aring-ble-knivstukket-pa-t-banen-i-oslo_-na-er-to-menn-domt-1.17171331

Personlig mener jeg at alle burde fått 30 års ubetinget fengsel (21 års forvaring er det strengeste i dag, men det kan forandres), både for avskrekking og som passelig straff. Er man villig til å begå slike handlinger, må man vite at straffen er streng.

Vi er også et land som fint kunne tatt oss råd til å fjerne alle skatter, avgifter og moms på mat, drivstoff og strøm - men det finnes andre underliggende problemer man kan fikse først, feks å fjerne alle utenlandskablene og få Norge ut av ACER og Nord Pool, samt lempe på tollmurene og tariffene på mat.

Hvorfor skal vi fjerne kablene mot Sverige som faktisk er reelle utvekslingskskabler som sørger for forbedret forsyningssikkerhet for begge land? Du er klar over at stort sett all forbindelse med høy kapasitet mellom nord og sør i landet går via Sverige ja?
Og tror du det er helt uproblematisk å fjerne andre kabler sånn rent juridisk? Jeg kjenner ikke detaljer, men det er nå massevis av langvarige forsyningsavtaler som er inngått. Og hva vil du oppnå med å kutte Nordpool?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kablene er der og det har ingen hensikt å fjerne dem. Det man må gjøre er å se på bruken og regulere eksport hvor selvforsyning med makspris til egne borgere veier tyngst. Man skal alltid ha nok vann i vannmagasinene til å forsyne egen befolkning til en fastsatt makspris. Med god margin for evt. uforutsett lite nedbør i en 1-2 års periode.

Dette må politikerne rydde opp i asap! Er det juridiske hindringer her må det ryddes opp.

Drikkevann, strøm, vei og lignende skal ikke først og fremst være en profittvare! Det er rent skammelig hvordan man behandler landets borgere.

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev (På 18.12.2024 den 9:48 PM):

Om det er tilfelle så er det vår feil, ikke flyktningene. Da er ikke vi flinke nok til å ta imot dem og inkludere dem og da er det faktisk opp til oss å bli bedre.

Vi kan begynne med å ikke stemme på rasistpartiet Frp.

Hvordan skal vi bli flinkere til det , hvis problemene er ingen utdanning, dårlige levekår og ingen utsikter til jobb kombinert av alt for mange folk som har disse problemene?  Bare åpne våre hjerter? 

Skjønner heller ikke hvorfor man skal skylde på noen, eller hvordan det skal løse noe som helst. 

Hva får deg til å klassifisere FrP som et rasistparti? 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Hvordan skal vi bli flinkere til det , hvis problemene er ingen utdanning, dårlige levekår og ingen utsikter til jobb kombinert av alt for mange folk som har disse problemene?

Vi kan jo begynne med å ikke diskriminere folk i jobbsøkersituasjoner som faktisk har den utdanningen som er nødvendig for å få jobber, men hvor man bare hiver vekk jobbsøknaden fordi søkeren har et utenlandsk navn... Innvandrerkvinner sliter med å få jobb

Jeg skjønner godt at man får en følelse av håpløshet og gir opp når man blir diskriminert pga navnet sitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (På 18.12.2024 den 9:48 PM):

Om det er tilfelle så er det vår feil, ikke flyktningene. Da er ikke vi flinke nok til å ta imot dem og inkludere dem og da er det faktisk opp til oss å bli bedre.

Vi kan begynne med å ikke stemme på rasistpartiet Frp.

Dette minner meg om Jonas som la skylden på FRP - av alle ting - for svenske tilstander. Vi ser nå hvordan det går med AP.

Dere er så langt ute å kjører og har ingen fot i virkeligheten i det hele tatt. Det er fullstendig ignoranse på toppnivå.

Heldigvis ser folk ut til å forstå ignoransen deres og stemme FRP 

Endret av MrL
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Vi kan jo begynne med å ikke diskriminere folk i jobbsøkersituasjoner som faktisk har den utdanningen som er nødvendig for å få jobber, men hvor man bare hiver vekk jobbsøknaden fordi søkeren har et utenlandsk navn... Innvandrerkvinner sliter med å få jobb

Jeg skjønner godt at man får en følelse av håpløshet og gir opp når man blir diskriminert pga navnet sitt. 

Ja, denne er faktisk interessant. Hvordan skal vi løse den? Hvis det er "vi" som må skjerpe oss, så har "vi" all verdens muligheter til å feks sette våres egen jobb til disposisjon. Eller tenker du at staten skal løse dette, ved å innføre en eller annen form for tvang for arbeidsgivere? 

Jeg får en følelse av håpløshet, når man tror man kan løse problemer ved å bare "skjerpe seg", eller bli "mindre rasistisk". 
Det her blir igjen pekeleken, det er nordmenn sin skyld at innvanderer ikke får jobb, eller det er innvandrerne sin skyld at kriminaliteten øker. 

Hvordan skal man mest effektivt løse rotårsaken slik at disse symptomene faktisk kan bli mindre eller borte?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man må også ta hensyn til produktiviteten i innvandringspolitikken.
Det er f.eks begrenset hvor mange budbilsjåfører vi trenger her i landet, det er tross en velferdsstat. Og det fordrer høy produktivitet i arbeidslivet.

Før så hadde vi omtrent bare posten, nå er det tusen forskjellige måter å sende varen på. Ofte så er det sykkel, varebil, og små lastebiler. Det er lite produktivt. Majoriteten av budene kjører rundt med kun én levering(leste en artikkel om det).

Wolt og tilsvarende tjenester hadde ikke eksistert om det ikke var for masseinnvandring, noe synes sikkert det er fint å få levert hamburgeren gratis på døra. Men prisen for den norske velferdsmodellen er stor.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, FrihetensRegn said:

FrP er globalister og EU tilhengere, de er for ACER, EØS og NATO. Det blir få forandringer med dem. Men jeg må si jeg forstår godt at flere tenker på å stemme på FrP når de er så misfornøyd med matpriser, bensinpriser, strømpriser og lave straffer for grov kriminalitet. FrP er det mest populistiske partiet på Stortinget og det er ikke nødvendigvis negativt, men de rir på bølger av problemer i samfunnet.

Populisme er ekstremt negativt. Det er den store driveren til politikerforakt og mistro til demokratiet.
Velgere lures til å tro på løsninger som ikke er gjennomførbare, og blir frustrerte når de ikke får endringen.
Politikk som diskuteres er komplisert med mange negative og positive sider, velgere må aldri lures til å tro noe annet.
Prisene er et godt eksempel. FrP ønsker jo at markedskreftene selv skal kunne styre pris uten statlig innblanding og eierskap, det betyr at strøm, melk, brød, etc. selges til den høysete prisen markedet er villig til å betale.  Makspris på strøm passer overhode ikke inn i FrP sin politikk.

Poltikk som er enkel diskuteres ikke, ettersom man der fort når enighet.

Hvorfor er strafferammene slik de er? Hva tenker du vi vil oppnå om vold, drapsforsøk og overlagt drap straffes likt?

For 19 åringen; Tror du at med 5 år og 8 måneder i fengsel så tenkte han at det var vært det å stikke han i magen, men om strafferammen hadde vært det dobbelte så hadde han blitt "avskrekket" fra å begå handlingen?

For de to andre som var der men ikke ble dømt, så mener du at "det å være tilstede" skal straffes likt som "det å knivstikke en person"? Det er jo i så fall en ekstrem endring av hvordan vi fordeler skyld og ansvar.

Fjerner vi utenlandkablene så kollapser det norske strømmarkedet. Vi klarer ikke å produsere nok kraft dag for dag, selv om vi produserer nok kraft totalt for et år. Vi har vært avhengige av kablene i mange, mange tiår. 

Vi har kun råd til å fjerne alle skatter og avgifter på mat, drivstoff og strøm for en periode. Hva ville skjedd den dagen det må inn igjen? Avgiftspolitikken må være mest mulig stabil og forutsigbar. 
Fjerning av all toll på mat ville fullstendig rasert det norske landbruket. Hva gjør vi da om det oppstår krig/kriser og vi er 100% avhengig av importert mat for å overleve?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...