leticia Skrevet torsdag kl 11:37 Del Skrevet torsdag kl 11:37 Smule8o skrev (3 minutter siden): Kan ikke huske at venstresiden var spesielt kritisk til Ernas hodeløse pengebruk gjennom pandemien. Men mulig det er selektiv hukomelse fra min side. Da er det vel på sin plass å nevne hvorfor FRP gikk ut av regjering i 2020. Det handlet om at regjeringen ville hente hjem en IS - kvinne fordi hennes syke barn trengte behandling i Norge. FRP ville hente hjem bare barnet, altså skille en femåring fra sin mor... Det var altså ikke noen økonomiske årsaker / hodeløs pengebruk som førte til at regjeringssamarbeidet ble brutt... Vi var i en spesiell situasjon under pandemien, som vi også har vært nå etter at Putin gikk til krig mot Ukraina. Det er vanskelig å vite om noen andre hadde gjort det bedre i begge disse situasjonene. Og det får vi heller ikke vite, fordi de ikke fikk prøvd. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet torsdag kl 11:48 Del Skrevet torsdag kl 11:48 leticia skrev (9 minutter siden): FRP ville hente hjem bare barnet, altså skille en femåring fra sin mor... Fremskrittspartiet gikk ut av regjeringen 13. januar 2020, etter at regjeringen bestemte seg for å hente hjem en siktet IS-kvinne og hennes to barn fra Syria. https://www.nrk.no/nyheter/frp-ut-av-regjering-1.11516556 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 12:41 Del Skrevet torsdag kl 12:41 50 minutes ago, leticia said: Da er det vel på sin plass å nevne hvorfor FRP gikk ut av regjering i 2020. Det handlet om at regjeringen ville hente hjem en IS - kvinne fordi hennes syke barn trengte behandling i Norge. FRP ville hente hjem bare barnet, altså skille en femåring fra sin mor... Hvor moren faktsik hadde tatt et aktivt valg å forlate landet for å tilknytte seg en brutal terrororganisasjon. 50 minutes ago, leticia said: Det var altså ikke noen økonomiske årsaker / hodeløs pengebruk som førte til at regjeringssamarbeidet ble brutt... Det har jeg aldri påstått. Men det at Erna (og mange andre lands ledere) kastet penger øst og vest gjennom pandemien er mye av årsaken til inflasjonen vi fikk i ettertid virker det å være bred enighet om. Om dette hadde blitt noe annerledes med Frp i regjering, eller en AP-ledet regjering? Uvisst, men tvilsomt. 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 12:47 Del Skrevet torsdag kl 12:47 (endret) 3 hours ago, leticia said: Men gjør ikke du nettopp det samme når du skylder på den politiske venstreresiden for det som er galt i Norge? Nei. @rabler skrev: Quote Om det er tilfelle så er det vår feil, ikke flyktningene. Da er ikke vi flinke nok til å ta imot dem og inkludere dem og da er det faktisk opp til oss å bli bedre. Dette var et tilsvar til de tre strukturelle faktorne som antagelsen er at fører til kriminalitet: Økonomisk ulikhet, Utenforskap (utdanning, arbeidsledighet etc) og dårlig oppvekstmiljø. Selv med disse tre faktorne så er det fortsatt 1 person som gjør et valg, og velger frivillig å motarbeide samfunnet med å bedrive kriminalitet. Denne personen virker det på meg som man forsøker å gjøre straffefri, og heller overføre skylden på alle andre. Dette er noe annet enn å erkjenne at politikken som føres av den politiske venstresiden forårsaker utfordringene i første omgang med ukritisk innvandring og å vanskeliggjøre tiltak for forbedringer. Endret torsdag kl 14:28 av rozon feil referanse. Korreksjon i forhold til referanse. 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 12:51 Del Skrevet torsdag kl 12:51 1 hour ago, Smule8o said: Men hvordan skal de finansiere dette? Kaste mer oljepenger inn i en allerede het økonomi med økt inflasjon som resultat? Hva med penger man sparer fra andre sløseritiltak i rød regi? Er ganske mye man kan plukke borti, og håve inn milliarder. Stoler på at de finner en løsning. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 13:38 Del Skrevet torsdag kl 13:38 45 minutes ago, rozon said: Hva med penger man sparer fra andre sløseritiltak i rød regi? Er ganske mye man kan plukke borti, og håve inn milliarder. Stoler på at de finner en løsning. Joda, jeg det er utvilsomt myyyye man kan kutte. Men synes sånne lovnader blir ganske tannløse om man ikke sier eksakt hvor man vil kutte. Dette er dog ikke noe unikt for Frp. Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 13:47 Del Skrevet torsdag kl 13:47 6 minutes ago, Smule8o said: Joda, jeg det er utvilsomt myyyye man kan kutte. Men synes sånne lovnader blir ganske tannløse om man ikke sier eksakt hvor man vil kutte. Dette er dog ikke noe unikt for Frp. Hvis man vant valget med 100% av stemmene, så kunne man jo tenkt litt mer detaljer. Slik som styresystemet fungerer så er dessverre partiprogram "bare" handlingsplan frem til det møter nok motstand - og det gjør det alltid 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 14:15 Del Skrevet torsdag kl 14:15 (endret) rozon skrev (1 time siden): Nei. Du skrev: Dette var et tilsvar til de tre strukturelle faktorne som antagelsen er at fører til kriminalitet: Økonomisk ulikhet, Utenforskap (utdanning, arbeidsledighet etc) og dårlig oppvekstmiljø. Selv med disse tre faktorne så er det fortsatt 1 person som gjør et valg, og velger frivillig å motarbeide samfunnet med å bedrive kriminalitet. Denne personen virker det på meg som du forsøker å gjøre straffefri, og heller overføre skylden på alle andre. Dette er noe annet enn å erkjenne at politikken som føres av den politiske venstresiden forårsaker utfordringene i første omgang med ukritisk innvandring og å vanskeliggjøre tiltak for forbedringer. Hvorfor får du det til å fremstå at jeg har skrevet noe jeg ikke har skrevet? Det var ikke jeg som skreiv dette: Om det er tilfelle så er det vår feil, ikke flyktningene. Da er ikke vi flinke nok til å ta imot dem og inkludere dem og da er det faktisk opp til oss å bli bedre. Likevel så legger du opp sitatet ditt med å skrive "du skrev". Det blir for useriøst for min del hvis du ikke kan rette opp i det og si hvem som egentlig skreiv det (eller bare at det var en annen enn meg som skreiv det). Jeg er forøvrig enig i at det kun er personen som utfører en handling som er ansvarlig for handlingen. Så her må du virkelig ha blandet debattanter... EDIT: Jeg ser nå at det var Rabler som hadde dette uthevede sitatet på side 45 i tråden. Jeg syns det er skikkelig urederlig debatteknikk å få det til å fremstå som det var mitt. Endret torsdag kl 14:24 av leticia edit 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 14:26 Del Skrevet torsdag kl 14:26 7 minutes ago, leticia said: Hvorfor får du det til å fremstå at jeg har skrevet noe jeg ikke har skrevet? Beklager så meget. Jeg har rettet det slik at det viser til korrekt debatant. Takk for at du gir beskjed så jeg får korrigert mine feil. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 14:50 Del Skrevet torsdag kl 14:50 rozon skrev (22 minutter siden): Beklager så meget. Jeg har rettet det slik at det viser til korrekt debatant. Takk for at du gir beskjed så jeg får korrigert mine feil. Takk 🥰 Fort gjort å gjøre feil, glad for at du rettet opp i det 😊 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 15:00 Del Skrevet torsdag kl 15:00 1 hour ago, rozon said: Hvis man vant valget med 100% av stemmene, så kunne man jo tenkt litt mer detaljer. Slik som styresystemet fungerer så er dessverre partiprogram "bare" handlingsplan frem til det møter nok motstand - og det gjør det alltid Uansett hvordan det blir må budsjettet henge sammen. Å bare love ting uten å ha en plan for finansiering er tannløst. Men på ingen måte unikt for Frp 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 15:12 Del Skrevet torsdag kl 15:12 1 minute ago, Smule8o said: Uansett hvordan det blir må budsjettet henge sammen. Å bare love ting uten å ha en plan for finansiering er tannløst. Men på ingen måte unikt for Frp Jeg er på ingen måte uenig i det – ikke misforstå. Dette peker mot et kjerneproblem i politikken: Ikke alle saker går gjennom som ønsket, og i noen tilfeller får vi det verste fra alle sider når saken er ferdigbehandlet i Stortinget. Det er slik jeg nærmer meg denne typen saker. FrP kan godt ha en grand plan for implementering, men det er ikke noe jeg har fokus på akkurat nå. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 15:33 Del Skrevet torsdag kl 15:33 22 hours ago, rabler said: De er helt vanlige mennesker. Ingen mennesker kan ansees som en trussel mot Norge basert opp hvor de kommer fra. Når man snakker om enkeltmennesker så er jeg enig med deg. Men som gruppe, så taler jo statistikken sitt tydelige språk. Nå har vi 30-40 års erfaring med å ta imot migranter. Tallenes tale er rimelige klare, og vi kan regne oss frem til hvor mange som er eller blir kriminelle av at vi forsøker så godt vi kan å ta i mot de og gi de et bedre liv. Så enten må vi ta imot færre, eller ta de i mot på en bedre måte. Det positive nå med statistikken som FrP endelig har fått ut etter mange års kamp, er at vi kan etablere en baseline å måle oss mot, for å faktisk skjønne hva som virker og ikke virker i måten vi tar imot, og fra hvor vi tar imot, migranter. 2 1 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet torsdag kl 16:52 Del Skrevet torsdag kl 16:52 leticia skrev (17 timer siden): Jeg vet hvordan jeg lever, men ikke hvordan du og alle andre nordmenn lever. Kultur er dessuten hele tiden i endring, vi får inn påvirkninger fra andre deler av verden. Er pizza norsk? Fredagstaco? Jeg vet hva mine kjerneverdier er, men ikke hva dine er. (Jeg kan kanskje gjette meg til noen ut fra hva du skriver, men det vil bare bli vill gjetning). Det er vel bl.a derfor vi finner forskjellige partier å stemme på, fordi kulturen og verdiene i Norge er avhengig av hvem du spør. Jeg har dessuten ikke noe behov for å bli integrert i Norge, ettersom jeg er født og oppvokst av norske foreldre (eller det vil si, det er andre nasjonaliteter involvert et stykke langt baki som jeg vet om, slik som det er for de fleste nordmenn, for min del i hovedsak svensker og skotter). Poenget mitt er at vi ikke kan si at vi har en felles norsk kultur som gjelder for hele landet, hele befolkningen fordi vi er såpass forskjellige både fra bygd til by, landsdel til landsdel, og fra individ til individ. Når det er sagt så er det noen kulturer som passer dårligere sammen enn andre, som f.eks at kulturer der islam er fremtredende passer ikke så godt inn i Europa hvor frihet for individet er viktigere. Det har jeg ingen problemer med å si, men det betyr ikke at jeg vil stemme på FRP av den grunn. Helt ærlig syns jeg det er litt rart at det enda ikke har blitt etablert et religiøst islamparti i Norge, slik vi har KRF og PDK. Kanskje det tyder på at de fleste muslimer finner andre partier å stemme på, (eller lar være å stemme) så kanskje de egentlig er "bedre integrert" enn våre "norske" religiøse som forsøker å presse kristendommen sin på oss. Denne kommentaren ga ingen mening. Synes oppriktig det er trist at venstresiden og multikulturalister alltid stiller spørsmål om hva norsk kultur er (med en foraktelig mine). Underforstått stiller seg tvilende til at vi i det hele tatt har kultur i et av de best fungerende landene i verden. Sier ordet "fremmedkulturell" deg noe? Det handler ikke om at fremmedkulturelle migranter har mer krydder i maten og hører på fremmed musikk men at deres verdier og levesett er diamentralt forskjellig fra den gjengse i den vestlige kulturkretsen. Noen av våre fremste kjerneverdier er demokratisk sinnelag, frihet (også seksuell), likestilling mellom kjønnene og empati. Men det virker som om dem som fnyser foraktelig av norsk/vestlig kultur synes diktatur, kvinneundertrykking og forfølgelse av homofile, ikke-muslimer m.fl er like bra som vestlig kultur. (Fremmedkulturelle mener faktisk de har mye å lære oss om verdier til tross for at deres egne land er dysfunksjonelle på alle plan.) I tillegg til kjerneverdiene (som ligger fast) har vi også særuttrykk for norsk kultur som musikk, matretter, bekledning, væremåte - som i alle land. Dette varierer naturligvis alt etter hvor man befinner seg. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 17:31 Del Skrevet torsdag kl 17:31 Neptun1 skrev (27 minutter siden): Men det virker som om dem som fnyser foraktelig av norsk/vestlig kultur synes diktatur, kvinneundertrykking og forfølgelse av homofile, ikke-muslimer m.fl er like bra som vestlig kultur. (Fremmedkulturelle mener faktisk de har mye å lære oss om verdier til tross for at deres egne land er dysfunksjonelle på alle plan.) Det jeg finner rart at det gjerne er folk (nei jeg snakker ikke spesifikt om deg her) som selv gjerne undertrykker kvinner, homofile, ikke - kristne, som advarer sterkest mot at muslimer gjør akkurat det samme. Neptun1 skrev (31 minutter siden): Synes oppriktig det er trist at venstresiden og multikulturalister alltid stiller spørsmål om hva norsk kultur er (med en foraktelig mine). Underforstått stiller seg tvilende til at vi i det hele tatt har kultur i et av de best fungerende landene i verden. Mm - men nå er verken jeg på venstresiden eller spesielt multikulturell da (på annen måte enn de fleste andre nordmenn som tar til seg inntrykk fra resten av verden, for min del i hovedsak Europa). Neptun1 skrev (37 minutter siden): Denne kommentaren ga ingen mening. Hvorfor ikke? Må alle være fastlåst i samme tankegang som deg? 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 17:36 Del Skrevet torsdag kl 17:36 Smule8o skrev (2 timer siden): Uansett hvordan det blir må budsjettet henge sammen. Å bare love ting uten å ha en plan for finansiering er tannløst. Men på ingen måte unikt for Frp Men det henger vel sammen med at man tiltrekker seg ikke velgere ved å si at befolkningen er nødt til å få færre goder / at det må strammes inn. Fokuset ligger på hva man skal få, ikke hva det går ut over av andre ting... 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet torsdag kl 18:01 Del Skrevet torsdag kl 18:01 Med tanke på at vi gir bort like mye i bistand som land som Japan og UK, ja da finnes det rom for kutt. Ikke minst verdens mest radikale innvandringspolitikk, bare de ukrainske flyktningene alene koster vel nå nærmere 100 milliarder i året. For ikke å nevne alle de andre. Det er en grunn til at velferden og levestandaren er høyere i mange andre land, det til tross for at de ikke har massive oljeinntekter. Dessuten så fører vi en politikk som maltrakterer verdiskapningen i landet, noe som gjenspeiles i kronekursen. 1 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet torsdag kl 18:09 Del Skrevet torsdag kl 18:09 Russland har sanskjoner og krig, norge har Støre: En rubel kostet før krigen 0,11 kr, og det gjør den fortsatt. Man får bare ønske støre lykke til med å få ned inflasjonen, og renten. Det vil han trenge 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 18:24 Del Skrevet torsdag kl 18:24 freedomseeker skrev (18 minutter siden): bare de ukrainske flyktningene alene koster vel nå nærmere 100 milliarder i året Dokumentasjon på dette? Ut fra de tallene som jeg kunne finne var det snakk om en tredjedel av dette beløpet du skisserer. . I 2024 vil det koste Norge 31,4 milliarder kroner å ta i mot de ukrainske flyktningene. https://www.nettavisen.no/okonomi/bare-1-av-5-ukrainere-i-jobb-en-fallitterklaring/s/5-95-1698226 2 2 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet torsdag kl 18:57 Del Skrevet torsdag kl 18:57 leticia skrev (1 time siden): Det jeg finner rart at det gjerne er folk (nei jeg snakker ikke spesifikt om deg her) som selv gjerne undertrykker kvinner, homofile, ikke - kristne, som advarer sterkest mot at muslimer gjør akkurat det samme. Mm - men nå er verken jeg på venstresiden eller spesielt multikulturell da (på annen måte enn de fleste andre nordmenn som tar til seg inntrykk fra resten av verden, for min del i hovedsak Europa). Hvorfor ikke? Må alle være fastlåst i samme tankegang som deg? Spoler tilbake. Du stilte spørsmål om hva norsk kultur er - og jeg repliserte at det er det mange som av en eller annen grunn gjør. Vet de ikke bedre? Jo, det tror jeg ganske bestemt. Men de har sin agenda.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå