rabler Skrevet onsdag kl 21:54 Del Skrevet onsdag kl 21:54 1 minute ago, Neptun1 said: Du bor i Norge men vet ikke hva som er nordmenns kjerneverdier eller hvordan vårt levesett er..? Det kaller jeg mindre bra integrert. Du har ikke noe svar du heller , nei. Det er jo ikke overraskende… 3 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet onsdag kl 21:57 Del Skrevet onsdag kl 21:57 rabler skrev (1 minutt siden): Du har ikke noe svar du heller , nei. Det er jo ikke overraskende… Ut i fra dine kommentarer å bedømme er jeg ikke interessert i å bruke tid på deg. Gjelder også et par til. 4 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet onsdag kl 22:01 Del Skrevet onsdag kl 22:01 (endret) Red Frostraven skrev (19 minutter siden): statsbudsjettet 2021-2022. Budsjettinnstillingene for statsbudsjettet 2022 ble ferdigbehandlet 21. desember 2021. Revidert nasjonalbudsjett ble vedtatt 17. juni 2022. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/statsbudsjettet-2022/ https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/offisielt-fra-statsrad-14.-oktober-2021/id2877198/ Endret onsdag kl 22:08 av Jarmo 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet onsdag kl 22:28 Del Skrevet onsdag kl 22:28 Neptun1 skrev (30 minutter siden): Ut i fra dine kommentarer å bedømme er jeg ikke interessert i å bruke tid på deg. Gjelder også et par til. Ren trollekonto ja. 5 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 22:45 Del Skrevet onsdag kl 22:45 Neptun1 skrev (24 minutter siden): Du bor i Norge men vet ikke hva som er nordmenns kjerneverdier eller hvordan vårt levesett er..? Det kaller jeg mindre bra integrert. Jeg vet hvordan jeg lever, men ikke hvordan du og alle andre nordmenn lever. Kultur er dessuten hele tiden i endring, vi får inn påvirkninger fra andre deler av verden. Er pizza norsk? Fredagstaco? Jeg vet hva mine kjerneverdier er, men ikke hva dine er. (Jeg kan kanskje gjette meg til noen ut fra hva du skriver, men det vil bare bli vill gjetning). Det er vel bl.a derfor vi finner forskjellige partier å stemme på, fordi kulturen og verdiene i Norge er avhengig av hvem du spør. Jeg har dessuten ikke noe behov for å bli integrert i Norge, ettersom jeg er født og oppvokst av norske foreldre (eller det vil si, det er andre nasjonaliteter involvert et stykke langt baki som jeg vet om, slik som det er for de fleste nordmenn, for min del i hovedsak svensker og skotter). Poenget mitt er at vi ikke kan si at vi har en felles norsk kultur som gjelder for hele landet, hele befolkningen fordi vi er såpass forskjellige både fra bygd til by, landsdel til landsdel, og fra individ til individ. Når det er sagt så er det noen kulturer som passer dårligere sammen enn andre, som f.eks at kulturer der islam er fremtredende passer ikke så godt inn i Europa hvor frihet for individet er viktigere. Det har jeg ingen problemer med å si, men det betyr ikke at jeg vil stemme på FRP av den grunn. Helt ærlig syns jeg det er litt rart at det enda ikke har blitt etablert et religiøst islamparti i Norge, slik vi har KRF og PDK. Kanskje det tyder på at de fleste muslimer finner andre partier å stemme på, (eller lar være å stemme) så kanskje de egentlig er "bedre integrert" enn våre "norske" religiøse som forsøker å presse kristendommen sin på oss. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet onsdag kl 23:06 Del Skrevet onsdag kl 23:06 En ting virker sikkert: Listehaug er ikke den rette til å lede partiet. Tror framgangen skjer mer på tross av, enn pga Listehaug. Framstår mer og mer innkompetent i sin begrensede enkle, amatørmessige argumentasjon nå som ordskiftene med motparten og media intensiveres. Regelrett flaut på det verste, og jeg begynner å bli dritlei av å høre på dama for å si det som det er. Limi er klart bedre, og ville vært mer skikket som leder av partiet . 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet onsdag kl 23:07 Del Skrevet onsdag kl 23:07 leticia skrev (16 minutter siden): Når det er sagt så er det noen kulturer som passer dårligere sammen enn andre, som f.eks at kulturer der islam er fremtredende passer ikke så godt inn i Europa hvor frihet for individet er viktigere. Det har jeg ingen problemer med å si, men det betyr ikke at jeg vil stemme på FRP av den grunn. Helt ærlig syns jeg det er litt rart at det enda ikke har blitt etablert et religiøst islamparti i Norge, slik vi har KRF og PDK. Kanskje det tyder på at de fleste muslimer finner andre partier å stemme på, (eller lar være å stemme) så kanskje de egentlig er "bedre integrert" enn våre "norske" religiøse som forsøker å presse kristendommen sin på oss. Det er et interessant poeng. Et slikt parti tvang seg frem i Sverige til slutt, mens her klarer SV/R/AP å kapre de muslimske stemmene ved å ha en islam-vennlig politikk/retorikk og palestina-vennlig politikk. AP prater veldig positivt om innvandring, men er i praksis langt strengere. Egentlig liker jeg AP sin tilnærming til innvandring der. 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet onsdag kl 23:41 Del Skrevet onsdag kl 23:41 DukeNukem3d skrev (31 minutter siden): Det er et interessant poeng. Et slikt parti tvang seg frem i Sverige til slutt, mens her klarer SV/R/AP å kapre de muslimske stemmene ved å ha en islam-vennlig politikk/retorikk og palestina-vennlig politikk. AP prater veldig positivt om innvandring, men er i praksis langt strengere. Egentlig liker jeg AP sin tilnærming til innvandring der. Jeg tenker det er greit å slenge inn litt statistikk for å belyse enda tydeligere det du sier her. Legg merke til at også FRP får stemmer fra innvandrere, men da i hovedsak fra innvandrere fra andre europeiske land. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/ssb-innvandrere-stemmer-til-venstre/s/12-95-3424340685 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet torsdag kl 09:44 Del Skrevet torsdag kl 09:44 (endret) Delvis skrev (10 timer siden): En ting virker sikkert: Listehaug er ikke den rette til å lede partiet. Tror framgangen skjer mer på tross av, enn pga Listehaug. Framstår mer og mer innkompetent i sin begrensede enkle, amatørmessige argumentasjon nå som ordskiftene med motparten og media intensiveres. Regelrett flaut på det verste, og jeg begynner å bli dritlei av å høre på dama for å si det som det er. Limi er klart bedre, og ville vært mer skikket som leder av partiet . Det er tydeligvis flere som er drittlei av å se å høre AP folkene snakke, som er enda mer flaut spør du meg. AP har råtnet på rot. Endret torsdag kl 09:45 av Paxville 3 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet torsdag kl 10:06 Del Skrevet torsdag kl 10:06 DukeNukem3d skrev (10 timer siden): Det er et interessant poeng. Et slikt parti tvang seg frem i Sverige til slutt, mens her klarer SV/R/AP å kapre de muslimske stemmene ved å ha en islam-vennlig politikk/retorikk og palestina-vennlig politikk. AP prater veldig positivt om innvandring, men er i praksis langt strengere. Egentlig liker jeg AP sin tilnærming til innvandring der. Ja hvis du synes verdens mest liberale innvandringspolitikk er streng så får det være opp til deg, jeg har mine egne meninger om dette. Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 10:51 Del Skrevet torsdag kl 10:51 15 hours ago, Red Frostraven said: Strømprisen blir bedre med FrP? Ingenting kommer med garantier, men forslagene og partiprogrammet virker lovende mtp dette: * Fjerning av elavgiften: FrP har foreslått å eliminere elavgiften for å redusere strømregningene. Dette tiltaket er beregnet å spare en gjennomsnittlig husstand betydelige beløp årlig. * Fjerning av merverdiavgift (mva) på strøm: Partiet har også foreslått å fjerne mva på strømleveranser til private husholdninger, noe som ytterligere vil redusere kostnadene for forbrukerne. * Innføring av makspris på strøm: FrP har foreslått en makspris på 50 øre per kilowattime (kWh) for å beskytte forbrukerne mot ekstreme prissvingninger i strømmarkedet. * Begrensning av strømeksport: For å sikre stabil og lav strømpris nasjonalt, har FrP foreslått å begrense eksporten av strøm til utlandet, spesielt i perioder med lav fyllingsgrad i norske vannmagasiner. * Direkte støtte til husholdninger: Partiet har foreslått å gi kontantstøtte til alle husstander for å kompensere for høye strømpriser, med forslag om utbetalinger på 4 000 kroner per husstand. (Referanse: https://www.frp.no/nyheter/slik-vil-frp-sikre-deg-billigere-strom) Quote Hvordan var inflasjonen årene FrP var i regjering? I perioden 2013 til 2020 var inflasjonen mellom 1.3 og 3.6 prosent (2.1% median, gjennomsnitt 2.25%). Høyeste var i 2016 på 3.6% og laveste i 2020 med 1.3%. Quote Hva konkret har de gjort som er næringsfiendtlig? Det er bare eiendomsskatt? Eiendomsskatt? Babler du om da? Det at nåværende regjering sees på som næringsfientlig og ødeleggende for norsk industri er ikke nødvendigvis ting de har gjort, men også ting de har latt være å gjøre. Det går også på å gå i media å si hva de ønsker og ser for seg. Mest konkret er kanskje forslagene om økning i formueskatt og utbytteskatt. Det er jo heller ikke ubetydelig at forslaget om forlenget arbeidsgiverperiode i forbindelse med permittering også er et spark i ryggen når man allerede ligger nede. 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 11:17 Del Skrevet torsdag kl 11:17 (endret) 14 hours ago, rabler said: Om det er tilfelle så er det vår feil, ikke flyktningene. Da er ikke vi flinke nok til å ta imot dem og inkludere dem og da er det faktisk opp til oss å bli bedre. Vi kan begynne med å ikke stemme på rasistpartiet Frp. Det er å stikke hode ganske langt ned i sanden å bare tildele skyld til en side. Du skriver flyktninger spesifikt. Dessverre er vi alt for dårlige til å imøtese behovene til flyktninger. Det er klart at når disse kommer fra en helt annen kultur og er vant til helt andre normer så er det jo rett og slett tåpelig å gi dem en bunt med penger og satse på at de finner seg et sted å bo, klarer kjøpe mat osv. Alle flyktninger burde bo i et fellesskap på Finnmarksvidda (et eksempel) der staten dekket mat, husly og grunnleggende helsevesen. Da kan vi tilby mer tilpasset skolegang til barna, vi kan ivareta både psykisk og fysisk helse spesialisert mot behovene de har. Jeg snakker ikke om et sted med låst dør, vil de ut og vandre så fritt for. Men dette er det staten skulle tilbydd. Ingen flytting til storbyer, ingen penger i neven. De får jo selvfølgelig en midlertidig oppholdstillatelse og dermed rett til å søke arbeid. Får de arbeid og kan dekke behovene sine så selvfølgelig skal de få etablere seg hvor de vil - men ikke på statens regning. Skal de søke familiegjennforening så kommer behovet for økonomisk sikkerhet til grunn - det vil i praksis si en innvandring uten rettigheter til statlig støtte. 1 alvorlig lovbrudd, og Trandum neste stopp. Samtidig trekkes selvfølgelig alle oppholdstillatelser som avhenger av vedkommende (gjennforent familie etc). Alvorlige lovbrudd: Voldelige lovbrudd (drap, voldtekt, grov vold), narkotikakriminalitet, terrorisme eller deltagelse i terrorrelatertaktivitet, krigsforbrytelser eller forbrytelser mot menneskeheten, andre handlinger som utgjør en alvorlig trussel mot offentlig orden eller rikets sikkerhet. Endret torsdag kl 11:18 av rozon 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 11:17 Del Skrevet torsdag kl 11:17 rozon skrev (12 minutter siden): og laveste i 2020 med 1.3%. Det er litt vanskelig å få høy inflasjon når folk er tvunget til å bli hjemme, ikke får reist noe sted og bruke penger. Det så vi bl.a på bensinprisene og at folks bufferkontoer ble fyllt opp. (Dvs for de som ikke mistet jobben eller ble permittert / arbeidsledige pga den lave inntjeningen i noen bransjer). Tilbud og etterspørsel you know. Når (nesten) ingen vil ha produktet ditt så er du nødt til å sette ned prisen. Blir ikke mye inflasjon av sånt. Er det FRP sin "fortjeneste " at vi hadde en pandemi i 2020? Er det AP sin "skyld " at Putin startet en kraftkrig med Europa samtidig som han gikk til krig mot Ukraina? Jeg er enig med deg i at AP / SP fører en næringsfiendtlig politikk altså, men vi må også være ærlige nok til å kunne se at det faktisk er mange ting de politiske partiene ikke har styring over også. Jeg mener at på generelt grunnlag så får regjeringspartiene litt for mye skyld i perioder når økonomien ikke går så bra, samt at de er litt for "flinke" til å fremheve seg selv når økonomien går bra. Selv om deres politikk kanskje ikke hadde gitt så store utslag. (Altså at det ikke nødvendigvis hadde gått så mye bedre eller verre om vi hadde andre partier i regjering). 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 11:20 Del Skrevet torsdag kl 11:20 27 minutes ago, rozon said: Ingenting kommer med garantier, men forslagene og partiprogrammet virker lovende mtp dette: * Fjerning av elavgiften: FrP har foreslått å eliminere elavgiften for å redusere strømregningene. Dette tiltaket er beregnet å spare en gjennomsnittlig husstand betydelige beløp årlig. * Fjerning av merverdiavgift (mva) på strøm: Partiet har også foreslått å fjerne mva på strømleveranser til private husholdninger, noe som ytterligere vil redusere kostnadene for forbrukerne. * Innføring av makspris på strøm: FrP har foreslått en makspris på 50 øre per kilowattime (kWh) for å beskytte forbrukerne mot ekstreme prissvingninger i strømmarkedet. * Begrensning av strømeksport: For å sikre stabil og lav strømpris nasjonalt, har FrP foreslått å begrense eksporten av strøm til utlandet, spesielt i perioder med lav fyllingsgrad i norske vannmagasiner. * Direkte støtte til husholdninger: Partiet har foreslått å gi kontantstøtte til alle husstander for å kompensere for høye strømpriser, med forslag om utbetalinger på 4 000 kroner per husstand. (Referanse: https://www.frp.no/nyheter/slik-vil-frp-sikre-deg-billigere-strom) Men hvordan skal de finansiere dette? Kaste mer oljepenger inn i en allerede het økonomi med økt inflasjon som resultat? 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet torsdag kl 11:21 Del Skrevet torsdag kl 11:21 1 minute ago, leticia said: Det er litt vanskelig å få høy inflasjon når folk er tvunget til å bli hjemme, ikke får reist noe sted og bruke penger. Spørsmålet var hva inflasjonen var. Årsakene er selvsagt i stor grad utenfor politisk kontroll. Dog kan politikere endre styringspolitikken for å kjempe mot inflasjon (kjøpe/selge valuta), men det var ikke aktuellt i perioden. Om det burde vært gjort i nåværende periode ... er opp til hva den enkelte mener. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet torsdag kl 11:21 Del Skrevet torsdag kl 11:21 leticia skrev (3 minutter siden): Er det FRP sin "fortjeneste " at vi hadde en pandemi i 2020 Fremskrittspartiet gikk ut av regjeringen 13. januar 2020. 4 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 11:22 Del Skrevet torsdag kl 11:22 (endret) rozon skrev (20 minutter siden): Det er å stikke hode ganske langt ned i sanden å bare tildele skyld til en side. Men gjør ikke du nettopp det samme når du skylder på den politiske venstreresiden for det som er galt i Norge? De fleste regjeringer sitter vel maks i 4 - 8 år i Norge, og det er ikke slik at det er rosenrødt i 4 - 8 år for så å bli et helvete for befolkningen. Om så var, så hadde vel ikke folk "byttet side", altså gitt regjeringsmakten til motsatt politisk side etter en tid? Det viser seg at folk blir lei etterhvert samme hvem som har styringen... Endret torsdag kl 11:38 av leticia skrivefeil 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet torsdag kl 11:23 Del Skrevet torsdag kl 11:23 Smule8o skrev (2 minutter siden): Men hvordan skal de finansiere dette? Kaste mer oljepenger inn i en allerede het økonomi med økt inflasjon som resultat? Alt dette der går ikke gjennom, det sørger Høyre for.. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet torsdag kl 11:25 Del Skrevet torsdag kl 11:25 Jarmo skrev (3 minutter siden): Fremskrittspartiet gikk ut av regjeringen 13. januar 2020. Ok, men regjeringen trengte vel likevel i stor grad deres støtte for å få flertall for vedtak. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 11:27 Del Skrevet torsdag kl 11:27 1 minute ago, leticia said: Ok, men regjeringen trengte vel likevel i stor grad deres støtte for å få flertall for vedtak. Kan ikke huske at venstresiden var spesielt kritisk til Ernas hodeløse pengebruk gjennom pandemien. Men mulig det er selektiv hukomelse fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå