Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden leticia skrev (5 minutter siden): Hvis dem har ønske om å fjerne alle bomstasjoner. Hvorfor ber da FRP sin samferdselminister Stortinget om å godta flere bomprosjekter som jeg viste deg i tidligere link. Jeg gjentar linken for det virker ikke som du leste den. Gir dette deg inntrykk av at FRP ønsker å slutte med bomstasjonbygging? https://www.nrk.no/norge/frp-dale-ber-stortinget-vedta-enda-et-stort-prosjekt_-oker-bompengene-med-15-milliarder-for-ferien-1.14575725?fbclid=IwY2xjawGsS6dleHRuA2FlbQIxMAABHQ2Wres_8sBrVbkm16EYGJcJFaOe0zpbfKm2rZSPEQKp9GCRP8XdpKAoRA_aem_P62-S02td0NwBzDnRbvh6w Frp-Dale ber Stortinget vedta enda et stort prosjekt: Øker bompengene med 15 milliarder før ferien Av dette ber Dale om å få kreve inn 5,4 milliarder i bompenger fra bilistene, ifølge dokumentet Regjeringen har sendt Stortinget. Stortinget vedtar i statsbudsjettet hvor mye bompenger som stilles til disposisjon, det vil hvor mye bompenger som skal kreves inn i forbindelse med veibygging. I 2024 har regjeringen foreslått å bruke 43 milliarder på veibygging, og at bilistene skal bidra med til sammen 22,9 milliarder i finansiering til disse prosjektene. Det er en rekordhøy sum. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Baranladion skrev (1 time siden): Hvis Rødt eller FrP får stor makt, vil vi få ganske mye større omveltninger, vil jeg tro. Om AP eller H styrer, så er politikken stabil og trygg. Vanskelig å være uenig i dette. Men et eksempel hvor man ser tydelig forskjell på Høyre og AP er karensåret for AAP mottakere som Høyre innførte, hvor man risikerte å havne på sosialhjelp i 1 år og kanskje måtte selge sitt eget hus for å ha rett til sosialstønad. Klart man kunne evt bare selge huset, sitt hvis man hadde egen bolig og kjøpe et billigere ett og sånn sett ha råd til å bo i det ene året, men uansett en veldig usosial politikk. AP reverserte dette vedtaket, men etter som jeg har forstått så ønsker Høyre å innføre det på ny. Det fører til stor usikkerhet hos de som evt rammes av dette. Baranladion skrev (1 time siden): Alle de tre partiene er ytterpunkter i den forstand at det ville blitt en vill politikk om de fikk reell regjeringsmakt. Med ytterpunkter så tenker jeg på at man er enten ytre høyre eller ytre venstre. Man kan likevel oppleve en vill politikk hvis noen av de nevnte partiene får regjeringsmakt, særlig hvis de blir store. Noen partier passer best under sperregrensa, og KRF må gjerne bli helt borte, sammen med andre religiøse partier for min del. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): Av dette ber Dale om å få kreve inn 5,4 milliarder i bompenger fra bilistene, ifølge dokumentet Regjeringen har sendt Stortinget. Stortinget vedtar i statsbudsjettet hvor mye bompenger som stilles til disposisjon, det vil hvor mye bompenger som skal kreves inn i forbindelse med veibygging. I 2024 har regjeringen foreslått å bruke 43 milliarder på veibygging, og at bilistene skal bidra med til sammen 22,9 milliarder i finansiering til disse prosjektene. Det er en rekordhøy sum. Det er riktig, og dette prosjektet var bare et eksempel for å få frem at FRP sier en ting men gjør det helt motsatte. Man kan heller ikke regne krone for krone i de forskjellige årene hvis man skal sammenligne. 22,9 milliarder i 2024 ville vært 18,95 milliarder i 2019 pga inflasjonen. Jeg syns uansett det er positivt at regjeringen prioriterer veibygging. Det som er fellesnevneren her er at omtrent halvdelen er foreslått å dekkes inn av befolkningen, enten det har vært FRP eller noen andre som har foreslått prosjektene. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden rabler skrev (1 time siden): Du må huske på at man får 40% rabatt når man har avtale og man kan passere så mange ganger man vil innenfor en time. Disse såkalte kalkulatorene bruker verst tenkelig resultat og er laget for å skremme, 40 % rabatt? Hvor får man det? Her vi bor får vi 20 %. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) leticia skrev (18 minutter siden): Det er riktig, og dette prosjektet var bare et eksempel for å få frem at FRP sier en ting men gjør det helt motsatte. Man kan heller ikke regne krone for krone i de forskjellige årene hvis man skal sammenligne. 22,9 milliarder i 2024 ville vært 18,95 milliarder i 2019 pga inflasjonen. Jeg syns uansett det er positivt at regjeringen prioriterer veibygging. Det som er fellesnevneren her er at omtrent halvdelen er foreslått å dekkes inn av befolkningen, enten det har vært FRP eller noen andre som har foreslått prosjektene. Jupp! Noen år skal det bygges mer vei og noen år mindre. Helt umulig og sammenligne fremdriften fra år til år. Kommer helt ann på prioriteringer. Hvor, tunneler, vei, rassikring, traffiktetthet, flomsikringer, krav fra EU, osv. osv. Edit: i tillegg skal vel de fleste av kabler i dag følge med i samme trase, stort sett.. Endret 6 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 18 minutes ago, leticia said: 40 % rabatt? Hvor får man det? Her vi bor får vi 20 %. Sannsynligvis bare i mitt hode. Du har rett. Det er 20% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå