rabler Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Just now, Jarmo said: Her jeg bor, har ikke vi bompenger. Er vel ca. 10 mil til første plass. Slik er det på veldig mange plasser i Norge. Men de som som jobber innen bompengergryta må betale for å komme seg på jobb/barnehage/skole og hjem. Bl.a.. https://www.nettavisen.no/okonomi/bompenge-raseri-pa-sorlandet-halvparten-dropper-den-nye-mororveien/s/5-95-1990563 https://www.nettavisen.no/okonomi/sorlandsparken-i-kristiansand-far-fire-bomstasjoner-rundt-seg/s/5-95-2122035 Osv.. Edit: jeg og madammen sparer ca. 2000,- i mnd.(netto) Vi har ikke parkeringsavgifter heller. Det er ikke snakk om så store summer. Vi har to biler og bompenger (med rushavgift) uansett hvor vi kjører. Vi kommer sjelden over tusen kroner måneden. Disse regnestykkene de presenterer i avisene er kunstig dårlige. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden rabler skrev (7 minutter siden): Det er ikke snakk om så store summer. Vi har to biler og bompenger (med rushavgift) uansett hvor vi kjører. Vi kommer sjelden over tusen kroner måneden. Disse regnestykkene de presenterer i avisene er kunstig dårlige. Da kjører du ikke inn/ut av Oslo til/fra jobb i hvert fall 3 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) rabler skrev (16 minutter siden): Det er ikke snakk om så store summer. Vi har to biler og bompenger (med rushavgift) uansett hvor vi kjører. Vi kommer sjelden over tusen kroner måneden. Disse regnestykkene de presenterer i avisene er kunstig dårlige. https://bompengekalkulator.no/ Hvor mye koster bom i Kristiansand-Mandal? For en personbil koster det nemlig 127 kroner å kjøre én vei på strekningen, mens det for en lastebil koster 381 kroner.2. sep. 2024 Du glemmer at man bruker bil og i fritiden. Barn, hobby, møter, handel osv.. Endret 7 timer siden av Jarmo 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 3 hours ago, paatur said: Veldig mange land har fått bompenger siste årene, når jeg var rundt i verden for 10år siden så opplevde man sjelden bompenger. Bare de siste 12måndene så har jeg opplevd bompenger i Kina (så og si alle motorveier), India, Malaysia, Tsjad, Indonesia, Tajikistan, Dubai og Azerbaijan. I de där länderna har jag inte varit. Min erfaring är att det i många länder får betala for motorveier och ibland i och rundt byer för att få ned trafikken. Det norska systemet där specifika veier delvis betalas ned under en period med bommer har jag aldrig upplevd i andra länder. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden leticia skrev (1 time siden): På mange måter er de like, mens på mange måter ikke likevel. Det blir som å la henholdsvis NHO eller LO ta over skuta. Altså vidt forskjellig utgangspunkt, selv om også de kan ha saker hvor de er enige. En kombinasjon av AP / Høyre hvor man ser både arbeidsgivere og arbeidstakere hadde vært fint. Nå kan man kanskje argumentere for at arbeiderpartiet ikke består av arbeidere lenger, endel av arbeiderne har gått til FRP, fordi de kjenner seg mer igjen i deres politikk en AP sin. rabler skrev (16 minutter siden): Jeg er ikke enig at de er like, men de har tradisjonelt sett vært enig om at "bordet fanger". Valgene svinger hele tiden og dersom de skulle brukt tid og krefter på å reversere alle de politiske vedtakene motparten fikk til på sin vakt ville vi aldri fått noe gjort. Derfor har de i stor grad respektert hverandres vedtak og sett fremover ved regjeringsskiftene. Spesielt den tiden de satt alene i mindretallsregjeringer. Det er nok frustrerende og sakte arbeid, men stabilt og godt for samfunnet. Kompromisser er aldri enkelt og heller ikke alltid populært. Like i den forstand dere skriver, at dersom det veksler mellom de to partiene, så ser man ikke nevneverdig store endringer i politikken og samfunnet. Hvis Rødt eller FrP får stor makt, vil vi få ganske mye større omveltninger, vil jeg tro. Om AP eller H styrer, så er politikken stabil og trygg. leticia skrev (1 time siden): Jeg er heller ikke så glad i ytterpunkter som Rødt og FRP. Mens MDG vil jeg ikke kalle for et ytterpunkt, mer som et lite interesseparti, (miljøparti) som f.eks KRF, (kristne), Senterpartiet (bondeparti). Det vil bli et vanskelig valg for min del neste år, fordi man må tenke ikke bare på det partiet man selv ønsker å stemme på, men også på hvem de kommer til å samarbeide med. Jeg anser meg selv som cirka 50 / 50 rød / blå. Alle de tre partiene er ytterpunkter i den forstand at det ville blitt en vill politikk om de fikk reell regjeringsmakt. stamkunde skrev (1 time siden): ønske om å fjerne alle bomstasjoner. Men signerte kontrakter har dem ikke mulighet å omgjøre, så Frp kom altfor sent inn i regjeringen, da kunne det vært bomstopp med bomstasjon bygging En må også huske at norsk politikk er kompromisser. FrP vil sannsynligvis aldri kunne fjerne alle bomstasjoner, så sant de ikke blir store nok til å få igjen et rent flertall for et slikt forslag. Er det ikke valgflesk slikt kalles? Altså man lover å gjennomføre noe hvis man får makt, men det er sjelden et parti får så stor oppslutning til at de får gjennomført valgflesket. Det blir i så møte ikke en ren løgn når man lover å fjerne alle bomringer, fordi man ikke får sjansen til det hvis ikke man får nok velgere. Hadde de fått 51% av stemmene, og ikke fjernet, ville det vært løgn. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden fredrik2 skrev (1 minutt siden): I de där länderna har jag inte varit. Min erfaring är att det i många länder får betala for motorveier och ibland i och rundt byer för att få ned trafikken. Det norska systemet där specifika veier delvis betalas ned under en period med bommer har jag aldrig upplevd i andra länder. I Finland er fergene gratis, tilhører til vanlig veinett på nasjonal plan. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Jarmo skrev (5 minutter siden): I Finland er fergene gratis, tilhører til vanlig veinett på nasjonal plan. Flere steder i Norge også, det medfører jo bare at tilreisende og langreisende bruker ferjene så lokalbefolkningen ikke fpr plass. Veldig vellykket. Samme med billige flybiletter 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Tittade lite på avgifter fra Trondheim. Hvis jag skulle køra till jobb den kortaste veien med nya takster med minst trafikk skulle det kosta 130 kr dagen. Genom att køra lite omveier kan det bli billigare. Har en hybrid och skulle köra på el till jobb men det kostar som bensin ändå. Om man sen lägger till några turer i uken till aktiviteter så blir det en del penger. (tycker bommarna i Trondheim är veldigt orättvist och dumt placerade. Sluppen kostar en massa trots att det inte ens längre er en flaskhals och bruen er vel inte mycket bättre än nya veier i andra områden som knappt har bommer). Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 47 minutes ago, Jarmo said: https://bompengekalkulator.no/ Hvor mye koster bom i Kristiansand-Mandal? For en personbil koster det nemlig 127 kroner å kjøre én vei på strekningen, mens det for en lastebil koster 381 kroner.2. sep. 2024 Du glemmer at man bruker bil og i fritiden. Barn, hobby, møter, handel osv.. Som sagt. Kunstig høye tall. Vi bruker også bilen på fritiden og treffer en bom uansett hvor vi kjører om vi kjører lenger enn en kilometer. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden rabler skrev (2 minutter siden): Som sagt. Kunstig høye tall. Vi bruker også bilen på fritiden og treffer en bom uansett hvor vi kjører om vi kjører lenger enn en kilometer. Det er vel ikke kunstig høye tall for de som må bruke veien.... Nå finnes det et rimeligere, dog farligere alternativ, men prisen er som den er 3 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 1 hour ago, Jarmo said: Her jeg bor, har ikke vi bompenger. Er vel ca. 10 mil til første plass. Slik er det på veldig mange plasser i Norge. Men de som som jobber innen bompengergryta må betale for å komme seg på jobb/barnehage/skole og hjem. Bl.a.. https://www.nettavisen.no/okonomi/bompenge-raseri-pa-sorlandet-halvparten-dropper-den-nye-mororveien/s/5-95-1990563 https://www.nettavisen.no/okonomi/sorlandsparken-i-kristiansand-far-fire-bomstasjoner-rundt-seg/s/5-95-2122035 Osv.. Edit: jeg og madammen sparer ca. 2000,- i mnd.(netto) Vi har ikke parkeringsavgifter heller. Så parkeringsavgift er usosialt også? De som bor innen bompengegryta må vel betale mer for å leie eller eie også? Er det også usosialt? Veien på sørlandet er ny og dyr å bygge. Den er også dyr å kjøre på. Om ikke de som kjører på den skal betale for den, hvem skal da? De som har dårlige billige veier der du bor? 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Det er vel ikke kunstig høye tall for de som må bruke veien.... Nå finnes det et rimeligere, dog farligere alternativ, men prisen er som den er Du må huske på at man får 40% rabatt når man har avtale og man kan passere så mange ganger man vil innenfor en time. Disse såkalte kalkulatorene bruker verst tenkelig resultat og er laget for å skremme, 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden rabler skrev (Akkurat nå): Du må huske på at man får 40% rabatt når man har avtale og man kan passere så mange ganger man vil innenfor en time. Disse såkalte kalkulatorene bruker verst tenkelig resultat og er laget for å skremme, Det med rabatt er vesentlig ja, du har et poeng der, det med passering er vel mer relevant i byområder der man skal inn og ut, men denne saken er vel f eks pendling til jobb etc, og da blir det fort dyrt, selv med 40% rabatt 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 1 minute ago, Tussi said: Det med rabatt er vesentlig ja, du har et poeng der, det med passering er vel mer relevant i byområder der man skal inn og ut, men denne saken er vel f eks pendling til jobb etc, og da blir det fort dyrt, selv med 40% rabatt Det er jo idiotisk å pendle til jobb med bil uansett. Matpakkekjøring skal være dyrt. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Abigor skrev (13 minutter siden): De som har dårlige billige veier der du bor? Vel! Fine veier med ny asfalt og verdens lengste tunnel som ikke har bompenger. Filefjell overgang mellom Lærdal-Fagernes-Hønefoss, helt nydelig vei uten bom. Sogndal-Førde, bare helt topp uten bom osv. osv.. Endret 6 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 3 minutes ago, Jarmo said: Vel! Fine veier med ny asfalt og verdens lengste tunnel som ikke har bompenger. Filefjell overgang mellom Lærdal-Fagernes, helt nydelig vei uten bom. Sogndal-Førde, bare helt topp uten bom osv. osv.. Så det her de som allerede betaler bompenger for egne veier vært med å finansiere? 😎 Men neppe firefeltsvei i 110? Høres usosialt ut hehe. Jeg er litt usikker på begrepet usosialt. For noen koster det penger å parkere, for andre gratis. Noen steder er det dyrt å bo, andre steder billig. Noen har billig strøm, andre dyr. Det er mye og mangt det er forskjell på. Er alt som koster ulikt usosialt? Endret 6 timer siden av Abigor Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Abigor skrev (1 minutt siden): Så det her de som allerede betaler bompenger for egne veier vært med å finansiere? Bomveier er øremerket delvis med bomfinansiering, resten går på nasjonal transportplan over Statsbudsjett. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jepp. Dobbelt usosialt. Kanskje det blir sosialt med bompenger i tunnelen din da? Så kan de som bruker den betale for den, mens de som ikke bruker og dessuten betaler for sine veier som de bruker slippe? Med bare fossilkjøretøy så var bompenger litt unødvendig, da samme avgift kunne gått over literpris for drivstoff og sånn sett blitt mer sosialt. I dag med mye elkjøretøy så funker ikke det og uansett for sent. Endret 6 timer siden av Abigor Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Abigor skrev (35 minutter siden): Kanskje det blir sosialt med bompenger i tunnelen din da? Fergeruter ble fjernet som kostet flesk, næringsliv sparer 100-vis av millioner hvert år, turister tilfører 100-vis av millioner til distriktet hvert år osv osv. Veistenginger om vinteten ble slutt på. Bedreskap for brann/syketransport/redning ble bedytelig bedre, har allerede reddet mange liv. Kortere avstander, rasikring, mer miljøvennlig .Osv. osv.. Endret 5 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
leticia Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden stamkunde skrev (2 timer siden): ønske om å fjerne alle bomstasjoner. Men signerte kontrakter har dem ikke mulighet å omgjøre, så Frp kom altfor sent inn i regjeringen, da kunne det vært bomstopp med bomstasjon bygging Hvis dem har ønske om å fjerne alle bomstasjoner. Hvorfor ber da FRP sin samferdselminister Stortinget om å godta flere bomprosjekter som jeg viste deg i tidligere link. Jeg gjentar linken for det virker ikke som du leste den. Gir dette deg inntrykk av at FRP ønsker å slutte med bomstasjonbygging? https://www.nrk.no/norge/frp-dale-ber-stortinget-vedta-enda-et-stort-prosjekt_-oker-bompengene-med-15-milliarder-for-ferien-1.14575725?fbclid=IwY2xjawGsS6dleHRuA2FlbQIxMAABHQ2Wres_8sBrVbkm16EYGJcJFaOe0zpbfKm2rZSPEQKp9GCRP8XdpKAoRA_aem_P62-S02td0NwBzDnRbvh6w Frp-Dale ber Stortinget vedta enda et stort prosjekt: Øker bompengene med 15 milliarder før ferien 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå