tommyb Skrevet i går, 14:46 Del Skrevet i går, 14:46 5 hours ago, Smule8o said: Har en så stor del av befolkningen blitt pensjonister siden i fjor at det tilsvarer 18% øking av statsbudsjettet for neste år? Jeg må sette spørsmålstegn med logikken bak dette spørsmålet. Jeg håper du bare hadde det for travelt til å tenke over hva du skrev. Eventuelt er det en helt eksepsjonell evne til å ignorere kontekst og bare se på enkeltfaktorer som om de hver for seg skal forklare hele virkeligheten. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 15:51 Del Skrevet i går, 15:51 (endret) 2 hours ago, tommyb said: Jeg må sette spørsmålstegn med logikken bak dette spørsmålet. Jeg håper du bare hadde det for travelt til å tenke over hva du skrev. Eventuelt er det en helt eksepsjonell evne til å ignorere kontekst og bare se på enkeltfaktorer som om de hver for seg skal forklare hele virkeligheten. Altså, statsbudsjettet øker minst 18% fra i år til neste år. Du skrev masse babbel om at mange ble pensjonister og økte utgifter og noe. Men, en så kraftig økning av statlig pengebruk fra ett år til neste er drastisk og sansynligvis inflasjonsdrivende. Og det finnes meg bekjent ingen ekstraordinære omstendigheter som forklarer det. Bare en totalt manglende evne til å prioritere fra regjeringens side. Spesielt hvor du skrev Quote Både privatpersoner, kommunene og staten lever i den samme verden med økte kostnader på grunn av inflasjon, prisvekst (spesielt på strøm) og høyere renter. Det henger ikke på greip at staten bruker mer penger for å kompensere for inflasjon og høyere renter når den økte pengebruken medfører enda mer inflasjon og høyere renter Endret i går, 16:50 av Smule8o 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 16:42 Del Skrevet i går, 16:42 leticia skrev (7 timer siden): Hvis du tenker at FRP er redningen for bilister og mindre bompenger må du kanskje ta en ny vurdering. Bompengeutgiftene og antall bommer eksploderte da FRP satt med makten. https://www.nettavisen.no/nyheter/bompengene-skjot-i-varet-etter-at-siv-jensen-overtok-etter-de-rodgronne/s/12-95-3424148520?fbclid=IwY2xjawGr2qhleHRuA2FlbQIxMAABHbYFgm8rF4pMmkiDqklUVCGzBKgstvW9CBC9r4ay5c5Hl9gbsRjoYk2aqQ_aem_4IQQBomWDNXz1neVbpKUvA Det blir feil å blande Frp og Siv Jensen, fordi dette var allerede underskrevne kontrakter som Frp lite kunne gjøre med når til de tiltrådte inn i regjeringskontorene. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 16:52 Del Skrevet i går, 16:52 stamkunde skrev (8 minutter siden): Det blir feil å blande Frp og Siv Jensen, fordi dette var allerede underskrevne kontrakter som Frp lite kunne gjøre med når til de tiltrådte inn i regjeringskontorene. I perioden 2011-2020 utgjorde dette 21,1 milliarder kroner, eller om lag én av fem kroner betalt inn i bompenger. I tillegg er bompenger usosialt, og rammer hardere for de som har minst i samfunnet vårt. I 2024 har regjeringen foreslått å bruke 43 milliarder på veibygging, og at bilistene skal bidra med til sammen 22,9 milliarder i finansiering til disse prosjektene. Det er en rekordhøy sum. https://www.naf.no/politikk-og-samfunn/privatokonomi/alt-om-bompenger Lenke til kommentar
leticia Skrevet i går, 17:27 Del Skrevet i går, 17:27 stamkunde skrev (29 minutter siden): Det blir feil å blande Frp og Siv Jensen, fordi dette var allerede underskrevne kontrakter som Frp lite kunne gjøre med når til de tiltrådte inn i regjeringskontorene. Okay. Det kan godt hende at det var noen kontrakter som var underskrevne før de tiltrådte. Men... dette er hva som ble sagt, altså at FRP skulle sørge for at vi får et bompengefritt Norge. https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-kan-garantere-at-det-blir-bompengefritt-over-hele-landet/s/12-95-3631645?fbclid=IwY2xjawGsSWhleHRuA2FlbQIxMAABHSFdSuVcxgkUzpiQ7Oa79C_Hksr0zQj9FMbv-T8DeRsPpdWUJCJSEnoXgw_aem_e7pSTH1hVScpAFyzg5eKmw Mens bl.a. dette er hva som egentlig ble gjort. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-119-s-20182019/id2646050/ https://www.nrk.no/norge/frp-dale-ber-stortinget-vedta-enda-et-stort-prosjekt_-oker-bompengene-med-15-milliarder-for-ferien-1.14575725?fbclid=IwY2xjawGsS6dleHRuA2FlbQIxMAABHQ2Wres_8sBrVbkm16EYGJcJFaOe0zpbfKm2rZSPEQKp9GCRP8XdpKAoRA_aem_P62-S02td0NwBzDnRbvh6w På Stortinget legger man opp til at Dales foreløpig siste bompenge-prosjekt skal bli formelt vedtatt 19. juni, like før politikerne går ut i sommerferie. Det betyr at Stortinget denne dagen alene planlegger å vedta bompenge-prosjekter for totalt 15,4 milliarder kroner. Stemmer man på FRP pga at man ønsker reduserte bomavgifter, så får man bare gjøre det. Men ikke regn med at de faktisk vil gjennomføre det de sier. 1 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 17:29 Del Skrevet i går, 17:29 Jarmo skrev (35 minutter siden): I perioden 2011-2020 utgjorde dette 21,1 milliarder kroner, eller om lag én av fem kroner betalt inn i bompenger. I tillegg er bompenger usosialt, og rammer hardere for de som har minst i samfunnet vårt. I 2024 har regjeringen foreslått å bruke 43 milliarder på veibygging, og at bilistene skal bidra med til sammen 22,9 milliarder i finansiering til disse prosjektene. Det er en rekordhøy sum. https://www.naf.no/politikk-og-samfunn/privatokonomi/alt-om-bompenger Det er sinnsykt at bilister skal bli flådd på bompenger og største avgifter på bil mer enn alle andre land i verden. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 17:32 Del Skrevet i går, 17:32 leticia skrev (3 minutter siden): Okay. Det kan godt hende at det var noen kontrakter som var underskrevne før de tiltrådte. Men... dette er hva som ble sagt, altså at FRP skulle sørge for at vi får et bompengefritt Norge. https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-kan-garantere-at-det-blir-bompengefritt-over-hele-landet/s/12-95-3631645?fbclid=IwY2xjawGsSWhleHRuA2FlbQIxMAABHSFdSuVcxgkUzpiQ7Oa79C_Hksr0zQj9FMbv-T8DeRsPpdWUJCJSEnoXgw_aem_e7pSTH1hVScpAFyzg5eKmw Mens bl.a. dette er hva som egentlig ble gjort. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-119-s-20182019/id2646050/ https://www.nrk.no/norge/frp-dale-ber-stortinget-vedta-enda-et-stort-prosjekt_-oker-bompengene-med-15-milliarder-for-ferien-1.14575725?fbclid=IwY2xjawGsS6dleHRuA2FlbQIxMAABHQ2Wres_8sBrVbkm16EYGJcJFaOe0zpbfKm2rZSPEQKp9GCRP8XdpKAoRA_aem_P62-S02td0NwBzDnRbvh6w På Stortinget legger man opp til at Dales foreløpig siste bompenge-prosjekt skal bli formelt vedtatt 19. juni, like før politikerne går ut i sommerferie. Det betyr at Stortinget denne dagen alene planlegger å vedta bompenge-prosjekter for totalt 15,4 milliarder kroner. Stemmer man på FRP pga at man ønsker reduserte bomavgifter, så får man bare gjøre det. Men ikke regn med at de faktisk vil gjennomføre det de sier. Det står han har et ønske. Det er utrolig hvem befolkningen sender til stortinget, og når bompenger har fått systematisert seg så lenge uten at noen reagerer, og tillater flere ensomme mennesker i landet, fordi bevegelsesfriheten blir destod større, så vitner det at regjeringen ikke vet hva dem driver på med. Vil dem ha frihet for mennesker, eller fylle opp med avgifter til dem som er født i Norge, og annet det er lenge vinter i Norge, så hvorfor gjøre det enda mer vanskelig? Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden stamkunde skrev (2 minutter siden): Det står han har et ønske. Det er utrolig hvem befolkningen sender til stortinget, og når bompenger har fått systematisert seg så lenge uten at noen reagerer, og tillater flere ensomme mennesker i landet, fordi bevegelsesfriheten blir destod større, så vitner det at regjeringen ikke vet hva dem driver på med. Vil dem ha frihet for mennesker, eller fylle opp med avgifter til dem som er født i Norge, og annet det er lenge vinter i Norge, så hvorfor gjøre det enda mer vanskelig? Et ønske om å bli samferdselsminister ja. Han sier han garanterer et bompengefritt Norge om så skjer. FRP gikk vel også til valg på å kutte i bompengebruken. Så skjer det motsatte da. Joda, det er mange som reagerer på bompenger. (Det er ingen bom her jeg bor, og når jeg besøker familie som jeg må kjøre gjennom bom for å treffe, så velger jeg ofte å kjøre utenom bommen). Jeg er ikke for bompenger hvis du trodde det. Det jeg reagerer på er FRP sin klare ordbruk om en reduksjon / fjerning av bompenger i Norge, og i stedet for så øker bompengebruken. Det innkreves bompenger i andre land også. Når jeg reiser til Frankrike (sør i landet) så betaler jeg 1000 kroner hver vei for å komme meg fra nord til sør i landet. Også andre europeiske land har bompengeordninger, om enn ikke så omfattende som den norske varianten. 2 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 6 minutes ago, leticia said: Et ønske om å bli samferdselsminister ja. Han sier han garanterer et bompengefritt Norge om så skjer. FRP gikk vel også til valg på å kutte i bompengebruken. Så skjer det motsatte da. Joda, det er mange som reagerer på bompenger. (Det er ingen bom her jeg bor, og når jeg besøker familie som jeg må kjøre gjennom bom for å treffe, så velger jeg ofte å kjøre utenom bommen). Jeg er ikke for bompenger hvis du trodde det. Det jeg reagerer på er FRP sin klare ordbruk om en reduksjon / fjerning av bompenger i Norge, og i stedet for så øker bompengebruken. Det innkreves bompenger i andre land også. Når jeg reiser til Frankrike (sør i landet) så betaler jeg 1000 kroner hver vei for å komme meg fra nord til sør i landet. Også andre europeiske land har bompengeordninger, om enn ikke så omfattende som den norske varianten. Veldig mange land har fått bompenger siste årene, når jeg var rundt i verden for 10år siden så opplevde man sjelden bompenger. Bare de siste 12måndene så har jeg opplevd bompenger i Kina (så og si alle motorveier), India, Malaysia, Tsjad, Indonesia, Tajikistan, Dubai og Azerbaijan. Lenke til kommentar
rabler Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 26 minutes ago, stamkunde said: Det står han har et ønske. Jada, folk ønsker å at julenissen finnes også Vi fikk ikke den klovnen som samferdselsminister. I stede fikk vi en annen klovn som på kort tid klarte å ødelegge norsk jernbanesatsing for årtier 🙄 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden paatur skrev (5 minutter siden): Veldig mange land har fått bompenger siste årene, når jeg var rundt i verden for 10år siden så opplevde man sjelden bompenger. Bare de siste 12måndene så har jeg opplevd bompenger i Kina (så og si alle motorveier), India, Malaysia, Tsjad, Indonesia, Tajikistan, Dubai og Azerbaijan. Det er sikkert riktig at veldig mange land har bompenger. Enn så lenge så er det bompengefritt i Tyskland for personbiler. Men det er noe med det, når man reiser utenlands på ferie så tenker man ikke så mye over bompenger, er mer irriterende i hverdagen her hjemme 😁 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden rabler skrev (5 minutter siden): Jada, folk ønsker å at julenissen finnes også Vi fikk ikke den klovnen som samferdselsminister. I stede fikk vi en annen klovn som på kort tid klarte å ødelegge norsk jernbanesatsing for årtier 🙄 Det ble vedtatt å å konkurranseutsette deler av NSBs virksomhet i 2002. Dette medførte at en del av aktiviteten ble skilt ut i datterselskaper, for eksempel Mantena AS for togvedlikehold, CargoNet AS for godstransport og Rom Eiendom AS for eiendomsforvaltning. NSB hadde fortsatt ansvaret for persontogtrafikken. https://www.vg.no/nyheter/i/xajll/togene-er-1862-timer-forsinket-paa-to-uker-nsb-uvisst-hvor-mange-passasjerer-som-rammes-av-togkaoset https://www.tu.no/artikler/bane-nor-ma-kalles-ved-sitt-rette-navn-norges-statsbaner/465699 https://www.nationen.no/samferdselsministeren-ma-svare-pa-om-norske-tog-skal-ut-pa-anbud-igjen/o/5-148-481368 Osv.. 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 5 minutes ago, Jarmo said: Det ble vedtatt å å konkurranseutsette deler av NSBs virksomhet i 2002. Dette medførte at en del av aktiviteten ble skilt ut i datterselskaper, for eksempel Mantena AS for togvedlikehold, CargoNet AS for godstransport og Rom Eiendom AS for eiendomsforvaltning. NSB hadde fortsatt ansvaret for persontogtrafikken. https://www.vg.no/nyheter/i/xajll/togene-er-1862-timer-forsinket-paa-to-uker-nsb-uvisst-hvor-mange-passasjerer-som-rammes-av-togkaoset https://www.tu.no/artikler/bane-nor-ma-kalles-ved-sitt-rette-navn-norges-statsbaner/465699 https://www.nationen.no/samferdselsministeren-ma-svare-pa-om-norske-tog-skal-ut-pa-anbud-igjen/o/5-148-481368 Osv.. Det var ikke en god idé det heller, men Solvik-Olsen sine herjinger kommer det til å ta veldig lang tid å rydde opp i 😒 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden rabler skrev (1 minutt siden): men Solvik-Olsen sine herjinger kommer det til å ta veldig lang tid å rydde opp i Dagens regjering har hatt 3 år nå, hva har de gjort? Alle etater bare svulmer opp hvert år. Har du noe å vise til? Fra 2022-2024 seff.. 3 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden leticia skrev (18 timer siden): Jeg er enig med deg her, at dette kan være både bra og dårlig. Men når man ser hvor dårlig økonomistyring / økonomiforståelse det er blant befolkningen generelt, så heller jeg mest mot å si at det er dårlig. -Og dette har vært tradisjonen i Norge .. vi har ikke peil på privatøkonomi, så vi godtar å sende våre penger til staten, slik at de kan styre vår økonomi for oss. Det er trygt og det har fungert veldig godt. leticia skrev (19 timer siden): Innvandring var en av de tingene jeg tenkte på, og jeg er enig med deg i at den har vært feilslått. Men også som nevnt at i urolige tider så går velgerne mer mot høyresiden i politikken. Man har også fått en "Trump - effekt", og da særlig blant unge menn. Det som jeg egentlig syns er litt rart er at FRP er det partiet som har størst oppslutning blant trygdede, samtidig som FRP er det partiet som mest kritisk til trygder. Som nevnt litt lenger opp her, så kan det handle om kunnskap om politikk i befolkningen. Man ser også at FRP har større oppslutning blant folk med lav inntekt og lav utdanning. Kanskje FRP har et enkelt budskap (snakker litt mer rett frem) som gjør det enklere å motta budskapet? Jeg tror du har ganske rett, FrP har enkle, men ikke minst tydelige budskap og på akkurat det punktet syns jeg Listhaug er god, hun sier det hun mener og er tydelig. I dårlige tider og i kriser, så er det tydelighet som gjelder, og kanskje høyresiden historisk sett har vært flinkere der og at det derfor er slik at folk dras til den siden når det er dårligere tider. leticia skrev (19 timer siden): Det samme gjør jeg. Et samarbeid mellom rødt og blått hvor man inngikk kompromisser til beste for hele befolkningen hadde vært det beste, i stedet for at man samler seg på en farget politisk fløy i stort sett 4 - 8 år og så snur helt om til motsatt fløy. Det blir så dårlig kontinuitet i en slik politikk. Dette er jo det jeg mener har vært fordelen i norsk politikk i lang tid. Høyre og AP, som da egentlig representerer hver sin fløy er ganske like hverandre, slik at ved regjeringsskifter så endres ikke ting drastisk. Norsk politikk har vært ganske urokkelig og stabil i mange tiår. Min bekymring er når partier helt ytterst får stor makt, enten det er FrP, Rødt eller MdG. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Baranladion skrev (6 minutter siden): Dette er jo det jeg mener har vært fordelen i norsk politikk i lang tid. Høyre og AP, som da egentlig representerer hver sin fløy er ganske like hverandre, slik at ved regjeringsskifter så endres ikke ting drastisk. Norsk politikk har vært ganske urokkelig og stabil i mange tiår. På mange måter er de like, mens på mange måter ikke likevel. Det blir som å la henholdsvis NHO eller LO ta over skuta. Altså vidt forskjellig utgangspunkt, selv om også de kan ha saker hvor de er enige. En kombinasjon av AP / Høyre hvor man ser både arbeidsgivere og arbeidstakere hadde vært fint. Nå kan man kanskje argumentere for at arbeiderpartiet ikke består av arbeidere lenger, endel av arbeiderne har gått til FRP, fordi de kjenner seg mer igjen i deres politikk en AP sin. Baranladion skrev (9 minutter siden): Min bekymring er når partier helt ytterst får stor makt, enten det er FrP, Rødt eller MdG. Jeg er heller ikke så glad i ytterpunkter som Rødt og FRP. Mens MDG vil jeg ikke kalle for et ytterpunkt, mer som et lite interesseparti, (miljøparti) som f.eks KRF, (kristne), Senterpartiet (bondeparti). Det vil bli et vanskelig valg for min del neste år, fordi man må tenke ikke bare på det partiet man selv ønsker å stemme på, men også på hvem de kommer til å samarbeide med. Jeg anser meg selv som cirka 50 / 50 rød / blå. 2 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden leticia skrev (1 time siden): Et ønske om å bli samferdselsminister ja. Han sier han garanterer et bompengefritt Norge om så skjer. FRP gikk vel også til valg på å kutte i bompengebruken. Så skjer det motsatte da. Joda, det er mange som reagerer på bompenger. (Det er ingen bom her jeg bor, og når jeg besøker familie som jeg må kjøre gjennom bom for å treffe, så velger jeg ofte å kjøre utenom bommen). Jeg er ikke for bompenger hvis du trodde det. Det jeg reagerer på er FRP sin klare ordbruk om en reduksjon / fjerning av bompenger i Norge, og i stedet for så øker bompengebruken. Det innkreves bompenger i andre land også. Når jeg reiser til Frankrike (sør i landet) så betaler jeg 1000 kroner hver vei for å komme meg fra nord til sør i landet. Også andre europeiske land har bompengeordninger, om enn ikke så omfattende som den norske varianten. ønske om å fjerne alle bomstasjoner. Men signerte kontrakter har dem ikke mulighet å omgjøre, så Frp kom altfor sent inn i regjeringen, da kunne det vært bomstopp med bomstasjon bygging Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 2 hours ago, Jarmo said: I perioden 2011-2020 utgjorde dette 21,1 milliarder kroner, eller om lag én av fem kroner betalt inn i bompenger. I tillegg er bompenger usosialt, og rammer hardere for de som har minst i samfunnet vårt. I 2024 har regjeringen foreslått å bruke 43 milliarder på veibygging, og at bilistene skal bidra med til sammen 22,9 milliarder i finansiering til disse prosjektene. Det er en rekordhøy sum. https://www.naf.no/politikk-og-samfunn/privatokonomi/alt-om-bompenger Hvorfor er bompenger usosialt? De som kjører mest betaler mest? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) Abigor skrev (43 minutter siden): Hvorfor er bompenger usosialt? De som kjører mest betaler mest? Her jeg bor, har ikke vi bompenger. Er vel ca. 10 mil til første plass. Slik er det på veldig mange plasser i Norge. Men de som som jobber innen bompengergryta må betale for å komme seg på jobb/barnehage/skole og hjem. Bl.a.. https://www.nettavisen.no/okonomi/bompenge-raseri-pa-sorlandet-halvparten-dropper-den-nye-mororveien/s/5-95-1990563 https://www.nettavisen.no/okonomi/sorlandsparken-i-kristiansand-far-fire-bomstasjoner-rundt-seg/s/5-95-2122035 Osv.. Edit: jeg og madammen sparer ca. 2000,- i mnd.(netto) Vi har ikke parkeringsavgifter heller. Endret 21 timer siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Just now, Baranladion said: Dette er jo det jeg mener har vært fordelen i norsk politikk i lang tid. Høyre og AP, som da egentlig representerer hver sin fløy er ganske like hverandre, slik at ved regjeringsskifter så endres ikke ting drastisk. Norsk politikk har vært ganske urokkelig og stabil i mange tiår. Jeg er ikke enig at de er like, men de har tradisjonelt sett vært enig om at "bordet fanger". Valgene svinger hele tiden og dersom de skulle brukt tid og krefter på å reversere alle de politiske vedtakene motparten fikk til på sin vakt ville vi aldri fått noe gjort. Derfor har de i stor grad respektert hverandres vedtak og sett fremover ved regjeringsskiftene. Spesielt den tiden de satt alene i mindretallsregjeringer. Det er nok frustrerende og sakte arbeid, men stabilt og godt for samfunnet. Kompromisser er aldri enkelt og heller ikke alltid populært. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå