rabler Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 38 minutes ago, leticia said: Men det er nok enda mer presserende hvis man blir nødt til å selge virksomheten sin for å få råd til å betale eiendomsskatt. En milliardær vil aldri bli nødt til å selge virksomheten sin for å betale formueskatt. De er selvsagt nødt til å ta høyde for den utgiften som med alle andre utgifter selskapene har. Formueskatten er forsvinnende liten i den sammenheng og om at de er nødt til å gjøre ekstra uttak eller lignende for å skaffe til veie de småpengene så er dette på grunn av måten de har valgt å innrette seg. For det er virkelig snakk om småpenger. 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden flamethower1234 skrev (På 13.11.2024 den 1:42 AM): Det hadde vært fint med ren Høyre/FRP regjering. Eventuelt Høyre/FrP/Venstre. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden DukeNukem3d skrev (12 minutter siden): Det hadde vært fint med ren Høyre/FRP regjering. Eventuelt Høyre/FrP/Venstre. På hvilken måte? Økt inntektsskatt? Økt kostnad for barnehage og andre familie utgifter, reduserte trygder. Og ja, redusert skatt for de rike. Ikke minst 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Salvesen. skrev (4 minutter siden): På hvilken måte? Økt inntektsskatt? Økt kostnad for barnehage og andre familie utgifter, reduserte trygder. Og ja, redusert skatt for de rike. Ikke minst Du skal få et hjerte for den. Jeg er ikke "de rike", men jeg ser gjerne at de kutter i det å ha europas høyeste skatt på aksjer/aksjefond/utbytte. Som jeg har klart å bygge ganske bra på en vanlig ordinær inntekt. Men jeg vil ha H/FRP/V fordi jeg er mest enig i deres politikk generelt sett og det begynner å haste med å få kontroll på importen av antisemittisme fra midtøsten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden DukeNukem3d skrev (11 minutter siden): Du skal få et hjerte for den. Jeg er ikke "de rike", men jeg ser gjerne at de kutter i det å ha europas høyeste skatt på aksjer/aksjefond/utbytte. Som jeg har klart å bygge ganske bra på en vanlig ordinær inntekt. Men jeg vil ha H/FRP/V fordi jeg er mest enig i deres politikk generelt sett og det begynner å haste med å få kontroll på importen av antisemittisme fra midtøsten. Tvilsomt at det svarer seg om en betaler flere tusen ekstra i måneden i inntektsskatt osv. Men nå vet jeg ikke hvor store verdier det er snakk om. Skulle gjerne sett det selv, men tenker det er viktigere at de som sliter får mer å rutte med enn at jeg betaler mindre på mine spekuleringer i aksjemarkedet. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 18 minutes ago, DukeNukem3d said: Du skal få et hjerte for den. Jeg er ikke "de rike", men jeg ser gjerne at de kutter i det å ha europas høyeste skatt på aksjer/aksjefond/utbytte. Som jeg har klart å bygge ganske bra på en vanlig ordinær inntekt. Men jeg vil ha H/FRP/V fordi jeg er mest enig i deres politikk generelt sett og det begynner å haste med å få kontroll på importen av antisemittisme fra midtøsten. Har H eller Frp ytret noe ønske om økt inntektsskatt? Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Smule8o skrev (6 minutter siden): Har H eller Frp ytret noe ønske om økt inntektsskatt? Skulle de ikke senke det bittelitt da? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Smule8o skrev (7 minutter siden): Har H eller Frp ytret noe ønske om økt inntektsskatt? Historien deres tilsier det ja, og noen plass må de hente penger for skatteletter til de rike med mer. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Just now, Salvesen. said: Historien deres tilsier det ja, Har du noen historikk på når de eventuelt økte inntektsskatten? Vet at dagens regjering satte ned innteksskatten for lave og middels inntekter (noe som er en bra ting å gjøre i mine øyne), men hevet H og Frp den når de hadde makten? Just now, Salvesen. said: og noen plass må de hente penger for skatteletter til de rike med mer. Det finnes MYE en kan kutte før en øker skattene. Dessuten mener jeg å huske at inntektene på formueskatt økte kraftig under Ernas peride selv om de reduserte satsen. Skal se om jeg finner en kilde på det. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 6 minutes ago, DukeNukem3d said: Skulle de ikke senke det bittelitt da? https://hoyre.no/2024/11/11/hoyre-vil-gi-atte-ganger-sa-mye-i-skattelette-neste-ar/ Selvsagt høy sansynlighet for valgflesk av ypperste sort, men de sier i alle fall det. 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Salvesen. skrev (5 minutter siden): Historien deres tilsier det ja, og noen plass må de hente penger for skatteletter til de rike med mer. Kan jo kutte i bistanden til korrupte regimer. Vi sender penger til land som støtter Russland i krigen i Ukraina, helt uholdbart. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 3 minutes ago, DukeNukem3d said: Kan jo kutte i bistanden til korrupte regimer. Vi sender penger til land som støtter Russland i krigen i Ukraina, helt uholdbart. Penger en bruker til bistand kan ikke helt uktritisk brukes innenrks dog. Det kan vel antas å være av de mindre inflasjonsdrivende tingene på statsbudsjettet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden DukeNukem3d skrev (4 minutter siden): Kan jo kutte i bistanden til korrupte regimer. Vi sender penger til land som støtter Russland i krigen i Ukraina, helt uholdbart. Bistand er en liten post i budsjettet, en bør heller fokusere på at pengene kommer til nytte. Så holde den like stor/tilsvarende men bruke en del av den til å sikre mottakeren. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Smule8o skrev (8 minutter siden): Har du noen historikk på når de eventuelt økte inntektsskatten? Vet at dagens regjering satte ned innteksskatten for lave og middels inntekter (noe som er en bra ting å gjøre i mine øyne), men hevet H og Frp den når de hadde makten? Det finnes MYE en kan kutte før en øker skattene. Dessuten mener jeg å huske at inntektene på formueskatt økte kraftig under Ernas peride selv om de reduserte satsen. Skal se om jeg finner en kilde på det. At de ga skatteletter for de rike er enkelt å vise da skattekalkulator går tilbake til 2018 på skatteetaten sine sider. Så kan en se på medianen, her var den tilnærme lik og litt økning i perioden tilgjengelig. Så har den gått drastisk ned, så om de vill tilbake til der de var må de øke skatten til de "fattige" og redusere for de rike. Evt må de hente penger andre plasser. Jeg forventer at de øker innteskatten for den typiske familien, reduserer eller i beste fall holder trygden tilnærmet like i perioden og øker kostnadene for feks barnehage. Så gjør de nok små justeringer på ubetydelig ting som eiendomsskatt for å holde de som ikke regner på det fornøyde. Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Tatt ut tiltale mot 3 av disse palestina-tullingene som fulgte etter Listhaug. Flott, tar man ikke tak i dette så ender vi opp med et samfunn der Listhaug, Moxnes, Støre, Erna ikke lenger kan gå ut og gjøre vanlige ting. Slik tilfelle er i en del andre land. https://www.nrk.no/norge/tre-personar-tiltalte-etter-demonstrasjon-mot-sylvi-listhaug-1.17128481 2 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 13 minutes ago, Salvesen. said: At de ga skatteletter for de rike er enkelt å vise da skattekalkulator går tilbake til 2018 på skatteetaten sine sider. Ja, bla reduksjon i formueskatt er nå blant de tingene de fronter høylytt. 13 minutes ago, Salvesen. said: Så kan en se på medianen, her var den tilnærme lik og litt økning i perioden tilgjengelig. Så har den gått drastisk ned, så om de vill tilbake til der de var må de øke skatten til de "fattige" og redusere for de rike. Men det sier ingeting om hva som skjedde i 2013 til 2018. Det var da det var "ren" H og Frp regjering. 13 minutes ago, Salvesen. said: Evt må de hente penger andre plasser. Selvsagt. Men det er myyyyee en kan kutte. En kan også prøve å få den statlige delen av økonomien til å bli mindre så en kan få mer pivat næringsliv som faktisk betaler skatt. 13 minutes ago, Salvesen. said: Jeg forventer at de øker innteskatten for den typiske familien, reduserer eller i beste fall holder trygden tilnærmet like i perioden og øker kostnadene for feks barnehage. Så gjør de nok små justeringer på ubetydelig ting som eiendomsskatt for å holde de som ikke regner på det fornøyde. Noe de eventuelt virkelig burde fokusere på er å kutte den uendelige økningen av statsbudsjettet. Sist jeg så tall for 2025 var det snakk om 18% økning. Og dette før SV har fått noen kostbare gjennomslag. Det hjelper ikke å kutte skattene for de med lav lønn om en øker inflasjonen tilsvarende. På dette området har dog heller ikke Erna noe særlig bra historikk å vise til. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Smule8o skrev (39 minutter siden): Ja, bla reduksjon i formueskatt er nå blant de tingene de fronter høylytt. Men det sier ingeting om hva som skjedde i 2013 til 2018. Det var da det var "ren" H og Frp regjering. Selvsagt. Men det er myyyyee en kan kutte. En kan også prøve å få den statlige delen av økonomien til å bli mindre så en kan få mer pivat næringsliv som faktisk betaler skatt. Noe de eventuelt virkelig burde fokusere på er å kutte den uendelige økningen av statsbudsjettet. Sist jeg så tall for 2025 var det snakk om 18% økning. Og dette før SV har fått noen kostbare gjennomslag. Det hjelper ikke å kutte skattene for de med lav lønn om en øker inflasjonen tilsvarende. På dette området har dog heller ikke Erna noe særlig bra historikk å vise til. Ja helt klart at en kan kutte mye, men opplever ikke at det er noe parti som satser sterkt på dette foruten noen kommentarer her og der. Kanskje Elon kan starte en hype rundt dette. Tipper han kutter hardt over there de neste årene slik som når han tok over Twitter etc. Ang 2013 til 2019 mener jeg frp 'skryter' over å ha gitt en famile(aka 2 personer) 10k i skattelette over hele perioden. Dagens regjering har gitt det dobbelte om ikke mer i denne perioden nå når skattenivået allerede er veldig lavt på inntekssiden. Er nok lite å gå på her uansett hvem som blir valgt. Dagens regjering har jo fått kontroll på inflasjonen. Er vell snart på ønskelig nivå. Men det har tatt tid og en burde strammet mer inn for å få fortgang osv. Erna har jo håpløs historikk, NHH professorer sier jo selv at de er mer eller mindre ansvarlige for inflasjonen vi har sett de siste årene. Ikke ene og alene, men stor pådriver. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Salvesen. skrev (26 minutter siden): Erna har jo håpløs historikk, NHH professorer sier jo selv at de er mer eller mindre ansvarlige for inflasjonen vi har sett de siste årene. Ikke ene og alene, men stor pådriver. Etter en periode med høy inflasjon internasjonalt og høye nominelle renter så faller inflasjonen nå, både i USA og i eurosonen. Per juli hadde 12-månedersveksten i de amerikanske konsumprisene falt til 3,3 prosent ifølge SSB (Økonomiske analyser, 3/2023). Konsumprisveksten i eurosonen har falt fra en topp på 10,6 prosent (!) høsten 2022 til 5,3 prosent (per august 2023). SSB mener i konjunkturrapporten sin av september 2023 at den høye inflasjonen i Europa er et resultat av et tilbudssjokk og i mindre grad skyldes overoppheting eller lønns-prisspiraler. Prisstigningen vi har sett i 2021 var altså i stor grad drevet både av høye energipriser på grunn av Russlands krig mot Ukraina og ettervirkninger av pandemien gjennom verdens logistikksystemer, ikke opphetet økonomi. https://www.forskningsradet.no/indikatorrapporten/fokusartikler-og-dypdykk/okonomiske-trender/ Endret 6 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 16 minutes ago, Salvesen. said: Ja helt klart at en kan kutte mye, men opplever ikke at det er noe parti som satser sterkt på dette foruten noen kommentarer her og der. Kanskje Elon kan starte en hype rundt dette. Tipper han kutter hardt over there de neste årene slik som når han tok over Twitter etc. Det Musk skal gjøre er vel ikke noe helt nytt sett med norske øyne. Allerede i 2012 ga vel Stoltenberg-regjeringen Hans-Jørgen Blomseth jobben som prosjektleder for forenkling av regelverk. Og i motsetning til Musk fremstår ikke han som helt bortreist. Og han har vel etter sin innsats der mye å si om hvor mye det sløses i det offentlige Norge. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/87-000-norske-byrakrater-hva-hjelper-det-nar-systemet-er-fokka/o/5-95-1827501 16 minutes ago, Salvesen. said: Ang 2013 til 2019 mener jeg frp 'skryter' over å ha gitt en famile(aka 2 personer) 10k i skattelette over hele perioden. Dagens regjering har gitt det dobbelte om ikke mer i denne perioden nå når skattenivået allerede er veldig lavt på inntekssiden. Er nok lite å gå på her uansett hvem som blir valgt. Personfradraget kan alltids økes. 16 minutes ago, Salvesen. said: Dagens regjering har jo fått kontroll på inflasjonen. Er vell snart på ønskelig nivå. Men det har tatt tid og en burde strammet mer inn for å få fortgang osv. Tja, hvorvidt svekkelsen av kronekursen er over er det vel for tidlig å si. Og forsetter den nedover blir det mer inflasjon. Sånn det ser ut per i dag kan det også virke som om vi må ha noe høyere rente enn andre for å holde krona sterk. Noe som kanskje ikke er heldig. 16 minutes ago, Salvesen. said: Erna har jo håpløs historikk, NHH professorer sier jo selv at de er mer eller mindre ansvarlige for inflasjonen vi har sett de siste årene. Ikke ene og alene, men stor pådriver. Ja, spesielt straks covid-nedstengingen var et faktum tok hun helt av. Nå kan man alltids undres om det ikke hadde blitt det samme hadde noen andre styrt, siden dette var noe som stort sett ble gjort i hele vesten. Men det blir uansett bare spekulajsoner. Erna hadde ansvaret da uansett. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Smule8o skrev (5 minutter siden): Personfradraget kan alltids økes. Og/eller avgifter senkes.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå