:utakt Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Tydeligvis har det oppstått en "trend" ved at folk kommenterer "Stem Frp!" på artikler og videoer som på en eller annen måte kan knyttes til innvandring. Noen ganger er det politiske saker, andre ganger er det helt andre ting, som f.eks. en kar av utenlandsk opprinnelse som spiser appelsin. "Stem Frp!" Frp har posisjonert seg som et parti som vil stramme inn på innvandringen, og stille strengere krav til de som allerede er her. Det burde være ukontroversielt å påpeke. Alle disse "Stem Frp!" kommentarene kan vanskelig tolkes som noe annet enn ala "... så blir det færre innvandrere". Alle skjønner det. Hva skulle liksom ellers vært motivasjonen for å legge ut den kommentaren hver gang noe kan knyttes til innvandring. Men, det forstår naturligvis ikke Frp-politikere noe som helst av. De som skriver disse kommentarene er jo bare folk som viser at de støtter Frp, helt uskyldig og ingenting annet. Det er naturligvis innafor å stemme Frp. Slike kommentarer "Stem Frp!" hver gang man ser en mørkhudet er likevel en bedriten måte å "diskutere" på. Det virker som det stort sett er unge folk som driver med det. Kanskje jeg er blitt for gammel. Kanskje unge i dag syns det er helt greit å skjule seg bak en "jeg bare kødda" og å liksom ha en "ironisk distanse" til alt. Vil oppfordre alle til å spørre "hvorfor det?" eller noe sånt neste gang du ser en "Stem Frp!" under en video av folk som bare holder på med helt hverdagslige ting. Og er du av de som skriver "Stem Frp!" kan du gjerne gå foran som et godt eksempel og utdype hvorfor du mener det er relevant å kommentere det på alt mulig. https://www.vg.no/nyheter/i/mP8B61/svenneby-tar-kraftig-oppgjoer-etter-stem-frp-meldinger https://www.vg.no/nyheter/i/73qygv/det-skjulte-budskapet 2 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Sjølv om at Frp vanskeleg kan gjere noko med det, så tenker eg at det er uheldig at det som kanskje er det aller viktigaste slagordet for eit politisk parti før eit valg har blitt tilført ei dobbel betydning. Sjølv om at Frp er det partiet med tydelegast innvandringspolitikk og samtidig er i reell posisjon til å få regjeringsmakt, så trur eg at det er meir skadeleg enn fordelaktig for partiet at igjen blir påført rasist-merkelappen. Denne merkelappen skremmer nok ikkje alle Frp velgarane, men det er nok større fare for at dei som er litt meir usikre heller velger å gi sin stemme til eit anna parti i frykt for å sjølv bli stempla som rasist. Denne rasist-merkelappen er også svært problematisk for Frp sin politiske leiing, då det blir for lettvindt for andre parti å ignorere Frp sin invandringspolitikk som rasistisk. Det vil være eit stort tap for Frp dersom dei ikkje klarer å få til ein sakleg og folkeleg debatt om innvandring. I verste fall kan det medføre at Sylvi Listhaug blir nekta å snakke om innvandring i partidebattar på TV og radio dersom programleiaren eller ansvarleg redaktør er redd for at dei slepp gjennom rasistiske uttalingar, det som er rasistisk vil i dei fleste tilfeller også objektivt sett være hatefylle ytringar som strengt tatt er staffbare. Uansett kva side ein står politisk så vil ein ikkje være tent med at ei lita gruppe nettroll legg lokk på det som burde blir ein open og konstruktiv politisk debatt om kva slags politikk vi som innbyggarar ønsker at Norge skal føre i framtida. 1 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Mitt inntrykk er at dette bare er en meme trend. De aller fleste er nok ikke rasister o.l. men bare folk som henger seg på en trend. Nesten uansett hva slags video det er snakk om så er det noen som skriver "stem frp". 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg rozon Skrevet 30. september Populært innlegg Del Skrevet 30. september Det som er trist er at det ikke er mulig å diskutere innvandring uten å bli stemplet som rasist. Det er mange som mener innvandring bør begrenses til våre behov (for arbeidskraft eksempelvis) uavhengig av andre faktorer som etnisitet, religion, kjønn eller annet. Selv da får man rasist stempel i panna. Og når det er umulig å diskutere saklig, så blir "Stem FrP" et akkurat like saklig svar. Det tenker nå jeg, uten at jeg bruker uttrykket selv. 16 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september rozon skrev (4 minutter siden): Det som er trist er at det ikke er mulig å diskutere innvandring uten å bli stemplet som rasist. Det er mange som mener innvandring bør begrenses til våre behov (for arbeidskraft eksempelvis) uavhengig av andre faktorer som etnisitet, religion, kjønn eller annet. Selv da får man rasist stempel i panna. Og når det er umulig å diskutere saklig, så blir "Stem FrP" et akkurat like saklig svar. Det tenker nå jeg, uten at jeg bruker uttrykket selv. Det er en myte at det ikke er mulig å diskutere innvandring uten å bli stemplet som rasist. Jeg diskuterer det hele tiden, både her inne og ut i det virkelige liv, og det går stort sett veldig fint. 6 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september 22 minutes ago, The Avatar said: Sjølv om at Frp er det partiet med tydelegast innvandringspolitikk og samtidig er i reell posisjon til å få regjeringsmakt, så trur eg at det er meir skadeleg enn fordelaktig for partiet at igjen blir påført rasist-merkelappen. Denne merkelappen skremmer nok ikkje alle Frp velgarane, men det er nok større fare for at dei som er litt meir usikre heller velger å gi sin stemme til eit anna parti i frykt for å sjølv bli stempla som rasist. Denne rasist-merkelappen er også svært problematisk for Frp sin politiske leiing, då det blir for lettvindt for andre parti å ignorere Frp sin invandringspolitikk som rasistisk. Det vil være eit stort tap for Frp dersom dei ikkje klarer å få til ein sakleg og folkeleg debatt om innvandring. Det store skillet mellom Frp og andre partier når det gjelder innvandringspolitikken har vært retorikken så det har de valgt selv. Hvis de ville bli tatt mer inn i varmen med alle andre kunne de moderert retorikken sin, men det har de ikke gjort. Da kan de stå å fortelle hvor vanskelig de har det(🙄) som ikke får lov å si hva de mener når de blir intervjuet i alle landets mediekanaler. 4 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september (endret) 37 minutes ago, rozon said: Det som er trist er at det ikke er mulig å diskutere innvandring uten å bli stemplet som rasist. Det er mange som mener innvandring bør begrenses til våre behov (for arbeidskraft eksempelvis) uavhengig av andre faktorer som etnisitet, religion, kjønn eller annet. Selv da får man rasist stempel i panna. Og når det er umulig å diskutere saklig, så blir "Stem FrP" et akkurat like saklig svar. Det tenker nå jeg, uten at jeg bruker uttrykket selv. Det er vanskelig for rasister å diskutere invading uten å bli stemplet som rasister, men for folk flest er det mer eller mindre uproblematisk. Om man blir stemplet som rasist handler jo i veldig stor grad til hvorfor man mener at innvandring bør begrenses til våre behov. Dersom begrunnelsen er at det vanner ut den hvite hudfargen, de har en rar kultur, de skal innføre sharia, ++ så er det naturlig å kalle en rasist for en rasist. Dersom begrunnelsen er at det tapper opprinnelseslandene for ressurspersoner, integreringssystemet er overbelastet så integreringen blir mislykket, mangel på bolig/arbeid/penger så er det ikke rasistisk. Ofte så merker man lett forskjell på de som ser problemer og ønsker å løse problemene slik at innvandring er mindre problematisk, og de som ser problemer og prøver å bruke problemene til å få stoppet all innvandring. Endret 30. september av WiiBoy 6 3 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september 1 hour ago, VifteKopp said: Det er en myte at det ikke er mulig å diskutere innvandring uten å bli stemplet som rasist. Jeg diskuterer det hele tiden, både her inne og ut i det virkelige liv, og det går stort sett veldig fint. 1 hour ago, WiiBoy said: Det er vanskelig for rasister å diskutere invading uten å bli stemplet som rasister, men for folk flest er det mer eller mindre uproblematisk. Diskutere var kanskje litt vidt begrep her, og mediumet vi snakker om her er såvidt jeg forstår TikTok så... Vet ikke om det er her dere henter erfaringene deres? Uansett ser jeg ikke "Stem FrP" som noe verre enn videoer som blir tagget ned med "Rasist" - begge deler er en uting men hva skal man gjøre? Det hjelper vertfall ikke å slå det opp i media, for vann på mølla... 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september rozon skrev (1 minutt siden): Diskutere var kanskje litt vidt begrep her, og mediumet vi snakker om her er såvidt jeg forstår TikTok så... Vet ikke om det er her dere henter erfaringene deres? Uansett ser jeg ikke "Stem FrP" som noe verre enn videoer som blir tagget ned med "Rasist" - begge deler er en uting men hva skal man gjøre? Det hjelper vertfall ikke å slå det opp i media, for vann på mølla... TikTok er søppel og ikke den virkelige verden. 2 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september 12 minutes ago, rozon said: Uansett ser jeg ikke "Stem FrP" som noe verre enn videoer som blir tagget ned med "Rasist" - begge deler er en uting men hva skal man gjøre? Det hjelper vertfall ikke å slå det opp i media, for vann på mølla... Det kommer jo litt an på konteksten du sikter til med "Rasist". Dersom man skriver "Stem FrP" under videoer kun fordi det er en mørkhudet i videoen/bildet (som TS tar opp), så er jo det soleklart et rasistisk budskap. Man trenger ikke å late som at det er noe annet. Dersom noen skriver "Rasist" under et innlegg, så kommer det jo veldig an på om innlegget er rasistisk eller ikke hvorvidt kommentaren er spott on eller skivebom. Jeg har ikke sett noe utbrett bombardment av rasisme beskyldninger (rent bortsett fra tilfeller hvor det er rasisme ute å går). Det er ikke en uting å kalle rasister for rasister, eller rasisme for rasisme. 4 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Typisk eksempel på Poe's law. Uten å vite avsenders intensjon er det umulig å vite om et uttrykk for ekstreme synspunkter er ment som parodi eller sarkasme, eller om det er oppriktig. Tror ikke det kommer noe godt ut av å stemple folk for rasister uten å kjenne til personens intensjoner - blir bare munnhuggeri. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september Vanskelig å være hormonell tenåring. Som jeg tipper 99% av de som kommenterer dette er. 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Nye artikkel om dette merkelige fenomenet Stem FrP! Unge meninger: TikTok fylles opp av Stem FrP: Vil du ha denne heiagjengen, Simen Velle? (vg.no) 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Nye ordet for rasisme burde vært religionskritikk for er dette det handler om ikke hudfarge som jo da er rasisme 😉 3 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) Maskinfører skrev (12 minutter siden): Nye ordet for rasisme burde vært religionskritikk for er dette det handler om ikke hudfarge som jo da er rasisme 😉 Fremmedfiendlighet er vel et enda bedre ord. Man er ikke nødvendigvis fiendlig til en rase, men noe "fremmed". Vanligvis vil det knapt være et skille, for en som misliker en afrikansk eller arabisk muslim vil gjerne også mislike en ikke-muslimsk afrikaner eller en ikke-muslimsk araber. Endret 1. oktober av Folkflesk 2 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) Folkflesk skrev (3 minutter siden): Fremmedfiendlighet er vel et enda bedre ord. Man er ikke nødvendigvis fiendlig til en rase, men noe "fremmed". Vanligvis vil det knapt være et skille, for en som misliker en relativt lys muslim vil gjerne også mislike en ikke-muslimsk afrikaner eller en ikke-muslimsk araber. Islam altså tror jeg, jeg tror veldig få er kritiske til å få en kristen afrikaner eller en regime-kritisk Iraner til Norge. En del mennesker (flertallet av europeere) er dog kritiske til Islam og det å få mer islam til vestlige land. Men kan man egentlig kritisere dem for det? Islam har ødelagt veldig mye og man ser nær 0 fremgang, selv om det er veldig mange land og mennesker som tilkjenneseggjør denne religionen. Endret 1. oktober av DukeNukem3d 7 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): Islam altså. En del mennesker (flertallet av europeere) er kritiske til Islam og det å få mer islam til vestlige land. Men kan man egentlig kritisere dem for det? Islam har ødelagt veldig mye og man ser nær 0 fremgang, selv om det er veldig mange land og mennesker som tilkjenneseggjør denne religionen. Hvorfor tror du det er så mye mer "fremgang" i afrikanske land der flertallet av befolkningen er kristne? Eller i f.eks. det kristne Sentral-Amerika? Det er liksom ikke bare religion som styrer alt når det gjelder utvikling. Endret 1. oktober av Folkflesk 3 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Folkflesk skrev (1 minutt siden): Hvorfor tror du det er så mye mer "fremgang" i afrikanske land der flertallet av befolkningen er kristne? Det jeg tror folk ser ganske lett det er at kuet kristendom lever vi helt fint med i vesten, kristen eller ei, mens islam fungerer dårlig. 4 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober JEG var en av de som oppfordret til å stemme FrP, men da var jeg medlem i partiet. Dette er nå historie grunnet at de slukte alt for mange VIKTIGE kameler i regjering, noe som førte til at jeg meldte meg ut. Å fire på partiets viktigste saker er ikke noe jeg aksepterte. 4 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober (endret) DukeNukem3d skrev (3 minutter siden): Det jeg tror folk ser ganske lett det er at kuet kristendom lever vi helt fint med i vesten, kristen eller ei, mens islam fungerer dårlig. En moderat versjon av islam er ikke så farlig. Det er hvis den skal gjennomsyre alt av styre og stell at den hemmer utviklingen. Men det ser man jo ikke så mye av i Europa, inkludert mer muslimske land i sør-øst-Europa. Endret 1. oktober av Folkflesk 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå