Gå til innhold

Reiseforsikring

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ut og reise over flere kontinenter snart, og lurte på det med reiseforsikring. Som følge av høy gjeldsgrad så får jeg ikke økt kredittramme på eksisterende kredittkort. Har 4 kredittkort med kredittramme på kr 10.000 hver. Ferien min vil koste meg ett sted mellom 100'-200'. Men jeg tør ikke bestille alt med debetkort UTEN reiseforsikring. Har noen erfaring med kjøp av reiseforsikring når man kjøper flybilletter mv. UTEN kredittkort? Har dere anbefalinger på reiseforsikring med god dekning og som er rimelig priset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du være lenge borte? Gouda forsikring er spesialister på reiseforsikring, så jeg ville anbefalt å starte der. Da vi var borte i 3 mnd kjøpte vi der. Mange ordinære forsikringer, gjerne også de på kredittkortene, har begrensninger når det gjelder varighet og hvor du skal.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Skal du være lenge borte? Gouda forsikring er spesialister på reiseforsikring, så jeg ville anbefalt å starte der. Da vi var borte i 3 mnd kjøpte vi der. Mange ordinære forsikringer, gjerne også de på kredittkortene, har begrensninger når det gjelder varighet og hvor du skal.

5 uker kanskje. Skal sjekkes. Vet du om reiseforsikringen er gyldig dersom jeg overfører sånn 150' til et kredittkort med kredittramme på 10'? da vil jeg kunne bruke 160'.  

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gloomy arrow said:

5 uker kanskje. Skal sjekkes. Vet du om reiseforsikringen er gyldig dersom jeg overfører sånn 150' til et kredittkort med kredittramme på 10'? da vil jeg kunne bruke 160'.  

Drit i kredittkortet si reiseforsikring. Kjøp standard heilårs frå eit forsikringsselskap. Typisk gir dei deg 45 dager dekning. Då slepp du å stresse med at minst halvparten må vere betalt med kredittkort også viare.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Loko skrev (1 time siden):

En reiseforsikring koster fra 1500 -3000 pr år avhengig av dekningsomfang.

syns det hørtes dyrt it jeg.
Man får helårs reiseforsikring fra 70 kroner pr mnd.
Skal du ha en som dekker familien får du det til 150 kroner pr mnd.

Dette uten øvre grenser på beløp.
Null egenandel på helse eller evakuering.
Edit: dekker reiser opp til 70 dager.
Kalles LO favør kollektiv reiseforsikring ;) 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (6 minutter siden):

syns det hørtes dyrt it jeg.
Man får helårs reiseforsikring fra 70 kroner pr mnd.
Skal du ha en som dekker familien får du det til 150 kroner pr mnd.

Dette uten øvre grenser på beløp.
Null egenandel på helse eller evakuering.
Edit: dekker reiser opp til 70 dager.
Kalles LO favør kollektiv reiseforsikring ;) 

Hørtes dyrt ut. Jeg får forsikring for hele familien gjennom Gouda for 15 kroner i måneden(skatter for fordel på 47kroner).

Flåsete sagt av meg, men som du skjønner kan du ikke sammenligne spesialavtaler som det der.

Lenke til kommentar

Man bør være oppmerksom på at en helårs rerisefrosikring han vare så lite som 45 dager, dvs at forsikringen gjeldr hele året, men man må hjemmom til norge hver 45 dag. Noen av gratis de forsikringene som følger med kredittkort kan vare opp til 90 dager, dvs samme prinsippet, men man må være hemmom hver 90'ene dag, eller oftere.

Banknorwegian har hatt en veldig god forsikring fram til nå. Den har vært på 90 dager, men de har sendt ut melding om at den nå reduseres til 45 dager.

Så er det jo et annet viktig prinsipp, ved bruk av kredittkort, det er jo at hele reisen må være kjøpt med tur/retur til Norge eller norden (det varierer vel litt) før avreise. Man kan ikke kjøpe utreise, og så returen sånn litt etter hvert. Da blir den perioden man kan være borte vesentlig mindre.

Man bør lese vilkårene godt og tenke over hva det egentlig er man har bruk for. For min del så vil jeg si at slike ting som bagasjeforsikring og slike småting er tilnærmet verdiløst. reiser for en stor del med tannbørste, PC og kanskje en ekstra underbukse, og så kredittkort. Erfaringen er vel den at reisen blir veldig mye enklere med lite eller ingen bagasje.  

Det eneste som har verdi for meg, det er en forsikring som kan dekke alvorlig sykdom eller eventuelt en større ulykke. Resten vurderes som unødvendig.

Ingen av de vanlige helårs reisefrosikringene eller de som følger med kredittkort vil dekke ett års sammenhengende reise. Da må man svinge innom NOrge i hvert fall hver 3'dje måned. (Har sett at det er noen som dekker 120 dagers reise, men da stiger prisen ganske mye. 

Det kan nok være lurt å ha med seg noen "nullstilte" kredittkort, slik at man har en brukbar "reisekasse" hvis man må forskudtere sykehus eller legebehandlig eller noe slikt.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Nimrad said:

Hørtes dyrt ut. Jeg får forsikring for hele familien gjennom Gouda for 15 kroner i måneden(skatter for fordel på 47kroner).

Ser at Gouda helårs reiseforsikring dekker reiser på opp til 45 dagers varighet, og at det også er et vilkår at man oppholder seg minimum 6 måneder i Norge pr år. Det er jo en del større begrensninger enn det som følger med en del av gratisforsikringene med kredittkort.

https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/helaarsreiseforsikring

Betalte selv flere tusen kroner i året for reiseforsikring, intil jeg oppdaget at jeg hadde dårligere vilkår enn det som følger med enkelte av de gratisvariantene som følger med kredittkort. Tapte ved en anledning noen kroner på gunn av at jeg hadde en betelt forsikring som ikke dekket tapet, mens at et kjøp med kredittkort og bruk av gratis frosikring ville ha dekker. 

Gouda har også noe man kaller for "enkeltresiseforsikring" som skal kunne dekke reiser på intil et års varighet:

https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/enkeltreiseforsikring

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (14 minutter siden):

Ser at Gouda helårs reiseforsikring dekker reiser på opp til 45 dagers varighet, og at det også er et vilkår at man oppholder seg minimum 6 måneder i Norge pr år. Det er jo en del større begrensninger enn det som følger med en del av gratisforsikringene med kredittkort.

Jeg har business flex super familie, ikke den du lenker til.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Nimrad said:

Jeg har business flex super familie, ikke den du lenker til.

interessant. Går ut i fra dette er en forsikring som man kan få tilgang til, gjennom "jobben"? Dvs at man må være ansatt i en bedrift som har en forsikringsavtale med Gouda.

Ser at vilkåret om at man må oppholde seg 6 av 12 måneder i Norge fortsatt er der, likt med "helårsreiseforsikring".

Så er maksimal lengde på den enkelte reise økt i fra 45 til 90 dager.

Det gjør vel "business flex super familie" er litt dårligere egnet enn de beste gratis-forsikringene man får med kredittkort?!

(Hvis målet/ønsket er å være mest mulig bortreist i løpet av en periode på ett års tid.)

Grunnen til oppfølgingen fra  min side, det er ikke for å være "kranglete", men at jeg er på reise akkurat nå, og da skulle jeg veldig gjerne være mest mulig oppdatert på forsikringer. Jeg pendler også tilbake til Norge for å ikke overskride de begrensninger i reiselengde som gjelder. Det koster jo litt ekstra. Hadde det ikke vært nødvendig så hadde jeg nok ikke lagt opp til disse periodene hjemme i Norge.

En annen side ved saken, det er jo at en del saker viser seg å ikke være en forsikringssak, men en reklamasjonssak. Har man for eksempel kjøpt en flyreise med debitkort som blir kansellert av flyselskapet, uten at man får pengene tilbake, da har man en reklamasjonssak. Etter at jeg tapte ca 8.000,- på å bruke debitkort og betalt reiseforsikring, så skiftet jeg over til kreditkort og gratis reiseforsikring. Etter det så har pengene alltid kommet tilbake, ikke som forsikringssak, men som reklamasjonssak, ved kjøp med kredittkort. 

Ved bruk av kredittkort så er man godt beskyttet av "Lov om finansavtaler", og det har så langt og i praksis vist seg å være mer verdt enn selve forsikringen. 

Her er en oversikt over noen av de kredittkortene som gir 90 dager. Det finnes flere, og BankNorwegian er jo feil, for der er det jo nå redusert til 45 dager.

https://www.nettavisen.no/kredittkort/reiseforsikring/

Business Flex Super NO 676.4 (20 01 22).pdf

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Behovet til trådstarter er eigentleg berre avbestillingsforsikring ettersom han/ho ikkje skal kjøpe heile reisa med kredittkort og derfor treng ei reiseforsikring. Avbestillingsforsikring er heilt standard og følgjer med i alle reiseforsikringar. Du kan også tegne berre avbestillingsforsikring utan å ha reiseforsikring, men eg klarer ikkje å sjå kva som er fordelen med å berre ha avbestillingsforsikring med dei prisane som eg fant ved eit kjapt googlesøk. Det er uansett dumt å legge ut på reise utan reiseforsikring.

Med ei reisevarigheit på 5 veker så er det ikkje noko stort tema med kor ofte du må tilbake i Norge då sjølv dei strengaste vilkåra starter med krav om at du skal tilbake til Norge i løpet av 45 dager (5 veker er 35 dagar).

Merk likevel at det ikkje er absolutt alt av avbestillingar som reiseforsikringa dekker. Det viktigaste her er at du må ha ein grunn for å kanselere reisen, vanlegvis sjukdom hos deg eller i reisefølget ditt, men det kan også være andre grunnar som gjer at du ikkje kan reise som begravelse, at du må vitne i retten, osv.
Det er også ofte eit vilkår at reiseforsikringa må ha vært aktiv i nokre veker før reisen for at den skal gjelde.

Med mindre trådstarter har tenkt seg ut på noko som er meir ekspedisjonsaktig, så er det her snakk om heilt standard forsikringsbehov. Då er det eigentleg berre å sjå etter billegaste reiseforsikringane som dekker dine behov.
Dei litt dyrare pluss forsikringane gir typisk berre litt høgare maksverdi for tapt bagasje, dekker skader på leigebil, skader i samband med ekstremsport , osv. For ein vanleg turist som ikkje skal ha leigebil og ikkje reiser med baggasjen full av elektronikk eller smykker så vil ei vanleg reiseforsikring dekke det meste av dine behov.

Lenke til kommentar

Synes at trådstarter beskriver noe av den type reise som jeg driver med, selv om jeg stort sett holder meg på ett kontinent av gangen. Slik som jeg opplever og har erfart mitt behov, så er avbestillingsforsikring noe jeg aldri har hatt behov for. Reklamasjoner som dekkes av kredittkort, men ikke av reiseforsikring, det har det vært en del av. (Flyturer som ikke har blitt gjennomført av operatør, hoteller som ikke har fungert, osv, osv)

Hvis det er mulig i forhold til pris, så kan billetter med fordel kjøpes som ombokbare enkeltstrekninger, slik at man ikke mister returen eller reisen videre ved "uønskede endringer". Også lurt å legge inn en "god pause" mellom flightene i tilfelle forsinkelser.

Ville nok ha fokusert på å forsøke å få opp rammene for kredittkortene. Jeg har tidligere diskutert muligheten av å sette inn "positivt beløp" med noen av kredittkortselskapene, Slik at man har innestående beløp pluss kredittgrense til bruk. I alle fall ett kredittkortselskap svarte faktisk at det var helt greit. Man behøver jo heller ikke vente på regningen før innbetaling, slik at hvis man har kjøpt for eksempel en billett, så kan man betale beløpet inn på kredittkortet umiddelbart, slik at kreditten er belastet bare i veldig kort tid.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (21 timer siden):

Så er det jo et annet viktig prinsipp, ved bruk av kredittkort, det er jo at hele reisen må være kjøpt med tur/retur til Norge eller norden (det varierer vel litt) før avreise. Man kan ikke kjøpe utreise, og så returen sånn litt etter hvert. Da blir den perioden man kan være borte vesentlig mindre.

Normalt er det vel nok at minst 50% av reisen er betalt med kredittkortet for at forsikringen skal være gyldig. Jeg kan ikke huske det står noe om returbillett i vilkårene. Jeg mener å ha hørt med kundeservice om akkurat dette en gang i tiden og fikk da beskjed om at det gikk helt fint å ikke ha retur.

Ellers synes jeg det holder med kredittkortforsirking på reise dersom man ikke ser behovet for å ha denne reiseforsirkingen i hverdagen her i Norge.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Trulss said:

Jeg kan ikke huske det står noe om returbillett i vilkårene. Jeg mener å ha hørt med kundeservice om akkurat dette en gang i tiden og fikk da beskjed om at det gikk helt fint å ikke ha retur.

Det er jeg 100% siker på. Man må ha kjøpt retur for at forsikringen skal være gyldig. Grunnen til at jeg vet det, det er at jeg testet det ut ved å la være å kjøpe retur, og fikk beskjed under veis om at jeg ikke hadde noen reiseforsikring i og med at jeg ikke hadde kjøpt noen returbillett, før avreise i fra Norge.

Sjekket så litt rundt for å finne et forsikringsselskap som ville tegne forsikring mens jeg var på reise. Det var nesten ingen, men fant til sist fram til et dansk selskap som kunne tilby dette. Husker ikke navnet nå, men har sikkert de gamle e-mailene.

Det varierer litt mellom selskapene. Noen krever at reisen skal starte og slutte hjemme, eller i Norge, og for noen av selskapene så er det tilstrekkelig at reisen starter og begynner i norden. Dette pleier å framgå klart av vilkårene for polisen og disse bør alltid leses nøye. (Slik at man ikke ender opp slik som meg, den gangen før i tiden, da jeg hadde reist av gårde og så oppdaget at jeg ikke hadde noen forsikring.)

Edit:

Kan ikke huske hvilket selskap som var villig til å forsikre meg etter at jeg hadde reist av gårde uten ferdigkjøpt returbillett før avreise, men ser at man kan ha mulighet for dette hos Gouda, ut i fra en individuell vurdering:

For å tegne forsikring etter utreise må Goudas kundesenter alltid kontaktes. Våre kunderådgivere vil alltid ta en individuell vurdering på om vi kan tilby forsikring etter utreise.

https://www.gouda.no/privat/spoersmaal-og-svar

Ett av vilkårene den gangen var at forsikringen ikke ville være gyldig for skader eller sykdom som oppsto i løpet av de første 14 dagene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bestilling av tur/retur billett er fort ein naturleg konsekvens av kravet om at minst 50% skal være betalt med kredittkort. Både fordi flyreisen er ofte dyraste utgifta så har du tur/retur billett så er du innafor 50% kravet med god margin, men også fordi reisen må ha eit sluttpunkt for å kunne berekne om du har betalt nok av reisen med kredittkort. Om ein ikkje praktiserer det slik så vil ein ved planlagte reiser være dekt alt etter taxituren til flyplassen om ein betalar med kredittkort etter du då har betalt 100% av reisa sålangt med kredittkort. 

Lenke til kommentar

Jeg var på rundreise og hadde latt være å kjøpe det siste strekket hjem. Fikk beskjed at reisen under alle omstendigheter måtte starte og slutte i Norge, for å få å være forsikret for full periode, 70 dager. Dette var en betalt helårsforsikring, som viste seg å ikke dekke mer enn 30 dager eller noe slikt, hvis man ikke hadde kjøpt full returbillett før avreise.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg finner ingenting om at man må ha returbillett, men at minst 50% av reisekostnadene skal være betalt. Reisen avsluttes når man er tilbake i bopel eller etter max antall dager.

Ergo vil taxituren til flyplassen ved avreise være nok til at man tipper over 50% grensen.

Forsikringsselskapene oppgir flere årsaker som gjør at forsikringen ikke er gyldig eller har begrensinger og det står ingenting om returbillett her - noe det soleklart burde gjort dersom dette er en begrensing.

Når har jeg tatt utgangspunktet i vilkårene som tilhører norges største bank sitt mastercard.

Ellers kan jeg nevne at forsikringen også er gyldig ved bilreise/bilferie, og det blir umulig å ha betalt transportkostnadene på forhånd.

Jeg har også vært i kontakt med et selskap jeg ikke husker hvem var, men de sa man ikke trenger returbillett. Tror det var Norwegian.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...