Gå til innhold

Synes du det er fordelaktig at forbrukenes rett til betaling m/ kontanter er bra !

Buffelo

Anbefalte innlegg

Stortinget har vedatt endringer i finansavtaleloven som styrker forbrukernes rett til å betale med kontanter.  Regjeringen anser at retten til å betale i større grad med kontanter igjenn m.a. er viktig utifra eit beredskapsomsyn. Samtidig gir det en viss trygghet for mange som synes det er krevende å forholde seg digitale beatlingsløsninger. 

Kontanbetalinger er ikkje eit tiltak som pensjonistene har presset igjennom, men eit ledd i beredskapen om det skulle oppstå strømbrudd på  grunn av ekstremver, sabotasje e.l . 

Endret av Buffelo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Buffelo endret tittelen til Synes du det er fordelaktig at forbrukenes rett til betaling m/ kontanter er bra !
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (3 minutter siden):

Synes det er bra ja. Mistet kortet og kunne være utfordrende med bare kontanter frem til erstatningskort kom i posten. For eksempel bensin og transport blir sterkt redusert  En fordel er var gratis buss siden de ikke kunne veksle haha.

Hehe, jeg betalte med 500kr på bussen, fikk slippe fordi de kunne ikke veksle. Håpet å slippe unna med det senere samme dag, men da hadde de vekslepenger gitt.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå har billettautomaten på togstasjonen begynt å spørre om hvorfor man betalte med kontanter (mynter). “Vi ønsker å undersøke for å sikre en god kundeopplevelse”.

Vel, det fikk meg overbevist om at de stiller spm til kunder som bruker mynter på touch screen-automaten.

Skulle ønske flere ville betale med kontanter rundt omkring, men folk flest gidder visst ikke det.

Lenke til kommentar

I prinsippet så er det bra at kontantar skal være eit tvungent betalingsmiddel, slik at det å ha bankkort eller anna digital betaling ikkje blir ei forutsetning for å kunne kjøpe varer og tenester. 
Ein ting er at det bør være mogleg å gjennomføre anonyme transaksjonar, men ein anna ting er at det må være mogleg å kunne gi naboen eller guttungen ein hundrelapp for å gå i butikken og kjøpe kjøttdeig til deg. Du kan ikkje låne ut bankkortet ditt eller mobiltelefonen utan å bryte brukarvilkåra, så skal du få hjelp til å utføre ei slik teneste utan kontantar så må du til med bankoverføring som fort kan ta ein dag om du og naboen brukar ulike bankar.

Det einaste ankepunktet mitt er i kor stor grad ein skal kunne forlange å betale med både mynt og sedlar. For kontantar er begge deler, så om alle billettautomatar og slikt skal ha støtte for bankkkort, mobilbetaling, myntinkast og sedelluke så blir sjølvsagt automaten dyrare i drift, og då blir det igjen eit spørmål om kven som bør bære kostnaden ved dette.
Det å skulle handtere fysiske pengar er relativt dyrt. Både må ein ha stor nok pengebehaldning til at ein ikkje går tom for vekslepengar, men det er også direkte kostnadar knytt til kontantar som at du må ha låsbart kasse eller safe, du må betale for at vekslepengane både blir levert og henta frå butikken din, osv. I tillegg til dette så er det ei viss ransfare med å ha store kontantbeløp i butikken, som igjen gir kostnadar ved at det alltid bør være minst to på jobb og a når pengane skal leveras i nattsafen så må det enten være fleire tilsette som går saman eller så må pengane hentast av ein vektar.

Eg har ikkje klart å overbevise meg sjølv om at eg er villig til å betale f.eks. 5% meir for alle varene i daglegvarebutikken berre fordi nokre få kundar skal kunne forvente å få 994 kr når dei kjøper ein einsleg banan og betalar med ein tusenlapp.

Min konklusjon er at det er bra at forbrukarane har rett til å betale kontant, og eg synes det er bra at regjeringa stramma litt inn på det unnaket som enkelte hotell benytta seg av ved å berre akseptere kortbetaling og så oppfylte dei lovens minstekrav ved å seie at du sjølvsagt kunne stikke innom hovudkontoret på Aker brygge for å betale kontant der om du ikkje ville betale med kort, for det er sjølvsagt eit heilt urealistisk krav å stille når du driv eit hotell i Tromsø.
Samtidig så veit eg ikkje heilt om det er fornuftig at ein kvar pølsekiosk skal ha kassaapparat fulle av vekslepengar. Kanskje løysinga burde være eigne vekslebutikkar der du kan både ta ut kontantar og veksle om kontantane til valører som er meir hensiktsmessige for det du planlegg å kjøpe?

Den teknologiske utviklinga går framover, så det er jo også eit spørsmål om kva som er fornuftig å fortsette med. Sånn sett er eg glad for at det ikkje er eit lovkrav at du skal få kjøpt frimerker alle stadar. I dag er det ei fullgod løysing at du enten går i postskranken og får skrevet ut ei strekkode som bevis på at du har betalt porto, eventuelt at du får kjøpe deg digitalt frimerke med ei kode som du kan skrive på brevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (21 minutter siden):

I prinsippet så er det bra at kontantar skal være eit tvungent betalingsmiddel, slik at det å ha bankkort eller anna digital betaling ikkje blir ei forutsetning for å kunne kjøpe varer og tenester. 

Syns du at Banker skal tvinges til å ta i mot kontanter ved betaling på lån og er synes du det er rett at alle skal betale mere rente for at noen skal kunne betale kontant.

Lenke til kommentar

Medmindre man har hauger med kontanter hjemme vil det ikke ha mye å si for beredskapen. Skulle det oppstå en krise så er det heller ikke spesielt vanskelig å legge om til å ta imot kontanter.

Ellers er det igrunn bare negative sider med kontanter. Det er dyrt, tar lengre tid, krever mer sikkerhetstiltakt og er igrunn viktigere for kriminelle enn lovlydige borgere. Selv har jeg ikke brukt kontanter på minst 10 år i Norge, og det er svært sjelden vi tar ut kontanter på reise medmindre vi er i et gammeldags land som tviholder på kontantene.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (1 time siden):

Syns du at Banker skal tvinges til å ta i mot kontanter ved betaling på lån og er synes du det er rett at alle skal betale mere rente for at noen skal kunne betale kontant.

Tenkte eg dekte dette i innlegget mitt.
Eg er av den oppfattinga at det er den som benytter tenesta som også bør bære kostnaden.
Bankar tenker eg bør ha ei plikt til å ta imot kontantar, det er etter mitt syn litt av hensikta med ein bank. Om det er ein plass eg forventar å kunne ta med meg kontantar for å betale rekningar, eller at eg kan gå for å hente ut kontantar så er det i banken. 

Eg er fullstendig klar over at dei aller fleste bankane i dag er kontantlause og driv berre med rågdgjevingstenester, der du må gjere avtale på førehand om du skal levere eller hente kontantar.
Det synes eg er feil veg å gå. Banken, og i alle fall alle bankar som fortsetter å ha filialer som er opne for publikum burde være dei siste institusjonane i samfunnet som sluttar å forholde seg til kontantar.

Reg2000 skrev (1 time siden):

Medmindre man har hauger med kontanter hjemme vil det ikke ha mye å si for beredskapen. Skulle det oppstå en krise så er det heller ikke spesielt vanskelig å legge om til å ta imot kontanter.

Eg stiller store spørsmål ved kor praktisk det er å gå tilbake til kontantbetaling ved kriser.
Ved til dømes straumutfall så vil nok dei aller fleste butikkar be kunden om å vente nokre minutt i håp om at straumen snart kjem tilbake, framfor å hente fram skrivesakene for å dokumentere transaksjonane og skrive ut kvittering.

Det er nok også slik at sjølv om du har sedlar så kan du ikkje nødvendigvis forvente at butikken har vekslepengar til deg i ei krise.

Skulle krisa vare lenge utan at vi får tilgang til digitale kontoar og betaling så er det uansett alt for lite kontantar i omløp til at økonomien kan gå sin gang med berre kontantar. Ein kjem nok veldig fort til det nivået at ein må krite i butikken eller skrive ut skuldnarbrev for å bruke det som betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det gjort studier på hvordan den svarte økonomien ville blitt påvirket av et kontantløst Norge, eventuelt hvor mye penger staten Norge taper på at kontanter benyttes?

Jeg mistenker at beløpet er høyt og vanskelig kan forsvares ved at et fåtall (som stadig blir færre) ikke klarer å legge et bankkort på en terminal og eventuelt taste en firesifret kode.

Lenke til kommentar

Jeg er for å fjerne kontanter.

Men det må erstattes. Og bankkort er ikke en erstatning.

Det må erstattes av en digitalisering av kontanter. Altså et kort/maskin som har verdi i seg selv, og som ikke trenger utenforstående verifisering for å gjøre transaksjoner.

Edit: er dette noe Blockchain allerede har løst?

Screenshot 2025-01-22 at 15.21.46.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Uten kontanter har man ikke frihet.

Staten eller banken har ingen rett til å vite hva vi bruker våre egne penger på. Ja, det finnes en svart økonomi der kontanter brukes, men fjernes kontanter, vil de som bruker svart økonomi bare finne andre måter å gjøre opp seg i mellom på som ikke innebærer kontanter. Man bare forflytter problemet.

Alt av digitale penger vil kunne spores. Blockchain vil ikke løse det problemet. Heller forsterke det.

Og som nevnt av Avatar, så lenge man ikke har lov til å dele pin-koden på bankkortet sitt med andre, så er det umulig å få andre til å handle for seg.

Kontanter mister heller ikke verdi hver gang de brukes, slik som digitale penger. Hver gang vi bruker bankkort, tar banken en andel av pengene som brukes.

Og vil vi virkelig at bankene skal være de som har all kontroll over pengene? Ikke jeg i alle fall.

I flere land må man allerede nå kunne forklare hva pengene skal brukes til dersom man tar ut beløp i kontanter som sees på som unormalt høyt. Bankene har som jeg skrev tidligere, ingen rett til å vite hva vi bruker pengene våre på.

Banker har internt allerede diskutert hvordan man kan diskriminere kunder som ikke gjør det banken vil at de skal, f.eks. være miljøvennlige nok. "Han kjøpte motorolje idag, så han mister muligheten til å handle på slike butikker i 3 måneder". "Hun kjøpte plastpose på butikken idag istedet for å ta med eget handlenett, så rentene på høyrentekontoen settes til 0% i en måned".

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Ratleto said:

Uten kontanter har man ikke frihet.

Staten eller banken har ingen rett til å vite hva vi bruker våre egne penger på. Ja, det finnes en svart økonomi der kontanter brukes, men fjernes kontanter, vil de som bruker svart økonomi bare finne andre måter å gjøre opp seg i mellom på som ikke innebærer kontanter. Man bare forflytter problemet.

Alt av digitale penger vil kunne spores. Blockchain vil ikke løse det problemet. Heller forsterke det.

Og som nevnt av Avatar, så lenge man ikke har lov til å dele pin-koden på bankkortet sitt med andre, så er det umulig å få andre til å handle for seg.

Kontanter mister heller ikke verdi hver gang de brukes, slik som digitale penger. Hver gang vi bruker bankkort, tar banken en andel av pengene som brukes.

Og vil vi virkelig at bankene skal være de som har all kontroll over pengene? Ikke jeg i alle fall.

I flere land må man allerede nå kunne forklare hva pengene skal brukes til dersom man tar ut beløp i kontanter som sees på som unormalt høyt. Bankene har som jeg skrev tidligere, ingen rett til å vite hva vi bruker pengene våre på.

Banker har internt allerede diskutert hvordan man kan diskriminere kunder som ikke gjør det banken vil at de skal, f.eks. være miljøvennlige nok. "Han kjøpte motorolje idag, så han mister muligheten til å handle på slike butikker i 3 måneder". "Hun kjøpte plastpose på butikken idag istedet for å ta med eget handlenett, så rentene på høyrentekontoen settes til 0% i en måned".

Er helt enig med deg, men skjønner ikke helt hvorfor blockchain gjør det verre? Det høres jo ut som løsningen?

Jo nå skjønner jeg det. (fikk Chat gpt til å forklare det også:))

Jeg er helt enig med deg. Uten kontanter har man ikke frihet. Og siden det ikke finnes noen fullgode erstatninger for kontanter er jeg nå ikke lenger for å fjerne det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (8 minutter siden):

Har eigentleg sett for meg at ei mogleg løysing kunne være å ha digitale gåvekort med display som viser saldoen på kortet.

Slike kort kan då enten brukast som vanlege bankkort med å tæppe utan at det er behov for PIN kode, eller ein kunne bytta korta som om det var kontantar.
Altså at om eg har vært på finn.no og gjort avtale om å kjøpe ein sofa til 1000 kr så kan eg betale selgaren ved å gi han eit slikt gåverkort med inneværande saldo på 1000 kr. Om mitt gåvekort hadde hatt saldo på 1100 kr akkurat der og då så kunne eg enten ført over 100 kr frå gåvekortet til min bankkonto slik at gåvekortet får rett verdi, eller eg kunne tatt imot eit gåvekort frå selgaren pålydande 100 kr som vekslepengar.

Så vidt eg klarer å forstå så ville vi då fått det beste frå begge verdenar, både digital betaling men også moglegheita til nytte pengar utan digital sporing ved å enkelt å greit betale med gåvekortet som fysisk betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, The Avatar said:

Har eigentleg sett for meg at ei mogleg løysing kunne være å ha digitale gåvekort med display som viser saldoen på kortet.

...

Så vidt eg klarer å forstå så ville vi då fått det beste frå begge verdenar, både digital betaling men også moglegheita til nytte pengar utan digital sporing ved å enkelt å greit betale med gåvekortet som fysisk betaling.

Men alt slikt vil måtte inneholde muligheter for sporing for å vise at det er ekte penger, og ikke penger som er "hacket" ut av ingenting. Og da vil det kunne spores, og ikke være anonymt, slik som med kontanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Billettautomaten er ment å erstatte mennesket som satt og solgte billetter. Så da får billettautomaten yte service. Ting beveger seg i retning av biometri også. Er nok tenkt slik at en skal bruke biometri i framtida for å ta lokaltoget. Og andre ting.

Lenke til kommentar
7 hours ago, The Avatar said:

Ein ting er at det bør være mogleg å gjennomføre anonyme transaksjonar, men ein anna ting er at det må være mogleg å kunne gi naboen eller guttungen ein hundrelapp for å gå i butikken og kjøpe kjøttdeig til deg. Du kan ikkje låne ut bankkortet ditt eller mobiltelefonen utan å bryte brukarvilkåra, så skal du få hjelp til å utføre ei slik teneste utan kontantar så må du til med bankoverføring som fort kan ta ein dag om du og naboen brukar ulike bankar.

Du har ikke oppdaget vipps enda?

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (14 timer siden):

Du har ikke oppdaget vipps enda?

Vipps krever at den andre parten også har Vipps, og for å ha Vipps så er det ei rekke vilkår som må oppfyllast.
Dei viktigaste vilkåra er at du må ha lovleg opphold i Norge, du må ha bankkort i ein norsk bank, du må ha mobiltelefon med abonnement frå Norge og du må være minst 15 år (det finnes riktignok også ei løysing der foreldre lager vipps konto kobla til sin eigen Vipps).

Om guttungen er 14 år eller naboen din er polakk med polsk telefonnummer så kan du ikkje vippse til dei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e4ac1...f4c
Ratleto skrev (På 22.1.2025 den 16.05):

Men alt slikt vil måtte inneholde muligheter for sporing for å vise at det er ekte penger, og ikke penger som er "hacket" ut av ingenting. Og da vil det kunne spores, og ikke være anonymt, slik som med kontanter.

Men hvorfor skal kjøper bestemme oppgjørsform og ikke selger?

Anonymous poster hash: e4ac1...f4c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...