Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Har jeg fylt på Ad blue i feil tank?🤔

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (13 minutter siden):

Ser riktig ut, men det står på klistremerket på baksiden av lokket at det må fylles på minimum 5 liter. Hvor mye fylte du på?

Denne kanna er 5 liter og fylte ikke på hele. Det er nok grunnen. Men koster enormt mye å fylle opp nok hvis hver kanne skal koste 275 kroner.🤔

IMG_20240929_163909.jpg

Lenke til kommentar
bruker84 skrev (19 minutter siden):

Denne kanna er 5 liter og fylte ikke på hele. Det er nok grunnen. Men koster enormt mye å fylle opp nok hvis hver kanne skal koste 275 kroner.🤔

Hos Cirkel-K koster 1 liter Adblue kr 10,39 + moms.  Det blir kr 65 for 5 liter. Kanskje du bør vurdere hvor du kjøper?

Endret av Jalla21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker84 skrev (1 time siden):

Denne kanna er 5 liter og fylte ikke på hele. Det er nok grunnen. Men koster enormt mye å fylle opp nok hvis hver kanne skal koste 275 kroner.

Hvorfor kjøper du overpriset kanne?
Da på bensinstasjonen å fyll rett fra pumpe
Da er prisen mye lavere (normalt 12kroner pr liter)
Og du fyller akkurat så mye som tanken vil ha.

Det er nøyaktig samme produktet bare at du får det billigere.

Lenke til kommentar

Kan jeg skyte inn spørsmål her, hvordan doserer bilen ut AdBlue? Dosering i forhold til dieselforbruk og ingenting annet tipper jeg.

Det skal finnes måter å koble ut systemet for dem som vil. Noen vil det fordi de ser på kost/nytte. Andre liker systemet.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (11 minutter siden):

normalpris på bensinstasjonene er ca 12 kroner pr liter.
Der slipper du også kanna.
Bare å kjøre på storbilpumpene hvor dem har AdBlue på pistol.

Ja, lurte på det. Men var litt i tvil i om jeg plutselig kan fylle på for mye. Stopper fyllinga automatisk når det er fullt?

Lenke til kommentar
bruker84 skrev (1 minutt siden):

Ja, lurte på det. Men var litt i tvil i om jeg plutselig kan fylle på for mye. Stopper fyllinga automatisk når det er fullt?

Jepp.
Samme som når du tanker diesel
Den klikker når det er fult.
lite knep er å kakka litt på pistolen før du tanker på bilen din.
Noen plasser er pistolen veldig følsom, men å riste litt på den får å få ut rester av adblue i "sensorrøret" er alt som skal til.

Fatter ikke at det selges AdBlue på kanne i Norge.

Lenke til kommentar
Oknok skrev (13 minutter siden):

Kan jeg skyte inn spørsmål her, hvordan doserer bilen ut AdBlue? Dosering i forhold til dieselforbruk og ingenting annet tipper jeg.

Det skal finnes måter å koble ut systemet for dem som vil. Noen vil det fordi de ser på kost/nytte. Andre liker systemet.

Det er sensorer i eksosen som måler utslippene, og den sprøyter addblue inn i eksosen for å gjøre om Nox til vann og nitrogen. (adlue er 65% urea og resten rent vann)
Så mengden som brukes varierer etter hvor rent bilen klarer å forbrenne på egenhånd.
Den doserer heller ikke ut noe før du har en viss temp i katalysatoren, for det kreves varme for prosessen.
Så hvor mye adblue som går pr liter diesel er det ikke noe fasit på.
det varierer veldig fra bil til bil.
Til og med 2 identiske biler vil kunne ha forskjellig forbruk av adblue.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Oknok said:

Vel å koble ut adblue er ulovlig og får smekk ved eu kontroll, har og vært flere utenlandske vogntog som har fått kjøre forbud fordi ad blue er kobla vekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 time siden):

Jepp.
Samme som når du tanker diesel
Den klikker når det er fult.
lite knep er å kakka litt på pistolen før du tanker på bilen din.
Noen plasser er pistolen veldig følsom, men å riste litt på den får å få ut rester av adblue i "sensorrøret" er alt som skal til.

Fatter ikke at det selges AdBlue på kanne i Norge.

Takk👍

Lenke til kommentar
2 hours ago, onkel_jon said:

Vel å koble ut adblue er ulovlig og får smekk ved eu kontroll, har og vært flere utenlandske vogntog som har fått kjøre forbud fordi ad blue er kobla vekk.

Det er dem som mener systemet er unødvendig og loven tullete. De må ha en måte å koble inn på ved behov, som ved kontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...