Femtekolonne Skrevet 30. september Del Skrevet 30. september 18 minutes ago, Axefjord said: Hvor i service-heftet står det at rust skal oppdages og utrettes? Det står ikke i mine, verken skoda eller hyundai. Jeg skjønner at du har en fantastisk tiltro til verksteder og bilprodusenter. Det er dessverre en temmelig optimistisk holdning som ikke stemmer med virkeligheten. Jeg har hørt Toyota er temmelig gode på service, så kanskje de gjør slikt? Jeg tror ikke han har noen spesiell tiltro. Jeg tror han bare krangler for å krangle. 2 2 Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Axefjord skrev (19 timer siden): Hvor i service-heftet står det at rust skal oppdages og utrettes? Det står ikke i mine, verken skoda eller hyundai. Flere produsenter har faktisk sjekk av karosseri som et punkt i serviceheftet, med en tegning av bilen og så blir det markert inn hvor det finnes bulker og rustskader. Men jeg har aldri opplevd at et verksted har gjort noe for å oppdage og utbedre begynnende lakkrust, trolig fordi rust av denne typen først vises etter at bilens garanti på 5år har gått ut. Ellers har det jo kommet for en dag her at rusten skyldes bilens konstruksjon og det trange mellomrommet mellom bakfanger (plast) og bakskjerm (stål) som gjør at det begynner å ruste på et sted man ikke ser det. Også en gjenganger mellom dørhåndtak (plast) og selve døren (stål). Dette gjelder nær sagt alle modeller fra VAG, uansett om det er Skoda eller VW. Fremskjermene og hjørnene på fremdørene er derimot mer utsatt for steinsprut fra fremhjulene, men skjermene ruster også fra innsiden der VW har lagt inn skumgummi som holder det fuktig og sørger for at sand og møkk kan ligge og gnisse mot lakken. Rett og slett en lite holdbar konstruksjon det der. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober Artig hvor mye man kan diskutere uten å bare sjekke? Sitat Alle nye Volkswagen leveres med 12 års garanti mot gjennomrusting av karosseriet. Med gjennomrusting menes her at det er oppstått hull i karosseriplatene som har utviklet seg innenfra (fra hulrom) som ikke kan forventes å bli oppdaget tidligere i forbindelse med lakkvedlikehold ihht anbefalinger i bilens instruksjonsbok. Skadene må ikke være forårsaket av ytre påvirkning. F.eks saltskader. Alle nye Volkswagen personbiler garanteres i tre år fra leveringsdato mot skader i lakken som kan føres tilbake til feil i produksjonen. Skader som er oppstått på grunn av ytre påvirkning, faller naturlig nok utenfor. Vedlikehold av lakken i henhold til bilens instruksjonsbok forutsettes. Klippet fra https://www.volkswagen.no/no/bilservice/nybil-garanti.html under punktet "Rust- og lakkgaranti". Dette gjelder altså per nå, ikke nødvendigvis når den aktuelle bilen ble kjøpt, men denne Motor-artikkelen er fra 2016; Sitat – Selv om garanti-vilkårene stort sett er de samme, er det tydeligvis forskjell på hvor mye de enkelte bilene ruster og hvordan forhandlere og importører praktiserer vilkårene. Vi har mange henvendelser fra VW og Audi-kunder som har fått avslag på sin reklamasjon. De klager blant annet på rust på karosserikanter og rundt lister. Eller fra såkalt sink-slipp, der lakken slippe det underliggende sink-belegget og rust oppstår i etterkant. Avslaget kommer fordi ”rusten ikke kommer innenfra”. Rust fra innsiden oppstår etter vår erfaring nesten aldri lenger. Ekstra vanskelig har det vist seg å være å få medhold dersom bilen er brukt-importert, for eksempel fra Tyskland. At mange klager på VW er kanskje naturlig, siden dette er det klart mest solgte bilmerket i Norge. Vi har imidlertid ikke tilsvarende på for eksempel Toyota, som også er mye solgt. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 1. oktober Del Skrevet 1. oktober kremt skrev (På 29.9.2024 den 7:50 AM): Det spørs om det er verdt å fikse. Men jeg tipper enkelte verksteder kan spotlakkere dette med ganske godt resultat. Men det må selvsagt slipes, grunnes etc. Tar sikkert 3-4 dager totalt da ting må tørke mellom strøkene osv, og man bare kan jobbe et par timer på bilen per dag. Men tyder kanskje på noe dårlig vedlikehold med tanke på vask og lakkbeskyttelse. Ser slik rust på mange vag biler, tyske biler generelt sliter med dårlig galvanisering. Ja japanske(og tyske) biler sliter med rust på komponenter som ikke er galvanisert, som massiv stål komponenter i understellet(f.eks traversen). Men vag biler har problemer med sink slipp, at det begynner å ruste under lakken og lakken detter av i store flak. Dette har de hatt problemer med lenge. Ja selv en 04 modell touran som jeg eide for 12 år siden hadde dette. Tilbake til topic, jeg mener at 35 000 hørtes mye ut. Men alt har steget veldig i pris. De gjør sikkert en god og korrekt utført jobb, noe som tar tid. Jeg har gjort en tilsvarende jobb på egenhånd, da pusset jeg vekk rusten, la på et par strøk med brunox, sparkel, våt sliping, for deretter å legge på flere strøk med vanlig original spray lakk fra forhandler. Til slutt så polerte jeg den. Jeg kan faktisk ikke se at det har blitt reparert, det ble strøkent. Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Axefjord skrev (På 30.9.2024 den 1:58 PM): Hvor i service-heftet står det at rust skal oppdages og utrettes? Er det et sidetall du er ute etter? Det kommer helt an på hvilken bil du har, men på servicer skal det sjekkes om det er skader som kan bli til et rustproblem. Har du ikke tatt servicer kan du også bare glemme rustgarantien. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober (endret) Rust er biliens kreftsykom . Det er med rusten som med kreften at når den først er komt på eit sted så sprer den seg ofte raskt.. Saltet er bilens største fiende, og det mest forbyggende mot rust er å holde bilen ren. Underspylingsanlegga i mange vaskehaller har liten effekt ettersom det ikkje når de sentrale punkter. Det beste er vaskehaller hvor det erv manuell høytrykksvaskemaskin og ein får plassert vannstrålen der behovet er størst. " De fleste biler ruster ikkje utenfra og inn, men innenfra og ut" på grunn av mangefull regjøring. I forbindelse med dekkskift om våren får bilen alltid en grundig rengjøring, men idag nytter mange dekkhotell. Tidligere la bilere med nye biler vekt på å understellbehandle bilen, men dette snart historie ettersom og levetiden på biler er vesentlig redusert i fiorhold til før. Endret 10. oktober av Buffelo Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Noen bukker, høytrykkspyler og spraye på fluidfilm på bilens understell. Gjør dette en gang i året og jeg vil tro du aldri kommer til å slite med rust. Man gjør mye på 2-3 timer og det er både enkelt og billig, ikke mye man trenger for å gjøre dette. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober (endret) kremt skrev (16 timer siden): Noen bukker, høytrykkspyler og spraye på fluidfilm på bilens understell. Gjør dette en gang i året og jeg vil tro du aldri kommer til å slite med rust. Man gjør mye på 2-3 timer og det er både enkelt og billig, ikke mye man trenger for å gjøre dette. Noen biler ruster mer en andre, og det har selvsagt samanheng med at konstruktørene har lagd liten vekt på forebygging mot rust. Rust på bremser er noe av det som går mest igjenn, og her er høytrykkvasker for hånd det mest effektive. De fleste biler har idag aluminiumsfelger hvor bremsecalipter / br.klosser er lett synleg, og tilkomst.m med høytrykkvasker. Folk vasker og "gnikker" på bilen utvendig medan understellet lider i stillhet, og of lommer m/ salholdig grus / søle ligg lagret.. Har ofte undrende meg over l hvor "sløve" mange er å få en skikkeleg understellvask på bilen. Når vinteren og frostnettene, og snåslapsen setter inn er det ikkje alltid så greitt å vaske bil. Får bilen en skikkeleg rengjøring om våren så har det utvilsamt forebyggende effekt mot rust. Har jobbet mange år på bilverksted, og opplever at mye tid går med tid til rengjøring, når ein skal utføre en jobb, og slikt koster penger. Har sett bileier som kjører igjennom flommasser, og slikt kan vera veldi skadeleg for elektronikken, bremser, og understell. Endret 11. oktober av Buffelo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå