Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustskade på karosseri


Anbefalte innlegg

 

Hei, sikkert et ganske kjent tema.

Jeg har fått 4-5 rustskader på karosseriet mitt. 

Jeg fikk en pris på 35k kroner hos MPS bilskade og lurer på om jeg bør ta denne prisen, selvom jeg syns det kanskje var litt mye.

De som er ekspert på rust på bil, ser noe av denne rusten ut som den er kommet fra innsiden? Om dette går på VW sin rustgaranti eller ikke?

(En annen ting, er det noen her i Bergen eller Vestland som og jobber med overflate rust eller kunne anbefalt meg noen som tar overflate rust)

 

IMG_2663.jpeg

IMG_2665.jpeg

IMG_2667.jpeg

IMG_2669.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rusten er på typiske steder som er utsatt for veisalt. Jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei i forhold til rustgaranti. Så lenge det kan komme fra yttre påvirkninger dekker ikke garantien det. 

At det koster 35k å fikse sier meg ikke så mye. Hva er bilen verdt i utgangspunktet?  Hvor gammel er bilen og hvor lenge tenker du å eie den? 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Rusten er på typiske steder som er utsatt for veisalt. Jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei i forhold til rustgaranti. Så lenge det kan komme fra yttre påvirkninger dekker ikke garantien det. 

At det koster 35k å fikse sier meg ikke så mye. Hva er bilen verdt i utgangspunktet?  Hvor gammel er bilen og hvor lenge tenker du å eie den? 

Den er verdt rundt 130k, Golft GTE 2016, gått 122k km, tenker å eie den 2,5 år til

Lenke til kommentar

Det spørs om det er verdt å fikse. Men jeg tipper enkelte verksteder kan spotlakkere dette med ganske godt resultat. Men det må selvsagt slipes, grunnes etc. Tar sikkert 3-4 dager totalt da ting må tørke mellom strøkene osv, og man bare kan jobbe et par timer på bilen per dag. Men tyder kanskje på noe dårlig vedlikehold med tanke på vask og lakkbeskyttelse. 

Lenke til kommentar

Uff det så ikke bra ut for å være en 2016 modell. Og det er helt sikkert rust på kanten av karosseriplatene og på innsiden også, så skal man få bort alt så er det endel demonterings/monterings-arbeid for å komme til all rust du ser men ikke minst også ikke ser fra utsiden.

Hvis jeg var i dine sko ville jeg tatt opp til vurdering med "husstanden" om det var på tide å selge bilen nå og ikke vente 2,5 år. Risikoen med å beholde den (og evt utbedre den rusten du ser nå), er at det i løpet av de neste 2,5 år kan piple fram rust andre steder som reduserer verdien på bilen. Med allerede kjørte 122000km begynner også risiko for mekaniske feil å øke, samt behov for bytte av slitedeler. Og bilen vil fortsatt uansett tape seg i verdi i løpet av de neste årene (årlig verditap).

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si det er dårlig vedlikehold. VAG er kjent for sånn type rust og jeg er 100% sikker på at de ikke tar dette på garanti eller reklamasjon. De kommer til å peke på ytre påvirkning, noe som er riktig da det trengs både fukt og luft for å ruste. Oppbevart i ett lufttett, tørt rom så hadde den ikke rustet. Rusten kan ha oppstått etter en steinsprut, men på min VW startet rusten inne ved bensinpåfyllingen og spredde seg som ild i tørt gress derifra. Først ble jeg lei meg og skyldte på meg selv, men så kikket jeg på andre like biler og alle har mer eller mindre rust på samme sted. Jeg sliper ned, grunner og hobbylakkerer selv. Det blir stygt, men da slipper jeg gjennomrusting og bilen kan brukes opp. Veldig trist hvis man ønsker en strøken bil, men da må man kvitte seg med en VAG bil før den er 5år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selg bilen hvis det der er et problem for deg. Nekter å tro du får 35 000 kr ekstra hvis du fikser det der før du selger den, ergo er det ikke verd det. 

Kommer nok helt garantert til å ruste flere steder, eller på samme stedene igjen etter det er fikset. Så det er ikke sånn at de 35k gjør at problemet er løst for fremtiden. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Men tyder kanskje på noe dårlig vedlikehold med tanke på vask og lakkbeskyttelse. 

Dette er så varierende fra bil til bil. Jeg har en bil fra 2010 som har minimalt med rust, den blir vasket 2-3 ganger i året og har vel blitt polert et par ganger. Den har et beskyttende lag med møkk, siden kjøring på grusveier gjør at den bare holder seg ren i 1-2 dager etter vask. Jeg tror nesten det hadde slitt mer på lakken om jeg hadde forsøkt å holde den ren.

Det som synes på bildet vil jeg tro skyldes salt på veien og for dårlig rustbehandling fra fabrikk for en bil som skal brukes i Norge. Men å få dekket det av VW tror jeg er vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg kunne fortalt deg hvor rusten var før jeg så bildene, når jeg las VW. Dette er så typisk. Alle vw biler ruster på de stedene. Bare sjekk finn.no, og du vil se.

Spar pengene, for det vil ruste igjen. Problemet er VW designet som gjør det konstant ligger fukt og salt på de stedene.

Endret av likferd
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (23 timer siden):

De kommer til å peke på ytre påvirkning, noe som er riktig da det trengs både fukt og luft for å ruste. Oppbevart i ett lufttett, tørt rom så hadde den ikke rustet.

Så VAG krever at biler holdes i lufttette rom for at rustgarantien skal gjelde? Der tror jeg overhodet ikke på deg. 

Hvis alle servicer er fulgt på godkjent verksted så skal dette gå på rustgarantien.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Palladio said:

Så VAG krever at biler holdes i lufttette rom for at rustgarantien skal gjelde? Der tror jeg overhodet ikke på deg. 

Hvis alle servicer er fulgt på godkjent verksted så skal dette gå på rustgarantien.

Rust garantien gjelder ikke all rust, detaljene står i garantivilkårene...

Og ja, hadde selv rust på tilsvarende steder på min 2011 Skoda. F.eks foran førerdør blir vannet fra frontruten sendt ned en kanal og renner ut tett foran førerdør. Det samler seg etterhvert løv, støv og grus der, som så holder på fukten og ruster innsiden av chassis. Om man ikke vet om denne svakheten og åpner for å vaske ut driten, så er man screwed etter 6-10år. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Palladio said:

Så VAG krever at biler holdes i lufttette rom for at rustgarantien skal gjelde? Der tror jeg overhodet ikke på deg. 

Hvis alle servicer er fulgt på godkjent verksted så skal dette gå på rustgarantien.

Eneste jeg vet om som fikk dekket rust var på en Passat stv. Der kom det på bakluka før bilen var 2år og eier er svært ressurssterk så han tok kampen sammen advokat.  Jeg har ikke hørt om andre som har fått dekket den type rust som på bildene til TS, og ihvertfall ikke på en bil som er over 5år og gått over 100K km. Jeg er 100% sikker på at rustgarantien ikke dekker det, og 100% sikker på at ordene "ytre påvirkning" blir brukt i avslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (12 minutter siden):

Det samler seg etterhvert løv, støv og grus der, som så holder på fukten og ruster innsiden av chassis. Om man ikke vet om denne svakheten og åpner for å vaske ut driten, så er man screwed etter 6-10år. 

Derfor service. Merkeverkstedene er oppmerksomme på slike ting. Derfor kan du vinke rustgarantien farvel hvis du ikke har fulgt opp servicene.

Endret av Palladio
Lenke til kommentar

Forøvrig er ikke dette spesielt for VAG, bare at de ruster litt mer på lakkerte flater enn andre. På min nissan begynte det å boble på innsiden av dørkarmen. Nevnte det som en garantisak når jeg var der i forbindelse med service. Kundemottaker avslo tvert pga ytre påvirkning. Når jeg spurte om hva slags ytre påvirkning han så for seg, så kom han kjapt med steinsprut. Jeg spurte høyt og tydelig om hvordan han mente jeg fikk steinsprut på innsiden av dørene, noe han ikke kunne svare på. Men så lyste gubben opp. "Du har en importbil! Da gjelder ikke garantien." "Gjelder ikke europa-garantien i Norge?!". "Nei".   Det viste seg at garantien gjaldt her også.. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 minutt siden):

Tror du de demonterer paneler og rengjør bak på service?

Det er helt uten betydning. Poenget er at de skal ha gjort det som er nødvendig og du har betalt dem for å gjøre det og derfor vil rustgarantigen være gjeldende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...