Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Banken min fortalte megler hvor mye jeg hadde på finansieringsbeviset mitt. Er dette informasjon de har lov å dele?


Gjest 73a18...1eb

Anbefalte innlegg

Gjest 73a18...1eb

Har siste året lagt inn bud på div. boliger. Bydde for en tid siden på en bolig hvor meglerhus hadde samme eier som banken min (sparebank 1 og eiendomsmegler 1). Jeg ønskte selvfølgelig ikke å informere megler om hvor høyt jeg kunne gå, men heller som en del av strategien latet til at jeg traff taket mitt fortere enn jeg faktisk gjorde. 

I ettertid har jeg fått det fra relativt sikre kilder at megleren viste hvor grensa mi lå, dette til tross for jeg sa til min bank kontakt spesifikt at hun ikke måtte oppgi til megler hvor mye finansieringsbeviset mitt var på. Måten jeg har fått vite det på var en megler som forsnakket seg til en kompis av meg som holde på å selge hus med samme meglerhus som det jeg bydde på. Hvor det foruten noen tvil reflekterte at megleren viste hva finansieringsbeviset mitt lå på. 

Har banken her brutt noen regler i forhold til samarbeid med eget eiendomsmegler selskap? Eller er det fritt fram for megler å hente ut informasjon om finansieringsbevis fra banken når de tilhører samme konsern? 

Har ikke tenkt å lage noen stor sak ut av dette, annet enn at jeg tenker å bytte bank og gi beskjed om hvorfor jeg gjør det, men likevel ett spørsmål jeg syns var litt interessant i ett juss perspektiv, så stiller det. 

Anonymous poster hash: 73a18...1eb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er at dette ikke høres bra ut. Det andre er at jeg vet at megleren jeg brukte på et salg for mange år siden visste akkurat hvor mye et par av de som kom på visning kunne by. Hun sa at vi bare kunne glemme de to der fordi de ikke hadde råd. Hun visste trolig nøyaktig hvilken grense de hadde. Aldri tenkt så nøye på dette,men det er nok som det sies her slik at banker og meglere har god oversikt over ganske mange mhp hvor høyt de kan by. Og dette kan de jo utnytte for å presse mer ut av ethvert salg. Der blir en vinn vinn,vinn sak for bank,megler og selger. Men det presser da prisene opp og følgelig gjør kjøper til en større gjeldsslave enn kanskje var nødvendig.

Jeg har møtt bankfolk som i ren desperasjon,i alle fall hørtes det slik ut,ville dytte på meg mange ekstra millioner i lån ifb husbygging. Banken argumenterte mot meg og sa at jeg burde kjøpe båt og hytte i samme slengen. Jeg har alltid vært forsiktig med penger,men også tjent svært godt. Dermed hadde jeg i praksis ikke behov for noe husgjeld ifb husbygging,kun mellomfinansiering. Og måten banken gikk etter meg på var ekkelt. De pushet penger som tyrkiske innkastere. Min holdning til meglere og banfolk er at de prøver å dytte så mye gjeld de bare kan på folk. Og Norge er ett av landene i Europa med høyest andel gjeld blant befolkningen. Og en av grunnene kan jo faktisk være at mange meglere og banker er ganske så transparente mhp å dele informasjon om ulike kunder seg imellom. Som sagt,de kan få en vinn,vinn,vinn situasjon her ved å gjøre akkurat det. De som taper er jo kjøper og faktisk samfunnet fordi man betaler fort overpris på f.eks eiendom ettersom "alle" skal melkes for alt de er verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...