Gå til innhold

Hvorfor har 96 % av norske lånekunder flytende rente ?

Buffelo

Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (35 minutter siden):

Jeg gikk for fastrente på tampen av 2020, fikk da 3 år for 1,39%. Skulle selvsagt gått for 10 år til 2,29% men ok. Tjente grovt på den avtalen. 

Tok 5 år til 1,99% i 2021. Hadde fått 10 år til ca, 2,45% den gangen. But stll happy..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nirolo skrev (30 minutter siden):

Nei, det er høst reellt. De som nylig har kjøpt bolig har mest gjeld og lavest forbruk. De som ikke har kjøpt på en del år har lavere gjeld og høyere forbruk ellers. Renteøkning treffer feil gruppe siden boliglån er den dominerende gjelden.

Renteøkning treffer et bredt, stort spekter og har definitivt en påvirkning på inflasjon. Det treffer ikke perfekt, nei, og det du sier er jo riktig, men det betyr ikke at det ikke har god effekt. 

nirolo skrev (32 minutter siden):

Nei, da misforstår du. Det er de privatpersonene som har mindre lån som bidrar mest til inflasjon, men de treffer man i mindre grad. Rentehevningen som skal til for å treffe dem vil være katastrofale for store andre grupper.

Man trenger ikke treffe alle. Man må bare treffe nok for å dempe inflasjonen. Det finnes en gigantisk gruppe midt i mellom de to gruppene du beskriver som har et passe nivå på lånet sitt som verken blir totalt ruinert av høyere rente eller kan fortsette å forbruke som før når rentene stiger. Boligprisene her til lands har ikke stupt, så her har det ikke blitt totalt katastrofe for en stor gruppe enda

nirolo skrev (34 minutter siden):

Javel, har du noen tall på det? F.eks USA har satt ned renten og der er fastrente mye vanligere enn i Norge.

Jeg har ikke det. Da må man google, så du får heller ignorere meg hvis du ikke tror på det. Det sagt, hvis du er enig i premisset om at det faktisk finnes en del folk som får dårligere råd av høyere rente og må dempe forbruket så er jo resten ren logikk. Det er umulig å sammenligne kun på hvem som setter ned rentene først, for det er haugevis av andre faktorer involvert her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Penget med det jeg skrev @Nimrad, er at man kan ikke bare se på hele samfunnet som en enste stor gruppe og dermed konkludere med at renteøkning vil løse inflasjon uten å kunne ha fullstendig ødeleggende effekt på enkelte grupper. Personen du skrev dette til

Nimrad skrev (16 timer siden):

Hvor i huleste har du fått det fra? Det er totalt motsatt.

pekte akkurat på det, at ved høy bruk av fastrente ville huseiere blitt skånet, mens andre grupper ville ha fått føle på renteøkningen gjennom en generell prisstigning. Renteendringer er altså ikke så enkelt som man kanskje skulle tro.

Nimrad skrev (1 time siden):

Man trenger ikke treffe alle. Man må bare treffe nok for å dempe inflasjonen.

Det er sant, men det er også sant at høy anndel flytende rente setter sterke begrensninger i hva man kan gjøre med renta.

Nimrad skrev (1 time siden):

Renteøkning treffer et bredt, stort spekter og har definitivt en påvirkning på inflasjon.

Har den hatt det de siste årene? Har vi hatt stor innenlands inflasjon eller har inflasjonen nesten utelukkende vært importert? Renteøkningen har i hvert fall ikke hatt nevneverdig effekt på kronekursen mot euro og dollar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (8 minutter siden):

Penget med det jeg skrev @Nimrad, er at man kan ikke bare se på hele samfunnet som en enste stor gruppe og dermed konkludere med at renteøkning vil løse inflasjon uten å kunne ha fullstendig ødeleggende effekt på enkelte grupper.

Jeg tror alle verdens økonomer er veldig interessert i din magiske oppskrift på hva man heller skal gjøre.

Vi har andre mekanismer for å prøve å unngå at det blir fullstendig ødeleggende. Blant annet skal du i Norge ikke få lov å låne penger til bolig hvis denne renteøkningen vil være fullstendig ødeleggende.

nirolo skrev (10 minutter siden):

Renteøkningen har i hvert fall ikke hatt nevneverdig effekt på kronekursen mot euro og dollar.

Jo, det har den. Det hadde vært totalt krise hvis vi hadde droppet å heve rentene. Da hadde vi snakket inflasjon, da. Men kronekursen har vært en liten nøtt den siste tida også, det er ikke til å stikke under en stol.

nirolo skrev (11 minutter siden):

Det er sant, men det er også sant at høy anndel flytende rente setter sterke begrensninger i hva man kan gjøre med renta.

Ikke i praksis her til lands. Norges bank sier det selv rett ut. Vi ser lite tegn til at norske husholdninger går over ende. Bankene ser knapt noe tap på utlån. Det har satt svært lite begrensninger for hva Norges bank har valgt å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Jo, det har den. Det hadde vært totalt krise hvis vi hadde droppet å heve rentene.

Sånn som i Sverige mener du? Nei, vent der har det gått bra å redusere renta uten at SEK har kræsja.

Nimrad skrev (16 minutter siden):

Jeg tror alle verdens økonomer er veldig interessert i din magiske oppskrift på hva man heller skal gjøre.

Når man er tom for argumenter så går man over på personangrep ja.Da gidder ikke jeg å snakke mere med deg.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Sånn som i Sverige mener du? Nei, vent der har det gått bra å redusere renta uten at SEK har kræsja.

Nimrad skrev (18 minutter siden):

En liten reduksjon fører jo ikke til krasj, det har jeg aldri påstått. Det kan da ikke være kontroversielt å si at kronekursen hadde vært verre med lavere rente? Det er det jo massevis av bevis på rundt hvert rentemøte når rentebanen blir oppdatert.

nirolo skrev (6 minutter siden):

Når man er tom for argumenter så går man over på personangrep ja.Da gidder ikke jeg å snakke mere med deg.

Jeg skjønner ikke hva du tolker som noe personangrep, argumenter har jeg nok av og jeg mente det jeg sa. Det finnes ikke noe magisk oppskrift meg bekjent, så når du kritiserer det beste våpenet vi har som fungerer så må du nesten fortelle hva du heller vil vi skal gjøre.

Det er ikke ideelt å heve renten så fort vi har gjort nå, men vi har ikke så mye valg for å bremse inflasjonen. Det går ut over folks økonomi, men vi har haugevis av safe guards som har fungert svært godt. Boliglånsforskriften virker tydeligvis ganske så bra, vi har gode lønnsoppgjør pga sterke fagforeninger. Det er jo super upopulært å si når folk sliter og har dårligere økonomi, men gitt dette inflasjonssjokket vi har fått har det jo egentlig gått ganske bra. Eller fra andre siden, det kunne vært betydelig verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 18.10.2024 at 10:16 PM, Nimrad said:

vi har gode lønnsoppgjør pga sterke fagforeninger

Nei, dessverre feil. De skryter av sine 2-3 % økning per år, mens prisene stiger 6-7 % hvert år pga en kronekurs som mister nærmere 10 % av verdien i året. Norge har hatt en av europas absolutt dårligste lønnsutvikling de siste 10 årene, og raser på listene over kjøpekraft per innbygger. Det er sagt at frontfagsmodellen bidrar til såkalt "moderat lønnsdannelse". Men det bidrar egentlig til at de som arbeider blir fattigere for hvert år som går, og dermed går økonomien nedover for samfunnet som helhet. Stadig færre hender har kontroll over stadig mer av formuer og midler som de sitter og ruger på.

Jeg så at litauere som slakter fisk i lofoten nå krever 25 % lønnsøkning ellers drar de hjem. Norge er snart et av de billigste landene å ha folk ansatt i så lave som lønningene er effektivt sett mot euro/dollar. Konkurransevnen til industrien gikk opp med nesten 10 % pga svekket kronekurs, dette går rett til overskudd for eierne. Mens de som arbeider får 5 % mindre selv om de gikk opp 5 %. Og sånn har det vært i mange år nå. 

Spoiler

blobid1.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...