Gå til innhold

Hvorfor har 96 % av norske lånekunder flytende rente ?


Buffelo

Anbefalte innlegg

Allerede i 2012  vart  bankene  oppmodet om å ta høyde for en utlånsrente på 5 % ved  tilsagn om nye lån.  Under pandemien 2021 ble styringrenten satt ned  til 0 % i norges bank, og det var nesten gratis å låne penger.  Fekk mange ikkje låne nok penger i den ene banken så  gikk de bare over gaten til en annen , og fekk påfyll  og gjeldsgraden blandt norske husholdninger er blandt de høyeste. Først 7 år senere i 2019  ble gjeldsregistert innført,  og bankene skjerpet utlånsgraden. 

Har mange lånekunder vert naive og ikkje tatt trusselen om økte renter allvorleg elller har lånekundene hatt dårlige rådgivere i bankene.?

 

Beklager at tråden ikkje vart plassert under privatøkonomi 

Endret av Buffelo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en av de som har flytende, og som synes det hadde vært veldig lurt nå i etterkant å fryst lånet. Men når den var på det laveste tenkte jeg hvorfor låse renten nå, da må jeg jo litt over nesten "gratis". Og hørte på de alle som sa at stort sett lønner det seg ikke å låse lånet, men heller gå for flytende. 

Kommer nok til å tenke litt lengre frem ved neste sjanse. Når den kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når renten ligger rundt 5% så er flytende nok lurt oppsiden er litt bedre enn mulig nedside. 
 

Men de som hadde mye lån når 10 års fastrente var på 1,95% og ikke tid den dealen kan jeg ikke forstå. Greit de tapte litt akkurat da siden flytende var noe lavere men nedsiden var jo ekstrem. 
 

jeg valgte isteden å betale ned gjelden min når renten gikk opp, men ellers så hadde jeg tatt den dealen. 

Lenke til kommentar

Fastrente lån er gambling, du gambler på at rentene skal holde seg eller bli høye nok til at du tjener på å inngå fastrente avtalen, banken på sin side gambler på at den fastrenten de tilbyr er høy nok til at de tjener mer penger på å tilby fastrente lånet enn at du holder deg på flytende renter. I de fleste tilfeller vinner banken, og i de fleste tilfeller er flytende renter i det lange løp bedre for deg som kunde. Derfor har 96% av nordmenn flytende rente. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...