Car learner Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Har nylig skiftet bremseskive på begge sider på bilen og når jeg monterte bremseskive på en av dem, så merket jeg at bremseskiven er løs selv om jeg har strammet bremseklaven og glideboltene på bremsekaliper... skjønner ikke hva jeg har gjort galt, måtte skifte bremseklave og glidebolter da glidebolten ble knekt da den skulle løsnes for å bytte bremseskiva, men rart om det skulle vært et problem når den andre siden ikke har problem med at den er løs, bilen er en mitsubishi lancer 2010 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Car learner skrev (5 minutter siden): Har nylig skiftet bremseskive på begge sider på bilen og når jeg monterte bremseskive på en av dem, så merket jeg at bremseskiven er løs selv om jeg har strammet bremseklaven og glideboltene på bremsekaliper... skjønner ikke hva jeg har gjort galt, måtte skifte bremseklave og glidebolter da glidebolten ble knekt da den skulle løsnes for å bytte bremseskiva, men rart om det skulle vært et problem når den andre siden ikke har problem med at den er løs, bilen er en mitsubishi lancer 2010 Det er heilt normalt at bremseskiven virker løs selv etter at du har montert bremscalipter-klave, og bremseklosser. Du kan snurre bremseskiven rundt uhemmet, og virker løs. Når du monterer hjulet så må du kanskje snurre bremseskiven rundt så den sentrerer med hullen for hjuilboltene, og husk å kryssteite hjulboltene. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september (endret) Noen bilmodeller har en liten skruer som holder bremseskiven fast før hjulet monteres. Det gir en hjelp for å enklere montere hjulet. Hjulboltene holder bremseskiven og hjulet fast. Er bremseskiven løs etter hjulet er montert er det noe galt. (Bortsett fra at hjulet skal kunne rotere, når brems ikke er aktiv og drivhjul ikke låst av parkeringsbrems eller motor. ) Endret 28. september av toralfb Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 28. september Forfatter Del Skrevet 28. september toralfb skrev (12 minutter siden): Noen bilmodeller har en liten skruer som holder bremseskiven fast før hjulet monteres. Det gir en hjelp for å enklere montere hjulet. Hjulboltene holder bremseskiven og hjulet fast. Er bremseskiven løs etter hjulet er montert er det noe galt. (Bortsett fra at hjulet skal kunne rotere, når brems ikke er aktiv og drivhjul ikke låst av parkeringsbrems eller motor. ) Vet om at det er noe skruer som holder bremseskiven fast, men på min bil så var det ikke noe slik fremme Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 28. september Forfatter Del Skrevet 28. september Buffelo skrev (34 minutter siden): Det er heilt normalt at bremseskiven virker løs selv etter at du har montert bremscalipter-klave, og bremseklosser. Du kan snurre bremseskiven rundt uhemmet, og virker løs. Når du monterer hjulet så må du kanskje snurre bremseskiven rundt så den sentrerer med hullen for hjuilboltene, og husk å kryssteite hjulboltene. Hm, får vel ta en titt igjen i morgen, bare rart den virket så løs etter alt var strammet og montert... Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september (endret) 22 minutes ago, Car learner said: Vet om at det er noe skruer som holder bremseskiven fast, men på min bil så var det ikke noe slik fremme Kanskje du har kjøpt/fått feil bremseskiver. Endret 28. september av trikola Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Hullet som er konet på bildet over er for skruen som holder fast bremseskiven til hjulet er montert. Så snart hjulet er montert har ikke denne skruen noe funksjon. Annet enn bremseskiven holder seg på plass ved hjulskift. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Bremseskiver blir festet når du setter på hjulet Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Ikke noe å bekymre seg for. Helt normalt at denne skruen mangler på litt eldre biler. Den ruster fast, og folk ødelegger hodet på dem ved demontering. Da setter man den ikke på igjen heller. 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september MailMan13 skrev (2 minutter siden): Ikke noe å bekymre seg for. Helt normalt at denne skruen mangler på litt eldre biler. Den ruster fast, og folk ødelegger hodet på dem ved demontering. Da setter man den ikke på igjen heller. Faktisk verksteder som ikke setter dem på plass selv om skruen er helt fint. Tidspress, 2 minutter pr skive er 8 minutter på en bil. 10 biler så har du spart over en time 😛 Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 29. september Forfatter Del Skrevet 29. september trikola skrev (10 timer siden): Kanskje du har kjøpt/fått feil bremseskiver. Har 5 hull til bilen ikke 4. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Car learner skrev (27 minutter siden): Har 5 hull til bilen ikke 4. Prinsippet er det samme. 1 Lenke til kommentar
Car learner Skrevet 29. september Forfatter Del Skrevet 29. september mobile999 skrev (3 timer siden): Prinsippet er det samme. Skjønner det, men er ikke noe skru for bremseskive på min. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september 15 hours ago, Car learner said: Hm, får vel ta en titt igjen i morgen, bare rart den virket så løs etter alt var strammet og montert... Hvis du klarer å få skiva til å være løs etter å ha montert alt, inkludert hjulet, så bør du heller la et verksted ta seg av den jobben. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Kjør 100 meter, så stopper du og etterstrammer boltene. I verste fall kan du ha feil bremseskiver, eller det er løs rust eller grus på baksiden av skiven. Rengjorde du anleggsflaten skikkelig før bremseskiven ble montert? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå