Gå til innhold

5g wifi-router for 12v


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en gammel Ice A1 4g-router som jeg bruker på hytta hvor jeg bare har 12v.
image.png.e6e6db898ba6516445f445c73ffc3548.png
Hender seg at den blir med på bilturer også.
Den gir god tilkobling, bruker nesten ikke strøm og kan plugges rett i "sigarett-uttak"
Har nå et tvillingsim i routeren for nett på hytta til lett databruk (laptop, nettbrett etc)

Routeren er gammel og gir ikke de beste hastighetene.

Har søkt litt på nett men sliter med å finne et alternativ.
Det MÅ kunne brukes rett i 12v (ikke USB) og støtte vanlig simkort.
Det jeg finner er stort sett lommeroutere eller routere for 220v.
Eller så er det sykt priset.

Noen som vet om noen gode alternativer?
Ikke pakker fra levrandører som for eks telenor/telia da jeg klarer meg lenge med datapakken jeg har på mobilen.

Noen som vet om noen alternativer som ikke er sykt priset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke USB? Med en mobillader for bil vil det jo passe.

Hvorfor ikke lommerouter? Trenger du stor antenne for å få dekning der du oppholder deg?

Jeg kjøpte en gang en lommerouter fra ebay. Funket utmerket. Den var opprinnelig levert av et teleselskap og låst til dem, men bindingstiden var ute, og jeg fikk koden for å låse den opp uten problem. Var også enkelt å endre språk til engelsk.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (46 minutter siden):

Hvorfor ikke USB? Med en mobillader for bil vil det jo passe.

Hvorfor ikke lommerouter? Trenger du stor antenne for å få dekning der du oppholder deg?

 

hvorfor ikke bare la være å svare når jeg skriver hva jeg faktisk trenger.
Jeg orker ikke skrive 200 avhandlinger om hvorfor jeg har kravene jeg har.
Men tro meg. hadde jeg klart meg med en USB-sak hadde jeg kjøpt for LENGE siden.

Jeg har mine krav du har dine.

Så har du noe å anbefale meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

12V er jo relativt standard, så stusser litt på at du ikke finner noe.

Uansett, du bør kommer med noen mer spesifikke krav.
Hvilke hastigheter er godt nok?
Hva legger du i syke priser? Hvis du ikke oppgir hva du er villig å betale er det nesten umulig å gir deg noen anbefalinger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En kort beskrivelse holder, jeg ba aldri om 200 avhandlinger for hvorfor du har disse tilsynelatende unødvendige spesifikasjonene. Du kan vise takknemlighet for at jeg hjelper deg.

Jeg vet ikke hvorfor du må drive den med 12V, men ikke kan bruke en billader til USB. Strømforbruk? Søker du etter en som også bruker minst mulig strøm? Si det da.

Husk også at med 5G-utbygging og nye frekvenser, kan det hende stedene du ofte oppholder deg har bedre dekning enn den gamle routeren med store antenner, slik at lommerouter holder.

Jeg kjøpte for flere år siden en rimelig lommerouter på Ebay. Trenger ikke være fra en norsk forhandler for å fungere. Samme modell ble solgt langt dyrere med binding i Norge. Jeg ville anbefalt den løsningen, men du spesifiserer at den må være 5G (min var 4G og mer enn rask nok til mitt bruk), ikke være lommerouter og ikke drives av USB. Så da anbefaler jeg ikke den. Om du beskriver behovet bedre er det lettere å hjelpe.

Endret av Mannen med ljåen
Typo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (19 minutter siden):

12V er jo relativt standard, så stusser litt på at du ikke finner noe.

Uansett, du bør kommer med noen mer spesifikke krav.
Hvilke hastigheter er godt nok?
Hva legger du i syke priser? Hvis du ikke oppgir hva du er villig å betale er det nesten umulig å gir deg noen anbefalinger.

finner ikke noen som leveres med utstyr for 12 av type bare kabel rett i "siguttak"
Edit: at en enhet bruker 12v via en omformer betyr ikke at den tåler 12v rett fra et solcelleanlegg da disse ikke er 12v men 14,2v.
En del routere som er 12v inn vil streike om dem får variasjonen i spenninga som 12v-anlegg har

Det er bare for 220v
Av hastighet bør den klare å utnytte 4Glte eller 5g.
Den jeg har fra ice sliter med å gi meg hastigheter over 10mbit.
Wifi 5 er godt nok siden jeg i overskuelig fremtid kommer til å ha slike hastigheter på hytta, eller i bilen når den blir med der.
Ønsker å kunne få utnyttet de fulle 100mbitene jeg har fra Elisa Prepaid. (ubegrenset data låst til 100mbit)
Jeg vet at dekninga er mer en god nok fra Telenor sin side (elisa bruker telenor i norge)

Og den bør takle 20+ samtidige tilkoblinger samtidig når det er mange samlet (har noen smartenheter som bruker wifi, samt at det fort blir en del folk når man er på besøk)
Trenger også mulighet for kablet nett.

Trenger egentlig samme som jeg har bare at den støtter 4Glte bedre ev 5g men ikke et must.

Tenker pris på 1-2tusen pluss minus.
Det jeg finner er som regel laget for maritime miljøer og kommer på 7-8000 
Teltonika RUTX50 WiFi 5G-router, 12V marinepakke - Seatronic

 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

En kort beskrivelse holder, jeg ba aldri om 200 avhandlinger for hvorfor du har disse tilsynelatende unødvendige spesifikasjonene. Du kan vise takknemlighet for at jeg hjelper deg.

Jeg vet ikke hvorfor du må drive den med 12V, men ikke kan bruke en billader til USB. Strømforbruk? Søker du etter en som også bruker minst mulig strøm? Si det da.

Husk også at med 5G-utbygging og nye frekvenser, kan det hende stedene du ofte oppholder deg har bedre dekning enn den gamle routeren med store antenner, slik at lommerouter holder.

Jeg kjøpte for flere år siden en rimelig lommerouter på Ebay. Trenger ikke være fra en norsk forhandler for å fungere. Samme modell ble solgt langt dyrere med binding i Norge. Jeg ville anbefalt den løsningen, men du spesifiserer at den må være 5G (min var 4G og mer enn rask nok til mitt bruk), ikke være lommerouter og ikke drives av USB. Så da anbefaler jeg ikke den. Om du beskriver behovet bedre er det lettere å hjelpe.

Vel den løsningen du anbefaler passer ikke.
Jeg har krav om 12v og ikke USB-5v
Det er mitt krav.
Om du klarer deg med en lommerouter flott for deg.
Men det er ikke det jeg ber om.

og med 200 forklaringer så vet jeg av erfaring så kommer det mange som prøver å ugyldiggjøre min årsak til at jeg ikke skal ha noe som får strøm med USB så jeg gidder ikke drive å forsvare hvorfor jeg må ha løsningen jeg har.

Så kan du anbefale et produkt som gjør det samme som ICE A1 gjør mens den støtter 4G-lte og ev 5g? 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (5 minutter siden):

finner ikke noen som leveres med utstyr for 12 av type bare kabel rett i "siguttak"
Det er bare for 220v
Av hastighet bør den klare å utnytte 4Glte eller 5g.
Den jeg har fra ice sliter med å gi meg hastigheter over 10mbit.
Wifi 5 er godt nok siden jeg i overskuelig fremtid kommer til å ha slike hastigheter på hytta, eller i bilen når den blir med der.
Ønsker å kunne få utnyttet de fulle 100mbitene jeg har fra Elisa Prepaid. (ubegrenset data låst til 100mbit)
Jeg vet at dekninga er mer en god nok fra Telenor sin side (elisa bruker telenor i norge)

Og den bør takle 20+ samtidige tilkoblinger samtidig når det er mange samlet (har noen smartenheter som bruker wifi, samt at det fort blir en del folk når man er på besøk)
Trenger også mulighet for kablet nett.

Trenger egentlig samme som jeg har bare at den støtter 4Glte bedre ev 5g men ikke et must.

Tenker pris på 1-2tusen pluss minus.
Det jeg finner er som regel laget for maritime miljøer og kommer på 7-8000 
Teltonika RUTX50 WiFi 5G-router, 12V marinepakke - Seatronic

 

Det letter lommeboken en del dersom du ikke spesifikt må ha 5G.
Denne er f.eks 12V https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/rutere/4g-ruter/tp-link-archer-mr600-4g-ruter-med-modem-ac1200-p62056

Så alt du gjør er å drite i adapteren som kommer med, og skaffer adaptere som passer til bilen og hytten

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (5 minutter siden):

Det letter lommeboken en del dersom du ikke spesifikt må ha 5G.
Denne er f.eks 12V https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/rutere/4g-ruter/tp-link-archer-mr600-4g-ruter-med-modem-ac1200-p62056

Så alt du gjør er å drite i adapteren som kommer med, og skaffer adaptere som passer til bilen og hytten

Vil denne takle spenningsendringene som et 12v system har? kjappe endringer fra 12-14v

Lenke til kommentar
Eskove skrev (11 minutter siden):

Vil denne takle spenningsendringene som et 12v system har? kjappe endringer fra 12-14v

Det er ikke noe jeg kan garantere for, man må nesten åpne den opp og se. Typisk er uansett den disse har interne spenningsregulatorer uansett, så det går nok fint. Skulle du være bekymret så kan du bruke eksterne spenningsregulatorer i tillegg, type 12V/12V

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (2 timer siden):

Ble noe rot her. det er ei gruppe på Facebook som heter hytter uten strøm eller vann. Virker som det er mye kompetanse der. hadde spurt der også.

 

 

Jeg har i dag en gammel Ice A1 4g-router som jeg bruker på hytta hvor jeg bare har 12v.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (11 timer siden):

Det er ikke noe jeg kan garantere for, man må nesten åpne den opp og se. Typisk er uansett den disse har interne spenningsregulatorer uansett, så det går nok fint. Skulle du være bekymret så kan du bruke eksterne spenningsregulatorer i tillegg, type 12V/12V

Suverent.
Da tar jeg sjansen på at den funker.

Takk for hjelpen :D 

Lenke til kommentar

Jeg har litt variert erfaring med slikt TP-link Archer router.
Min anbefaling er en Huawei B818 router, slike finnes det mange av på Finn for +- 1000 kr.
De innbygde antennene er gode, ved behov kan man komplettere med ekstern antenne.
Huawei B818 drives med 12v/2A og jeg tror du kan bruke samme adapter som du har brukt til Ice Smartrouter.
 

Endret av diskusj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 28.9.2024 den 9:19 PM):

finner ikke noen som leveres med utstyr for 12 av type bare kabel rett i "siguttak"
Edit: at en enhet bruker 12v via en omformer betyr ikke at den tåler 12v rett fra et solcelleanlegg da disse ikke er 12v men 14,2v.
En del routere som er 12v inn vil streike om dem får variasjonen i spenninga som 12v-anlegg har

Og det er jo nettopp en av de tingene en 12V-5V spenningsomformer/regulator (også kjent som USB-lader, men du finner sikkert tilsvarende sigarettennerplugger med 5V ledningstilkobling ut, om det er selve navnet/pluggen USB du ikke liker...) som er beregnet for bruk i bil (med 10-15V spenning) vil løse.

Du står selvsagt fritt til å gjøre det vanskeligst mulig for deg selv av årsaker du ikke klarer å begrunne, men da får du også finne løsninger på egen hånd...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (9 timer siden):

Og det er jo nettopp en av de tingene en 12V-5V spenningsomformer/regulator (også kjent som USB-lader, men du finner sikkert tilsvarende sigarettennerplugger med 5V ledningstilkobling ut, om det er selve navnet/pluggen USB du ikke liker...) som er beregnet for bruk i bil (med 10-15V spenning) vil løse.

Du står selvsagt fritt til å gjøre det vanskeligst mulig for deg selv av årsaker du ikke klarer å begrunne, men da får du også finne løsninger på egen hånd...

Takk for raskt svar.

Men om du leser tråden har jeg fått hjelpen jeg trenger.

Så jeg trenger nok ikke dine råd.

Fikk faktisk 2 helt fantastisk løsninger fra 2 kloke hoder som ikke leker bedrevitere.

Så tusen takk for ditt ekstremt raske svar og all kunnskapen og ikke minst alle timene du har brukt på å hjelpe meg 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 7.10.2024 den 11:00 PM):

Takk for raskt svar.

Men om du leser tråden har jeg fått hjelpen jeg trenger.

Så jeg trenger nok ikke dine råd.

Fikk faktisk 2 helt fantastisk løsninger fra 2 kloke hoder som ikke leker bedrevitere.

Så tusen takk for ditt ekstremt raske svar og all kunnskapen og ikke minst alle timene du har brukt på å hjelpe meg 

Fint at du fikk "hjelpen" du bad om, men jeg vil bare fortelle deg at du må være ett helt grusomt menneske å forholde seg til i hverdagen. Tenk deg å snakke slik til folk som forsøker å hjelpe deg med noe?

Om du har 12V sigarett uttak direkte eller en usb kabel spiller vell null, niks og nada rolle. Faktisk ville jeg anbefalt usb, for da kan den plutselig drives med en ok powerbank eller lignende, og gjør "oppsettet" ditt enda mer fleksibelt med en gang. For deg som bruker nettet i seg selv, vil du ikke merke noe som helst forskjell på disse 2 heller. Faktisk drives utrolig mange normale 230V routere av 12 volt også (les bak på strøm adapteret som følger med, så gir de fleste 12 eller 14 volt til router). Mao kan du i teorien kjøpe nesten hvilken som helst router, klippe kabelen og lodde på en "sigarett-plugg" i andre enden, og det bør fungere helt utmerket. Men...

Her har du hengt deg opp i en detalj som utgjør ingen forskjell i funksjonalitet, og du hopper rett i strupen på de som prøver å på-peke det. Forklar gjerne hvorfor du er så bastant på at 12V er ett absolutt krav, for det gir absolutt INGEN mening i det hele tatt. 

Når du ber om råd, og du får råd og tips, så foreslår jeg at du sier takk, og holder skikkerlig kjeft om du ikke var enig. Å hoppe på andre som du gjør her er HELT unødvendig. 

Takk for meg, din drittsekk. 

Endret av SnusBoks
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (1 time siden):

Fint at du fikk "hjelpen" du bad om, men jeg vil bare fortelle deg at du må være ett helt grusomt menneske å forholde seg til i hverdagen. Tenk deg å snakke slik til folk som forsøker å hjelpe deg med noe?

Om du har 12V sigarett uttak direkte eller en usb kabel spiller vell null, niks og nada rolle. Faktisk ville jeg anbefalt usb, for da kan den plutselig drives med en ok powerbank eller lignende, og gjør "oppsettet" ditt enda mer fleksibelt med en gang. For deg som bruker nettet i seg selv, vil du ikke merke noe som helst forskjell på disse 2 heller. Faktisk drives utrolig mange normale 230V routere av 12 volt også (les bak på strøm adapteret som følger med, så gir de fleste 12 eller 14 volt til router). Mao kan du i teorien kjøpe nesten hvilken som helst router, klippe kabelen og lodde på en "sigarett-plugg" i andre enden, og det bør fungere helt utmerket. Men...

Her har du hengt deg opp i en detalj som utgjør ingen forskjell i funksjonalitet, og du hopper rett i strupen på de som prøver å på-peke det. Forklar gjerne hvorfor du er så bastant på at 12V er ett absolutt krav, for det gir absolutt INGEN mening i det hele tatt. 

Når du ber om råd, og du får råd og tips, så foreslår jeg at du sier takk, og holder skikkerlig kjeft om du ikke var enig. Å hoppe på andre som du gjør her er HELT unødvendig. 

Takk for meg, din drittsekk. 

Hvis du hadde lest første setning i første post hadde du forstått hvorfor 12V er et absolutt krav. Jeg leste dette og gav råd etter det. Å deretter bli nedrent av irrelevante råd er ganske så frustrerende, så jeg forstår OP her.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Chris93 skrev (7 minutter siden):

Hvis du hadde lest første setning i første post hadde du forstått hvorfor 12V er et absolutt krav. Jeg leste dette og gav råd etter det. Å deretter bli nedrent av irrelevante råd er ganske så frustrerende, så jeg forstår OP her.

Første setning forteller at han kun har 12 volt på hytta. Ett helt enkelt adapter gir han her usb. Trolig har han dette fra før også.

Flott at du gir råd etter det han ber om, det respekterer jeg. Men måten han svarer folk som prøver å hjelpe han på, takler jeg ikke. Slike folk gjør meg kvalm, og det må jeg få lov til å mene.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 28.9.2024 den 9:19 PM):

Ønsker å kunne få utnyttet de fulle 100mbitene jeg har fra Elisa Prepaid. (ubegrenset data låst til 100mbit)
Jeg vet at dekninga er mer en god nok fra Telenor sin side (elisa bruker telenor i norge)

Litt OT,

Men har Elisa åpnet for ubegrenset data utlands igjen ? De kutta ut ubegrenset til rundt 30-40gb sist æ hadde sånn.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...