Asculf Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september (endret) Hei . Jeg laget for flere år siden en nettside som jeg etterhvert har utviklet til å omfatte turliv, foto og en nettbutikk for salg av bilder for å dekke utgifter til fotoutstyr ol. Nå har jeg kommet dit at jeg vurderer å legge den ned av flere grunner som angitt under. 1-Få leser en hjemmeside/blogg i 2024. Youtube og sosiale media har tatt over. 2-Ingen kjøper bilder fra nettbutikken. Antakelig er det for dårlige bilder eller jeg mangler markedsføring. 3-Nettstedet har blitt for omfattende og det krever tid å lage nytt innhold. 4-Evt. problemer med skatt/moms siden dette er en utenladsk "print on demand" butikk. Jeg har nok gått meg litt vill og det ville være fint å få innspill utenifra på om jeg bør satse videre på nettstedet. Alternativet til å avslutte slik jeg ser det er å satse videre på foto og lage bedre produkter. Kritikk av bildene og nettstedet generelt er selvsagt også velkomment siden det er vanskelig å vurdere slikt selv. Tross alt har det vært interessant, og jeg lært mye om Wordpress og foto underveis. Link til nettstedet Endret 28. september av Asculf 1 Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Hadde nok sagt at foto selger. Men på websider med veldig lite per bilde. feks shutterstock (adobe stock er ødelagt av ai) men blir som youtube der man risikerer flere år for finne ut at temaet er for snevert. eller konkurransen for hard. Spoiler 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Asculf skrev (42 minutter siden): 2-Ingen kjøper bilder fra nettbutikken. Antakelig er det for dårlige bilder eller jeg mangler markedsføring. Bildene virker helt ok. Og er noe folk kunne handlet. Men, netbutikken er "rotete" og bildene er veldig generiske og skiller seg ikke nok ut. (bakgrundsbildet gir harde linje når man blar nedover) Det er noen 1000 som holder på slik som deg, så om du skal klare å selge så må ting se så proft ut som mulig. Da er ikke wordpress løsningen. Og du må ta mer "unike" bilder og skille deg ut (noe som er sykt vanskelig) Du har heller ikke kjøptbetingelser som er enkle å finne i bunnen av nettbutikken, dette gjør at det virker ennå mindre proft. Siden er også en miks av norsk og engelsk, som igjen gjør at det virker useriøst. Det at du shipper til Norge Danmark og USA tyder på at du trykker opp etter behov. Det kan også gjøre folk mindre intresserte da folk vil ha unike produkter. Ja det er potensiale, men da bør du starte nettsiden på nytt og velge et bedre system en wordpress. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Veldig flotte bilder 😀 1 Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 29. september Forfatter Del Skrevet 29. september Tusen takk for gode svar og synspunkter. Jeg heller nok mot å lage en ny butikk i Shopify e.l. hvis jeg skal fortsette med dette. Men innser at det er et felt med stor konkurranse og krevende å bli virkelig god på. Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Eskove skrev (17 timer siden): wordpress. Wordpress funker som fjell det og man kan lage ekstremt profesjonelle sider med de systemet hvis man kan å kode litt osv. Så her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Når det gjelder nettsiden, så var den helt ok, men litt rotete. Som fotograf er jo vedkommende dyktig. Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Asculf skrev (10 minutter siden): Tusen takk for gode svar og synspunkter. Jeg heller nok mot å lage en ny butikk i Shopify e.l. hvis jeg skal fortsette med dette. Men innser at det er et felt med stor konkurranse og krevende å bli virkelig god på. Ja det er et felt hvor du må vise deg fram, det er det ikke noe tvil om. Teknisk sett er bildene dine mer en gode nok for å kunne selges, det er det ingen tvil om. Men du tar bilder av type motiver som mange andre også tar. Personlig ville jeg sjekket ut Squarspace. Dem har løsning for både produksjon av nettsider og systemer for salg. Dem er ikke gratis, men om du googler litt finner du sikkert en rabattkode med tanke på at dem sponser si 100.000 youtubere. Men etter hva jeg har fått med meg har dem faktisk gode systemer. Det er potensiale i arbeidet ditt. men du må bare finne en måte å skille deg litt ut på. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september (endret) Jeg liker bildene mye bedre enn jeg liker nettsiden. Siden det er bildene du har som interesse, tillater jeg meg å være litt tøff med nettsiden. Her er noen punkter som kan stramme opp siden din. Tar dem i kronologisk rekkefølge, ikke etter viktighet. 1: Revurder landingssiden din. "Gallerier" er utenfor skjermbildet mitt og må scrolles til, siden jeg sjelden har nettlesere i fullskjermsmodus. Men er ikke det aller viktigste du ønsker at folk skal gå til ditt galleri? Kanskje hele landingssiden er et unødvendig steg. Eventuelt få bort alle boksene for å styre brukerne dit du vil at de skal gå. 2: Bytt bakgrunnsfarge. Grå må bort. Bruk svart og svart eller svart og hvit i stedet for grå og hvit. Svart eller en dyp mørk gråfarge er en vanlig bakgrunnsfarge for framvisning av fotografier på nett, for det får fokusen over på bildene. Og fargen på lenkene i menyen øverst kan også byttes med fordel. Kanskje det er ferdige templates i Wordpress du kan bruke? 3: Bytt logo. Denne ser ut som en logo til båtbyggeforeningen for veslegrindbygda fra 1981. Bare noe enkelt med tekst. Kanskje mer fokus på fotografen enn nettadressen. Hvis du vil ha noe med ikon, bør det ha noe med fotografi eller motivene dine å gjøre. 4: Bruk mye mindre plass på headeren. Du kan med fordel kutte 50-60% av høyden. 5: Det viktigste eller nest viktigste du skal gjøre her, er å få folk til å se på innholdet. Derfor bør lenkene under "Galleri" stå på en mer prominent plass, rett under logo, rett over bildene. Du trenger neppe å skjule dem under en dropdown-meny heller. Du kan bruke et tabset: Som en fotograf, tenker jeg at det også er verdifullt at du lenker til de to sidene du har kamuflert under "Lenker". Det er jo egenprodusert innhold, men ingen nettbrukere klikker noengang på "Lenker", for det de forventer å finne det du faktisk har på undersiden, under "Linker": lenker til andres nettsteder. Hverken du eller dine besøkende er interessert i at de skal dra videre til andres nettsteder. Så ta ditt egenproduserte innhold, og presenter det hvor de finner det. For eksempel som en eller to egne tabs i tabsetet nevnt ovenfor. 6: Det nest viktigste, eller avhengig av din motivasjon det aller viktigste du ønsker å få folk til å gjøre her, er å kjøpe bilder. Det naturlige for meg, dersom jeg skal kjøpe et av bildene dine er å klikke på bildet for å se nærmere på det. Skulle jeg føle en impuls til å kjøpe det, må jeg allerede da få tilgang til kjøpsmuligheten. Men da mener jeg ikke en komplisert integrasjon mellom galleriet ditt og nettbutikken din. Derimot mener jeg en "Kjøp"-knapp eller lenke når man har zooma inn på knappen. Den kan da åpne nettbutikken i en ny nettleserfane, men jeg tenker det er viktig at du kommer til rett bilde og ikke fronten på nettbutikken, så du må lete fram bildet på nytt. ...Er alle bildene tilgjengelige i nettbutikken? 7: Bruk gjerne mindre plass på footeren. Du bruker veldig mye plass i bunnen til "Velg språk". Logisk sett vil det si at de som oppdager den allerede er ferdig lest/scrollet før de oppdager at det går an å bytte språk. Skal du ha funksjonen, har du den på toppen. Og vanligvis klarer man seg med plassen til ett flagg + funksjon for å bytte når man klikker på det. "Om" og "Kontakt" kan med fordel flyttes ned i footeren i stedet. 8: Når alt dette er nevnt, har jeg et spørsmål til deg. Er du en selger? For å sette det veldig på spissen, en god selger kan selge hva som helst, og en som ikke er selger kan ikke selge noe som helst. Mitt print on demand galleri har kun solgt bilder til meg selv. Dersom du skal selge noe, må du skape et budskap og forsøke nå noen. Og faktisk mener jeg det er akkurat du har gjort med denne tråden - om en diskusjonstråd her kanskje ikke når veldig mange. Youtube er bare enda en kanal. Du kan beholde nettbutikken din, og i tillegg legge ut noen bilder på Youtube. En god selger kan fortelle en historie om hvordan bildet ble tatt. Hvis dette er noe du har lyst til å bruke tid på. Etter å ha brukt såpass mye tid på galleriet ditt som jeg nå har gjort, hadde jeg faktisk i tillegg på impuls vært villig til å klikke på en donasjonsknapp og sendt deg en kopp kaffe, som en oppmuntring for at du bruker tid på det. Jeg tror det er en vel så stor økonomi akkurat nå som direktesalg. I alle fall for ukjente innholdsleverandører. Endret 29. september av tommyb Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 29. september Forfatter Del Skrevet 29. september Hei igjen, og tusen takk for så flotte og omfattende svar! Det er mye å fordøye, men jeg skal prøve å sammenfatte litt under. I alle fall er det kjekt å høre at bildene ikke er så helt bort i natten. Nettstedet mitt er et multisite nettverk. Dvs. at nettbutikken, turbloggen og fotobloggen egentlig er tre helt uavhengige nettsider. Det er nok mye av årsaken til at den er uoversiktlig, spesielt for de som ikke har laget den og plutselig skal finne fram. Strukturen er slik: UnderSolen.no (fungerer som landingsside) undersolen.no/shop (nettbutikken) undersolen.no/turliv (turblogg) undersolen.no/foto (blogg om foto) De to siste mener jeg ikke har så stor verdi for andre enn meg selv, så jeg kunne starte på nytt, bruke samme domene og lage den som en enkel side med produktene i fokus. Egenlig fungerer undersolen.no bare som en landingsside og kanskje er den unødvendig ja. Egentlig kunne jeg tenkt meg å ha nettbutikken på landingssiden, men det krever en del komplisert flytting. Farge og logo er jeg helt enig i bør oppdateres ja. Det er sant at det bare er kunnskapen som begrenser hva man kan lage i Wordpress. Jeg skjønner en den av Wordpress, men det skorter nok når det kommer til koding, og det begrenser hva jeg kan få til, som dette med tabset. Mye er styrt av oppsettet i Wordpress, som høyde på footer og header. Siden jeg jobber med PC hele dagen blir det fort vanskelig å sette seg ned på kveldstid. Jeg er nok ingen utmerket selger nei, men er enig i at produktene og nettbutikken bør stå i fokus. Da trenger jeg egentlig ikke egne gallerier hvis bildene viser godt nok i butikken. Å linke til produktet fra galleriene kan bli for vanskelig for meg. Alle bildene i galleriene er heller ikke tilgjengelig i butikken i dag. Squarespace eller Shopify er helt sikkert gode alternativer. Hvis de kan gjøre livet enklere. Fordelen med Wordpress er at jeg kjenner systemet nokså bra. Og jeg betaler bare for domene og netthotellet slik jeg har det idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå