Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kona ønsker å prøve å selge bilder hun maler, når må det skattes av/meldes inn (og andre spørsmål)?


ompopo

Anbefalte innlegg

Heisann, litt usikker hvor jeg skal spørre om dette, så bare flytt innlegget om jeg la det feil 😅

Så, kona har begynt å male bilder (akryl på lerret) og ønsker å prøve å selge noen av dem på Finn.no for å se om det kan være en mulig ekstrainntekt. 

Det vi ikke helt klarer å lese og forstå er når dette må meldes inn. Jeg forstår (ut ifra det jeg leser) at om hun plutselig selger for 30.000,- på et år så må hun starte et enkeltmannsforetak for da blir det næringsvirksomhet. For da blir hun billedkunstner (link til Skattetaten). Men nå i starten, om hun selger 1-3 bilder, skal dette meldes inn eller føres i skattemeldingen nesten år til henne? 

Hun lurer også på om hun bør lage en egen Finn.no-bruker eller om hun bare kan selge gjennom min bruker (jeg har vært på Finn.no i 15 år og er bekreftet bruker med salg og gode tilbakemeldinger, mens hun har aldri hatt en konto til Schibsted før for om vi skulle selge noe brukt tidligere solgte jeg det for henne på Finn). 

Vi ønsker jo ikke å gjøre noe feil, eller melde feil eller slikt, men finner det vanskelig å vite hva hun skal gjøre i starten nå? Kanskje er det ingen interesse og ingen bilder blir solgt heller, så det virker ikke riktig å lage ENK før det er testet heller. Det er jo også en kunstavgift på all kunst som selges så vidt jeg kan se, og om jeg skjønner er riktig gjelder denne på all kunst som selges, også fra amatører, men kun om salgsprisen er over 2000 kroner? 🤔

På forhånd, takk for all hjelp og svar 😊☀️ Og om det er spørsmål jeg har glemt å spørre som bør besvares/stilles, så takk for svar på de også 😅🤞

Endret av ompopo
Endret tittel til bedre reflektere spørsmålene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • ompopo endret tittelen til Kona ønsker å prøve å selge bilder hun maler, når må det skattes av/meldes inn (og andre spørsmål)?
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen eksakte grenser for når man må/bør opprette foretak fordi man ikke vet hvordan butikken vil gå. Man må rett og slett se det an før man vurderer om man skal rapportere hobbyinntekten til skatteetaten, men i dette tilfellet kan man vel kanskje be om kontantoppgjør.

Ellers er dere jo to personer inne i bildet, og begge kan ha hobbyinntekt.

Lenke til kommentar

Så lenge formålet er å tene pengar så blir det næringsvirksomheit uansett. Når ein har dette som hobby som blir til næringsverksemd så er det eit litt glidande overgang, ofte sagt å være på rundt 50 000 kr for at hobbyen skal være næring, men det må vurderast særskilt om drifta er egna til å gå med overskot. 

Her er det ein forskjell på om ho skal selge maleri for å skaffe seg ekstrainntekt, eller om det berre er snakk om å selge maleri for å kunne kjøpe råvarene som trengs for å finansiere hobbyen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...