Gå til innhold

Hvordan forebygge at eldre føler på utenforskapet grunnet økt digitalisering ved reise m.m ?


Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (12 timer siden):

Helseplattformen med tilhørende skandaler og budsjettoverskridelser er nært beslektet med digitalt utenforskap.
Begge handler om prosesskunnskap, intuitive menyer, kvalitetssikring og mangelfull pedagogisk kunnskap hos utviklerne.

Absolutt ikke. Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (16 timer siden):

Absolutt ikke. Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller.

Det var da voldsomt til generalisering.
Du vet like godt som meg at apper og programmer har varierende kvalitet. Som regel må de oppdateres x antall ganger før de mest åpenbare bugs og sikkerhetshull er reparert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt til generalisering.
Du vet like godt som meg at apper og programmer har varierende kvalitet. Som regel må de oppdateres x antall ganger før de mest åpenbare bugs og sikkerhetshull er reparert.

Ingen har sagt noe annet enn at man oppdaterer programvare. Men de programmene vi bruker er fornuftig laget, og ikke egnet til å forvirre brukerne. Kollektiv-appene er gode eksempler på dette, hvor funksjonaliteten er logisk satt sammen. Du trenger ikke lure på hvordan du kjøper en billett - om du er kjent med smarttelefoner fra før i alle fall.

Lenke til kommentar
18 hours ago, knopflerbruce said:

Absolutt ikke. Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller.

Det er mange veldig flinke folk som lager gode intuitive menyer, men som på alle andre områder i samfunnet er det ikke alle som er dyktige.

Når det gjelder å få ladet elbil, så burde menydesignere få sparken tenker jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (5 minutter siden):

Ingen har sagt noe annet enn at man oppdaterer programvare. Men de programmene vi bruker er fornuftig laget, og ikke egnet til å forvirre brukerne. Kollektiv-appene er gode eksempler på dette, hvor funksjonaliteten er logisk satt sammen. Du trenger ikke lure på hvordan du kjøper en billett - om du er kjent med smarttelefoner fra før i alle fall.

Sist gang jeg brukte en kollektivapp var i sommer. Mye plunder og heft som heller ikke bussjåføren forsto noe av.
Til slutt ga han opp og slapp meg inn på bussen uten billett.
PS dette var med min 3. og velbrukte smarttelefon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (2 timer siden):

Sist gang jeg brukte en kollektivapp var i sommer. Mye plunder og heft som heller ikke bussjåføren forsto noe av.
Til slutt ga han opp og slapp meg inn på bussen uten billett.
PS dette var med min 3. og velbrukte smarttelefon

Vis meg så hva som er vanskelig, så kan vi vurdere om det reelt sett ER vanskelig, eller om bussjåføren bare var en digital analfabet som sliter med å bruke fjernkontroll til TV og mikrobølgeovn.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (3 timer siden):

Vis meg så hva som er vanskelig, så kan vi vurdere om det reelt sett ER vanskelig, eller om bussjåføren bare var en digital analfabet som sliter med å bruke fjernkontroll til TV og mikrobølgeovn.

For at det skulle vært interessant, burde du arrangert en større spørreundersøkelse på brukernivå.
De av oss med relativt god erfaring med forskjellig programvare og apper kunne gitt deg mye nyttig lærdom.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (34 minutter siden):

For at det skulle vært interessant, burde du arrangert en større spørreundersøkelse på brukernivå.
De av oss med relativt god erfaring med forskjellig programvare og apper kunne gitt deg mye nyttig lærdom.
 

Vi kan alle dele erfaringer, men de blir også mye bedre om det ikke bare er "min bestemors bussjåfør syns appen var klønete"-type prat. En konstruktiv, voksen og informativ diskusjon inkluderer konkrete eksempler på problemene slik at dte går an å argumentere for eller imot om designet er hensiktsmessig.

Et design det ikke kan pekes på konkrete problemer med, er per definisjon et bra design.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (8 timer siden):

Vi kan alle dele erfaringer, men de blir også mye bedre om det ikke bare er "min bestemors bussjåfør syns appen var klønete"-type prat. En konstruktiv, voksen og informativ diskusjon inkluderer konkrete eksempler på problemene slik at dte går an å argumentere for eller imot om designet er hensiktsmessig.

Et design det ikke kan pekes på konkrete problemer med, er per definisjon et bra design.

Hva skal man si om designet hvis «norske» programmer er oversatt med google translate og ikke kvalitetssikret ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Ikke stort? Er det noe å si noe om? Hvis ja, fortell det gjerne.

Da er programmet velegnet til å misforstå, til å gå seg fast i og ikke løse et behov. Dvs ubrukelig for folk flest.

Når skal programutviklerne forstå at brukerne er en svært sammensatt gruppe som spenner fra analoge slitere til eksperter som kan tilføre IT-nerdene viktig kunnskap ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 timer siden):

Da er programmet velegnet til å misforstå, til å gå seg fast i og ikke løse et behov. Dvs ubrukelig for folk flest.

Når skal programutviklerne forstå at brukerne er en svært sammensatt gruppe som spenner fra analoge slitere til eksperter som kan tilføre IT-nerdene viktig kunnskap ?

Men har vi noen indikasjon på at det ikke er noen kvalitetssikring? Du ser alltid at det er dette når f.eks. AI brukes i nyhetsartikler og common sense må legges til grunn om vi ikke vet noe bedre. Og, rundt AI ER det common sense å kvalitetssikre.

Selvsagt, hvis noen åpent uttaler seg om egen programvare at de ikke har kvalitetssikring, er det greit nok, men det er ikke noe vi som sitter her kan synse oss frem til.

Programutviklerne er fullstendig klar over akkurat det du sier, men de må også legge til grunn at brukere av en app har sett en smarttelefon før.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (På 18.11.2024 den 10:03 PM):

Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller.

‘I alle tilfeller’ faktisk.
 

Denne høres ut som noe som burde opp på en ‘morrovegg’ et eller annet sted. 
 

I den virkelige verden vet de fleste av oss selvfølgelig at hvor intuitiv programvare er varierer svært mye. Det samme gjør kompetansen på design. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (12 timer siden):

‘I alle tilfeller’ faktisk.
 

Denne høres ut som noe som burde opp på en ‘morrovegg’ et eller annet sted. 
 

I den virkelige verden vet de fleste av oss selvfølgelig at hvor intuitiv programvare er varierer svært mye. Det samme gjør kompetansen på design. 

Om du finner ett moteksempel, lever jeg fint med det. Det er svært uvanlig at designet er dårlig. Og, det illustreres her i denne tråden: vi har ennå ikke faktisk kunnet diskutere noen eksempler på dette som noen mener eksisterer.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Om du finner ett moteksempel, lever jeg fint med det. Det er svært uvanlig at designet er dårlig. Og, det illustreres her i denne tråden: vi har ennå ikke faktisk kunnet diskutere noen eksempler på dette som noen mener eksisterer.

Med denne lite innsiktsfulle holdningen blant utviklerne, er det ikke merkelig at utenforskapet forblir stort.
Og jeg som trodde at målet var å få med seg alle…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (På 23.11.2024 den 10:39 PM):

Med denne lite innsiktsfulle holdningen blant utviklerne, er det ikke merkelig at utenforskapet forblir stort.
Og jeg som trodde at målet var å få med seg alle…..

Jeg er ikke utvikler. Og nei, målet er ikke "å få med alle", alltid. Du ser det ofte i operativsystemer (Windows vs Ubuntu f.eks.) at brukervennlighet for amatøren og brukervennlighet for den profesjonelle kan gå på akkord med hverandre, hvor man fjerner/pakker bort funksjonalitet fordi det forvirrer amatøren. Det er ikke noen god løsning hvis det er en app som skal brukes allment, da bør den ha nok funksjonalitet til at appen kan gjøre det den skal også for de som trenger den til noe mer enn det helt grunnleggende. En god bank-app lar deg gjøre det du vil, selv om det betyr mange menyer, fremfor at den gir deg et par knapper om valg av overføring eller å sjekke saldo og kaller det en dag (som sikkert ville vært enkelt nok for bestemor på 95 som aldri har sett en smarttelefon før)

Du ser faktisk det samme i skolebøker også, hvor det legges (for) mye vekt på å prøve å få med sliterne - mens de som tar stoffet lett sitter og kjeder seg med all mengdetreningen. Der man fint kunne skrevet bøker motsatt rettet, hvor disse fikk utfolde seg - mens teksten var over hodet på de som ikke "ser alt ved første øyekast". Det går nemlig ikke an å gjøre begge deler fullgodt på en gang. Lager du boken mange tusen sider tykk, blir den uoversiktlig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...