Kalle Klo Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige emnet, så tror jeg egentlig at skolen har en begrenset rolle i å berge eldre fra digitalt utenforskap. Teknologi beveger seg så fort, at det du eventuelt lærer på skolen vil være utdatert lenge før du blir pensjonist. Derfor bør ikke skolen lære bort konkret teknologi (ie iPader etc), men heller grunnprinsipper som ikke går ut på dato - ie. matte, fysikk, informasjonsteori. Tekniske universiteter slik som NTNU har skjønt dette for lenge siden, og fokuserer på basisferdigheter og det å lære å lære. Livslang læring må være et mantra. Men mye av problemene til de eldre er ikke med selve teknologien, men dårlige brukerinterface, manglende tilpasning etc. Er en del bråkjekke utviklere i 20/30-årene som burde ha lært å håndtere et bredere publikum, og det er noe skoleringen deres burde ha dekket. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Hvis skolen ivaretar elevenes nysgjerrighet og bruker mindre tid på terping og pugg, kan mye være gjort. Det er jo en av de positive effektene av utforskingsfokuset som har kommet inn i skolen. Å ta lappen handler ikke om at man er fullt utlært når man har sertifikatet, men om at man da er bra nok til at man kan utvikle seg selv til å bli en god sjåfør. Den samme tankegangen kan hjelpe unge i skolen, hvor skolen har gjort jobben sin hvis de har ivaretatt kreativiteten og utforskertrangen til barna og gitt dem nok å bygge på til at de kan utforske videre uten en lærer som står over skuldra og passer på. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober For å ha en effektiv telefon i jobben, bør en skifte telefon minst hvert fjerde år. Noen kommenterer at de gir telefoner videre til familiemedlemmer. Det er ikke alle som har familiemedlemmer, og er det ingen av dem som har slike jobber selv? https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/yEORyr/blues-for-ein-digital-amatoer Den norske vinteren er ikke ideell for batterier. Kan diskuteres hvordan maskiner påvirker folk. Vel var det tungvint å samle mange folk for å høste inn. Men en kan også si at maskiner fremmedgjør folk for hverandre. Og kanskje for seg selv. Og utviklingen går faktisk i den retningen. Der vi er "tilkoblet" en maskin store deler av døgnet og henter informasjon fra den. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 19. oktober Forfatter Del Skrevet 19. oktober (endret) Kalle Klo skrev (På 11.10.2024 den 8:14 AM): Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige emnet, så tror jeg egentlig at skolen har en begrenset rolle i å berge eldre fra digitalt utenforskap. Teknologi beveger seg så fort, at det du eventuelt lærer på skolen vil være utdatert lenge før du blir pensjonist. Derfor bør ikke skolen lære bort konkret teknologi (ie iPader etc), men heller grunnprinsipper som ikke går ut på dato - ie. matte, fysikk, informasjonsteori. Tekniske universiteter slik som NTNU har skjønt dette for lenge siden, og fokuserer på basisferdigheter og det å lære å lære. Livslang læring må være et mantra. Men mye av problemene til de eldre er ikke med selve teknologien, men dårlige brukerinterface, manglende tilpasning etc. Er en del bråkjekke utviklere i 20/30-årene som burde ha lært å håndtere et bredere publikum, og det er noe skoleringen deres burde ha dekket. Ein bør selvsagt ikkje stigmatisere en hel gruppe eldre i digital utenforskap, og mange av de eldre har bidratt å videreutvikle den teknologien vi har idag. Det var ingen som forstilte seg så seint som på 70 talet at mobiltelfonen skulle bli noe ien kunne putte i lomma, og dei felste eide. Det var ein stor revlusjon når eg kunne ha medbrakt lommetv til OL på lLillehammer 1994, men idag er de forlengst utgått på dato. Det var nok de ferreste som hadde en berbar telefon m/ fotocamera under OL på Lillehammer 1994. Norge fekk 2 riksdekkende- tv kanaler først i 1991. De som idag er yngre vil høyst sansynleg få langt større utfordringer med å "henge med " en mange av de blir eldre har idag, Det meste av teknologien ein lerer idag er utgått på dato om kanskje 10 år. To- dimmensjonale TV-er er nok ikkje langt unna, kunstig intelligens vil gardvis revlusjonere verden, og mange av praktiske oppgaver overføres til kunstig intellingens Idag overvåkes flymotorene av bakkepersonell, og mye av teknologien på skip overvåks av leverandører. Satelittnavigasjon har vert viderutviklet helt fra slutten av 60 talet, og idag er det svarte bokser også i nyere biler, og god musikk i øret til forsikringselskapene. Men, samtidig må ein vera obs på at verden er ikkje slik den engang var, og trusselbilde henger over oss. En ny verdenskrig kan bli brutal, og sette oss fort mange 10 år tilbalke i tid. Ingen kunne forestille seg at droner, og satelittstyrte pressisjonsvåpen skulle bli en del av våpenarsenalet, og det er pressisjonvåpen. Det vil ta bare noen timer av en fiende å "slå ut" det meste av strømenttet, og 50% av norges befolkning har kun. el.oppvarming. Politikerne idag har ingen beredskapsplan om det meste av strømnettet blir slått ut, og det kan oppstå ekstremver som også kan endre på mye av infrastrukturen. Endret 20. oktober av Buffelo 1 Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Ja vi kan ikke ta bedømme alle eldre som like. Jeg erfarer som pensjonist at noen høyt opp i 90 årene bruker mobilen greit. samtidig erfarer jeg at enkelte 40+ i gamle jobben ringer meg for råd. Hvilket jeg kan gi de fordi jeg har vært med på evolusjonen i data. 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november (endret) NRK --helgamorgen har den 17.11 viet mye oppmerksamhet til digital utenforskap,og bra at dette er noe som blir satt på dagsorden ettersom det angår en stort del av befolkningen. Kommer heilt sikkert til å bli eit sentralt tema etterhevrt blir økt fokus på Stortingsrepresentant fra Høyre mener at Norge skal vere eit utstillingsvindu for digitale tjenester innen 2030 ( 6 år ) og omlag same tid skal Norge ha elektrisifisert hele bilparken. Dette "oppgulpet" fra sentrale politikere på stortinget gjør meg veldi bekymret Eit klart vitnesbyrd om hvordan sentrale politikere tenker, og prioriterer. Utfordringen hos mange er at dei klarer ikkje å "henge med". Den digitale helseplattformen til 5 milliarder er blitt vraket av, og helsepersonell har forlengst brukt mye tid på den fremfor å behandle syke mennesker. Digitale tjenester er bra , skal vera eit middel til å forenkle kvardagen, men når mange etterkvart må bruke mer tid til skjermbruk en andre viktige samfunnsoppgaver bør det reises noen kritiske spørsmål n -En bedrift måtte skrinlegge planer om etablering i vårt distrikt på grunn av mangel på strøm. Bedrifter har måtet skrinlegge planer om utvidelse på grunn av mangel på strøm. -Store deler er av Distriktnorge er veldi sårbare for strømbrudd i forbindelse veromslag. -Stor deler av distriktnorge står overfor store ufordringer innenfor samferdsel, infrastruktur. Her under ligger veier, jernbane, ferjer, bruer, telekominikasjon -Norge står overfor store utfordringer innenfor eldreomsorg,, helse. Endret 17. november av Buffelo Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Hva har de eldres digitale utenforskap med dine 4 siste punkter å gjøre? Og - som det ble nevnt før: ja, det finnes noen - hovedsakelig eldre - som har problemer med digitalisering, men ikke at "det angår en stort del av befolkninge, og [er] eit stort samfunnproblem". Det er et minkende problem. 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november Rusty skrev (På 21.10.2024 den 4:46 PM): Ja vi kan ikke ta bedømme alle eldre som like. Jeg erfarer som pensjonist at noen høyt opp i 90 årene bruker mobilen greit. samtidig erfarer jeg at enkelte 40+ i gamle jobben ringer meg for råd. Hvilket jeg kan gi de fordi jeg har vært med på evolusjonen i data. Mange på 70 + som håndterer mobilen nokså greitt, men det er ikkje det som det handler om. Mange av de eldre har store utfordringer med å orientere seg innenfor det digitale landskapet på NAV, og innenfor Helsportalen, Skatteetaten, m.m. Hvorfor har ikkje Norge fått fasttelefon m/ tekst som m.a svaksynte eldre kan nytte. Teknologien har vert nytta i USA i mange år Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Buffelo skrev (1 time siden): NRK --helgamorgen har den 17.11 viet mye oppmerksamhet til digital utenforskap,og bra at dette er noe som blir satt på dagsorden ettersom det angår en stort del av befolkningen. Kommer heilt sikkert til å bli eit sentralt tema etterhevrt blir økt fokus på Stortingsrepresentant fra Høyre mener at Norge skal vere eit utstillingsvindu for digitale tjenester innen 2030 ( 6 år ) og omlag same tid skal Norge ha elektrisifisert hele bilparken. Dette "oppgulpet" fra sentrale politikere på stortinget gjør meg veldi bekymret Eit klart vitnesbyrd om hvordan sentrale politikere tenker, og prioriterer. Utfordringen hos mange er at dei klarer ikkje å "henge med". Den digitale helseplattformen til 5 milliarder er blitt vraket av, og helsepersonell har forlengst brukt mye tid på den fremfor å behandle syke mennesker. Digitale tjenester er bra , skal vera eit middel til å forenkle kvardagen, men når mange etterkvart må bruke mer tid til skjermbruk en andre viktige samfunnsoppgaver bør det reises noen kritiske spørsmål n -En bedrift måtte skrinlegge planer om etablering i vårt distrikt på grunn av mangel på strøm. Bedrifter har måtet skrinlegge planer om utvidelse på grunn av mangel på strøm. -Store deler er av Distriktnorge er veldi sårbare for strømbrudd i forbindelse veromslag. -Stor deler av distriktnorge står overfor store ufordringer innenfor samferdsel, infrastruktur. Her under ligger veier, jernbane, ferjer, bruer, telekominikasjon -Norge står overfor store utfordringer innenfor eldreomsorg,, helse. Hvis folk ikke "klarer henge med", hva slags innsats legger de ned? I det "å ikke klare noe" ligger det en forventning om at man har prøvd ganske hardt. Du kan f.eks. ikke si "jeg klarer ikke jogge 5 km" om du har prøvd å lunte 100m bort veien og gir deg før du er svett, engang. Syns vi må slutte å stakkarsliggjøre folk her. Folk KLARER å henge med på dette, problemet er at mange ikke VIL henge med fordi de lar seg selv bli stuck på et eller annet tidspunkt. Dessuten er digitale tjenester tidsbesparende - gitt at en vet hvordan en gjør ting foran en skjerm. Det er f.eks. VESENTLIG enklere å betale en regning via nettbanken enn via alle gamle girometoder. Eller, si du skal sende noe med posten. Å fylle ut lappene for hånd nede på posten er en mye mer omstendelig prosess enn å logge seg inn på posten.no, bruke autofyll på egen avsenderadresse og lese ut adressen fra telefonnummeret til mottakeren. Det går på et halvt minutt. Siste halvdelen av det du skriver har null, niks og nada med "eldres digitale utenforskap" å gjøre, så hvorfor du bringer det på bane må gudene vite. Er poenget ditt at vi skal gå tilbake til et fullanalogt samfunn hvor man ikke kan søke etter noe som helst digitalt lenger? For, det er det som er premisset ditt her. 1 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november knopflerbruce skrev (2 timer siden): Hvis folk ikke "klarer henge med", hva slags innsats legger de ned? I det "å ikke klare noe" ligger det en forventning om at man har prøvd ganske hardt. Du kan f.eks. ikke si "jeg klarer ikke jogge 5 km" om du har prøvd å lunte 100m bort veien og gir deg før du er svett, engang. Syns vi må slutte å stakkarsliggjøre folk her. Folk KLARER å henge med på dette, problemet er at mange ikke VIL henge med fordi de lar seg selv bli stuck på et eller annet tidspunkt. Dessuten er digitale tjenester tidsbesparende - gitt at en vet hvordan en gjør ting foran en skjerm. Det er f.eks. VESENTLIG enklere å betale en regning via nettbanken enn via alle gamle girometoder. Eller, si du skal sende noe med posten. Å fylle ut lappene for hånd nede på posten er en mye mer omstendelig prosess enn å logge seg inn på posten.no, bruke autofyll på egen avsenderadresse og lese ut adressen fra telefonnummeret til mottakeren. Det går på et halvt minutt. Siste halvdelen av det du skriver har null, niks og nada med "eldres digitale utenforskap" å gjøre, så hvorfor du bringer det på bane må gudene vite. Er poenget ditt at vi skal gå tilbake til et fullanalogt samfunn hvor man ikke kan søke etter noe som helst digitalt lenger? For, det er det som er premisset ditt her. Hvordan vil du formidle / oppfordre en person som er svaksynt eller hørselsvekka om at de "må henge med" i digitale tjenester ? Eller hvordan vil du forklare til en person som har fysiske skader i benet at han /hun må no klare å jogge 5 km . ? Hvorfor tror du den nye digitale helseplattformen til mange milliarder ble vraka ? Norge står overfor store utfordringer i møte med eldrebølgen og det er vel nok ikkje økt behov for å "henge med i digitalisering" som er største utfordringen Forhåpentlegvis skal ein ikkje tilbake til - 70 tallet, og kommunisere igjennom å sende brev til hverandre, og stå i kø ved skranken i banken for ta ut penger, og betale regninger, men ingen vet noe om det. Samfunnet stiller økende krav til både eldre,og yngre og ein bør vera mest muleg "selvhjelpte" igjennom digitaliserte tjenester. Samtidig er det ingen som tenker på "back-up" løsning dersom det digitale nettet bryter sa . Senest siste uken ble det digitale nødnettet råka, og heilt uakseptabelt. Ein har opplevd ekstremver med mange dagers strømbrudd, og samfunnet er lammet. 50 % av norges befollkning har idag kun elektrisk oppvarming av boliger, og flere dager m/ strømbrudd en kald vintersdag vil utløse krise. For 50 -60 år sidan hadde dei fleste boliger alternativ oppvarming, m/ ved , kull, koks, og langvarig strømbrudd var vanleg. Mange klarer utmerket å henge med innenfor både digitaliseringen, og andre praktiske oppgaver som samfunnet krever, men det handler om motivasjon,l prioritering, interessefelt. Ensomhet, og psykisk er blitt helsevesents største utfordringer både blandt yngre og eldre, og økt skjermbruk er blitt en kilde til problema. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Nå er det plutselig at "mange klarer utmerket å henge med innenfor både digitaliseringen" osv, nå er det strømbrudd, benskader og kalde vinterdager. 🙄 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november (endret) Ved ben-bruddskader , frysninger så laster ein bare ned ein APP og det ordner seg. På det viset kan ein avlaste eit presset helsevesen. Mange bileiere klare utmerket bytte dekk på egen bil til fordel for dekkhotell og " selv enkle vedlikeholdsoppgaver " På det viset kan de spare penger til vedlikehold, og vera bedre førbudd ved veromslag. Det aller meste kan læres,og det mangler ikkje på motivasjon hos verken de eldre eller de yngre. Endret 17. november av Buffelo Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Buffelo skrev (På 28.9.2024 den 3:41 PM): Omlag 600.000 personer av den voksne befolkning er ikkje digitale brukere. Omlag eit tilsvarende anttall har begrenset digital kompetanse. Ein høy andel av den eldre befolkning har ikkje en smarttelefon. De eldre fekk ikkje en smarttelefon, eller datamaskin i dåpsgave,men har måtte omstile seg. Så står det igjenn å sjå om arvtagerene etter de eldre er like omstillingsdyktige når de engang blir eldre ? Godt poeng, særlig når nye digitale løsninger altfor ofte er skjemmet av slurv, ikke klarer å løse litt spesielle problemstillinger, lite intuitivt grensesnitt, nedetid, bugs og samtidig forutsetter en viss kunnskap om de nyeste/hippeste it-uttrykkene. IT-programmerere flest har et norsknivå og pedagogiske evner som står til stryk på barneskolen. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Buffelo skrev (2 timer siden): Hvordan vil du formidle / oppfordre en person som er svaksynt eller hørselsvekka om at de "må henge med" i digitale tjenester ? Eller hvordan vil du forklare til en person som har fysiske skader i benet at han /hun må no klare å jogge 5 km . ? Hvorfor tror du den nye digitale helseplattformen til mange milliarder ble vraka ? Norge står overfor store utfordringer i møte med eldrebølgen og det er vel nok ikkje økt behov for å "henge med i digitalisering" som er største utfordringen Forhåpentlegvis skal ein ikkje tilbake til - 70 tallet, og kommunisere igjennom å sende brev til hverandre, og stå i kø ved skranken i banken for ta ut penger, og betale regninger, men ingen vet noe om det. Samfunnet stiller økende krav til både eldre,og yngre og ein bør vera mest muleg "selvhjelpte" igjennom digitaliserte tjenester. Samtidig er det ingen som tenker på "back-up" løsning dersom det digitale nettet bryter sa . Senest siste uken ble det digitale nødnettet råka, og heilt uakseptabelt. Ein har opplevd ekstremver med mange dagers strømbrudd, og samfunnet er lammet. 50 % av norges befollkning har idag kun elektrisk oppvarming av boliger, og flere dager m/ strømbrudd en kald vintersdag vil utløse krise. For 50 -60 år sidan hadde dei fleste boliger alternativ oppvarming, m/ ved , kull, koks, og langvarig strømbrudd var vanleg. Mange klarer utmerket å henge med innenfor både digitaliseringen, og andre praktiske oppgaver som samfunnet krever, men det handler om motivasjon,l prioritering, interessefelt. Ensomhet, og psykisk er blitt helsevesents største utfordringer både blandt yngre og eldre, og økt skjermbruk er blitt en kilde til problema. Det er da mange med dårlig syn som er meget kompetente brukere av teknologiske hjelpemidler, og det samme med folk som hører dårlig. Jeg vet ikke hvorfor den digitale helseplattformen ble vraket. Vet du hvorfor matprat sin brownieoppskrift har 4,7 stjerner? Jeg bare lurer, siden dette er tråden for livets trivialiteter som ikke angår tema. Det går selvsagt også an å beholde noen gamle systemer med bruksgebyrer, slik en har gjort noen steder - f.eks. ved kollektivtransport, eller betaling av regninger. Men å skulle holde igjen fordi noen ikke vil lære seg noe nytt, gjør vi heldigvis sjeldent. Aner ikke hvor du har det fra at samfunnet stiller økte krav. Vi stiller andre krav i dag enn før, men om det er flere krav er et åpent spørsmål. Husk også at skjermbrukdebatten handler om skjermbruk som tidtrøyte, ikke den tiden folk bruker til å sitte i nettbanken. Det er en forsvinnende liten del av totalen. og ja, du er inne på det jeg har påpekt i nesten hvert eneste svar til deg også - det handler om prioriteringer. Disse som ikke er så interessert i teknologi, må investere tid i det likevel. Akkurat som at vi som en gang i tiden var overvektige og ikke likte trening, likevel måtte ta oss i nakken og løpe noen turer for å bli kvitt kiloene (siden vi ikke ønsket å sulte dem vekk). Jeg håper du ser analogien. De fleste problemet "de utdaterte" har med teknologi handler forøvrig om det å "gidde". Som regel er svaret på "hvordan gjør jeg dette?" bak noe så enkelt som å navigere rundt i noen menyer i programmet de ser på, men man toer heller sine hender enn å lære seg å lete etter funksjonalitet. Det første jeg gjør om jeg skal gjøre noe for meg ukjent i et program, er å lete i menyene etter noe som har et eller annet stikkord som passer med oppgaven jeg ønsker utført, dernest googler jeg problemet og leser noen forumtråder. Dette er digital allmennkunnskap, og noe en 80-åring bør kunne håndtere, da det ikke krever noen kvalifikasjoner - bare at man gidder å la være å gi opp ved første hinder. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 17. november Forfatter Del Skrevet 17. november knopflerbruce skrev (3 timer siden): Det er da mange med dårlig syn som er meget kompetente brukere av teknologiske hjelpemidler, og det samme med folk som hører dårlig. Jeg vet ikke hvorfor den digitale helseplattformen ble vraket. Vet du hvorfor matprat sin brownieoppskrift har 4,7 stjerner? Jeg bare lurer, siden dette er tråden for livets trivialiteter som ikke angår tema. Det går selvsagt også an å beholde noen gamle systemer med bruksgebyrer, slik en har gjort noen steder - f.eks. ved kollektivtransport, eller betaling av regninger. Men å skulle holde igjen fordi noen ikke vil lære seg noe nytt, gjør vi heldigvis sjeldent. Aner ikke hvor du har det fra at samfunnet stiller økte krav. Vi stiller andre krav i dag enn før, men om det er flere krav er et åpent spørsmål. Husk også at skjermbrukdebatten handler om skjermbruk som tidtrøyte, ikke den tiden folk bruker til å sitte i nettbanken. Det er en forsvinnende liten del av totalen. og ja, du er inne på det jeg har påpekt i nesten hvert eneste svar til deg også - det handler om prioriteringer. Disse som ikke er så interessert i teknologi, må investere tid i det likevel. Akkurat som at vi som en gang i tiden var overvektige og ikke likte trening, likevel måtte ta oss i nakken og løpe noen turer for å bli kvitt kiloene (siden vi ikke ønsket å sulte dem vekk). Jeg håper du ser analogien. De fleste problemet "de utdaterte" har med teknologi handler forøvrig om det å "gidde". Som regel er svaret på "hvordan gjør jeg dette?" bak noe så enkelt som å navigere rundt i noen menyer i programmet de ser på, men man toer heller sine hender enn å lære seg å lete etter funksjonalitet. Det første jeg gjør om jeg skal gjøre noe for meg ukjent i et program, er å lete i menyene etter noe som har et eller annet stikkord som passer med oppgaven jeg ønsker utført, dernest googler jeg problemet og leser noen forumtråder. Dette er digital allmennkunnskap, og noe en 80-åring bør kunne håndtere, da det ikke krever noen kvalifikasjoner - bare at man gidder å la være å gi opp ved første hinder. Teknologien har endret hverdagen både hos svaksynte, og hørselhemmde, men den har desv synt seg å vere v sårbar, og ustabil, og vet ein goddel hva det handler om. Årsaken til at helseplattformen ble vraket var rett, og slett at de ansatte hadde store problem med å tilpasse den digitale plattformen, og gikk på siikkerheten til passientene. Når helsepersonell må bruke mer tid til skjermbruk en behandle syke mennesker var det riktig å "sette ned foten", og det handler ikkje om å "gidde" å omstille seg. Mangel på ledige hender vil igradvis føre til økte krav, og fokus på fleksibilitet, omstillingsevne. Mange må etterhvert belage seg på å gjøre heilt andre ting en dei gjør idag. Når du er fylt 80 år sitter du kanskje på aldershjemmet, og slever rundt munnen, og ibetjeningen sitter på eit kontrollrom og programmer robotmaskinen som skal servere deg dine faste måltider. Eit digitalt WC , og dusjkabinett sørger for at du får din nødvenige hygieniske rengjøring. Det er ingen ledige hender som har tid å ta hånd om deg for de er opptatt med å overvåke / prgrammere roboter, og håper siste mann husker å slukke lyset etter seg. Kanskje har Putin og sin hær sørget for å røsket av de fleste internettkablene, og strømeen er gått over det meste av landet, det finnes ingen "basck-up " løsninger for det var ikkj nioen som hadde tenkt på. Under pandeien løp de rundt å lette etter munnbind, og det var ingen beredskapsplaner. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november (endret) Buffelo skrev (3 timer siden): Teknologien har endret hverdagen både hos svaksynte, og hørselhemmde, men den har desv synt seg å vere v sårbar, og ustabil, og vet ein goddel hva det handler om. Årsaken til at helseplattformen ble vraket var rett, og slett at de ansatte hadde store problem med å tilpasse den digitale plattformen, og gikk på siikkerheten til passientene. Når helsepersonell må bruke mer tid til skjermbruk en behandle syke mennesker var det riktig å "sette ned foten", og det handler ikkje om å "gidde" å omstille seg. Mangel på ledige hender vil igradvis føre til økte krav, og fokus på fleksibilitet, omstillingsevne. Mange må etterhvert belage seg på å gjøre heilt andre ting en dei gjør idag. Når du er fylt 80 år sitter du kanskje på aldershjemmet, og slever rundt munnen, og ibetjeningen sitter på eit kontrollrom og programmer robotmaskinen som skal servere deg dine faste måltider. Eit digitalt WC , og dusjkabinett sørger for at du får din nødvenige hygieniske rengjøring. Det er ingen ledige hender som har tid å ta hånd om deg for de er opptatt med å overvåke / prgrammere roboter, og håper siste mann husker å slukke lyset etter seg. Kanskje har Putin og sin hær sørget for å røsket av de fleste internettkablene, og strømeen er gått over det meste av landet, det finnes ingen "basck-up " løsninger for det var ikkj nioen som hadde tenkt på. Under pandeien løp de rundt å lette etter munnbind, og det var ingen beredskapsplaner. Det er få som mener helseplattformen har fungert tilfredsstillende, men det har ingenting med f.eks. bruk av smarttelefon i samfunnet i dag, eller måten man betaler regninger på - som typiske eksempler på ting den "analoge garde" klager over. At helseplattformen du refererer til har sine feil og mangler, har ingenting med "eldres digitale utenforskap" å gjøre. Dessuten ER DEN IKKE VRAKET! Hvor tar du informasjonen din fra? https://www.digi.no/nyhetsstudio/helseplattformen-faar-totalslakt-helseministeren-vil-ikke-vrake-den/59313 Endret 18. november av knopflerbruce Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november knopflerbruce skrev (5 timer siden): Det er få som mener helseplattformen har fungert tilfredsstillende, men det har ingenting med f.eks. bruk av smarttelefon i samfunnet i dag, eller måten man betaler regninger på - som typiske eksempler på ting den "analoge garde" klager over. At helseplattformen du refererer til har sine feil og mangler, har ingenting med "eldres digitale utenforskap" å gjøre. Helseplattformen med tilhørende skandaler og budsjettoverskridelser er nært beslektet med digitalt utenforskap. Begge handler om prosesskunnskap, intuitive menyer, kvalitetssikring og mangelfull pedagogisk kunnskap hos utviklerne. 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november Et skritt i riktig retning🙂 https://www.nrk.no/stor-oslo/na-selger-_entur_-billetter-til-offentlig-kollektivtransport-til-hele-norge-1.17129612 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 18. november Del Skrevet 18. november 10 minutes ago, PosteMonopolet said: Et skritt i riktig retning🙂 https://www.nrk.no/stor-oslo/na-selger-_entur_-billetter-til-offentlig-kollektivtransport-til-hele-norge-1.17129612 Muligens. Men det minner også om https://xkcd.com/927/ Med andre ord lover det bedre om noen legger ned sine løsninger og sier: "bruk enTur" 2 Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 18. november Forfatter Del Skrevet 18. november (endret) Vokteren skrev (4 timer siden): Helseplattformen med tilhørende skandaler og budsjettoverskridelser er nært beslektet med digitalt utenforskap. Begge handler om prosesskunnskap, intuitive menyer, kvalitetssikring og mangelfull pedagogisk kunnskap hos utviklerne. NRK-helgamorgen viet mye oppmerksamhet til det digitale utenforskapet som berør 1,5 mill nordmenn. Digital utenforskap handler ikkje om at ein ikkje kan nytte nettbank, lese aviser som selv bestemor på 90 greier. Når ein møter ein stengt dør hos nav med påskriften "digital selvbetjening" bør det lages systemer " som selv bestemor på 90 kan nytte . Når ein endeleg har begynt å gjøre seg fortruleg så endres hjemmesidene utan grunn. Selvsagt skal de ha noe å gjøre alle desse konsulentene som er ansatte i NAV -systemet. Årsaken til digital utenforskap er manglende pedagogisk innsikt hos dem som utvikler systemene, og manglende opplæring / oppfølgning hos brukerne, og dette er noe som må følges bedre opp. Når ein legg opptil økt bruk av digitale tjeneste er det ikkje bare den enkelte, men og samfunnets plikt å følge opp. Det oppsiktsvekkene er at så snart tema om digital utenforskap blir tatt opp så er det noen som umiddelbart slår ut piggene , og skyver ansvaret over på den enkelte bruker. I Norge er det vel typisk norsk å vera best i alt så ein høster anerkjennelse. Det ofte ikkje snakk om å prøve å forklare, men heller prøve å nedsnakke. Mitt intelligent nivå er veldi lavt på mange områder, men høyt på andre områder, og slik er det vel hos de aller fleste. Det å kjenne at ein gjør noe galt, og har eit problem bør ein vera varsam med for da kan ein fort bli stemplet som dum, og tilbakestående. Våre politikere er eit godt forbilde for det, og har selvsagt smitteeffekt Endret 18. november av Buffelo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå