Kalle Klo Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige emnet, så tror jeg egentlig at skolen har en begrenset rolle i å berge eldre fra digitalt utenforskap. Teknologi beveger seg så fort, at det du eventuelt lærer på skolen vil være utdatert lenge før du blir pensjonist. Derfor bør ikke skolen lære bort konkret teknologi (ie iPader etc), men heller grunnprinsipper som ikke går ut på dato - ie. matte, fysikk, informasjonsteori. Tekniske universiteter slik som NTNU har skjønt dette for lenge siden, og fokuserer på basisferdigheter og det å lære å lære. Livslang læring må være et mantra. Men mye av problemene til de eldre er ikke med selve teknologien, men dårlige brukerinterface, manglende tilpasning etc. Er en del bråkjekke utviklere i 20/30-årene som burde ha lært å håndtere et bredere publikum, og det er noe skoleringen deres burde ha dekket. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Hvis skolen ivaretar elevenes nysgjerrighet og bruker mindre tid på terping og pugg, kan mye være gjort. Det er jo en av de positive effektene av utforskingsfokuset som har kommet inn i skolen. Å ta lappen handler ikke om at man er fullt utlært når man har sertifikatet, men om at man da er bra nok til at man kan utvikle seg selv til å bli en god sjåfør. Den samme tankegangen kan hjelpe unge i skolen, hvor skolen har gjort jobben sin hvis de har ivaretatt kreativiteten og utforskertrangen til barna og gitt dem nok å bygge på til at de kan utforske videre uten en lærer som står over skuldra og passer på. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober For å ha en effektiv telefon i jobben, bør en skifte telefon minst hvert fjerde år. Noen kommenterer at de gir telefoner videre til familiemedlemmer. Det er ikke alle som har familiemedlemmer, og er det ingen av dem som har slike jobber selv? https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/yEORyr/blues-for-ein-digital-amatoer Den norske vinteren er ikke ideell for batterier. Kan diskuteres hvordan maskiner påvirker folk. Vel var det tungvint å samle mange folk for å høste inn. Men en kan også si at maskiner fremmedgjør folk for hverandre. Og kanskje for seg selv. Og utviklingen går faktisk i den retningen. Der vi er "tilkoblet" en maskin store deler av døgnet og henter informasjon fra den. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 19. oktober Forfatter Del Skrevet 19. oktober (endret) Kalle Klo skrev (På 11.10.2024 den 8:14 AM): Hvis vi skal tilbake til det opprinnelige emnet, så tror jeg egentlig at skolen har en begrenset rolle i å berge eldre fra digitalt utenforskap. Teknologi beveger seg så fort, at det du eventuelt lærer på skolen vil være utdatert lenge før du blir pensjonist. Derfor bør ikke skolen lære bort konkret teknologi (ie iPader etc), men heller grunnprinsipper som ikke går ut på dato - ie. matte, fysikk, informasjonsteori. Tekniske universiteter slik som NTNU har skjønt dette for lenge siden, og fokuserer på basisferdigheter og det å lære å lære. Livslang læring må være et mantra. Men mye av problemene til de eldre er ikke med selve teknologien, men dårlige brukerinterface, manglende tilpasning etc. Er en del bråkjekke utviklere i 20/30-årene som burde ha lært å håndtere et bredere publikum, og det er noe skoleringen deres burde ha dekket. Ein bør selvsagt ikkje stigmatisere en hel gruppe eldre i digital utenforskap, og mange av de eldre har bidratt å videreutvikle den teknologien vi har idag. Det var ingen som forstilte seg så seint som på 70 talet at mobiltelfonen skulle bli noe ien kunne putte i lomma, og dei felste eide. Det var ein stor revlusjon når eg kunne ha medbrakt lommetv til OL på lLillehammer 1994, men idag er de forlengst utgått på dato. Det var nok de ferreste som hadde en berbar telefon m/ fotocamera under OL på Lillehammer 1994. Norge fekk 2 riksdekkende- tv kanaler først i 1991. De som idag er yngre vil høyst sansynleg få langt større utfordringer med å "henge med " en mange av de blir eldre har idag, Det meste av teknologien ein lerer idag er utgått på dato om kanskje 10 år. To- dimmensjonale TV-er er nok ikkje langt unna, kunstig intelligens vil gardvis revlusjonere verden, og mange av praktiske oppgaver overføres til kunstig intellingens Idag overvåkes flymotorene av bakkepersonell, og mye av teknologien på skip overvåks av leverandører. Satelittnavigasjon har vert viderutviklet helt fra slutten av 60 talet, og idag er det svarte bokser også i nyere biler, og god musikk i øret til forsikringselskapene. Men, samtidig må ein vera obs på at verden er ikkje slik den engang var, og trusselbilde henger over oss. En ny verdenskrig kan bli brutal, og sette oss fort mange 10 år tilbalke i tid. Ingen kunne forestille seg at droner, og satelittstyrte pressisjonsvåpen skulle bli en del av våpenarsenalet, og det er pressisjonvåpen. Det vil ta bare noen timer av en fiende å "slå ut" det meste av strømenttet, og 50% av norges befolkning har kun. el.oppvarming. Politikerne idag har ingen beredskapsplan om det meste av strømnettet blir slått ut, og det kan oppstå ekstremver som også kan endre på mye av infrastrukturen. Endret 20. oktober av Buffelo 1 Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 21. oktober Del Skrevet 21. oktober Ja vi kan ikke ta bedømme alle eldre som like. Jeg erfarer som pensjonist at noen høyt opp i 90 årene bruker mobilen greit. samtidig erfarer jeg at enkelte 40+ i gamle jobben ringer meg for råd. Hvilket jeg kan gi de fordi jeg har vært med på evolusjonen i data. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå