knopflerbruce Skrevet mandag kl 21:03 Del Skrevet mandag kl 21:03 Vokteren skrev (12 timer siden): Helseplattformen med tilhørende skandaler og budsjettoverskridelser er nært beslektet med digitalt utenforskap. Begge handler om prosesskunnskap, intuitive menyer, kvalitetssikring og mangelfull pedagogisk kunnskap hos utviklerne. Absolutt ikke. Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet mandag kl 21:06 Del Skrevet mandag kl 21:06 PosteMonopolet skrev (12 timer siden): Et skritt i riktig retning🙂 https://www.nrk.no/stor-oslo/na-selger-_entur_-billetter-til-offentlig-kollektivtransport-til-hele-norge-1.17129612 Absolutt. Og, designet i den appen er intuitivt og brukervennlig, laget av pedagogiske programmerere. Ref klagingen over dette av andre deltakere i tråden. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 13:16 Del Skrevet tirsdag kl 13:16 knopflerbruce skrev (16 timer siden): Absolutt ikke. Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller. Det var da voldsomt til generalisering. Du vet like godt som meg at apper og programmer har varierende kvalitet. Som regel må de oppdateres x antall ganger før de mest åpenbare bugs og sikkerhetshull er reparert. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet tirsdag kl 15:03 Del Skrevet tirsdag kl 15:03 Buffelo skrev (På 17.11.2024 den 12:44 PM): Hvorfor har ikkje Norge fått fasttelefon m/ tekst som m.a svaksynte eldre kan nytte. Teknologien har vert nytta i USA i mange år Det har vi da "fått" i Norge også, vet ikke for hvor mange år siden... https://www.computersalg.no/i/3157915/jablocom-gdp-08-v003-raven-gsm https://www.computersalg.no/i/8075481/fanvil-v65-ip-telefon-sort-kablet-håndsett-in-band-out-of-band-sip-info-20-linjer-2000-oppføringer?utm_source=prisjaktno&utm_medium=5064-it-elektronik-telefoni-gps-ip-telefoner&utm_campaign=fanvil&utm_content=96 https://cdon.no/produkt/mm-42d-se-4g-volte-vowifi-fasttelefon-for-sim-kort-38ee74c427b44d11/?srsltid=AfmBOopIlpxFCReGjW66ISHhurBrOmAGgB5otQ8yI1496WMlTyHXi9sGzkI https://www.dustinhome.no/product/5020022982/ubiquiti-unifi-talk-phone-touch-max?ssel=true&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5cyR5dToiQMVCxCiAx1lGzGPEAQYAiABEgKY8fD_BwE https://www.power.no/mobil-og-foto/fasttelefon/kaerdesk-kd500-4g-bordtelefon/p-3535992/store/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI5cyR5dToiQMVCxCiAx1lGzGPEAQYCCABEgJBGPD_BwE&gclsrc=aw.ds Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet tirsdag kl 15:06 Del Skrevet tirsdag kl 15:06 Vokteren skrev (1 time siden): Det var da voldsomt til generalisering. Du vet like godt som meg at apper og programmer har varierende kvalitet. Som regel må de oppdateres x antall ganger før de mest åpenbare bugs og sikkerhetshull er reparert. Ingen har sagt noe annet enn at man oppdaterer programvare. Men de programmene vi bruker er fornuftig laget, og ikke egnet til å forvirre brukerne. Kollektiv-appene er gode eksempler på dette, hvor funksjonaliteten er logisk satt sammen. Du trenger ikke lure på hvordan du kjøper en billett - om du er kjent med smarttelefoner fra før i alle fall. Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet tirsdag kl 15:08 Del Skrevet tirsdag kl 15:08 18 hours ago, knopflerbruce said: Absolutt ikke. Programvare lages av kompetent personell som lager intuitive menyer og kommandoer. Det er brukerkompetansen det skorter på, i alle tilfeller. Det er mange veldig flinke folk som lager gode intuitive menyer, men som på alle andre områder i samfunnet er det ikke alle som er dyktige. Når det gjelder å få ladet elbil, så burde menydesignere få sparken tenker jeg. 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 15:17 Del Skrevet tirsdag kl 15:17 knopflerbruce skrev (5 minutter siden): Ingen har sagt noe annet enn at man oppdaterer programvare. Men de programmene vi bruker er fornuftig laget, og ikke egnet til å forvirre brukerne. Kollektiv-appene er gode eksempler på dette, hvor funksjonaliteten er logisk satt sammen. Du trenger ikke lure på hvordan du kjøper en billett - om du er kjent med smarttelefoner fra før i alle fall. Sist gang jeg brukte en kollektivapp var i sommer. Mye plunder og heft som heller ikke bussjåføren forsto noe av. Til slutt ga han opp og slapp meg inn på bussen uten billett. PS dette var med min 3. og velbrukte smarttelefon 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet tirsdag kl 17:59 Del Skrevet tirsdag kl 17:59 Vokteren skrev (2 timer siden): Sist gang jeg brukte en kollektivapp var i sommer. Mye plunder og heft som heller ikke bussjåføren forsto noe av. Til slutt ga han opp og slapp meg inn på bussen uten billett. PS dette var med min 3. og velbrukte smarttelefon Vis meg så hva som er vanskelig, så kan vi vurdere om det reelt sett ER vanskelig, eller om bussjåføren bare var en digital analfabet som sliter med å bruke fjernkontroll til TV og mikrobølgeovn. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet tirsdag kl 21:42 Del Skrevet tirsdag kl 21:42 knopflerbruce skrev (3 timer siden): Vis meg så hva som er vanskelig, så kan vi vurdere om det reelt sett ER vanskelig, eller om bussjåføren bare var en digital analfabet som sliter med å bruke fjernkontroll til TV og mikrobølgeovn. For at det skulle vært interessant, burde du arrangert en større spørreundersøkelse på brukernivå. De av oss med relativt god erfaring med forskjellig programvare og apper kunne gitt deg mye nyttig lærdom. 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet tirsdag kl 22:17 Del Skrevet tirsdag kl 22:17 (endret) Vokteren skrev (34 minutter siden): For at det skulle vært interessant, burde du arrangert en større spørreundersøkelse på brukernivå. De av oss med relativt god erfaring med forskjellig programvare og apper kunne gitt deg mye nyttig lærdom. Vi kan alle dele erfaringer, men de blir også mye bedre om det ikke bare er "min bestemors bussjåfør syns appen var klønete"-type prat. En konstruktiv, voksen og informativ diskusjon inkluderer konkrete eksempler på problemene slik at dte går an å argumentere for eller imot om designet er hensiktsmessig. Et design det ikke kan pekes på konkrete problemer med, er per definisjon et bra design. Endret tirsdag kl 22:17 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet onsdag kl 07:09 Del Skrevet onsdag kl 07:09 knopflerbruce skrev (8 timer siden): Vi kan alle dele erfaringer, men de blir også mye bedre om det ikke bare er "min bestemors bussjåfør syns appen var klønete"-type prat. En konstruktiv, voksen og informativ diskusjon inkluderer konkrete eksempler på problemene slik at dte går an å argumentere for eller imot om designet er hensiktsmessig. Et design det ikke kan pekes på konkrete problemer med, er per definisjon et bra design. Hva skal man si om designet hvis «norske» programmer er oversatt med google translate og ikke kvalitetssikret ? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå